Iz teksta Lee Vene:
Projekt Nove modne prakse predstavlja potporu mladim modnim dizajnerima/icama kojima je potreban financijski i savjetodavni okvir za šestomjesečni istraživački rad na polju modnog dizajna. Projekt je primarno namijenjen mladim modnim dizajnerima/icama ali i onima koji/e u svojoj praksi promišljaju odnos tijela i odjevnih predmeta, a dodjeljuju se po jedna potpora u dvije kategorije: razvijanje modnog proizvoda – prijedlozi koji su usmjereni na dizajn pojedinačnog odjevnog predmeta ili modnog dodatka te eksperimentalno istraživanje u domeni modnog dizajna – prijedlozi koji na spekulativan način istražuju odnos tijela i odjevnih predmeta.
Obje navedene kategorije potiču interdisciplinarni pristup radu i istraživanju te vrednuju održive modele rada prilagođene lokalnim uvjetima proizvodnje i konzumacije mode. Poseban naglasak daje se projektima koji potiču djelovanje u kontekstu cirkularne ekonomije, korištenje održivih materijala, recikliranje i slične prakse te bavljenje novim proizvodnim procesima. Također dodatno se naglašavaju pristupi koji kritički promišljaju modni sistem te razmatraju mogućnosti humaniziranja modnog dizajna. U pilot godini provođenja odabrani su projekti Biodegra Vicka Racetina te Nascar efekt Laure Barić.
Projekt Biodegra Vicka Racetina predstavlja relevantno eksperimentalno istraživanje na polju biotekstila kojim se promišlja nova uloga prirodnih materijala, konkretno morskih algi, te njihova primjena u domeni modnog dizajna. Istraživanje morskih algi kao mogućeg izvora za biotekstil otvorilo je za Vicka mogućnost rada u okviru lokalnog konteksta Jadranskog mora te interdisciplinarne suradnje sa stručnjacima na polju biologije i ekologije mora. Istraživanje se zasniva na izradi testnih uzoraka temeljenih na algama kao glavnom gradivnom materijalu te daljnjem testiranju uporabljivosti i estetskog oblikovanja sirovog materijala. Dobiveni uzorci pokazuju raznolikosti tekstura, boja, konzistencija i mirisa koje se s algama kao gradivnim materijalom mogu postići. Izložbeni aspekt projekta funkcionira kao otvoreni arhiv istraživanja mogućih verzija biotekstila. Vicko dodatno testira prostorne adaptacije oplošja od algi kao početnu točku prijevoda tih površina u krojne dijelove i u sljedećoj fazi nagovještava transformaciju u same odjevne predmete.
Rad Nascar efekt Laure Barić kritički propituje ulogu brandinga u suvremenoj sportskoj kulturi te analizira odnos branda (logotipa) i tijela. U sportu sponzorski logotipovi postaju relevantna estetska dimenzija oblikovanja dresova. Laura započinje istraživanje rastvaranjem dominantnih vizualnih karakteristika poznatih logotipa koje potom slobodno tretira kao sirovi vizualni kod i gradivni element kojim osvaja površine kože i tekstila. U obliku tetovaža ti kodovi preuzimaju sportska tijela i brišu granicu organskog prostora i nametljive vizualne poruke. Kolaži novonastalih logotipova nastanjuju i prostor galerije te migriraju na ekrane, tijela u akciji i odbačene sportske dresove. Laurino istraživanje daje prošireni pogled na suvremenu ulogu sportske odjeće te otvara prostor novog čitanja komercijalnih simbola u oblikovanju privremenih tjelesnih oplošja.
O autorima:
Laura Barić (1993.) diplomirala je na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, na Odsjeku za animirani film i nove medije 2016. godine. Nakon završenog studija, pored umjetničkih projekata, počela je raditi i kao digitalna dizajnerica što se u vidu estetike odrazilo i na njen umjetnički rad. 2019. završila je internacionalni program WHW akademije. Do sada je realizirala četiri samostalne izložbe (Plavo nebo s preljevom, Galerija VN, 2022; Time Out, GMK, 2021; Priprema, pozor, rast, Artoratorij, 2020; P je nesigurno R, Galerija Šira, 2017. ) i sudjelovala u nizu grupnih izložbi u Hrvatskoj i inozemstvu. Godine 2019. je boravila na rezidencijalnom programu na Academie Schloss Solitude, te je iste godine osvojila i prvu nagradu za svoj rad Two ways of slicing the onion na Grisia Youth festivalu u Rovinju. Godine 2021. osvojila je Nagradu MMSU za rad Time Out na Salonu mladih. Zanima ju tijelo i tjelesnost, kako fizičko, tako i virtualno. Svoje radove najčešće realizira kao multimedijske instalacije koje gradi od različitih objekata, videa, fotografija i tekstova kojima istražuje različite kulturološke fenomene, uključujući ideje uspjeha, strukture, konzumerizma i spontaniteta. Često se služi elementima apsurda i vizualima koji koketiraju s pop kulturom i komercijalnom estetikom.
Vicko Racetin je diplomirani konceptualni modni dizajner rođen 1996. godine u Splitu. Zavšio je Školu za dizajn, grafiku i održivu gradnju Split, smjer Dizajn unutrašnje arhitekture, nakon koje upisuje Tekstilno-tehnološki fakultet u Zagrebu te diplomski rad završava 2023. godine na smjeru Tekstilnog i modnog dizajna. Dobitnik je Rektorove nagrade te sa svojom diplomskom kolekcijom osvaja nagradu na DIPMOD-u 8_9. Do sada je izlagao na brojnim izložbama i modnim revijama na Zagreb Design Weeku i Feeric Fashion Weeku u Rumunjskoj. Njegov rad je zapažen i od strane Vogue Portugal, gdje su u editorijalu za travanjski broj 2024. godine objavljene hlače i jakna .