Vizual na naslovnici: plakat “Trojanski kolektiv”, Natrag na trg!, dizajn: Dario Dević
U prvim godinama 2000-ih, praktički jedan za drugim, u Zagrebu su formirana četiri kustoska tima čiji će rad, u organizacijskom i diskurzivnom smislu, obilježiti protekla dva desetljeća: WHW (Što, kako i za koga) formiran je slijedom istoimene izložbe posvećene 152. godišnjici Komunističkog manifesta u HDLU, godinu dana kasnije organiziran je prvi Urbanfestival koji označava i početak djelovanja [BLOK] – Lokalne baze za osvježavanje kulture, u siječnju iste godine održan je i Zagrebački salon mladih čiji će organizacijski tim 2002. početi djelovati pod imenom Kontejner, a 2005. godine preuzimanjem vodstva Galerije Miroslav Kraljević formira se i prvi sastav kustoskog tima GMK. Ta četiri kolektiva dijele nekoliko zajedničkih karakteristika: svi su u osnovi ženski kustoski timovi, svi (uz formalnu iznimku GMK kroz dio njegova postojanja) djeluju iz pozicije izvaninstitucionalne, tzv. nezavisne kulture, i svi su usmjereni na neki vid inovacije u sferi suvremenih umjetničkih, kustoskih i kulturnih praksi.
Također, sva četiri imaju manje ili više jasan profil koji, uz neizbježne dodirne točke, čini ono što rade prepoznatljivim. WHW se u osnovi bavi temom repolitizacije umjetnosti, Kontejner u svojim događanjima tematizira tehnologiju, tijelo, sjecišne točke umjetnosti i znanosti, GMK zauzima svojevrsnu autorefleksivnu poziciju baveći se pitanjem odnosa suvremene umjetnosti i njenog kulturnog i društvenog nasljeđa te njenom ulogom u kontekstu društva. [BLOK] slično GMK adresira nekoliko tematskih klastera koji se manje ili više vrte oko pitanja odnosa umjetnosti i svakodnevnog života, susjedstva, urbanog prostora, odnosa privatnog i javnog, aktivizma, edukacije i samoedukacije u sferi kulture i umjetnosti.
Konačno, zajednička točka je kontinuirana pažnja svih navedenih kolektiva prema vizualnim komunikacijama svih svojih programa i projekata, koja se manifestirala u tijesnoj, sinergijskoj suradnji s nizom dizajnera različitih generacija i grafičkom oblikovanju čiji najbolji dio, s ove vremenske distance, predstavlja neke od značajnih primjera suvremenog dizajna za kulturu u Hrvatskoj. WHW je takvog saveznika našao u Dejanu Kršiću, Kontejner uglavnom u Dejanu Dragosavcu Ruti, GMK opet u Ruti, Damiru Gamulinu, Andri Giuniju i drugima, a [BLOK] u čak dvadesetak dizajnera koji su manevrirali kroz njihove različite programe, njihove naizgled bezbrojne iteracije, mutacije, sekvence i poglavlja.
Od navedenih organizacijskih kolektiva na nezavisnoj sceni, [BLOK] se kroz svojih dvadeset godina možda najviše transformirao, a sigurno najmanje predvidljivo – mijenjali su se ljudi u njegovoj kreativnoj jezgri, a programi su iznicali jedni iz drugih, spektar tema kojima su se bavili se širio i sužavao po potrebi, jednako kao što je publika kojoj su se obraćali varirala od oštrog fokusa prema najširem krugu interesenata i natrag. To se odrazilo i na dizajn, odnosno na, u širem smislu pojma, „vizualni identitet“ samog [BLOK]-a i njegovih programa u kojem je zaista teško pronaći stvarno jedinstvo.
Uz nekoliko sporadičnih grafičkih motiva koji su se namjerno ili nehotično vraćali, i poneke reference u tragovima, ovdje toga jednostavno nema, osim ako posegnemo za vrlo problematičnim tumačenjem kako je „identitet“ baš u tome što on nije fiksan i stalan. Mislim da je preciznije reći da taj izostanak trajnog i dosljednog vizualnog sustava nešto što pripada duhu vremena u kojem se organizacija formirala, duhu i dinamici organizacija civilnog društva u sferi kulture i umjetnosti te ranije spomenutoj specifičnoj programskoj dinamici stalnih transformacija, mijena, učenja i nadogradnji. Vizualni identiteti tradicionalno pripadaju kontekstu korporacija i korporativnog brendiranja, a potom i institucija, nacija i država, dakle svemu čemu je [BLOK] ili u poziciji nepripadanja ili u statusu aktivnog svjetonazorskog suprotstavljanja.
U dvadeset godina moguće je pratiti i kako su se razvijali standardi grafičkog dizajna u Hrvatskoj od početka 2000-ih do danas, naime, čak i manje ambiciozni rani dizajnirani artefakti [BLOK]-ovog prvog i najdugovječnijeg programa, Urbanfestivala, karakterističan su, ne manje vrijedan proizvod svog vremena.
Dizajn za [BLOK] razvijao se onako kako su i sami programi postajali promišljeniji i autorefleksivniji u odnosu na svoje formate, pa je tako već rad Andreja Filetina za drugo izdanje Urbanfestivala svojevrsna interpretacija unutarnjeg mehanizma samog događanja koje se tada odvijalo na više lokacija u tri različita turnusa u razmacima od po mjesec dana – vrijeme postaje sastavni dio logike dizajnerskog rješenja, a motiv koji Filetin ovdje koristi su krugovi semafora, crveni, žuti i zeleni za svaki od turnusa. Od tada pa do danas jasno je da dizajn za [BLOK] neće počivati na nekoj specifičnoj oblikovnoj estetici, nego na relaciji sadržaja s njegovim neposrednim urbanim kontekstom, s mjestom i vremenom, s publikom, svakodnevnim tokovima gradskog života.
Dizajn Line Kovačević za UF 2003 vjerojatno najbolje utjelovljuje takve ideje, posebno u perforiranim plakatima koji su osvajali poglede na gradskim ulicama tako što su u sebe apsorbirali pronađeno stanje plakatnog oglašavanja u urbanom prostoru – kroz njihova „okna“ prodirali su tragovi svega drugog što se odvijalo u istom gradu u isto vrijeme. Poput leće, oni su fokusirali svu drugu gradsku vizualnu komunikaciju svog trenutka i mjesta u jednu točku, podcrtavajući ideju propusnosti između sfera umjetnosti i svakodnevnog života. Slične primjere promišljenog, subverzivnog odnosa prema praksi eksterijerskog oglašavanja pronalazimo u ranijim desetljećima (plakati Dalibora Martinisa za izložbu Mogućnosti za ’71 i Borisa Ljubičića za 7. Zagrebački salon 1972.) i kasnije (čitava serija Sondinih plakata za Festival rabljenih knjiga BOOKtiga u Poreču od 2009. do danas). Barbara Blasin od 2006. do 2009. festivalske materijale oblikuje konzistentno, uspostavljajući u tom periodu standard koji festival dotad nije imao, a konceptualno ga tumači metaforičkom analogijom gradskih ulica i riječnih tokova u kojoj je festival svojevrsni brod koji njima teče i putem prima svoje putnike.
Barbara Blasin je u festivalskim programima sudjelovala i svojim istraživačkim i umjetničkim projektima od kojih je najvažniji bio Ženski vodič kroz Zagreb (u koautorstvu s Igorom Markovićem). Nakon Martine Granić, koja grad (u skladu s temom [U]mjesto granice) interpretira kao slagalicu čije spojne točke čine njeni skriveni uglovi i međuprostori, u desetom izdanju dizajn UF-a preuzima Ivan Klisurić koji vjerojatno tamo pronalazi svoj interes za mapiranje grada u različitim njegovim slojevima i sadržajima što će se manifestirati i u nekim kasnijim samostalnim projektima. Plakat UF-a 10 u savijenom obliku služi kao programska brošura s mapom događanja: crveni križevi (X) označavaju mjesta događanja, a enigmatične crvene točke, koje se pojavljuju i na slijepoj, stražnjoj strani plakata označavaju mjesta gdje su se u tom trenutku u Zagrebu nalazile nadzorne kamere – inteligentno tumačeći festivalskim tiskanim materijalom logiku jednosmjernog nadzora, oni nas vide, mi njih ne vidimo.
Sljedećih nekoliko godina (UF 13 – 15, 2011. – 2015.) obilježit će suradnja [BLOK]-a s Dariom Devićem i Hrvojem Živčićem, koji u to vrijeme profiliraju kao vjerojatno najproduktivniji dizajneri za nezavisnu kulturu širom scene. Plakati za UF 11 su pokazni primjer tada karakteristične Živčićeve i Devićeve dizajnerske ekstravagancije siromašnim sredstvima i spajanja spontanosti DIY-a i visokokultivirane tipografske discipline – sastojali su se od modula A4 formata od kojih je svaki oglašavao jedno od vremenski udaljenih događanja, a svi zajedno, ako se zalijepe prema unaprijed označenoj shemi, čine zaokruženu cjelinu – plakat koji odstupa od svojih tradicionalnih okvira i oblik zadobiva protokom vremena, prateći raspršenu dinamiku samog festivala koji je vlastiti okvir odavno dekonstruirao. Ovakve igre s medijem (to uključuje i plakat za UF 12 koji je sadržavao sličice u boji koje su se odvajale i lijepile u crno-bijelu programsku knjižicu) odgovor su na poslovično nizak budžet, ali i na definitivno gubljenje propagandne relevantnosti samog medija plakata – kao i svi stari mediji, u svojoj kasnoj, disfunkcionalnoj dobi postao je vibrantno mjesto istraživanja i inovacija.
U trogodišnjem trinaestom izdanju (2013 – 2015.) sam Urbanfestival će se konačno rasplinuti, a Živčić&Dević će tu činjenicu podcrtati tako što će materijale za svako događanje dizajnirati praktički kao individualan projekt, estetski posve neovisan o cjelini. Paralelno s tim ozbiljnije se počeo razvijati i [BLOK]-ov izdavački program, koji je odražavao postupno prebacivanje fokusa s uvjetno rečeno proizvodnje iskustva (generalna festivalska odlika) prema proizvodnji i distribuciji znanja. Nekoliko knjiga dizajnirala je Rafaela Dražić, potom Nina Bačun i Roberta Bratović, različitih su vrsta u rasponu od knjiga umjetnika do zbirki tekstova, a svaka je oblikovana kao zasebna jedinka, objekt čija forma u potpunosti proizlazi iz njegove komunikacijske namjene.
Točku prijeloma u funkcioniranju [BLOK]-a čini sljedeća godina, Urbanfestival prestaje postojati, ali organizacija 2016. počinje s javnim programima u stalnom vlastitom galerijskom prostoru – BAZI. Kako diskurzivni, edukativni i izložbeni programi BAZE počivaju na projektnoj osnovi, odnosno na programskim cjelinama, podcjelinama i njihovim višegodišnjim ciklusima, vizualne komunikacije su usredotočene na formiranje identiteta svake od njih pojedinačno, i uglavnom stabilno unutar svakog ciklusa, slično kao što je za [BLOK]-ov projekt Mikropolitike u njegovim prvim godinama koje su tekle paralelno s mutacijama Urbanfestivala (od 2005. do 2009.) dizajnirao Dejan Dragosavac Ruta (riječ je o letcima s perforacijama koji su se, slično kao Rutini letci za programe Kontejnera, mogli slagati u mape/registratore).
Tako za program Umjetnost i stambeno pitanje (2016 – 2018.) Dario Dević oblikuje A3 programske letke / mini plakate koji se, slično kao i plakat za UF 11, s vremenom modularno nadopunjuju, „kat po kat“ čineći zgrade i stambene sklopove, dok s Muzejom susjedstva Trešnjevka (2018 – ) po prvi put neki [BLOK]-ov projekt dobiva identitet koji se dominantno oslanja na logotip kao svoj središnji element (Zoran Đukić i Hrvoje Živčić). Budući da se neki projekti vremenski preklapaju, zanimljivo je vidjeti kako se u isto vrijeme među njima odvijaju vizualne komunikacije koje govore dramatično različitim jezicima – Politička škola za umjetnike (ilustracije Vasje Lebariča, 2016 -) u svojim tiskanim materijalima anarhična je i ekspresivna, Pro[iz]vedi mladost u kulturi (Nina Bačun i Roberta Bratović s ilustracijama Ane Kovačić, 2017 – 2019.) je lepršavo trendovska, a knjige iz Biblioteke Tendencija (Hrvoje Živčić, 2019 -) odlikuje modernistička sistematičnost, jezgrovitost i čistoća.
Vratimo li se na kraju opet na problematično pitanje identiteta, doista, što je „identitet“ prema učenju? Prema odrastanju, sazrijevanju? Prema životu? Prema zajednici, odnosno prema njihovoj mnogostrukosti, propusnosti i fluidnosti? Prema dijeljenju i uzajamnosti? Što je identitet prema komunikaciji? Prema mišljenju, prema zamišljanju bolje budućnosti? Svaki od opisanih dizajna u osnovi je bio iskaz određenih ideja koje su u nekom trenutku kustosice, umjetnici i dizajneri sukreirali i koje su nam govorile o životu, gradu, susjedstvu, mladosti, radu, sjećanju i perspektivama . A govorile su nam i o dizajnu. Što može biti bolje od toga?