Izložba Ade Kezić ECO FU(rni)TURE u Galeriji Bernardo Bernardi

pozivnica

U utorak 20. rujna u 19 sati u Galeriji Bernardo Bernardi otvara se samostalna izložba produkt dizajnerice Ade Kezić pod nazivom ECO FU(rni)TURE. Izložba ostaje otvorena do 11.10.2016.

Jednostavnost kao finalno rješenje  iza sebe često ostavlja proces prepun prolaženja kompliciranih koraka u stvaranju. U dizajnerskim rješenjima Ade Kezić taj se princip čini dominantnim – na više razina. Svojom estetikom radovi odaju rukopis autorice  posve nenametljivo, ali i posve jasno. Dojam dodatno podvlači izbor materijala, a uglavnom se radi o prirodnom materijalu, o drvu koje samo po sebi donosi i boju i teksturu, a u obradi dizajnerice dobiva finoću, podatnost u praćenju oblika prilagođenih funkciji i ugodu u uporabi.

Na izložbi u galeriji Bernardo Bernardi odabrani eksponati kao da sugeriraju intimu doma; osim izloženog postava stvoren je ambijent ugodan za boravak. Koliko god jednostavnim se činilo, ugodu ipak nije lako stvoriti. Ona proizlazi iz sklada, iz mnogo vrsta harmoničnih odnosa spojenih u cjelinu.

Predstavljeni radovi nastali su u raznim stvaralačkim fazama dizajnerice, ali postavljeni zajedno ne djeluju raznorodno. Nekoliko je cjelina predmeta koje su grupirane u prostoru, bez međusobnog miješanja, jedna pored druge. Svaka cjelina unutar sebe sadrži različite elemente koji su međusobno usklađeni, a svaki zaseban predmet pokazuje promišljenost u svojim unutarnjim proporcijama. Međusobnu povezanost unutar pojedinih kolekcija dizajnerica postiže stvaranjem modula, osnovne jedinice koja određuje mjeru i estetiku cjeline, a nizanjem kroz variranje dimenzija stvara dinamičnost i prilagođava se funkciji.

PIAZZA LUCCE varira oblik svjetiljke – stolića. Zajednički princip oblikovanja kubusa s prorezima za svjetlo dinamiziran je promjenama u dimenzijama i boji materijala. Sofisticirana rasvjeta unutar kubusa omogućava dodatnu dinamiku programiranjem različitih svjetlosnih situacija. U kolekciji LAKO nastavlja se moduliranje elemenata u slavonskom hrastu, u ponavljanju osnovnog oblika kvadratne površine na koji se nadovezuju linijski istanjene mase elemenata statike; tako nastaju barski stol i stolci u dinamiziranom skladu, a sličan oblikovni princip ponavlja i pripadajuća polica, uz nešto intenzivniji ritam nizanja modula. Zanimljiv je način na koji su elementi međusobno spojeni: riječ je o modificiranom klasičnom drvenom spoju „utor i pero“. Tako je kontinuitet uporabe drva zadržan i u povezivanju dijelova, a spojevi su čvrsti i estetski dorađeni.

Ove cjeline skladno nadopunjuju stolovi zasebnih dizajnerskih priča: jednostavna, pravilna i masivna ploha stola ENEN počiva na razigranim nosačima koji svojim položajem stvaraju uvijek nov pogled – ovisno o poziciji krajnjeg korisnika ili promatrača, dok manji stolić NDST ponavlja materijal ENEN-a, ali nudi posve drukčiji pogled i korištenje mogućnostima prilagodbe korisničke plohe kliznim elementima.

U ovoj smirenoj i suptilno dinamiziranoj dizajnerskoj cjelini pojavljuje se i element bajke: nenametljivo, dosljedno u prenošenju osnovne naracijske niti. Djevojčica sa šibicama jedna je od najsnažnijih bajki Hansa Christiana Andersena, a šibice koje u hladnoj noći postaju sve manje i manje prenesene su u čvrsto dizajnersko rješenje variranjem visina postolja na kojima počivaju rasvjetna tijela. Kolekcija MATCH nastala je prema ilustraciji Mersele Hajdinjak za tematski određenu izložbu, ali funkcionira besprijekorno i izvan konteksta za koji je mišljena.

U radovima dizajnerice Ade Kezić principom krajnjeg pročišćavanja nastaju rješenja koja u svojim unutrašnjim proporcijama sadrže monumentalnost, uvijek zadržavaju svoju individualnost, ali vrlo lako komuniciraju i u novim situacijama i cjelinama. Dojam dodatno pojačava korištenje prirodnih materijala koji dijelom zadržavaju svoje estetske karakteristike, a u samoj obradi autorica zadržava njihov karakter uz dodatno obogaćivanje iznimno finom finalnom obradom. Takvi komadi lako izdržavaju test i vremena i prostora, uklapaju se u vrlo osjetljive prirodne ambijente poput Nacionalnog parka Mljet, prostora u kojem svaka intervencija traži krajnje suptilan pristup.

Ada Kezić pripada jednoj od prvih generacija školovanih na hrvatskom (zagrebačkom) Studiju dizajna; u svojim radovima na neki način sintetizira razdoblje od pionirskih koraka struke u nastanku do zrele faze u razvoju jedne dizajnerske osobnosti. Presjek radova predstavljenih na izložbi tako stvara snažnu i zaokruženu priču koja svakako obećava nastavak – možda i u sličnom tonu, ali uz obaveznu nadogradnju.

Ksenija Foretić