Zabavlja me ideja da za Dizajn na dan izdvojim nešto što nam svima u trenutnoj situaciji zvuči nadrealno: putovanje u Uralski savezni okrug i odlazak na jednovečernji glazbeni festival s nekoliko stotina tisuća posjetitelja, par tisuća glazbenika iz cijelog svijeta, stotinjak pozornica, u barem pedeset muzičkih žanrova. Događanje u kojem se miksa sve – ljudi, ideje, mjesta, atmosfere, od koncertnih dvorana, preko malih klubova do parkova i parkirališta, od klasične glazbe, preko elektronike i hip hopa, do punka i rocka – a sve to u sjeni Urala, u Ekaterinburgu i oko njega. Događanje nosi naziv Ural Music Night, i imalo je jedan od najsnažnijih vizualnih identiteta koje sam vidio prošle godine.
Osnovni logo jasno naznačava neke od glavnih ideja identiteta Uralske glazbene noći koji je dizajnirala ruska agencija Voskhod. Motiv trganja papira pojavljivat će se posvuda u praktički svim aplikacijama identiteta i sa sobom nosi nekoliko slojeva značenja. Kontura koju daje doista podsjeća na planine, odnosno podcrtava glavni ambijentalni okvir događanja. Podsjeća nas i na plakatna mjesta na kojima se oglašavaju koncerti, mjesta gdje se plakati lijepe jedni preko drugih, kidaju se i preljepljuju boreći se za pozornost. Konačno, Voskhodu je ova ideja omogućila da oblikuje visoko varijabilan logo koji titra između jedinstvenosti i mnogostrukosti, čvrstoće i fleksibilnosti, ozbiljnosti i lude zaigranosti – nešto što vizualno vibrira i rezonira na istoj frekvenciji s hrpetinom različitih muzičkih žanrova, čas je metal, čas disko, čas jazz, a sve to pod istim uralskim nebom. U osnovnom logu to je samo sugerirano cijepanjem u kojem se jedna neutralna sanserifna tipografija razodijeva u jednako neutralnu serifnu, no stvar postaje stvarno uzbudljiva u tiskanim i digitalnim aplikacijama.
Gornja animacija lijepo ilustrira sistem kojim nastaju plakati manifestacije. Uvijek su u tri sloja, prelijepljena i raskidana jedan preko drugog. Osim estetski, rješenje je izuzetno zanimljivo upravo na informacijskoj razini. Najgornji “sloj” uvijek sadrži sve opće informacije koje su zajedničke i iste za sve plakate, neovisno o programu i lokaciji. Sloj ispod njega otkriva nam programsku cjelinu i lokaciju, a najdonji sloj informira nas o programu, terminima i izvođačima. Pogledajte što se pritom događa s logom.
Gornja polovica loga ostaje ista, dok se donja razotkriva u rasplesanim display tipografijama koje vizualno instinktivno povezujemo s određenim muzičkim žanrovima. Trik koji je u uobičajenoj primjeni banalan i otrcan ovdje je našao neku novu svježinu, a gledajući sve varijacije na jednom mjestu (animacija dolje) imam dojam da su se dizajneri odlično zabavljali.
Identitet je imao širok spektar aplikacija i gotovo svaka je uzbudljiva, ali i drukčija od prethodne, iako je bazirana na istoj ideji. Dolje je dio tiskanih materijala s čudnim “hibridnim” instrumentima nastalim “cijepanjem” granica između glazbenih vrsta i žanrova, ali i samih porodica instrumenata – puhači postaju udaraljke, gudači postaju gitare itd.
Čak i obavezna festivalska majica, notorni robni predmet svih festivala, u ovom je slučaju dobio duhovit i inventivan tretman koji potvrđuje snagu Voskhodovog koncepta i lako apsorbira bilo kakav drugi vizualni sadržaj, rađajući zanimljive jukstapozicije bez obzira jesu li one strogo glazbene ili nisu.
Za kraj, pogledajte ovaj video koji vrlo dobro objašnjava cijeli projekt, i obavezno ga gledajte s tonom. Voskhodov dizajn za Uralsku glazbenu noć je primjer kako dizajn može biti u isto vrijeme u trenutku prepoznatljiv i intelektualno stimulativan. To je od početka do kraja inteligentno proveden projekt, baziran na odličnoj, vrlo jednostavnoj ideji, koja kao da s nevjerojatnom lakoćom pronalazi sve svoje vizualne forme. Jedan od onih radova koje sam doživio kao snažnu cjelinu u svakom od njenih pojedinačnih elemenata, rad koji izuzetno puno govori bez ikakve potrebe za objašnjavanjem.
Ostale tekstove iz rubrike Dizajn na dan pročitajte ovdje.