Promocija knjiga ● MIHAJLO ARSOVSKI & ZORAN PAVLOVIĆ u Orisu – Kući arhitekture!

U srijedu 2. travnja u 19h u ORISU održat će se promocija monografskih izdanja HDD-a o dizajnu MIHAJLA ARSOVSKOG i ZORANA PAVLOVIĆA, autora Dejana Kršića i Marka Goluba. Premda obrađuju različite individualne opuse, knjige u velikoj mjeri dijele temu – grafičko oblikovanje knjiga i publikacija – te govore o dvije istaknute figure hrvatskog grafičkog dizajna koje su tijesno surađivale, ali i imale bliske autorske jezike temeljene upravo na vizualnim svojstvima slova i pisma, odnosno tipografije. O knjigama će govoriti povjesničari umjetnosti Zvonko Maković i Lovorka Magaš Bilandžić, viša kustosica MUO Koraljka Vlajo, filmolog i filmski kritičar Hrvoje Turković, dizajner i predsjednik HDD-a Sven Sorić te sami autori.

Obje knjige moći će se, isključivo prilikom predstavljanja u Orisu, kupiti po sniženim cijenama! Knjiga Opremio: Mihajlo Arsovski – Tipografija & dizajn novina, časopisa, knjiga, publikacija &td autora Dejana Kršića i Marka Goluba na 336 stranica prvi put na jednom mjestu obrađuje dizajn Mihajla Arsovskog u području knjiga i publikacija te analizira neka od najljepših i najslavljenijih izdanja u povijesti hrvatskog grafičkog dizajna – biblioteka kao što su Razlog, Kolo i BiblioTeka, izdanja SN Liber i Cekadea, novina kao što su Studentski list, Polet, Pop express, Telegram, te časopisa (Razlog, Život umjetnosti, Prolog, Teka) – koja zavode ne samo naslovnicama, nego i svojom ukupnom materijalnošću, dinamičnim prijelomom, izborom papira, boje, igre s tipografijom i dinamikom teksta i slika.

 

 

Pored središnjeg teksta autorskog dvojca na hrvatskom i engleskom jeziku, u knjizi se s bogatom vizualnom građom isprepliću i tekstovi niza drugih autora, originalni prilozi Miroslava Kirina, Mirka Petrića, Slobodana Šnajdera, te arhivski tekstovi i odlomci iz tekstova: Darija Devića, Radovana Ivančevića, Zrinke Jurčić (Tatomir), Želimira Koščevića, Borisa Ljubičića, Zvonka Makovića, Borisa Maleševića, Davora Matičevića, Maroja Mrduljaša, Radoslava Putara, Željka Serdarevića, Feđe Vukića, Marka ZubakaVjerana Zuppe. Ova nova izdanja HDD-a financijski su podržali Ministarstvo kulture i medija Republike Hrvatske, Gradski ured za kulturu i civilno društvo Grada Zagreba, Zaklada Adris i tvrtka Igepa Plana.

 

Foto: Monika Čaržavec

 

Iz knjige “Opremio: Mihajlo Arsovski – Tipografija & dizajn novina, časopisa, knjiga, publikacija & td”:
“Mihajlo Arsovski nesumnjivo je jedna od najznačajnijih figura hrvatskog grafičkog dizajna uopće, štoviše pojedinačne cjeline ili fragmenti njegovog opusa — prije svega plakati, naslovnice knjiga i časopisa ili fascinantne kompozicije teksta, slovnih znakova, tekstura i slika — i sami su stekli svoj vlastiti mitski status, voljeni od onih u čijem su pogledu zatitrali, obožavani od svih koji pažljivije čitaju njihov pažljivo nijansirani vizualni vokabular. Kao što je mnogo puta rečeno, za razliku od većine drugih dizajnera tog perioda, Arsovski u dizajn ne dolazi iz slikarstva i ilustracije odnosno arhitekture. Stoga je njegov dizajnerski pristup bitno utemeljen na tipografiji, oblikovanju slovima.

 

Foto: Monika Čaržavec

 

Kod Arsovskog slovo nije primarno shvaćeno kao područje književnog, literarnog i poetskog, nego upravo vizualnog. Slovo, riječ, tu se javljaju kao vizualna činjenica, forma i kontraforma (uvijek izuzetno važna u tipografiji), prostor, volumen i slično. Svi dizajneri služe se tipografijom, ali nitko ne koristi tipografiju i njene izražajne mogućnosti na sasvim isti način kao on.

 

Foto: Monika Čaržavec

 

Ni princip kolažiranja nije izmislio (iako ga je u domaćoj sredini možda i najsnažnije popularizirao), ali ga je internalizirao na toliko specifičan način da je i njegovim suvremenicima i kasnijim generacijama vjerojatno bilo jasno da ga ne mogu slijediti bez upadanja u zamku manire iz koje će se teško izvući. Tu sigurno leži jedan od problema s recepcijom Arsovskog u domaćoj kulturnoj sredini, kao nekog tko ju jest duboko obilježio i dotaknuo mnoge njene bitne sastavnice, ali je svejedno ostao iskorijenjen iz nje.”

 

Foto: Monika Čaržavec

 

Knjiga Zoran Pavlović: Sazviježđe Zozo – Knjige, časopisi, plakati od 1960-ih do 1990-ih, autora Marka Goluba i Dejana Kršića na 156 stranica na hrvatskom i engleskom jeziku predstavlja rad jednog od najproduktivnijih hrvatskih grafičkih dizajnera druge polovice 20. stoljeća, čovjeka koji je oblikovao kultne novine i omladinske i kulturne časopise kao što su Polet, Studentski list, Pop Express, Start, Pitanja, Telegram, kao i najpopularnija izdanja GZH 1980-ih i niza drugih izdavača.

 

Foto: Monika Čaržavec

 

Kao svojevrsna ekstenzija istoimene izložbe održane u HDD galeriji u jesen 2022., knjiga je sačinjena od materijala prikupljenih iz javnih muzeja, od obitelji i iz privatnih zbirki, uključujući plakate, knjige, časopise, originalne crteže itd., te nam daje uvid ne samo u jedan izniman dizajnerski opus koji dosad nije bio cjelovito obrađen, nego i u važan dio hrvatske kulturne i umjetničke povijesti, a naročito povijesti tiskanih medija – časopisa, magazina, knjiga itd. – u kontekstu niza ključnih kulturnih i društvenih strujanja kroz više od pola stoljeća. Otuda i taj naslov – „Sazviježđe Zozo…“ – istražujući i analizirajući Pavlovićeve dizajnerske radove, zapravo smo iznova otkrivali fascinantan, bogat i slojevit vizualni vokabular koji je izgradio oblikujući ove tiskane publikacije, ali i zaronili u čitavu konstelaciju pojava i aktera koje rad o kojem govorimo dovodi u međusobne veze i pomaže nam da ih bolje razumijemo.

 

Stranice s naslovnicama Telegrama. Foto: Monika Džakić

 

Ova nam knjiga tako rasvjetljava Pavlovića kao jednu od ključnih dizajnerskih figura u kontekstu omladinskog tiska, niza kulturnih i drugih časopisa i novina koji predstavljaju same vrhunce izdavaštva njegovog vremena: PoletStartTelegramStudentski listPop ExpressPitanja itd. Njegov progresivni pristup oblikovanju knjiga (između ostalog u izdanju CDD-a gdje je vodio i grafički studio) doveo ga je i do mjesta art direktora izdavačke djelatnosti Grafičkog zavoda Hrvatske tijekom čitavih 1980-ih godina kada GZH izdaje neke od najuspješnijih i najatraktivnijih naslova – slavne Omladinske bibliotekeZabavne biblioteke, sabranih djela Jorge Luisa Borgesa i Johna le Carréa te brojnih drugih. Govoreći o Pavloviću, nemoguće je ne spomenuti i Mihajla Arsovskog, s kojim ga veže dugogodišnja suradnja i zajedničko istraživanje jezika grafičkog oblikovanja, na koje smo htjeli ukazati i ovom zajedničkom promocijom.

 

Stranice s nekima od naslovnica s ilustracijama Mirka Ilića za Zabavnu biblioteku GZH

 

Iz teksta u knjizi:
„Pavlovićev dizajn može tako lako u isto vrijeme biti i pop i seriozan, i retro i futuristički, ekspresivan i discipliniran, i svevremen i čvrsto svjedočiti o svome specifičnom trenutku. Sve te naslovnice i stranice, identiteti biblioteka i časopisa koje je oblikovao djeluju izuzetno dinamično, kao da su uhvaćene u pokretu, kao da su mišljene kao film. Gledajući ih na jednom mjestu vidimo, kako smo rekli na samom početku, i odsjaje jedne uzbudljive, vibrantne kulturne i društvene povijesti posljednja četiri desetljeća 20. stoljeća, ali i odsjaje života — mnogi od nas odrastali su i sazrijevali bivajući uvučeni u barem neki od kutaka “sazviježđa Zozo”. To je upravo i ono najljepše — kada govorimo o dizajnu našeg i prošlih razdoblja uvijek govorimo o životu.“

 

Foto: M. Golub