Na bijenalnoj Izložbi hrvatskog dizajna 23/24 u siječnju 2025. u Laubi – Kući za umjetnost i ljude bit će predstavljeno čak 346 dizajnerskih ostvarenja od ukupno 706 prijavljenih. Osim što je nadolazeće izdanje izložbe imalo daleko najveći odaziv od njenog osnutka, riječ je i o najobimnijoj selekciji do sad – za nagrade u 9 profesionalnih i 9 studentskih kategorija natjecat će se čak 241 profesionalni i 105 studentskih radova. Od danas su, međutim, poznati i radovi koje je Selekcijska komisija nominirala za najveće priznanje na ovoj izložbi – Veliku nagradu HDD-a.
Ova nagrada dodjeljuje se projektu koji je, prema ocjeni Međunarodnog ocjenjivačkog suda, svojom kvalitetom, inovativnošću, kompleksnošću ili jasnom i snažnom porukom značajno odskočio u odnosu na ostatak dizajnerske produkcije. Velika nagrada bit će proglašena na otvorenju Izložbe hrvatskog dizajna u Laubi – Kući za ljude i umjetnost u siječnju 2025. Nominirani su sljedeći radovi:
Moderna vremena – dokumentarni serijal
Autor, producent, scenarist: Dubravko Merlić
Autor, producent, skladatelj: Matej Merlić
Redatelj: Tomislav Šoban
Koscenaristica: Matea Milić
Direktor fotografije: Ante Cvitanović
Dizajn scenografije: Maja Merlić
Grafički dizajn: Klasja, Zita & Andrea
Montažerke: Urša Vlahušić, Doris Dodig
Kostimografija: Katarina Zaninović
Stručni suradnik: Zvonko Maković
Partneri na projektu: Muzej za umjetnost i obrt, Muzej suvremene umjetnosti, Tehnički muzej “Nikola Tesla”, Zagreb Film
Produkcija: Castor Multimedia
Naručitelj: Hrvatska radiotelevizija
Vrijeme nastanka: 12/2023.
Opis:
Popularnost hrvatskog dizajna iz prošlog stoljeća govori o neprolaznoj vrijednosti kojom se taj dizajn suptilno utkao u naš identitet i kolektivno sjećanje. Dokumentarni televizijski serijal “Moderna vremena” kroz sedam epizoda obrađuje povijest hrvatskog dizajna od 1950-te do 2020-te u ekonomskom, političkom i socijalnom kontekstu te izdvaja ključne dosege, osobe i skupine koje su obilježile pojedino desetljeće. ”Moderna vremena” emitirana su u prime-timeu Prvog programa HTV-a od prosinca 2023. do siječnja 2024. godine. Svojim kreativnim televizijskim pristupom uspjeli su privući pozornost struke, ali i šireg gledateljstva te na taj način popularizirati hrvatski dizajn.
Obrazloženje Selekcijske komisije:
Ovom nominacijom nagrađuje se iscrpan istraživački i novinarski rad čiji je krajnji rezultat djelo od funadamentalne važnosti za razumijevanje i valorizaciju hrvatskog dizajna u razdoblju od 1950-ih godina do danas. Radi se o slojevitom televizijskom serijalu od sedam tematski zaokruženih cjelina koje na dojmljiv i kreativan način kontekstualiziraju i analiziraju poslijeratnu hrvatsku dizajnersku proizvodnju, spretno preplićući njene refleksije/implikacije kroz prostor i vrijeme, te trasirajući smjernice ka budućnosti. Neovisno od već spomenutog historiografskog i prosvjetiteljskog aspekta, serijal se odlikuje i vrlo ambicioznom produkcijskom razinom, počevši od inovativnog i posvećenog autorskog koncepta preko epizodno koncipirane scenografije do grafičkih materijala i vizualnih komunikacija. U pitanju je projekt koji će postaviti nove standarde unutar svog sektora i šire.
74. i 75. Dubrovačke ljetne igre
Dizajn: Zoran Đukić
Suradnici: Neva Zidić (dizajn, 2024.), Nikola Zelmanović (fotografija, 2023.), Luka Kedžo (fotografija, 2023.)
Naručitelj: Dubrovačke ljetne igre
Vrijeme realizacije: 2023 – 2024.
Opis:
Vizualni identitet 74. Dubrovačkih ljetnih igara direktno se nastavlja na prethodno izdanje – lokalno samoniklo bilje koje pomiče fokus sa zidina na često zanemaren element prirodnog karakterističan za izvedbe na otvorenome. Na plakatima su ponovno potreti naoko karakterističnog dubrovačkog bilja: agava i opuncija, dubrovački koralj i dubrovački gospar. Međutim, opuncije su prvi put uočene na Lastovu 1911., a izvorno su iz Meksika – baš kao i agave, koje su tu stoljeće dulje. Dubrovački koralj stigao je iz Gvatemale, a gospar je porijeklom iz Brazila. Vizuali tako otvaraju pitanje granice između našeg/dubrovačkog i stranog/tuđeg, odnosno starog i novog. Vizualni identitet 75. Dubrovačkih ljetnih igara nastavlja se na temu prirodnog kao ključnog elementa atmosferičnosti festivala. Na gotovo praznom plakatu je prikazan horizont u suton, neopipljiva granica između dana/noći, neba/mora, poznatog/nepoznatog – prag preko kojeg ulazimo u mističnost noći, odnosno samih izvedbi na Ljetnim igrama. Sa osnovnog plakata suton kao da se razljeva po svim ostalim identitetskim materijalima.
Obrazloženje Selekcijske komisije:
Vizualni identitet za 74. i 75. Dubrovačke ljetne igre autor je uspješno nastavio razvijati unutar ranije uspostavljenog identitetskog koncepta iz 2022. godine, koji se inovativno oslanja na prirodu kao nepravedno zanemaren element atmosferičnosti dubrovačkog festivala. U svakom od izdanja priroda je interpretirana na sceničan, grafički inovativan način, koji je dizajnerskim izričajem nedvojbeno u službi ovog važnog festivalskog događanja. Neočekivano eklektičan i hrabar tipografski sustav rasterećen je očekivanih klasicizama i konzervativnosti te je dobro ugođen kroz cijeli niz primjena. U velikoj produkciji dizajna za kulturne institucije i festivale, ovaj se rad nametnuo svježinom pristupa ali i zrelošću kojom promišlja jedan od najvažnijih kulturnih događaja u našoj zemlji.
Kasper Andreasen – High Capacity
Dizajn: Toni Uroda
Suradnik: Kasper Andreasen (urednik)
Naručitelji: Kasper Andreasen, Berlin M HKA, Antwerpen Roma Publications, Amsterdam
Godina i mjesec realizacije: 09/2023
Opis:
Knjiga umjetnika Kaspera Andreasena sastoji se od fotokopiranih kolaža nađenih efemeralija koje je umjetnik prikupio u Londonu, Kopenhagenu, Pragu i Amsterdamu od 1998. do 2003. Knjiga je izdana u sklopu izložbe High Capacity u M HKA, Antwerpen, 2023. Ova izložba i knjiga ne predstavljaju samo hrpu heterogenog tiskanog materijala iz dvijetisućitih, nego su i komprimirana dokumentarna slika toga vremena. Knjiga sadrži 203 kolaža, umjetnikov uvodni esej i numerirani popis kolaža. Urednička koncepcija i dizajn knjige ostvareni su u suradnji s umjetnikom. Upotrebljena bazična tipografija u korelaciji je sa sirovim grafičkim karakterom kolaža.
Obrazloženje Selekcijske komisije:
Dizajn knjige umjetnika Kaspera Andreasena gotovo je radikalan u svojoj jednostavnosti. Utkan je u utilitarne dijelove knjige kao što su paginacija, sadržaj, izbor tipografije i način tretmana fotografija. Zbog mnogobrojnosti prijavljenih radova po prvi puta dizajn knjiga i publikacija na bijenalnoj izložbi hrvatskog dizajna dobiva posebnu kategoriju, a žiri je nominacijom odlučio staviti fokus na autora koji ovom mediju pristupa rijetko viđenom posvećenošću i pažljivošću, od najsitnijih strukturnih detalja do same pripreme i tiska. Dizajn ove knjige zapravo je u svojoj tišini, suptilnosti i skromnosti – glasan.