NEVEN KOVAČIĆ: POSTAV – MODULARNI SISTEM ZA IZLAGANJE (8. 9. – 17. 9. 2011.)

U četvrtak 8. rujna u 20 sati u HDD galeriji otvara se izložba ‘Postav – modularni sistem za izlaganje’, zagrebačkog produkt dizajnera Nevena Kovačića. Izložba je nova u seriji u kojoj se predstavljaju dobitnici nagrada na bijenalnoj Izložbi hrvatskog dizajna ‘0910’, a traje do 17. rujna.

Kao pobjednik u kategoriji Produkt/industrijski dizajn, Neven Kovačić iskoristio je priliku da u koncipiranju svog nastupa izravno reagira na kontekst izlaganja, te umjesto pregleda svog dosadašnjeg djelovanja u tom području predstavi posve novi predmet, osmišljen i realiziran odgovarajući na stvarne potrebe same galerije. Izložba/samoinicirani rad ‘Postav’ je realističan dizajnerski ‘statement’ u galerijskim uvjetima.

Projekt/izložba Postav – modularni sistem za izlaganje motivirana je činjenicom da se budžet namijenjen za izvedbu postava može iskoristiti za rješenje problema postavljanja budućih izložbi. Većina proteklih izložbi koristila je samo zidove galerije, a za izlaganje objekata koristila su se improvizirana rješenja. Projekt Postav pokušaj je da se u okviru dostupnog budžeta izrade modularni elementi od kojih je moguće konstruirati velik broj varijanti podesta, stupova, zidova i paviljona za izlaganje. Konstrukcija od modularnih elementa podloga je za daljnje intervencije i interpretacije, ovisno o izložbi za koju se koristi.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Modularni elementi, Neven Kovačić

O autoru:

Neven Kovačić rođen je 1973. u Zagrebu, gdje je završio i Školu primjenjene umjetnosti. Nakon diplome na Studiju dizajna pri Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu, završio je magisterij iz kompjuterske animacije na MUM (Sjedinjene Države). Osnivač je studija Redesign (2002.) u kojem se bavi interdisciplinarnim projektima, dizajnom i inovacijama. Živi i radi u Zagrebu.

[d] razgovor povodom izložbe održat će se 15. rujna s početkom u 19 sati. U razgovoru će sudjelovati Neven Kovačić i Koraljka Vlajo, a moderirat će Marko Golub.

Tekst predgovora autorice Koraljke Vlajo:

Specifičan kontekst izložbi, u kojima je odabranim autorima (nagrađenima na HDD-ovoj bijenalnoj izložbi domaćeg dizajna) dan carte blanche da u galerijskom prostoru prezentiraju sebe na način koji se njima samima čini najprimjerinijim, već i sam odabir teme čini znakovitim. Jedni će – češće mlađi dizajneri – iskoristiti prostor za prezentaciju dosadašnjih projekata i dodatnu afirmaciju. Drugi će, pak, iskoristiti ovu mogućnost za eksperiment (Numenova Tape instalacija), za edukaciju (Kršićeva Designed in Croatia -Didaktička izložba) ili aktivizam (Lerotićevo Označavanje proizvoda_pravo na informaciju).

Način na koji je Neven Kovačić, autor nagrađene police Iz-rez, odlučio predstaviti sebe, izvrsno sažima ne samo Nevenove profesionalne interese i dizajnerske kvalitete već i njegov osobni sustav vrijednosti. Naime, Neven je uobičajeno neizdašan budžet kojim raspolažu autori izložbe iskoristio za rješavanje akutnog problema Galerije HDD-a: manjak izložbenog hardwarea.

Raznovrsnost izložbenog programa Galerije koja pretendira zahvaćanju sveukupne domaće dizajnerske scene – od grafičkog do modnog dizajna, od dizajna interakcija do dizajna proizvoda – zahtijeva izuzetnu prilagodljivost kako prostora tako i dostupnih izložbenih elemenata. Dodajmo tome kronični nedostatak sredstava za bilo kakve ozbiljnije intervencije u prostoru te uvijek tijesan skladišni prostor i dobit ćemo sliku HDD-ove izložbene zbilje.

Neven Kovačić, postavljanje izložbe

Neven Kovačić, postavljanje izložbe

Poput grupe Numen/ForUse, i Neven postavlja pitanje smislenosti predstavljanja svojih proizvoda u galerijskom prostoru. Međutim, dok Numen priliku koristi za prostorni eksperiment, Neven fenomenu izlaganja pristupa iz rakursa dizajnera proizvoda, koristeći svoje profesionalne vještine u rješavanju jasno postavljenog projektnog zadatka. Proces rezultira pragmatičnim, trajnim i fleksibilnim rješenjem (naspram uobičajenih jednokratnih scenografija privremenih izložbi). Maksimalno pojednostavljen sistem izlaganja Postav sveden je na tek tri elementa: dva tipa crnih, metalnih „nogu“ i gumeni čep koji služi kao spojni element. Postav je izuzetno fleksibilan sustav: trodimenzionalnim slaganjem elemenata moguće je izgraditi čitav niz konstrukcija različitih dimenzija i namjena (od platforme do zida).

Otvorenost ovog sistema tj. inzistiranje na naknadnoj intervenciji (odabir načina vješanja plakata, odabir materijala izložbenih površina) izuzetno je važan dio projekta. Budućim postavljačima na raspolaganje je stavljen tek osnovni kostur: ovaj sistem zahtijeva autorsku nadogradnju. Za razliku od zatvorenih i krutih modularnih sistema uobičajenih u svijetu sajamskih manifestacija, Nevenov Postav trudi se u što manjoj mjeri predeterminirati buduću upotrebu. Poput Lego kockica, dinamičnost i otvorenost sistema ujedno su njegova najveća vrlina i najveća mana – korisnost će u konačnici ovisiti isključivo o umješnosti budućih izlagača.

Nevenov profesionalni interes od samog je početka karijere usmjeren projektiranju „dinamičnih“ proizvoda koji, da bi u potpunosti ispunili svoju svrhu, tragaju za sugovornikom – angažiranim korisnikom. Multifunkcionalnost i modularnost ključne su karakteristike njegovih projekata, bilo da je riječ o jednom od prvih proizvoda – sistemu kartonskih polica Re-store (2003.) ili jednom od posljednjih -prototipu sistema namještaja za dječje vrtiće Bombon (2010.).

Postavljanje izložbe, modularni sustav

Postavljanje izložbe, modularni sustav

Ono što, međutim, treba posebno naglasiti u Nevenovom profesionalnom djelovanju jest beskompromisno etičan pristup profesiji. Ovo usmjerenje, očito već u nazivu Nevenovog studija (Redesign) koji priziva ideje recikliranja i reakcije, potvrđuje se u čitavom nizu projekata. Tako je već spomenuti Re-store izrađen iz lakorazgradivog kartona, sistem Bombon izrađen je iz ekološki prihvatljivog masiva jelovine, polica Iz-rez vodi računa o maksimalnoj iskoristivosti materijala (zero trash) te minimalnom ekološkom tragu (pakiranje za transport).

Teme koje od početka karijere zaokupljaju Nevenovu pažnju – ekološka odgovornost i društvena angažiranost – u žiži su interesa i međunarodne (posebice europske) dizajnerske scene. Nevenova suvremenost ne zasniva se na praćenju oblikovnih trendova već na upornom nastojanju da svojim djelovanjem doprinese stvaranju boljeg svijeta. Thackarina utopija 21. stoljeća – održivog društva koje se temelji na suradnji, a ne na vlasništvu – očita je inspiracija Nevenovih, najčešće samoiniciranih, projekata. U tom je smislu posebno zanimljiv projekt s kojim je sudjelovao na velikom međunarodnom natječaju Index (Design to improve life). Nevenov prijedlog internetske platforme Repay globalni je sistem umrežavanja već postojećih lokalnih mreža razmjene roba i usluga LETS (Local Exchange Trading Schemes – lokalni sustavi međusobnog pomaganja i razmjene bez uporabe novca). Misao vodilja projekta Repay – Daj više da bi dobio više – primjenjiva je i kao Nevenov životni i profesionalni credo. Optimistični realist i pragmatičan inovator, Neven svojim projektima pokušava izbjeći negativan otisak na prirodnoj te ostaviti pozitivan trag u društvenoj okolini.

Stoga je samo na prvi pogled paradoksalno, no u stvari indikativno, da autor izložbe koja bi trebala poslužiti njegovoj samopromociji kao temu odabire projekt koji zahtijeva oblikovanje „nevidljivog“ objekta, praznog platna koje će poslužiti za promociju nekih budućih izlagača.

Koraljka Vlajo