TINK THINGS – DIZAJN I SENZORNA INTELIGENCIJA (2.6. – 20.6.2017.)

Naslovna F

U petak 2. lipnja 2017. u 19 sati u HDD galeriji otvara se izložba TINK THINGS – DIZAJN I SENZORNA INTELIGENCIJA mlade dizajnerice DORJE BENUSSI. Izložba temeljito predstavlja istoimeni projekt i seriju proizvoda, ali daje i uvid u izuzetno važnu temu uloge dizajna u razvoju djece na području senzorne inteligencije. U tom smislu, ona je prije svega didaktičke prirode – ne prikazuje samo namještaj, odnosno dizajnerske predmete već ovjenčane s nekoliko važnih strukovnih nagrada, već funkcionira kao ambijent za učenje o problematici dizajna za djecu u kontekstu senzorne inteligencije te jasno prikazuje čitav projekt iznutra, u svim njegovim konceptualnim, istraživačkim, procesualnim i produkcijskim aspektima koji nisu uvijek vidljivi na površini.

Baza informacija prikazana na izložbi može poslužiti kao podloga i izvor referentnih podataka za razvoj senzomotorno poticajnih proizvoda, ali i kao svojevrsna check lista raznovrsnih dječjih potreba u kontekstu njihovog razvoja i interakcije s okolinom. Drugim riječima, ona pruža dragocjen sustav informacija, gotovo šalabahter za druge dizajnere, koji može biti temelj za oblikovanje proizvoda za djecu općenito. Projekt je izrazito specijalistički, jer se bavi relativno uskom temom dizajna namještaja s aspekta senzorne inteligencije i razvoja djece, ali njegova tema i način na koji je interpretirana ima iznimno široke konzekvence. Ako idealistički vjerujemo da dizajn ima kapacitet mijenjati svijet, onda je ovo upravo jedan od primjera koji pokazuju kako je to moguće, s rezultatima koji su stvarni i mjerljivi. Konačno, izložba pokazuje produkt dizajn u novom svjetlu, izvan popularne predodžbe o njemu kao osmišljavanju i proizvodnji „lijepih predmeta“ te jasno govori i o važnosti stvarnog interdisciplinarnog pristupa.

Tink_Things_Sensory_intelligent_kids_furniture_1

Kolekcija senzorno inteligentnog dječjeg namještaja Tink Things trenutno sadrži stolice Ika i Mia i stol Cufi. Izvorno je projektirana u sklopu diplomskog rada autorice na temu Senzomotorno stimulativna edukacijska oprema, pod mentorstvom Mladena Orešića, Ivane Fabrio i Ree Fulgosi-Masnjak, a u suradnji Studija dizajna s Edukacijsko – rehabilitacijskim fakultetom u Zagrebu. Idealno, senzorno inteligentni namještaj trebao bi biti norma za svu djecu – sveprisutna i pristupačna konfekcija.

Tink_Things_Sensory_intelligent_kids_furniture_2b

Zbog te ideje, koja uostalom vodi i u razvoj novih proizvoda po istim principima – treba istaknuti kako je najvažnija uloga projekta/izložbe upravo edukacija, ne samo roditelja i edukatora, već i dizajnera, o važnosti i mogućnosti promišljenijeg pristupa dizajniranju proizvoda za djecu. Linija namještaja bazirana je na poticanju razvoja senzorne inteligencije kod sve djece, utječe na rast, razvoj, trenutno raspoloženje i olakšava koncentraciju, pamćenje i učenje. Inkluzivni pristup u oblikovanju u obzir uzima različite osjetne potrebe kroz model procesuiranja podražaja, uz korištenje terapeutskih principa poticanja senzorne integracije. Vođen činjenicom da se kognitivno i socijalno funkcioniranje mozga zasnivaju na dobroj senzornoj i motoričkoj obradi, takav pristup oblikovanju teži stvaranju jednakog, poticajnijeg i zabavnijeg okruženja za svu djecu.

Tink_Things_Sensory_intelligent_kids_furniture_3

Senzorna integracija je organizacija osjeta za upotrebu. Anna Jean Ayres definira ju kao neurološki proces koji organizira osjete iz vlastitog tijela i one iz okoline tako da se tijelo može efikasno koristiti. Drugim riječima, to je proces u kojem putem osjetila dobivamo informacije o fizičkom stanju našeg tijela i okoline koja nas okružuje. Poticanje senzorne integracije je potpuno prirodna interakcija s okolinom. Ono što ju karakterizira je kontrola te interakcije, odnosno, okoline. Na taj način omogućuje se nastanak adaptivne reakcije koja potiče razvoj senzomotorne inteligencije. Senzorna inteligencija je sposobnost pravilne modulacije osjeta iz okoline i vlastitog tijela u svrhu adaptivne reakcije; prilagodbe okolini i drugim ljudima ili prilagođavanja okoline sebi. Ona je temelj za intelektualni i socijalni razvoj ličnosti. Senzorno poticajna okolina je ona koja je oblikovana u odnosu na razumijevanje spektra dječjih osjetnih potreba, kao i načina na koji djetetova interakcija s okolinom utječe na njegovu sposobnost koncentracije, učenja, pamćenja i u konačnici, dobrog raspoloženja.[1]

Tink_Things_Sensory_intelligent_kids_furniture_4

Cijela serija proizvoda, kao jedan od idejno najsloženijih radova nastalih na Studiju dizajna, zasniva se upravo na interdisciplinarnoj suradnji i dugotrajnom istraživanju dizajnera, defektologa i pedagoga. Senzorna integracija kao tjelesni/mentalni proces ističe se kao glavni element u kontekstu produkt dizajna jer je ovo široko i važno područje na koje se izravno može utjecati oblikovanjem djetetove neposredne okoline u kući, školskim i predškolskim ustanovama. O razini uspjeha ovog rada govori i činjenica da je trenutno u tijeku testiranje finalnih prototipa i proizvodnja prve serije, a na jesen 2017. slijedi lansiranje na hrvatsko i internacionalno tržište. Da je projekt prepoznat kao važan od strane struke pokazuju i osvojene nagrade; počevši od nagrade Studija dizajna za najbolji diplomski rad 2015. godine, Nagrade Hrvatskog dizajnerskog društva u kategoriji studentskog industrijskog / produkt dizajna na Izložbi hrvatskog dizajna 1516 pa do recentne Nagrade za poticanje hrvatskog dizajna Tjedna dizajna Zagreb.

TT_Vizual_2_gif

U sklopu izložbe, održat će se predavanje, odnosno, razgovor s prof.dr.sc. Reom Fulgosi-Masnjak (Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet u Zagrebu), ujedno i certificiranom terapeutkinjom senzorne integracije, o važnosti dizajna tj. oblikovanja senzomotorno poticajne okoline za pravilni razvoj dječje inteligencije. Igraonice za djecu će uz korištenje Tink Things namještaja pružati stručno vođene igre i vježbe izdvojene iz prakse poticanja senzomotornog razvoja u vrtićima i školama. Obzirom na važnost interakcije s prostorom, izložba će tijekom cijelog trajanja biti relativno otvorenog karaktera, pozivajući posjetitelje da isprobaju namještaj, poigraju se s vježbama i kroz postav nauče o važnosti usmjerenog pristupa i uzročno-posljedičnog promišljanja dizajniranja dječje okoline.

Tekst: Marko Golub & Dorja Benussi

[1] Učenje, mišljenje, kreativnost i inteligencija nisu samo procesi koji se odvijaju u mozgu, to su procesi koji uključuju čitavo tijelo. Izgleda da je ideja kako intelektualna aktivnost može postojati odvojeno od tijela, duboko ukorijenjena u našu kulturu. Tjelesni pokreti uz pozitivno emocionalno okruženje od najranijeg djetinjstva i tijekom cijelog života igraju vrlo važnu ulogu u stvaranju mreže živčanih stanica koja je temeljna podloga učenja. Jednostavna i redovita vestibularna aktivacija, razbuđuje mozak i aktivira ga za stvaranje novih neuronskih veza. Povezanost između vestibularnog sustava i neokorteksa izuzetno je važna za proces učenja. Osjeti čine temeljno razumijevanje iz kojeg se stvaraju pojmovi i razvija mišljenje. Istraživanja su pokazala da je osjetilno obogaćeno okruženje od presudne važnosti za kognitivni razvoj i učenje. (Fulgosi-Masnjak, Rea (2014.), predavanja kolegija Senzorna integracija, Odsjek za inkluzivnu edukaciju i rehabilitaciju, Edukcijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Diplomski studij Edukacijske rehabilitacije)

Deplijan izložbe (pdf) možete preuzeti na OVOM LINKU.