Ilustracija na naslovnici: Dušan Bekar, deplijan za Ozehu, 1959.
Iz teksta Alire Hrabar Bekar:
Izložba Dizajn s feedbackom podsjetnik je na povijesno razdoblje kreativnih komunikacijskih dosega koje želimo otrgnuti od zaborava, ali i poticaj da se čitava ta aktivnost temeljitije analizira i valorizira jer je ovdje prikazan samo jedan njezin manji dio. Ideja za izložbu pojavila se kao reakcija na suočavanje s iznenađujućim stavovima da se marketing i marketinško oblikovanje oglašavanja u Hrvatskoj pojavljuje tek 90-ih godina prošlog stoljeća, uvođenjem liberalnog gospodarskog sustava. Naime, generacije sudionika na poslovima marketinga stasale krajem devedesetih i dalje, kao i dizajneri i ostali uključeni u komunikaciju s tržištem, to obično povezuju s dolaskom velikih stranih marketinških agencija i stranih tvrtki te prenošenjem njihovog iskustva i prakse kao i većom specijalizacijom marketinških usluga.
Ozeha je bila košnica svih tada prisutnih marketinških aktivnosti, najnovijih ideja i informacija, bila je inkubator za one koji su stjecali iskustva, bila je i škola i poligon za one koji su u njoj radili jer su u praksi timskog rada dolazili do kvalitetnijih rezultata. Bila je učilište za klijente koji su s njom surađivali jer su usvajali nove trendove marketinga u praksi i bili kvalitetno predstavljeni. Bila je mjesto gdje je bilo dovoljno prostora i za vanjske suradnike da zajednički dijele i grade te vrijednosti. Efekti su bili vidljivi u medijima, javnosti, društvu i u gospodarstvu.
Treća u nizu izložbi o Ozehi pod nazivom Dizajn s feedbackom / Ozeha. Destinacija: Sisak usmjerena je na istraživanja Ozehinih angažmana za sisačke industrijske divove – Željezaru Sisak i Rafineriju nafte Sisak u periodu od kasnih 50-ih do konca 70-ih godina prošloga stoljeća te oblikovanje ambalaže za tvornicu Segestica iz Zbirke ambalaže Gradskog muzeja Sisak. Koncepcijski, izložba je zadržala svoje izvorište zacrtano na izložbi Dizajn s feeedbackom / Ozeha – “Primijenjena umjetnost u službi propagande i publiciteta” organizirane u suradnji s Hrvatskim dizajnerskim društvom i izložene u HDD galeriji 2016. godine. Iako se topografija izložbe može svesti na četiri glavna poglavlja oko kojih gradimo priču (Ozeha – više od full service agencije, Promjena klime – pogled na zapad, Arheologija dizajna i Ozehina orbita), iz kontinuiranih istraživanja koje je autorski tim proveo proizlaze i nužne nadopune pa tako svaka inačica izložbe otvara nova poglavlja.
Tijekom 2017. i 2018. godine otvorio se prostor za daljnja istraživanja koja su obuhvaćala obradu građe s područja grada Rijeke, Istre i Kvarnera, u suradnji s kreativcima i propagandistima riječke filijale uz podršku Muzeja grada Rijeke. Zahvaljujući zalaganju voditelja HDD galerije Marka Goluba i podršci HDD-a izložba je u ljeto 2018. godine u novoj inačici Dizajn s feedbackom: Ozeha Zagreb – Rijeka ‘45 – ‘48 – ‘90 – ‘95 zaživjela u riječkoj galeriji Kortil, a naša su istraživanja objavljena u knjizi Fragmenti dizajnerske povijesti – Dokumenti Vol. 1 u izdanju HDD-a. Riječko izdanje izložbe bilo je fokusirano na analizu rada Ozehine riječke filijale, utjecaj Ozehinih propagandno-marketinških aktivnosti na oblikovanje korporativnih materijala za industrijske divove 3. maj, Rafineriju nafte Rijeka, Torpedo, tvrtke Jugolinija, Luka, Parafinka, Transjug i druge, kao i na razvoj brendova i robnih marki tvrtki Istravinoexport i Istarska pivovara uz sažeti pregled materijala za turistički sektor.
Sisačko izdanje obimom je i sadržajem prilagođeno izložbenom prostoru Info centra industrijske baštine – Holandskoj kući. Koncepcijski se proširuje i naslanja na riječko izdanje te zahvaća pogled na produkciju materijala za Željezaru Sisak, Rafineriju nafte Sisak i tvornicu Segestica. Primarno se radi o nadopunama postojećih istraživanja vezano za radove za tvrtku INA i njene prethodnice – riječku, sisačku i zagrebačku rafineriju te novim saznanjima vezano za angažmane i autorske atribucije u kontekstu oblikovanja određenog broja ambalaže za Segesticu; naslovnica prospekata, kataloga i cjenika Željezare Sisak iz Zbirke Gradskog muzeja Sisak s kraja 60-ih i početka 70-ih. U ovom postavu prikazujemo i razigrane ilustrirane vizuale kreirane za Rafineriju nafte Sisak i Inu, a koje potpisuju dizajneri i vrsni crtači Dušan Bekar, Boris Kolar i Savo Simončić, dok još uvijek traju nadopune podataka o angažmanima Ozehinih propagandnih timova i dizajnera Petra Šalića za tvrtke Siscia i Radonja tako da se ponovo otvara prostor daljnjim istraživanjima.
Više o ovoj temi pročitajte u tekstu OZEHA – O jednoj povijesti oglašivačke industrije autorice Alire Hrabar Bekar.