Međunarodna izložba FOOTB-ALL MIX u Zagrebu i Rijeci

Argentina

U srijedu 6. lipnja u 12 sati u Muzeju Mimara u Zagrebu, te dan kasnije, 7.6. u 14 sati u Rijeci u hodniku trgovačkog centra ZTC, otvara se međunarodna izložba plakata svjetski poznatih dizajnera, nastalih povodom Svjetskog nogometnog prvenstva u Rusiji 2018. Među radovima 32 dizajnera iz 32 zemlje, koji su se odazvali na poziv brazilskog dizajnera Felipea Taborde i njegove bolivijske kolegice Susane Machicao, je i rad hrvatskog dizajnera Borisa Ljubičića. Izložba u Mimari ostaje otvorena do 1. srpnja 2018., a u riječkom ZTC-u do 30. lipnja.

Slika na naslovnici: detalj plakata Hernana Berdichevskog (Argentina)

Brazilski dizajner Felipe Taborda pokrenuo je projekt FOOTB-ALL MIX kao seriju dizajniranih plakata pod motom da je nogomet određeno uzbuđenje, radost, polet, natjecanje u kvaliteti i brend, te je u suradnji s bolivijskom dizajnericom Susanom Machicao pozvao 32 dizajnera iz 32 zemlje koje sudjeluju na nadolazećem Svjetskom nogometnom prvenstvu da oblikuju plakate za istoimenu izložbu.

Hrvatski je predstavnik na ovoj izložbi Boris Ljubičić, koji je o projektu rekao: “Taborda je pozvao najpoznatijeg dizajnera ili dizajnericu iz svake zemlje koja će igrati u Rusiji kako bi dali svoje viđenje nogometa. Poseban je uvjet bio da se na plakatu ne ističe nacionalni identitet, neki igrač i slično, kao i da se ne navodi mjesto prvenstva.”

Autori kao što su Alain Le Quernec (Francuska), Fons Hickman (Njemačka), Neville Brody (Engleska), Vladimir Chaika (Rusija), Ken Cato (Australija), Slavimir Stojanović (Srbija) i Alejandro Magallanes (Meksiko) pozvani su da dizajniraju rješenja kojima ovaj globalni sport dobiva i vizualnu poruku. U ukupnom pregledu ogleda se, uz sport, i kultura dizajna kao i kultura nacije iz koje potječe autor plakata.

123finishBoris Ljubičić, Hrvatska

Ljubičić je svoj plakat objasnio riječima: “To je tipografsko rješenje zamišljeno kao mozaik od šesnaest brojeva, odnosno sličica. Motiv je broj na leđima nogometnog dresa koji je zgužvan, oznojen, osvijetljen, prljav ili u pokretu. Naravno, tipografija je različita i nijedan broj nije isti, i ne idu pravim redoslijedom, nego su pomiješani. Izdvojio sam sliku s brojem osam, jer smo 1998. godine u Parizu osvojili broncu, zato se taj dres, koji na sebi ima vizualni kod izmjeničnih crveno-bijelih kvadrata, razlikuje od ostalih”.

 

Shino Suefusa, JapanShino Suefusa, Japan

 

Boris Ljubičić komentirao je i radove svojih kolega: “Zapravo, to su plakatna rješenja najvišeg stupnja dizajna u svijetu danas. Primjerice, Švicarska možda nije nogometna velesila, ali je to zasigurno u grafičkom dizajnu, pa je njihov plakat slojevit ritam stilizacija formi: živim su bojama prikazani ruke, zastavice, čaše, fućkaljke, dakle elementi koji predstavljaju navijanje. Ipak, rekao bih da dizajneri iz Južne Amerike u svoj rad najviše unose ljubav prema nogometu. Brazilski plakat čiji je dizajner Fernando Pimenta poistovjećuje nogometni travnjak s publikom, Argentina ima loptu na poziciji srca, što autor Hernan Berdichevsky dokazuje rendgenskim snimkom, dok je za Kolumbiju dizajner Diego Bermudez napravio urlik s jednostavnim razvlačenjem riječi GOOOOOOOOOOOOOOOOOL.”

 

Fernando Pimenta, Brazil

Fernando Pimenta, Brazil

 

Ljubičić tumači kako europski dizajneri nešto drukčije vide temu: “Njemačku predstavlja disciplinirano Fons Hickmann: zelena površina s urednom geometrijom ravnih paralelnih linija (poput sportskog brenda Adidasa) i jednim krugom i njegovim isječcima u dnu zelenog tona. Neville Brody služi se izuzetno robusnom i originalnom tipografijom, kao što je i engleski stil igre u nogometu. Detalj “bubamare” orošen kapljicama predstavljen je na portugalskom plakatu (Eduardo Aires), a Rusiju kao domaćina zastupa dizajner Vladimir Chaika s uzvikom O-L-E! (slovo O je zamijenjeno loptom).

 

Neville Brody, Engleska

Neville Brody, Engleska

Iranski dizajner Mehdi Saedi kaligrafski je vrlo spretno oblikovao nogometaša u položaju udaranja lopte koja svijetli u bijeloj boji. Japanska dizajnerica Shino Suefusa oslikava masu lica i njihove reakcije na let lopte… Maroko (Adali Faical) ima za podlogu tepih, a Nigerija s izgladnjelim dječakom koji se igra loptom podvlači socijalni problem (Lemi Ghariokowu), dok Ken Cato iz Australije loptu prikazuje kao eksploziju. Uvodni plakat s nazivom projekta duhovita je fotografija stolnog nogometa izgubljenog u osami praznog pejsaža s popisom svih autora po abecednom redoslijedu 32 zemlje koje nastupaju u Rusiji. Fotografiju potpisuje Hernan Berdichevsky, a dizajn autor projekta Felipe Taborda”.

 

Vladimir Chaika, Rusija

Vladimir Chaika, Rusija

 

Izložba FOOTB-ALL MIX bit će otvorena 7. lipnja u svim zemljama koje sudjeluju na Svjetskom nogometnom prvenstvu, dok se u Muzeju Mimara premijerno otvara dan ranije, 6. lipnja u podne. Riječku izložbu u trgovačkom centru ZTC organizirala je Akademija primijenjenih umjetnosti u Rijeci, a otvorenje joj je 7. lipnja u 14. sati

Povodom izložbe izdan je i reprezentativan katalog sa svim plakatima i biografijama autora na engleskom jeziku, a također će se moći kupiti i plakat Borisa Ljubičića dizajniran za ovu izložbu.

Koncept izložbe potpisuje Felipe Taborda, ujedno i kustos izložbe uz Susanu Machicao.