Izložba OZEHA – DIZAJN S FEEDBACKOM. DESTINACIJA: SISAK u Holandskoj kući u Sisku

U srijedu 23. studenog 2022. u 19 sati u Info centru industrijske baštine Holandska kuća, Rimska 10, otvara se izložba “Ozeha – dizajn s feedbackom. Destinacija: Sisak”. Izložba predstavlja sažeti presjek djelovanja agencije Ozeha (Oglasni zavod Hrvatske), nekada najveće agencije za propagandu i marketing na našem prostoru, u razdoblju od 1950-ih do kraja 1980-ih godina, fokusirajući se uglavnom na produkciju u Hrvatskoj. Izložba je dio višegodišnjeg istraživanja, u svom izvornom obliku bila je producirana za HDD galeriju 2016., proširena je 2018. na izložbi u Galeriji Kortil u Rijeci, te je ovo njena treća verzija. Autori koncepcije izložbe su Alira Hrabar Bekar i Slavko Henigsman, a ostat će otvorena do 20. prosinca.

Ilustracija na naslovnici: Dušan Bekar, deplijan za Ozehu, 1959.

Iz teksta Alire Hrabar Bekar:
Izložba Dizajn s feedbackom podsjetnik je na povijesno razdoblje kreativnih komunikacijskih dosega koje želimo otrgnuti od zaborava, ali i poticaj da se čitava ta aktivnost temeljitije analizira i valorizira jer je ovdje prikazan samo jedan njezin manji dio. Ideja za izložbu pojavila se kao reakcija na suočavanje s iznenađujućim stavovima da se marketing i marketinško oblikovanje oglašavanja u Hrvatskoj pojavljuje tek 90-ih godina prošlog stoljeća, uvođenjem liberalnog gospodarskog sustava. Naime, generacije sudionika na poslovima marketinga stasale krajem devedesetih i dalje, kao i dizajneri i ostali uključeni u komunikaciju s tržištem, to obično povezuju s dolaskom velikih stranih marketinških agencija i stranih tvrtki te prenošenjem njihovog iskustva i prakse kao i većom specijalizacijom marketinških usluga.

 

Ozeha-DestinacijaSisak_FB_1000x1100_f1_R

 

Ozeha je bila košnica svih tada prisutnih marketinških aktivnosti, najnovijih ideja i informacija, bila je inkubator za one koji su stjecali iskustva, bila je i škola i poligon za one koji su u njoj radili jer su u praksi timskog rada dolazili do kvalitetnijih rezultata. Bila je učilište za klijente koji su s njom surađivali jer su usvajali nove trendove marketinga u praksi i bili kvalitetno predstavljeni. Bila je mjesto gdje je bilo dovoljno prostora i za vanjske suradnike da zajednički dijele i grade te vrijednosti. Efekti su bili vidljivi u medijima, javnosti, društvu i u gospodarstvu.

 

Ozeha@HOKU_LeadPhoto

 

Treća u nizu izložbi o Ozehi pod nazivom Dizajn s feedbackom / Ozeha. Destinacija: Sisak usmjerena je na istraživanja Ozehinih angažmana za sisačke industrijske divove – Željezaru Sisak i Rafineriju nafte Sisak u periodu od kasnih 50-ih do konca 70-ih godina prošloga stoljeća te oblikovanje ambalaže za tvornicu Segestica iz Zbirke ambalaže Gradskog muzeja Sisak. Koncepcijski, izložba je zadržala svoje izvorište zacrtano na izložbi Dizajn s feeedbackom / Ozeha – “Primijenjena umjetnost u službi propagande i publiciteta” organizirane u suradnji s Hrvatskim dizajnerskim društvom i izložene u HDD galeriji 2016. godine. Iako se topografija izložbe može svesti na četiri glavna poglavlja oko kojih gradimo priču (Ozeha – više od full service agencije, Promjena klime – pogled na zapad, Arheologija dizajna i Ozehina orbita), iz kontinuiranih istraživanja koje je autorski tim proveo proizlaze i nužne nadopune pa tako svaka inačica izložbe otvara nova poglavlja.

 

Savo Simončić, ambalaža Parafinka, 1960-ih

Savo Simončić, ambalaža Parafinka, 1960-ih

 

Tijekom 2017. i 2018. godine otvorio se prostor za daljnja istraživanja koja su obuhvaćala obradu građe s područja grada Rijeke, Istre i Kvarnera, u suradnji s kreativcima i propagandistima riječke filijale uz podršku Muzeja grada Rijeke. Zahvaljujući zalaganju voditelja HDD galerije Marka Goluba i podršci HDD-a izložba je u ljeto 2018. godine u novoj inačici Dizajn s feedbackom: Ozeha Zagreb – Rijeka ‘45 – ‘48 – ‘90 – ‘95 zaživjela u riječkoj galeriji Kortil, a naša su istraživanja objavljena u knjizi Fragmenti dizajnerske povijesti – Dokumenti Vol. 1 u izdanju HDD-a. Riječko izdanje izložbe bilo je fokusirano na analizu rada Ozehine riječke filijale, utjecaj Ozehinih propagandno-marketinških aktivnosti na oblikovanje korporativnih materijala za industrijske divove 3. maj, Rafineriju nafte Rijeka, Torpedo, tvrtke Jugolinija, Luka, Parafinka, Transjug i druge, kao i na razvoj brendova i robnih marki tvrtki Istravinoexport i Istarska pivovara uz sažeti pregled materijala za turistički sektor.

 

Atelier Ozeha, projekt izložbenog prostora za tvrtku Ventilator, 1969.

Atelier Ozeha, projekt izložbenog prostora za tvrtku Ventilator, 1969.

 

Sisačko izdanje obimom je i sadržajem prilagođeno izložbenom prostoru Info centra industrijske baštine – Holandskoj kući. Koncepcijski se proširuje i naslanja na riječko izdanje te zahvaća pogled na produkciju materijala za Željezaru Sisak, Rafineriju nafte Sisak i tvornicu Segestica. Primarno se radi o nadopunama postojećih istraživanja vezano za radove za tvrtku INA i njene prethodnice – riječku, sisačku i zagrebačku rafineriju te novim saznanjima vezano za angažmane i autorske atribucije u kontekstu oblikovanja određenog broja ambalaže za Segesticu; naslovnica prospekata, kataloga i cjenika Želje­zare Sisak iz Zbirke Gradskog muzeja Sisak s kraja 60-ih i početka 70-ih. U ovom postavu prikazujemo i razigrane ilustrirane vizuale kreirane za Rafineriju nafte Sisak i Inu, a koje potpisuju dizajneri i vrsni crtači Dušan Bekar, Boris Kolar i Savo Simončić, dok još uvijek traju nadopune podataka o angažmanima Ozehinih propagandnih timova i dizajnera Petra Šalića za tvrtke Siscia i Radonja tako da se ponovo otvara prostor daljnjim istraživanjima.

Više o ovoj temi pročitajte u tekstu OZEHA – O jednoj povijesti oglašivačke industrije autorice Alire Hrabar Bekar.