HAMPER: 10 PRIČA O OBLIKOVANJU KNJIGA (30.10. – 15.11.2019.)

900x600px_01-300x300

U srijedu 30. listopada u 19 sati u HDD galeriji otvara se izložba 10 PRIČA O OBLIKOVANJU KNJIGA, koja tematizira dizajn knjiga i publikacija studija HAMPER Ivane Vučić i Toma Jure Kaćunića, te u manjoj mjeri ranije Ivanine radove iz perioda studija LABORATORIUM. Zamišljena kao hommage knjizi kao mediju, izložba stavlja naglasak na primjere kreativne igre s ‘anatomijom’ knjige i konvencijama njenog dizajna, na načine kako dizajn oblikuje interakciju s knjigom kao predmetom, ali i kako svaka, pa i najmanja dizajnerska odluka u njenom oblikovanju, stvara nova značenja. Kustos izložbe je MARKO GOLUB.

Tema oblikovanja knjiga iskristalizirala se kroz razmišljanje o tome da u 2019. godini napravimo neku vrstu izložbenog presjeka dosadašnjeg djelovanja Hamper studija, na sličan način kao što smo proteklih godina obradili dizajnerske opuse, ili fragmente opusa Damira Gamulina, Studija Sonda, Studija Bilić_Mueller, Dejana Kršića, Dejana Dragosavca Rute i niza drugih dizajnera mahom srednje generacije, koji su danas u naponu snaga, čiji je ‘autorski jezik’ posve formiran te čiji rad bitno obilježava dizajnersku scenu sadašnjeg trenutka. Pritom nam je, zbog ograničenih prostornih kapaciteta HDD galerije, uvijek bilo važno pronaći crvenu nit, karakterističan pristup koji se provlači kroz veći broj radova ili neki specifičan kontekst koji ih povezuje.

"The Beauty Fools", dizajn: Hamper studio, izd. Foolosophy Media, 2015.

“The Beauty Fools”, dizajn: Hamper studio, izd. Foolosophy Media, 2015.

Hamperov je portfolio opsežan i uključuje rad u praktički svim područjima dizajnerskog djelovanja, za klijente u rasponu od velikih korporacija, preko javnih institucija do organizacija civilnog društva. Pokriti sve u formi retrospektive, u prostoru koji za to nije ni približno dostatan je, naravno, nemoguće, ali rješenje smo pronašli iznenađujuće lako – ne nekom objektivnom procjenom, nego pitanjem što ovi dizajneri najviše vole, u čemu najviše uživaju. U samom središtu interesa Hamperovih Ivane Vučić i Toma Jure Kaćunića je upravo medij knjige, njen taktilni šarm i bogatstvo izražajnih mogućnosti. Taj interes seže i u pretpovijest Hampera, u djelovanje studija Laboratorium Ivane Vučić i Orsata Frankovića, koji se 2012. godine rasformirao da bi iz njega nastala dva jednako kreativno snažna entiteta – Hamper studio i Flomaster.

"The Beauty Fools", dizajn: Hamper studio, izd. Foolosophy Media, 2015.

“The Beauty Fools”, dizajn: Hamper studio, izd. Foolosophy Media, 2015.

Iza svake od deset knjiga koje smo odabrali za ovu izložbu stoji mnogo konceptualizacije i čitav niz kreativnih odluka motiviranih pažljivim iščitavanjem i interpretacijom sadržaja za koji se dizajnira, dubokim razumijevanjem medija u kojem se dizajnira i propitkivanjem njegovih mogućnosti, ograničenja i potencijala. Mnoge od njih već na prvi pogled djeluju vanserijski, kuriozno i drugačije, dizajnirane su da impresioniraju i iznenade čitatelja, dok je u drugima dizajn naizgled suzdržan, ne skreće pažnju na sebe i posve je posvećen tome da istakne inherentnu snagu vizualnog sadržaja s kojim raspolaže.

"Refleksije vremena 1945 – 1955.", dizajn: Hamper studio, izd. Galerija Klovićevi dvori, 2012.

“Refleksije vremena 1945. – 1955.”, dizajn: Hamper studio, izd. Galerija Klovićevi dvori, 2012.

U prilično heterogenoj produkciji Hamper studija, ali i ranijih radova oboje dizajnera koji su ga osnovali – Ivane Vučić i Toma Jure Kaćunića – ne može se govoriti o nekom jedinstvenom autorskom likovnom rukopisu. Kao i kod većine najboljih dizajnera njihove generacije, upravo i jest riječ o tome da se svaki projekt koji rade temelji na idejama, odabiru medija, materijala, izražajnih sredstava i pristupa koji najbolje reflektiraju sadržaj kojim se u svakom specifično slučaju bave. Zato njihov dizajn, osobito u području knjiga i publikacija, najviše karakteriziraju dvije stvari. S jedne strane to je izrazita vještina i pažnja u art direkciji, a posebno u korištenju fotografije i vizualnom pripovijedanju (koja korespondira i s osobnim nagnućima oboje autora prema fotografskoj praksi). S druge strane, riječ je o promišljanju knjige kao objekta, taktilnog fetiša, čije su materijalne karakteristike – tiskarski postupci, teksture papira, tipografija, konvencionalni i nekonvencionalni tretmani anatomije knjižnog bloka, ovitka, sadržajne strukture itd. – uvijek u fokusu Hamperovog zanimanja.

"Refleksije vremena 1945 – 1955.", dizajn: Hamper studio, izd. Galerija Klovićevi dvori, 2012.

“Refleksije vremena 1945. – 1955.”, dizajn: Hamper studio, izd. Galerija Klovićevi dvori, 2012.

Ovom prilikom predstavljamo deset projekata: katalog / monografsko izdanje Ksenija Turčić – Out of Focus (izd. Muzej suvremene umjetnosti i naklada Meta, 2004.); katalog izložbe U prvom licu (izd. HDLU, Umjetnička galerija Dubrovnik, 2005.); monografija Kristian Kožul (izd. Muzej suvremene umjetnosti, 2006.); katalog izložbe Refleksije vremena 1945. – 1955. (izd. Galerija Klovićevi dvori, 2012.); zbirka scenarija Lale Raščić Lala’s Reader (izd. P.A.R.A.S.I.T.E. Institute, 2014.); katalog izložbe U ritmu dodira (izd. Galerija Klovićevi dvori, 2014.); roman The Beauty Fools (izd. Foolosophy Media, 2015.); reizdanje romana Augusta Šenoe Zlatarovo zlato (izd. Spiritoso, 2015.); Edicija  F11 – fotografske knjige Hrvoja Slovenca, Bojana Mrđenovića i Hane Miletić (izd. Ured za fotografiju, 2016.) i monografija Ana Bilankov – Spaces, Stories, Geographies (izd. Hamper studio, MKC Split, Ana Bilankov, 2019.).

"Ksenija Turčić - Out of Focus", dizajn: Laboratorium / Ivana Vučić, izd. Muzej suvremene umjetnosti i naklada Meta, 2004.

“Ksenija Turčić – Out of Focus”, dizajn: Laboratorium / Ivana Vučić, izd. Muzej suvremene umjetnosti i naklada Meta, 2004.

Želja nam je na primjeru radova Hamper studija pokazati kako se knjige rade, koliko je taj proces obilježen pripremama, istraživanjem, dinamikom suradnji i stalnim učenjem o mediju koji, gotovo u istom obliku, egzistira stotinama godina. Zanima nas i preispitati budućnost tradicionalne, tiskane knjige u digitalnom dobu, ali i podsjetiti na izuzetne izražajne mogućnosti knjige kao medija, na njenu fizičku pojavnost, taktilnost, teksturu i posebnu vrstu interakcije koju stvara s čitateljem. Osim samih knjiga, izložba sadrži i mnoštvo dodatne vizualne dokumentacije, fotografija, interpretativnih autorskih tekstova, kao i seriju dokumentarnih videa u kojima o njima govore dizajneri, urednici, autori i kustosi.

"U ritmu dodira", dizajn: Hamper studio, izd. Galerija Klovićevi dvori, 2014.

“U ritmu dodira”, dizajn: Hamper studio, izd. Galerija Klovićevi dvori, 2014.

O Hamper studiju:
Hamper je nagrađivani studio za oblikovanje vizualnih komunikacija koji su 2012. godine osnovali Ivana Vučić i Tom Jura Kaćunić, dizajneri s 20 godina iskustva na području grafičkog dizajna, fotografije i oglašavanja. Hamper se bavi oblikovanjem u tiskanim i digitalnim medijima te korporativnim i javnim prostorima za širok raspon klijenata od industrije do institucija u kulturi. Opseg njihovih radova obuhvaća oblikovanje vizualnih identiteta, publikacija, web stranica, izložbi, ambalaže, signalizacije, brending i promociju pa sve do strategije, konzaltinga i produkcije kao dijela cjelovite usluge u razvoju i koordinaciji kreativnog procesa. Njihovi radovi višestruko su nagrađivani (German Design Award, RedDot Design Award, Cresta Award, iF Award, LIA, AICA, ED Award, Eulda, HOW, MIAF…), publicirani (ID, Print, HOW, Communication Arts, Graphis…) i izlagani u zemlji i inozemstvu.

"Edicija F11" – fotografske knjige Hrvoja Slovenca, Bojana Mrđenovića i Hane Miletić, dizajn: Hamper studio, izd. Ured za fotografiju, 2016.

“Edicija F11” – fotografske knjige Hrvoja Slovenca, Bojana Mrđenovića i Hane Miletić, dizajn: Hamper studio, izd. Ured za fotografiju, 2016.