Autorski opus Željka Borčića (Zagreb, 1942.–2015.) osobita je kombinacija aktivnosti – dizajnerskih, umjetničkih te fotografskih, ostvarenih kroz nekoliko desetljeća. Iako je zapamćen prvenstveno zbog dizajnerskih rješenja, njegov otvoren način propitivanja tema rezultirao je djelovanjem u raznim medijima u kojima se “snalazio” bez zadrške. Već i sumaran prikaz njegovih umjetničkih aktivnosti, među kojima izdvajamo izložbu održanu 1973. godine u Galeriji Studentskog centra u Zagrebu – “Prvi svjetski psihokibernetički autoportret” – kojom je zacrtao svoje konceptualne interese na području nove umjetničke prakse, kao i godinu dana kasnije održana “Akcija za konfrontacijsku reakciju” na Trgu maršala Tita u Zagrebu, dokazuju širinu njegovih interesa, pri čemu je znatan dio njih ostvaren upravo u mediju fotografije.
Zahvaljujući boravku u New Yorku te zatim studiju pri Sir George Williams University u Montrealu u drugoj polovici 1960-ih, Borčić se upoznaje s aktualnim metodama u području dizajna vizualnih komunikacija pri čemu tradicionalne razlike u poimanju medija nadomješta stavom o cjelovitom pristupu općim ljudskim temama na koje se referirao u svom radu. Borčić kao umjetnik – a ne isključivo dizajner – djeluje iz pozicije čovjeka svjesnog aktualnog trenutka, novih tehnologija i metoda rada. Koja je specifičnost njegove metode?
Izložbom Transformativna snaga fotografije prisjećamo se njegova trajna interesa prema fotografiji, koju je mnogo puta upotrijebio u svojim grafičkim rješenjima. I pritom postavljamo pitanje o važnosti fotografije u području dizajna, ne samo u smislu preuzetog vizualnog znaka i/li sadržaja, već metode promatranja i reagiranja na svijet kroz leću objektiva. Je li njegov dizajnersko-fotografski opus specifičan ili kroz sinergiju medija prepoznajemo i druge autore u određenom razdoblju za koje je takvo djelovanje specifično? Ima li fotografija posebno mjesto u području dizajna i mogu li eksperimenti u fotografiji pomoći da se u dizajnu djeluje izvan standardnih obrazaca? Jesu li psihološki postupci koji čine važan dio planiranja u dizajnu usporedivi s odlukama s kojima se susreću fotografi, znatno utječući na način kako vidimo svijet oko sebe? Na panel diskusiji pokušat će se odgovoriti upravo na ta pitanja.
Polusatni dokumentarac u nastajanju Videodokument o Željku Borčiću realiziran za potrebe izložbe Informacija: Dizajn za kulturu Željka Borčića 70-ih i 80-ih, koja je održana u HDD galeriji od 16.12.2016. do 16.01.2017. možete vidjeti ovdje.
Tekst Marka Goluba povodom spomenute izložbe u HDD galeriji možete naći na linku. Tekst Dejana Kršića o Željku Borčiću možete pročitati ovdje.