KRIVOTVORINE, DEZINFORMACIJE I SMRZNUTE SLIKE – DIZAJN DALIBORA MARTINISA 70-ih i 80-ih (23.2. – 9.3.2017.)

za naslovnicu

U četvrtak 23. veljače u 20 sati u HDD galeriji otvara se izložba KRIVOTVORINE, DEZINFORMACIJE i SMRZNUTE SLIKE – DIZAJN DALIBORA MARTINISA 70-ih i 80-ih. Izložba predstavlja pregled dizajnerskog rada Dalibora Martinisa, uglavnom u području izložbenih i filmskih plakata, ali i dizajna za televizijski medij. Kustosi izložbe su MARKO GOLUB i DEJAN KRŠIĆ.

Kao jednom od najvažnijih hrvatskih multimedijskih umjetnika, Martinisu je u zagrebačkom Muzeju suvremene umjetnosti nedavno priređena i velika retrospektiva, a ova mala izložba svojevrsna je njena dopuna kojom je prvi put na jednom mjestu obrađen i autorov razmjerno mali, ali značajan dizajnerski opus. U kontekstu posljednjih nekoliko izložbi održanih u galeriji Hrvatskog dizajnerskog društva, izložba dizajna Dalibora Martinisa nastavlja se na izložbe Jugoslavenski neoavangardni umjetnički časopisi i Informacija: Dizajn za kulturu Željka Borčića, koje su, svaka na svoj način, govorile o odnosu grafičkog dizajna i konceptualne umjetnosti sedamdesetih godina. Dok je prva problematizirala neformalne umjetničke komunikacijske mreže i vizualne jezike dizajna i umjetnosti, a druga pokušala sučeliti dizajnerski i rani umjetnički opus Željka Borčića, ova Martinisova mini-retrospektiva tematski je usredotočena isključivo na autorove dizajnerske radove i u tom je smislu najkonvencionalnija.

 

lijevo: Viktor Papanek - Dizajn za stvarni svijet, plakat izložbe, Galerija suvremene umjetnosti, Zagreb 1974. / desno: Daniel Buren, plakat izložbe, Galerija suvremene umjetnosti, Zagreb 1974.

lijevo: Victor Papanek – Dizajn za stvarni svijet, plakat izložbe, Galerija suvremene umjetnosti, Zagreb 1974. / desno: Daniel Buren, plakat izložbe, Galerija suvremene umjetnosti, Zagreb 1974.

 

Dalibor Martinis nesumnjivo je jedan od naših najpoznatijih umjetnika tzv. nove umjetničke prakse, čiji su autorski počeci vezani za konceptualnu umjetnost, video art, performans i općenito medijsku umjetnost. Kao i brojni drugi umjetnici te generacije (B. Bućan, S. Iveković, G. Trbuljak, J. Kaloper, G. Žuvela, D. Tomičić, Ž. Borčić i drugi) i Martinis se uz svoje bavljenje vizualnom umjetnošću, od ranih 70-ih do početka 90-ih godina kontinuirano bavio i grafičkim dizajnom. Iako je oblikovao i nekoliko publikacija kao i niz kataloga, glavni dio njegovog dizajnerskog opusa čine izložbeni i filmski plakati.

 

Animacija - Zagrebačka škola crtanog filma, dvije verzije plakata izložbe, Galerija suvremene umjetnosti, Zagreb 1974.

Animacija – Zagrebačka škola crtanog filma, dvije verzije plakata izložbe, Galerija suvremene umjetnosti, Zagreb 1974.

 

Također, u sklopu projekta novog vizualnog identiteta Radiotelevizije Zagreb ranih 70-ih godina, Martinis i Sanja Iveković dizajniraju i seriju televizijskih grafika (telopa) čija realizacija koincidira s tada rastućim interesom za novi medij videa u kojem će oboje umjetnika ostvariti neke od svojih najvažnijih radova. Upravo telope za RTZ Marijan Susovski izdvaja kao „najbolje primjerke televizijske grafike u sedamdesetim godinama na zagrebačkoj televiziji“.

 

Telopi, Radiotelevizija Zagreb, dizajn: Dalibor Martinis i Sanja Iveković, rane 1970-e

Telopi, Radiotelevizija Zagreb, rane 1970-e

Najveći i najkonzistentniji dio Martinisovog dizajnerskog opusa predstavljaju pak plakati i katalozi izložbi Galerije suvremene umjetnosti (danas Muzeja suvremene umjetnosti) u Zagrebu, za koju počinje dizajnirati 1971., a zatim u kontinuitetu od 1973. do kraja osamdesetih godina. Na tim zadacima nasljeđuje velikane poput Ivana Picelja, Mihajla Arsovskog i Zorana Pavlovića, a od samog početka u njima uspostavlja svoj vlastiti dizajnerski autorski jezik, prožet humorom, ironijom, provokativnošću i poigravanjem s dizajnerskim konvencijama te samim medijem plakata.

 

lijevo: Bravo maestro, filmski plakat, 1978 / desno: Samo jednom se ljubi, filmski plakat, 1981.

lijevo: Bravo maestro, filmski plakat, 1978 / desno: Samo jednom se ljubi, filmski plakat, 1981.

 

Tijekom sedamdesetih i osamdesetih godina realizirao je i plakate za filmove Rajka Grlića, Lordana Zafranovića i druge autore. Također je realizirao nekoliko u užem smislu “umjetničkih”, samoiniciranih konceptualnih plakata, proizašlih iz njegove serije radova pod nazivom Krivotvorine. Osim predstavljanja dizajnerske produkcije Dalibora Martinisa, izložba će rasvijetliti i neke poveznice između naručenih dizajnerskih radova i onih umjetničkih u širokom vremenskom rasponu, a istaknut će i neke karakteristične postupke kojima se ovaj autor služio u području vizualnih komunikacija.

 

Zakaj je Zagreb tak zmazan, plakat, 1973.

Zakaj je Zagreb tak zmazan, plakat, 1973.

 

Više o autoru:

Dalibor Martinis rođen je 1947. u Zagrebu. Diplomirao na ALU 1971. Na domaćoj i međunarodnoj sceni trajno je prisutan od početka sedamdesetih godina kao autor prostornih instalacija, plakata, performansa, videoradova i videoinstalacija. Od 1978. do 1981. sa Sanjom Iveković inicira osnivanje izložbenog prostora Podroom čiji su program stvarali isključivo umjetnici. Predavao je na Odjelu za film i televiziju na Akademiji dramskih umjetnosti u Zagrebu između 1987. i 1991. Kao gostujući predavač predavao je na Ontario College of Art u Torontu te je u više navrata boravio i radio u inozemstvu, a kao stipendist u Kanadi 1978. i 1990., u Japanu 1984. i u SAD-u 1994. Martinis je profesor emeritus riječkog Sveučilišta. Izlagao je na mnogim samostalnim i skupnim izložbama u zemlji i inozemstvu. Izlagao je 1981. na Bijenalu u Sao Paolu, 1995. na Kwangju Bijenalu u Južnoj Koreji; 1997. na Venecijanskom bijenalu suvremene umjetnosti te na festivalu Croatie – La voici u Parizu 2012. Njegovi radovi nalaze se u zbirkama brojnih svjetskih muzeja (MoMA, Stedelijk muzej, beogradski Muzej savremene umetnosti, Kunsthaus, Zürich, Nacionalna galerija Kanade u Ottawi, zagrebačka Moderna galerija, Centar za umjetnost i medije u Karlsruheu, Zaklada Erste za suvremenu umjetnost u Beču itd.) i privatnim kolekcijama. Dobitnik je niza nagrada na video i filmskim festivalima te domaćih i stranih priznanja za likovnu umjetnost. Živi i radi u Zagrebu.

www.dalibormartinis.com

Primarno slikarstvo, plakat izložbe, Galerija primitivne umjetnosti, Zagreb, 1983.

Primarno slikarstvo, plakat izložbe, Galerija primitivne umjetnosti, Zagreb, 1983.