Mladi dizajneri ovo ono*

itd-letak-2009 (Medium)

Notorna je činjenica da novije generacije mladih domaćih dizajnera zapanjujuće brzo autorski sazrijevaju. Hrvoje Živčić i Dario Dević su odličan primjer za ovo – već su niz godina jedna od centralnih imena na suvremenoj sceni grafičkog dizajna u Hrvatskoj s portfoliom koji zaslužuje i ozbiljniju retrospektivu od ove, dobrano formirane mlađe generacije od njih su im već za petama, a nijedan nije navršio 30 godina. Drugim riječima, po autorskoj zrelosti Živčić i Dević već pripadaju struji koja gotovo da diktira dizajnerski mainstream u području kulture, a prekjučer su izašli sa studija, štoviše rad za klijenta koji nam je pružio tematski okvir za ovu izložbu započeo je prije pet godina, dok su i sami još bili studenti na zagrebačkom Studiju dizajna.

1656_2

Teško je u njihovom slučaju govoriti o nekom konzistentnom autorskom jeziku, ali moguće je govoriti o dva naizgled sasvim suprotstavljena senzibiliteta koji se međusobno susreću i razilaze i premrežavaju kroz gotovo sve što su dosad radili – s jedne strane to je duboka uronjenost u sve niše tekuće digitalne i ‘digitalizirane’ pop, camp i trash kulture, koja se manifestira i u njihovom zajedničkom dizajnerskom radu i u eksperimentalnim, mahom arhivističkim projektima Darija Devića (s Ivom Marijom Jurić). S druge strane, to je vrlo visoka razina grafičke i tipografske kompetencije (ovdje vrijedi spomenuti i da je Hrvoje Živčić trenutno jedan od profiliranijih dizajnera tipografskih pisama u Hrvatskoj) koja stabilizira prividnu lakoću razigranijih projekata, dok istovremeno daje određenu profinjenost onim nužno distanciranijima. U stvarnosti, ova dva ekstrema su izravno međusobno uvjetovana – pop senzibilitet i agilnost u praćenju (dizajnerskih) trendova konstantno osvježava Živčićev i Devićev vizualni vokabular, dok im virtuoznost u baratanju medijem daje razumljivu sintaksu i samopouzdanje.

1656_7

Čak i kad crpe inspiraciju iz DIY kulture (primjerice, različiti klupski plakati, ali i ručno izrađivani ili dorađivani materijali za SC i &TD), ovaj dvojac to ne čini baš posve iz nužnosti – jer za nju karakteristični analogni postupci u današnje vrijeme realno više nisu ekonomičniji od svojih alternativa – nego zato što mogu, zato što je legitimno i zato što se određene stvari u grafičkom dizajnu ni danas ne mogu bolje napraviti drugačije. Materijali predstavljeni ovom izložbom nastali su za različita događanja i manifestacije u okviru zagrebačkog SC-a. Oni su samo jedan dio od šarolikog opusa ovog dizajnerskog dvojca, ali unutar njega kao cjelina iznimno heterogen, vjerojatno najbrojniji, te stoga i više nego dovoljno reprezentativan za sav raspon načina, procedura, uzoraka i komunikacijskih doskočica koje su se sjetili primijeniti – od spontanih ilustracija do pažljive art direkcije, od najmanjih letaka do najeksplodiranijih plakata, od infantilnog campa (Studenti u svemiru) do recikliranja lokalno-specifične dizajnerske povijesti, itd.

1656_5

Ova monografska izložba nastavak je serije sličnih događaja realiziranih u HDD galeriji koje promatraju rad dizajnera na jednom kontinuiranom i dugoročnom kulturnom projektu u kojem je dizajn odigrao bitnu identifikacijsku ulogu. Neki od dosad realiziranih projekata ove vrste u HDD galeriji su Dizajn suvremene umjetničke prakse (2009.) posvećen radu Dejana Dragosavca Rute za kustoski kolektiv Kontejner i izložba Frakcija 1996. – 2010. (2009.) , posvećena radikalnim mijenama koje je ovaj ugledni časopis za izvedbenu umjetnost doživio kroz rad triju autorskih studija koji su ga, u razdoblju od 15-ak godina, oblikovali. Slično kao i prethodne, izložba Dizajniranje SC-a predstavlja na jednom mjestu ekstenzivnu produkciju grafičkog dizajna i dizajna elektronskih medija koja ukazuje na dinamičan i uzajaman suodnos dizajnera i klijenta iz područja kulture — takav u kojem su dizajn i kulturni sadržaj koji on oglašava komplementarni te na eksplicitne ili sasvim suptilne načine utječu jedan na drugog.


* Naslov je parafraza s jednog od billboarda koje su Hrvoje Živčić i Dario Dević dizajnirali za promotivnu kampanju SC-a.

** tekst je izvorno objavljen u katalogu izložbe “Dizajniranje studentskog centra” Hrvoja Živčića i Darija Devića