Iz teksta Marka Goluba:
“Svačiji svijet je drukčiji, stoga je i svaki ovakav susret neizbježno vrlo malo nalik ostalima, čak i ako se odvija na posve istim mjestima. Dizajnerice i ilustratorice Klasja Habjan (Zagreb, 1993.) i Marina Milanović (Novi Sad, 1989.) obje su izuzetno cijenjene na regionalnoj ilustratorskoj i dizajnerskoj sceni, no dosad se njihovi profesionalni i osobni putovi nikad nisu presjekli. Rukavci njihove mašte, interesa, pa i crtačkog rukopisa, međutim, čini se kao da jesu. Naime, dok nam je u prvom Ilustratorskom dijalogu bilo važno spojiti dvoje kreativaca posve različitih stilova, ali sličnog senzibiliteta, kod Klasje Habjan i Marine Milanović intrigira upravo susret dviju umjetnica čiji dosadašnji radovi u tom estetskom, stilskom polju naizgled imaju više bliskosti i dodirnih točaka. Neke od Klasjinih dosadašnjih ilustracija, motiva, postupaka itd, kao da su prebjegli iz Marininog portfolija – i obratno.
No, kao što je i rečeno – samo naizgled – jer zavirimo li dublje ispod površine vidimo ono što se često događa upravo u ilustraciji, da ponekad sasvim različiti autori završe u sličnom „krajoliku“ ali su ih tamo doveli tokovi posve različitih priča, povoda, optika i motivacija. Obje autorice dijele i interes za pisanu riječ, poeziju i priče u svojim radovima (koje pritom i ilustriraju), ali karakter tih tekstova, kao i ton i tekstura njihovih tekstova je sasvim drukčiji. Klasja Habjan je u snovitoj fikciji iz koje prosijava refleksivnost, dok kod Marine Milanović ona izbija iz gotovo dokumentaristički egzaktnih zapažanja. Jedna od njihovih bliskosti je i ekstremna spretnost u tome da ovisno o prilici, zamisli, predlošku, konceptu itd, njihovi crteži i slike zadobivaju sasvim različite forme, da se te ideje mogu materijalizirati i kao teksturalne grafike, gusti rasterski crteži, pseudo-infografike, gotovo apstraktni znakovi, visokokontrastne siluete i lazurne, vodenaste forme.
U ovoj dvostrukoj zbirci, Klasja Habjan i Marina Milanović kao da su same izoštrile svoje pristupe, kako pisanju, tako i crtanju, ne toliko da bi se istakle međusobne distinkcije, koliko zato da jedan autorski glas uvijek ostavi dovoljno prostora za drugi, kao u glazbenoj kompoziciji. Crteži i tekstovi u ovoj zbirci se vjerno i s pažnjom ogledaju jedni u drugima, ali zadržavaju svoje upečatljive osobnosti. Marina Milanović ovdje koristi samo jedan od svojih karakterističnih „stilova“, crtačkih „rukopisa“, no upravo te njene robusne sive i crne plohe daju konture i odlučnost sanjivim transformacijama koje pred nas izlijeva Klasja Habjan. Rezani poput gigantskih slova i znakova, kao iz neke davne školske slovarice koja kaže: upamtite svaki stih, stvaran je kao kuća, olovka ili torba, trebat će vam u životu.
Dnevnički preciznim stihovima Marine Milanović, Klasja pak daje neku lakoću i polaganost, osjećaj za vrijeme. Što su Klasjine pjesme kraće, to su Marinine ilustracije punije i kontrastnije, i obrnuto, što su Marinini tekstovi izdašniji, to su Klasjini crteži prozirniji i šutljiviji. Sučelice onim stihovima u kojima Marina oslikava široke gradske vizure, Klasjina ruka sve to ostavlja tekstu i fokusira se na neki mali detalj, njen je pogled blizu točno tamo gdje je Marinin daleko. Na rijetkim mjestima gdje nam Marina posve uskraćuje jasne slike, Klasjin pogled uzleti u ptičju perspektivu i prizor koji nam servira je sasvim filmski.”
Cijeli tekst pročitajte ovdje.
Klasja Habjan rođena je 1993. u Zagrebu. Djeluje kao ilustratorica, grafička dizajnerica i spisateljica. Godine 2016. diplomirala je Vizualne komunikacije na Studiju dizajna pri Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu. Sklonost ilustriranju vlastitih kratkih priča (ili obrnuto, pisanju prema vlastitim ilustracijama) obilježava Klasjine samostalne izložbe (Otapanje u Galeriji Kranjčar, Zagreb, 2022., Napokon netko! u Galeriji Rigo, Novigrad, 2020., i Crtice u Galeriji Šira, 2019., Zagreb). Grafički strip Duh Bauhausa (MSU, 2020.) Klasjina je druga knjiga, s kojom, odlukom Hrvatske sekcije IBBY-a, sudjeluje na međunarodnom Bijenalu ilustracije u Bratislavi 2023. godine. Ilustrirala je slikovnice Piccola con piccolo autora Brune Mezića (Mala Zvona, 2021.), Čudovišta (Mala Zvona, 2024.), te Tminice autora Igora Rajkija (Mala Zvona, 2023.) koja je osvojila prvu nagradu „Ovca u kutiji” po izboru stručnog žirija te je uvrštena među najljepše oblikovane hrvatske knjige objavljene 2023., te je finalist nagrade “Grigor Vitez”. Potpisuje dizajn i ilustracije za edukativne igraće karte Bauhaus Around You (Form Function Studio & Goethe Institut Washington, 2021.). U suradnji sa Zitom Nakić i Andreom Šumberac vodi dizajnerski studio klasja&zita&andrea koji djeluje na području kulture i sudjeluje u brojnim grupnim izložbama sa publikacijama, plakatima i vizualnim identitetima.
Marina Milanović je rođena u Novom Sadu 1989. godine. Studirala i magistrirala ilustraciju na katedri za grafičke komunikacije na Akademiji umetnosti u Novom Sadu. Profesionalnu ilustratorsku karijeru započinje suradnjom s izdavačkom kućom Kreativni centar iz Beograda, radeći ilustracije za knjigu Srce od vafla. Nakon toga nastavljaju suradnju dugi niz godina na dječijim ilustriranim knjigama (Gospođica Špageta, Hedviga i Maks Ulov, Vilja i razbojnici, Planina tri pećine, 100 mogućnosti, Zauvek đaci). Aktivno participira na različitim domaćim i međunarodnim kolektivnim izložbama u područjima ilustracije i grafičkog dizajna. Na 47. Zlatnom peru Beograda 2013. godine dobiva Počasnu nagradu Internacionalnog Zlatnog pera Beograda, za autorsku seriju ilustracija Priče o Crvenokosi. 2015. godine dobiva poziv Zavoda za udžbenike da ilustrira Izokrenutu priču Branka Ćopića, povodom 100. godišnjice njegovog rođenja. Knjiga je predstavljena na Sajmu knjiga u Beogradu gdje iste godine dobiva ULUPUDS-ovu Nagradu za najbolju likovnu opremu dječje knjige, zatim Nagradu NEVEN za najbolje ilustriranu knjigu u Republici Srbiji u izdavačkoj godini 2015/16. Od 2020. godine je docentica na Fakultetu za medije i komunikacije u Beogradu. 2023. godine ilustrira knjigu Virginije Woolf Udovica i papagaj (IC Bulevar Books) za koju dobiva Specijalno priznanje 66. Sajma knjiga u Beogradu za dizajn knjige i nagradu ULUPUDS-a za grafičko oblikovanje knjige za djecu.