Vodstvo kroz izložbu “Dušan Bekar: dizajner iz sjene”

bekar vodstvo

Izložbu DUŠAN BEKAR: DIZAJNER IZ SJENE produljili smo do kraja sljedećeg tjedna (18. siječnja), a za četvrtak 17.1. u 18 sati najavljujemo stručno vodstvo dvoje autora izložbe – ALIRE HRABAR OREMOVIĆ i DUŠKA BEKARA Jr-a. Alira i Duško ispričat će vam i neke stvari koje možda nećete moći sami saznati gledajući eksponate i čitajući popratni tekst, upoznat će vas s likom i djelom Dušana Bekara, njegovim dizajnerskom svjetonazorom, nekima od najvažnijih njegovih radova, ali i s pričama o vizualima s kojima ste se vjerojatno puno puta susretali, ali ste o njima uvijek htjeli znati više. Vodstvo je besplatno, kao i ulaz na samu izložbu.

Izložba Dušan Bekar: dizajner iz sjene upoznaje nas s djelima izuzetno produktivnog grafičkog dizajnera, fotografa i slikara Dušana Bekara koji je djelovao na polju komercijalnog i korporativnog dizajna od početka 50-ih do početka 21. stoljeća u Hrvatskoj u statusu samostalnog umjetnika, a kreativno je aktivan i danas.

Iz teksta Alire Hrabar Oremović:
Izložba pod nazivom Dušan Bekar: dizajner iz sjene, upoznaje nas s djelima izuzetno produktivnog grafičkog dizajnera, fotografa i slikara Dušana Bekara[1] koji je djelovao na polju komercijalnog i korporativnog dizajna od početka 50-ih do početka 21. stoljeća u Hrvatskoj u statusu samostalnog umjetnika, a kreativno je aktivan i dan danas.

Oglas za Nivea kremu, Neva, 1956.; Turistički plakat “1000 Islands”, 1960.

Oglas za Nivea kremu, Neva, 1956.; Turistički plakat “1000 Islands”, 1960.

Plakat TEŽ, sredina 60-ih

Plakat TEŽ, sredina 60-ih

Bekar je jedan od rijetkih dizajnera kojeg krasi interdisciplinarnost, autor koji jednako vješto vlada crtačkim, slikarskim, grafičkim i fotografskim tehnikama, dizajner koji je tijekom čitavog svog djelovanja nastojao pratiti aktualne trendove u svjetskom dizajnu bez podlijeganja nekoj maniri, a opet obilježivši dizajnerski prostor određenim vizualnim konstantama koje čitamo nedvosmisleno kao njegove.

Naslovnica prospekta za fotoploče, Fotokemika, 1954 - 55.; Naslovnica prospekta za fotopapire Efke, Fotokemika, 1954 - 55.; Zaštitne figure Fotokemike u raznim pozama, početak 50-ih

Naslovnica prospekta za fotoploče, Fotokemika, 1954 – 55.; Naslovnica prospekta za fotopapire Efke, Fotokemika, 1954 – 55.; Zaštitne figure Fotokemike u raznim pozama, početak 50-ih

Možda najveći Bekarov doprinos komercijalnom dizajnu, koji proizlazi iz prirođene sklonosti novim tehnologijama i eksperimentu, jest implementacija suvremenih trendova s područja umjetničkih istraživanja prostora slike, u najširem smislu, u vizualnu poruku namijenjenu prosječnom potrošaču.

Naslovnica kalendara, Viskoza Loznica - tvornica umjetne svile, 1964.

Naslovnica kalendara, Viskoza Loznica – tvornica umjetne svile, 1964.

Zaštitni vizual serije papira za povećavanje (Emax), Fotokemika, kraj 60-ih

Zaštitni vizual serije papira za povećavanje (Emax), Fotokemika, kraj 60-ih

Bekarov svijet slika i riječi, u kojemu aktivno participiramo kao potrošači već desetljećima, gotovo da se i ne spominje u pregledima grafičkog dizajna[2] i likovne scene općenito od 50-ih do danas. Neki njegovi radovi dostupni u muzejskim zbirkama[3] i pokojem pregledu oglašavanja nerijetko su krivo datirani, krivo imenovani ili mu uopće nisu pripisani. To se ne može pripisati nemaru ili nepostojanju interesa među teoretičarima struke za Bekarovim radovima, već možda više činjenici da ih sam autor nije smatrao važnim prezentirati u formi izložbe ili monografije – do danas. Danas se imamo priliku suočiti s djelićem bogatog opusa autorova djelovanja na području komercijalnog i korporativnog dizajna širokog spektra.

Naslovnica brošure gumenih rukavica, RIS, sredina 60-ih; Zaštitni znak/logotip RIS, 50-e

Naslovnica brošure gumenih rukavica, RIS, sredina 60-ih; Zaštitni znak/logotip RIS, 50-e

U tom smislu ova izložba, na manjem uzorku Bekarova rada koji zahvaća pola stoljeća djelovanja u kontinuitetu, predstavlja važan doprinos sagledavanju trendova u Hrvatskom dizajnu od 1950. do kasnih 90-ih, a na osnovu njega možemo detektirati i neke druge fenomene koji ne pripadaju samo domeni dizajna već, uvjetno rečeno, razvoju društva.

Na izložbi će, između ostaloga, biti prikazani Bekarovi vizualni identiteti, oglasi, propagandni materijali, plakati, fotografije za tvrtke BagatBorovoFotokemikaGhetaldusGradska štedionicaHEPINALabudMarlesMTČNevaRISSaponiaTEŽTOZ i mnoge druge.

[1] Dušan Bekar rođen je u Zagrebu 28.4.1931. godine.
[2] Izuzev Jasne Galjer. Vidi:  J. Galjer, Dizajn pedesetih u Hrvatskoj : od utopije do stvarnosti, Horetzky, Zagreb 2004
[3] MUO, NSK, Grafički kabinet HAZU