Sve što za početak trebate znati o Zgrafu 12

15844813_1346732222066714_7340871732268975031_o

U ponedjeljak 9. siječnja 2016. u 19 sati u LAUBI – Kući za umjetnost i ljude otvara se 12. izdanje MEĐUNARODNE IZLOŽBE GRAFIČKOG DIZAJNA I VIZUALNIH KOMUNIKACIJA – ZGRAF. Izložba, s nizom popratnih javnih događanja ovog puta kao krovnu temu ima DRUŠTVENE REPRIZE, a gost teoretičar ZGRAF-a 12 je britanski kritičar dizajna RICK POYNOR.

U određenom smislu je i samo Poynorovo ravnanje temom Zgrafa svojevrsna repriza, budući da je njegovo gostovanje u velikoj mjeri obilježilo i prethodni Zgraf 11. Tada je bio član međunarodnog žirija, održao je vrlo posjećeno predavanje u Muzeju suvremene umjetnosti, a i mi smo tom prilikom napravili intervju s njim koji možete čitati ovdje. Osim Poynora, vraća se i Peng Peng – dizajnerski studio Klausa Fromherza i Martina Geela koji je na Zgrafu 11 osvojio Grand Prix, čime je osigurana i njihova samostalna izložba u Galeriji ULUPUH u sklopu ovogodišnjeg Zgrafa. No, ta izložba slijedi tek za tjedan dana. Naime, Zgraf 12 traje iznenađujuće kratko za manifestaciju svog ranga – svega 15-ak dana, ali su se organizatori potrudili da se gotovo svaki dan zbiva nešto novo i drugačije – izložbe, radionice, predavanja, filmske projekcije itd. Pogledajte program i uvjerite se sami.

 

14568068_1238098332930104_6059276835695601247_n

 

Glavnina toga, naravno, održava se u Laubi, počevši od otvorenja središnje izložbe Zgrafa koja se sama sastoji od tri segmenta. Najbrojniji dio selekcije je takozvana Revija, koja obuhvaća selektirane radove u području grafičkog dizajna i vizualnih komunikacija nastale u razdoblju između dva Zgrafa – od 2012. do danas. Drugi dio izložbe je tematski, a riječ je o radovima koji odgovaraju na zadanu koncepciju ovogodišnjeg Zgrafa Društvene reprize, bez obzira je li riječ o radovima već realiziranim u nekom drugom kontekstu, konceptima ili o projektima ciljano rađenim kao odgovor na zadanu temu. Konačno, Zgraf 12 ima i zasebnu selekciju studentskih radova – EduZgraf izložba po prvi put radove iz studentske produkcije tretira ravnopravno s profesionalnim radovima, barem što se tiče njihove uključenosti u krovnu temu ovogodišnje manifestacije. Odabrani radovi pristigli su iz Australije, Češke, Finske, Francuske, Japana, Nizozemske, Njemačke, Poljske, Portugala, Rumunjske, Rusije, Sjedinjenih Američkih Država, Slovenije, Srbije, Švicarske, Turske te Hrvatske, a popis radova koje je slijedom natječaja odabrala selekcijska komisija možete pogledati ovdje.

 

15826905_1346720545401215_4325331189589729661_n

 

O nagradama na Zgrafu 12 odlučivat će tri različita žirija. Glavni je naravno Međunarodni žiri koji čine Rick Poynor, Radovan Jenko, Vaughan Oliver, Jianping He i Sanja Rocco. Nagradu Zgraf Excellence – specijalnu počasnu nagradu za skupinu izlagača izvan konkurencije – dodijelit će članovi Selekcijske komisije Zgrafa 12, a dok će Nagradu Međunarodnog udruženja likovnih kritičara – AICA dodijeliti žiri Hrvatske sekcije AICA-e u sastavu Sandra Križić Roban, Marko Golub i Boris Greiner.

O samoj temi Društvene reprize ekstenzivno je pisao gost-teoretičar Zgrafa 12 Rick Poynor. U svom tekstu, između ostalog, kaže: Kao vizualni jezik, grafički bi dizajn trebao izražavati mnoštvo perspektiva. Trebao bi biti podjednako protejski kao i pisani i kao verbalni izričaj jer sve manje od toga poništilo bi temeljnu socijalnu funkciju vizualne komunikacije. Nemamo jednoličnu politiku, stavove i mišljenje, zašto bismo onda imali jednoličnost grafičkog obraćanja? Dizajner maštovito otvoren prema brojnim i višeslojnim mogućnostima komunikacije već igra važnu društvenu ulogu. I dok ima onih koji bi voljeli vidjeti cjelovito preusmjeravanje grafičkog dizajna prema društvenoj korisnosti i zajedničkom sustavu društvenih vrednota, nije za očekivati da će nam ovakva utopijska prognoza u skorije vrijeme promijeniti izgled društva. Borba za postizanje takvog stanja ravnoteže i socijalne pravde bit će duga i teška i bilo bi apsurdno praviti se da su grafički dizajneri, kao skupina, u takvoj poziciji da mogu redefinirati društvene odnose u društvu gdje se toliki ljudi aktivno protive tom cilju. No, dizajneri kao pojedinci i dalje su slobodni usmjeriti svoju praksu prema svjesnom idealu poboljšanja društva i posve izvjesno mogu vlastitim primjerom pripomoći višem cilju. Prosvijetljenom radnom okolinom, odabirom suradnika i vrijednostima koje te odluke utjelovljuju dizajneri mogu sugerirati alternativan stil života i rada, što može, i na svjesnoj i na nesvjesnoj razini, utjecati na druge ljude. Dizajner jest društveno odgovoran i, kao javni komunikator, barata zamjetnom količinom „mekane moći“. Svijest o tome, u kombinaciji s dubokom tankoćutnošću za brojne kontekste dizajna, trebala bi nadvladati besmislena otkrivanja tople vode, odnosno stilova koji već postoje.

 

15780836_1321844064555530_1334684125036231600_n

 

Osim izložbi, od 9. do 24. siječnja održat će se i niz drugih popratnih događanja, uključujući seriju EduZgraf radionica čiju koncepciju ovog puta potpisuje povjesničarka umjetnosti i jedna od voditeljica programa Kustoske platforme Mihaela Richter. O radionicama, ali i izložbenom i filmskom programu EduZgrafa možete čitati ovdje.
Glavni predavački dio programa Zgrafa 12, Zgraf Riječi, održat će se u subotu 14. siječnja kada će u Laubi nastupiti Rick Poynor, Radovan Jenko, Jiangping He i Peng Peng, a istu večer održat će se i dodjela nagrada. Konačno, 20. i 21. siječnja u prostorima Hrvatskog dizajnerskog društva, Veleučilišta VERN’ te u samoj Laubi, sprema se i međunarodna konferencija te izložba na temu obrazovanja dizajnera pod nazivom Dizajn u praksi. O njoj smo pisali ovdje. Vidimo se na Zgrafu!

 

pd_zg_dizajnhr