Više o izložbi Ivan Antunović – A/D:
“Ako išta može donekle dobro integralno opisati djelovanje dizajnera, glazbenog umjetnika i izdavača Ivana Antunovića u proteka dva i pol desetljeća, onda je to svojevrsno sijanje identiteta – promišljanje i oblikovanje, uvijek iznova, novih formi, imena, okvira za ono čim se bavi. Prošli put kad smo mu organizirali izložbu u HDD galeriji, prije točno 12 godina, cijeli svoj grafički dizajnerski rad prikazan na toj izložbi potpisivao je imenom Nieuw NDG, odričući se osobnog imena. U glazbenom kontekstu dotad je bio poznat kao Umrijeti za strojem, kao I/II, ubrzo potom kao Valter Horvat, a u nešto novije vrijeme kao Iv/An.

S otvorenja izložbe. Foto: Magdalena Ećimović
U izdavačkom kontekstu djelovao je kao 0/5 ili kao Half Releases, dok recentna izdanja potpisuje imenima dviju novih etiketa: Ovozemaljske stvari (od 2019.) i Tonal Shifts (od 2020.). Za svaki od tih identiteta imao je ili ima vrlo specifičan koncept i priču, i svaki je predstavljao svojevrsna vrata za evakuaciju iz rutine svakodnevnog života, iz okruženja rada u reklamnim agencijama i dizajnerskim studijima na komercijalnim projektima gdje je proveo formativne godine, iz konvencionalnih metoda i formi rada, generičkih rješenja itd.

Iv/An poleđina omota u seriji 7” singlova u razdoblju 2017. – 2023. “Ovozemaljske stvari” / “Zlatni rez”, 2017. “Sloboda kretanja” / “Umorna lica”, 2019. “Prvo lice množine” / “J.R.K.”, 2020. “Žrtva stihije” / “Strašan film”, 2023. Izdavač: Fettkakao autor kolaža na kompletnoj seriji: Franz Falckenhaus tretirana tipografija/oblikovanje: Ivan Antunović (Nieuw NDG)
U tom smislu ovaj njegov projekt, ako sve ovo shvaćamo kao cjelinu, ima eskapistički karakter, ali ipak nije izoliran od stvarnosti i nipošto nije usamljenički – upravo kao izdavač, dizajner i glazbenik, Antunović je jedna od vezivnih figura vrlo vibrantne nezavisne i underground glazbene scene. Izdanja na njegovim etiketama (Ovozemaljske stvari su koncentrirane na domaće i regionalne izvođače, a Tonal Shifts ima internacionalni karakter) pokrivaju čitav niz manje ili više etabliranih lica sa scene, a paralelno s njima oblikuje i omote nosača zvuka i za druge, uglavnom inozemne izdavače (TONN Recordings, Fettkakao, Vinylograph, AU, Creme Organization). Napokon, čak i njegovo fetišiziranje imena i vizuala koji asociraju na podijeljenost, rezove, polovice, janusovske dualnosti (Iv/An, 0/5, I/II, Half Releases, Valter Horvat) kao da sugerira određenu svijest da ti projekti nisu samodostatne cjeline, nego se uvijek dovršavaju u susretu s nekim ili nečim – ljudima čiju glazbu želi podijeliti s drugima, vizualnim referencama na rad ili likovni jezik dizajnera i umjetnika koji ga inspiriraju, klijentima s kojima dijeli isti svjetonazor itd.

Tral Neu naslovnica CD mini-albuma (komercijalni primjerak) fotografija na naslovnici: Stelarc, “Treća ruka” (“Third Hand”, 1976.-1981.) oblikovanje/tipografija: Ivan Antunović (Nieuw NDG) samizdat / izdavač: Tonal Shifts godina: 2021.
Enigmatični akronim A/D kojim je ova izložba naslovljena daje naslutiti nešto od prirode Antunovićevog kreativnog procesa, a samim tim i artefakata kojima on rezultira – riječ je o presjeku između analognog i digitalnog, između ručnog rada s materijalnim i opipljivim, i projektiranja i stvaranja slika uz pomoć digitalnih alata.

S vodstva za studente Studija dizajna. Foto: Magdalena Ećimović
Ako se pažljivije pogleda, sav Antunovićev dizajn počiva na razmišljanju o tom presjeku, ali s nekoliko različitih aspekata. Prvi se tiče same glazbe, načina njene distribucije i rituala njenog preslušavanja. Početni zamah u (samo)izdavaštvu napravio je upravo krajem 2000-ih, u vrijeme kada se činilo da je fizičkim izdanjima definitivno odzvonilo, a dijeljenje/prodaja digitalnih datoteka je bilo blizu svog vrhunca, prije nego će na njegovo mjesto zasjesti streaming.

“Interactive Three” razni izvođači: Mycena, Wojtyla, Buš? Bum!, Tral Neu kompilacijski CD mini-album (komercijalni primjerak) autor ilustracija na izdanju: Zvonimir Haramija-Hans oblikovanje: Zvonimir Haramija Hans / Ivan Antunović (Nieuw NDG) samizdat / izdavač: Tonal Shifts godina: 2023.
U takvom kontekstu, Antunović lansira svoja izdanja poput nekih nostalgičnih ljubavnih pisama ne samo slušateljima elektroničke i underground glazbe, nego i eri glazbenih izdanja uz kakva je sam odrastao u 1980-ima i 1990-ima, a koje su oblikovali dizajneri poput Petera Savillea, Nevillea Brodyja, T+CP Associates, Marka Farrowa, 23 Envelope/V23, Jona Wozencrofta, Brucea Lichera i drugih, za izdavače kao što su 4AD, Independent Project Records, Fetish ili Touch. Drugi ključan aspekt ove analogno-digitalne dvoličnosti tiče se procesa rada – kao što je završeno vrijeme post-punka, tako je istekao i vijek trajanja mnogim analognim i poluanalognim procesima koje su u oblikovanju do kraja 80-ih koristili Antunovićevi prethodnici, ili su tehnički danas ne-ekonomični, nepraktični i neracionalni da bi se koristili.

Biker Bonton Soundsistem istoimeni CD-R album tretirane fotografije: javna domena oblikovanje: Ivan Antunović (Nieuw NDG) samizdat / izdavač: Ovozemaljske stvari godina: 2019./2020.
Antunović u svojim pripremama stoga koristi mahom digitalne alate, ali „hakira“ njihove mogućnosti ne bi li dobio željene teksture, rastere, šumove, glitcheve koji mu trebaju, a finalni i najosjetljiviji dio procesa je čisti ručni rad. Omote glavnine svojih izdanja dovršava ravnalima, škarama, ljepilom, uz odabir neobičnih vrsta papira, svaki sa svojom teksturom, bojom, volumenom, osjetom pod prstima itd. Premda tako izašli iz DIY radionice, Antunovićevi radovi ne djeluju uvijek skromno – projektirani su da bi se postupno otkrivali, u svojim neobičnim otvaranjima, neočekivanim insertacijama, jakim tipografskim ili kolorističkim akcentima, varijacijama u teksturi itd. Posrijedi je neobična kombinacija finoće, ponajviše u tipografiji i layoutu, i grafičke abrazivnosti, ljepote i odbojnosti, što vrlo često dobro pogađa i karakter glazbe za koju su oblikovani. Tu je i često mračan smisao za humor koji se pojavljuje i u kolažima glazbenih izdanja, ali i na plakatima za druge, primjerice u vještoj kombinaciji fetiš i S&M ikonografije s onom sintesajzera i DJ pultova na klupskim plakatima za slušaonicu Audiodrome kluba Pony u Seattleu, pa čak i u radovima nastalima u konvencionalnijim uvjetima, poput smrvljenog Mikija Mausa u materijalima za izložbu Djetinjstvo iza željezne zavjese Pomorskog i povijesnog muzeja Hrvatskog primorja i Muzeja Peek&Poke u Rijeci.” (Iz teksta Marka Goluba)

J.G.G. – Fantasmagorías poleđina retrospektivnog CD albuma (komercijalni primjerak) autor fotografija na izdanju: Simon Larbalestier (“Glava morskog psa #2” (Chondrichthyes), Bangkok, Tajland, JI Azija, 2023. “Preah Khan”, hramski kompleks Angkor Wat, Siem Reap, pokrajina Siem Reap, Kambodža, JI Azija, 2008.) autorica tretiranog portreta unutar izdanja (J.G.G.): Laura V. oblikovanje/tipografija: Ivan Antunović/Nieuw NDG samizdat / izdavač: Tonal Shifts godina: 2024.