[d]razgovor: ANA LABUDOVIĆ (RISO & prijatelji)

U srijedu 20. rujna u 19 sati u HDD galeriji (Boškovićeva 18) održat će se javni [d]razgovor s dizajnericom ANOM LABUDOVIĆ, povodom izložbe “RISO i prijatelji: 200.000 otisaka kasnije”. S Anom ćemo razgovarati o njenom riječkom studiju/tiskari čiji rad izložba tematizira, ali i o tome kako se u ovoj fazi karijere uopće našla u poziciji da pokrene rizografski studio, o načinima na koje se širila njena mreža suradnji, o tisku i grafičkom dizajnu u digitalno doba, o greškama kao skrivenim namjerama i, naravno – o prijateljstvu. Razgovor vodi Marko Golub, ulaz je besplatan!

Više o izložbi (iz teksta Marka Goluba)
Premda ovo nije izložba o njoj kao dizajnerici – uostalom, među ovdje obuhvaćenim publikacijama nalaze se i one koje su dizajnirali Bruno ButoracBen CainKaterina DudaEna JurovKarlo MiletićOleg MorovićMarin NižićJan PavlovićNika Rukavina i drugi – cijeli projekt RISO i prijatelji ipak je u velikoj mjeri obilježen novom etapom u profesionalnoj karijeri Ane Labudović, njenim preseljenjem iz Zagreba u Rijeku i radom na ramenima, a potom i razvalinama projekta Rijeka – Europska prijestolnica kulture 2020. Anin dizajnerski rad vezan je za sfere nezavisne kulture i civilnog društva, a područje djelovanja prvenstveno joj je dizajn u digitalnim medijima i grafički dizajn, uz koje se sada još stisnuo i tiskarski rad koji joj je otvorio posve nove, kako kreativne, tako i suradničke perspektive. Istovremeno, RISO i prijatelji dio je globalnog vala širenja kulture i scene malih i većih rizografskih tiskara, studija, kolektiva, radionica i različitih vrsta manifestacija, događanja, izložbi i slično.

Zlatni sat i refleksije nebodera u studiju RISO i prijatelji, 2022.

Zlatni sat i refleksije nebodera u studiju RISO i prijatelji, 2022.

Iako se rizograf, proizvod Japanske tvrtke Riso Kagaku, pojavio na tržištu još 1980ih godina kao ekonomična alternativa drugim komercijalno dostupnim tehnikama brzog umnažanja i tiska, svoju novu popularnost upravo među umjetnicima i dizajnerima stječe tijekom posljednjih desetak godina.

S otvorenja izložbe, fotografija: Monika Džakić

S otvorenja izložbe, fotografija: Monika Džakić

Razloga za tu novostečenu popularnost je mnogo, a neki od njih, naizgled paradoksalno, vezani su upravo za dominaciju i hiperprodukciju digitalnih slika. U kontekstu njihovog beskonačnog, nezaustavljivog protoka, taktilnost, procesualnost, nesavršenost i ograničenost Riso otisaka djeluje humanizirajuće i stvarno, a pritom su i sami u određenoj mjeri dijete digitalne tehnologije. (…)

Detalj s radionice Print-a-Loop, svibanj 2023., u suradnji s Katrin Novaković. Fotografija: Matija Zanoškar

Detalj s radionice Print-a-Loop, svibanj 2023., u suradnji s Katrin Novaković. Fotografija: Matija Zanoškar

(…) Napokon, na kreativnom planu ključna komponenta su specijalne mogućnosti i radikalna ograničenja same tehnike koja dizajnere i umjetnike stimuliraju da misle izvan konvencionalnih okvira. Riso otisci jednostavno izgledaju drukčije, imaju drukčiju teksturu, boju, ostavljaju drukčiji dojam od konvencionalnih otisaka izvedenih, primjerice, u najraširenijim tehnikama poput ofseta i digitalnog tiska, čak i onda kad je dizajn onog što se otiskuje krajnje rudimentaran.

S otvorenja izložbe, fotografija: Monika Džakić

S otvorenja izložbe, fotografija: Monika Džakić

Nešto od te specifičnosti dolazi iz inherentnih tehničkih nesavršenosti samog procesa, ali i grešaka – slučajnih ili namjernih – u samoj pripremi. Nijedan otisak nije sasvim identičan prethodnome i onome koji slijedi, već i mali pomaci u overprintu daju otisku određenu vibrantnost a veliki mogu posve promijeniti narav onog što se otiskuje, sve to često na nepredvidljive načine čije se unutrašnje zakonitosti otkrivaju postupno, metodom probe i pogreške, drugim riječima – eksperimenta. (…)

Biblioteka 0 Općenito, vol.1 (2020⁠–2022). Urednice: Ana Hušman, Ivana Meštrov, Dubravka Sekulić, Irena Bekić. Ilustracija: Marko Tadić. Oblikovanje, tisak: Ana Labudović / RISO i prijatelji

Biblioteka 0 Općenito, vol.1 (2020⁠–2022). Urednice: Ana Hušman, Ivana Meštrov, Dubravka Sekulić. Ilustracija: Marko Tadić. Oblikovanje, tisak: Ana Labudović / RISO i prijatelji

(…) Sam raspon tiskanih publikacija koje su dosad izašle iz kuhinje RISO i prijatelji uključuje knjige umjetnika, fanzine, kataloge i brošure povezane s određenim izložbama ili sličnim događanjima, umetke časopisa, teorijske tekstove i eseje, no on je i nešto širi ako se uključe i plakati, kao i različiti radionički produkti poput uvrnutog hibrida eksperimentalnog tiska i stop animacije u radionici koja je ostvarena u suradnji s Katrin Novaković. Sve one nastajale su s određenom idejom diseminacije znanja i informacija, ili pak samih umjetničkih djela (u slučaju knjiga umjetnika).

Detalj s radionice Print-a-Loop, svibanj 2023., u suradnji s Katrin Novaković. Fotografija: Matija Zanoškar

Detalj s radionice Print-a-Loop, svibanj 2023., u suradnji s Katrin Novaković. Fotografija: Matija Zanoškar

(…) Na kraju svega o tome se i radi, o malim pomacima, o smislu za zajednicu i, kako sretno odabrano ime studija-tiskare kaže – o prijateljstvu. Kada listate publikacije proizvedene u RISO i prijatelji, s njihovih stranica ne izbija samo zanimljivo oblikovanje, čak ni sadržaj, nije samo riječ ni o teksturama papira i ekspresivnosti na njemu otisnutih boja, nego o atmosferi zajedničkog otkrivanja, kreativnosti, razmjene znanja, druženja, pristupačnosti i bliskosti koja gotovo da se može opipati.

(cijeli tekst pročitajte na ovom linku)

Ana Labudović rođena je 1983. u Zagrebu, trenutno živi i radi u Rijeci. Nakon završavanja Hyper Island School of New Media (Švedska) odlazi na praksu u Vasava Artworks (Španjolska), nakon čega freelancea kao dizajnerica i urednica za izdavačku kuću maomao koja joj objavljuje dvije knjige o grafičkom dizajnu. Radi kao art direktorica za digitalnu agenciju Inventa do 2013. godine, kad se odlučuje u potpunosti posvetiti vlastitoj praksi. Djeluje kroz više disciplina, od dizajna digitalnih medija do specijaliziranog RISO tiska. Radi pretežno za korisnike s područja kulture, nezavisne scene i civilnog društva. Projekt održive specijalizirane tiskare Riso i prijatelji inicirala je 2019. godine, njime potiče nezavisno izdavaštvo, do-it-your-self/do-it-with-others principe rada i igre, educira znatiželjne, promiče ekološke koncepte tiska recikliranjem ili odabirom materijala koji ne ugrožavaju okoliš. Vodi radionice izrade fanzina za razne društvene skupine, surađuje s Akademijom primijenjenih umjetnosti u Rijeci u sklopu kolegija Web dizajn. Očuvanjem i promocijom baštine kipara Branka Vlahovića bavi se od 2010. Fascinirana je odnosom prema tehnologiji te s mrežama, privatnošću, (pri)rodom i društvom, povremeno eksperimentira s dizajnom interakcija zajedno s drugim članovima Radiona hackLab makerSpace-a. Profesionalna ­je članica HDD-a od 2009

Detalj iz studija RISO i prijatelji.

Detalj iz studija RISO i prijatelji.