Davor Grünwald dobitnik ULUPUH-ove nagrade za životno djelo

Povodom šezdesetsedme godišnjice od osnutka ULUPUH-a, u ponedjeljak 18. prosinca u 12 sati u Staroj gradskoj vijećnici (Ćirilometodska 5) u Zagrebu bit će dodijeljena Nagrada ULUPUH-a za životno djelo, Nagrada za najbolji izložbeni i izdavački projekt u 2017. godini te Nagrada za najboljeg mladog umjetnika. ULUPUH-ovu Nagradu za životno djelo primit će Davor Grünwald, industrijski dizajner kojemu je Hrvatsko dizajnersko društvo u rujnu ove godine priredilo retrospektivnu izložbu te mu je tom prilikom objavljena i monografija.

Umjetnički savjet i Upravni odbor ULUPUH-a odlučio je Nagradu za životno djelo dodjeliti industrijskom dizajneru Davoru Grünwaldu. Osim toga, Nagrada za najbolji izložbeni projekt dodjeljuje se Međunarodnoj izložbi grafičkog dizajna i vizualnih komunikacija Zgraf 12, s temom Društvene reprize, Nagrada za najbolji izdavački projekt dodjeljuje se knjizi ULUPUH-ova modna povijest – Umjetnost odijevanja autorice Ane Lendvaj, urednika Doroteje Jendrić i Davora Klarića te dizajnerice knjige Sanje Bachrach Krištofić, dok će Nagrada za najboljeg mladog umjetnika biti dodijeljena Ivanu Capanu, arhitektu, oblikovatelju arhitektonsko-urbanističkih maketa.

Nagrada za životno djelo Davoru Grünwaldu obrazložena je sljedećim riječima:

“Životni put Davora Grünwalda (Zagreb, 20. ožujka 1943.) zrcali vrijeme i okolnosti u kojima je djelovao jednako kao što predstavlja uspješan primjer njihova nadilaženja. Kao student  Elektrotehničkog fakulteta, pod dojmom izložbe talijanskog industrijskog dizajna koja je 1964. godine održana u Muzeju za umjetnost i obrt u Zagrebu, opredjeljuje se za industrijski dizajn kao svoje životno zvanje, iako u to vrijeme u Jugoslaviji nije bilo odgovarajućeg studija. Stoga iste godine odlazi u Beč gdje upisuje Akademie fur Angewandte Kunst (Akademija primijenjene umjetnosti), Odjel za industrijski dizajn, gdje s uspjehom diplomira i 1968. godine upisuje magisterij. Iste se godine vraća se u Zagreb kao prvi formalno educirani industrijski dizajner u Hrvatskoj (Jugoslaviji). Po povratku biva primljen u članstvo ULUPUH-a gdje zajedno s kolegama V. Žitkovićem i A. Karavanićem osniva Sekciju za industrijski dizajn  te pokreće nagradu Yu-Design koja se dodjeljivala 1972. i 1973. Osniva vlastiti dizajnerski studio Prodesign, te kao samostalni dizajner dizajnira niz elektroničkih kalkulatora za Tvornicu računskih strojeva (1969. – 1974.), alatne strojeve za Prvomajsku (1969. – 1974.) te stolice za rad u tvornicama u suradnji s Tvornicom metalnog namještaja Jadran (1973.). Za dizajn alatnih strojeva Prvomajske 1974., kao tridesetogodišnjak i tada najmlađi laureat, dobiva i Nagradu grada Zagreba.

 

Postav izložbe

Izložba “Davor Grünwald: Retrorama industrijskog dizajna 1968. – 2008.”

 

Ubrzo nakon toga zbog nemogućnosti nastavka djelovanja (zabrana suradnje tvornica sa samostalnim profesionalcima) 1975. napušta Hrvatsku i odlazi u Kanadu. Tamo se učlanjuje u ACID (Association of Chartered Industrial Designers – Canada). Relativno često mijenja status zaposlenja (korporacija, konzultanska tvrtka, slobodna profesija) te na taj način uspijeva dizajnirati široki raspon proizvoda: kompjuterske konzole, kompjuterske brze štampače, medicinske elektronske uređaje, poljoprivredne strojeve, geofizičke instrumente i naprave, geofizičke “ribe” i “ptice”. Za jedan geofizički uređaj dobiva prestižnu Canada Design Award. Godine 1980. seli s obitelji u Toronto. Do 1984. godine radi za kanadsku tvrtku Delfax gdje s uspjehom realizira nekoliko koncepata brzih štampača (fast printers). Od 1985., zaposlivši se u tvrtki Geonics, posvećuje se gotovo isključivo dizajnu proizvoda za geofizičku industriju, sve do 2008. kada odlazi u mirovinu. Nakon odlaska u mirovinu nastavlja se baviti dizajnom. Od početka karijere aktivan je u dizajnerskim organizacijama – član je Kanadskog udruženja industrijskih dizajnera od 1975., od 1990. do 2000. obnaša dužnost dopredsjednika AMCA (Udruženje bivših studenata hrvatskih sveučilišta), član je ULUPUH-a (već gotovo pet desetljeća) i Hrvatskog dizajnerskog društva koje mu je ove godine u HDD galeriji priredilo retrospektivu Davor Grünwald: Retrorama industrijskog dizajna 1968. – 2008. prema kustoskoj koncepciji Marka Goluba i Koraljke Vlajo.

Pionir u mnogim aspektima svoga djelovanja, individualac ali i visoko svjestan društvene odgovornosti svog djelovanja i važnosti zajedničkog nastupanja struke, Davor Grünwald sa punim pravom zaslužuje ULUPUH-ovu nagradu za životno djelo.”

detalj s izložbe "Davor Grünwald: Retrorama industrijskog dizajna 1968. – 2008.”

Detalj s izložbe “Davor Grünwald: Retrorama industrijskog dizajna 1968. – 2008.”

 

Više o izložbi Davor Grünwald: Retrorama industrijskog dizajna 1968. – 2008. pročitajte OVDJE.

Tekst Marka Goluba i Koraljke Vlajo o Davoru Grunwaldu pročitajte OVDJE.

Intervju s Davorom Grunwaldom istih autora, u dva nastavka, pročitajte OVDJE i OVDJE.