U Muzej crvene povijesti u Dubrovniku stiže izložba SMETNJE U PRIJEMU SLIKE: Transferi fotografije u dizajnu 1960 – 1990.

U subotu 14. prosinca u 19 sati u Muzeju crvene povijesti u Dubrovniku otvara se izložba SMETNJE U PRIJEMU SLIKE – TRANSFERI FOTOGRAFIJE U DIZAJNU 1960 – 1990, koja se bavi odnosom fotografije i grafičkog dizajna, na primjerima radova autora kao što su Ivan Picelj, Mihajlo Arsovski, Boris Bućan, Boris Ljubičić, Mirko Ilić, Gorki Žuvela, Dušan Bekar, Dalibor Martinis, Goran Trbuljak, Sanja Iveković, Bachrach&Krištofić, NEP, Greiner&Kropilak i drugi. Autori koncepcije i kustosi izložbe su Marko Golub i Dejan Kršić. Izložba u organizaciji Muzeja crvene povijesti i HDD-a ostat će otvorena sve do 15. veljače 2025. godine.

Iz teksta Marka Goluba i Dejana Kršića:
Izložba “Smetnje u prijemu slike – Transferi fotografije u dizajnu 1960 – 1990.” posvećena je odnosu fotografije i grafičkog dizajna u razdoblju od kasnih 1960-ih do kraja 1980-ih godina u Hrvatskoj te načinima kako čitanje tog odnosa produbljuje ne samo naše razumijevanje oba medija, nego i omogućuje specifičan uvid i razumijevanje vizualnih umjetnosti te medijske i popularne kulture u navedenom razdoblju. Upravo je grafički dizajn tada predstavljao svojevrsan most — medij — koji je prevladavao u našoj sredini ustaljene granice i ograničenja područja tzv. umjetničke, klupske, dokumentarne i novinske te amaterske fotografije.

 

Ante Verzotti, Izložba umjetničke fotografije Umjetnički salon Split, 1978. Fotografija na plakatu: Ante Verzotti. Fotografija plakata Robert Matić. Ljubaznošću Galerije umjetnina Split

Ante Verzotti, Izložba umjetničke fotografije, dizajn: Gorki Žuvela
Umjetnički salon Split, 1978. Fotografija na plakatu: Ante Verzotti. Fotografija plakata Robert Matić. Ljubaznošću Galerije umjetnina Split

 

Odnos o kojem govorimo nije jednoznačan — ne radi se o pukoj upotrebi fotografije u različitim sredstvima vizualnog komuniciranja, nego prije svega o rastakanju medija fotografije, njenog jezika, teksture, značenja i svojstava u struji drugih medija, poput teksta i tipografije, kolaža, tiskarskih tehnika i produkata (plakati, časopisi, novine, knjige…), elektroničke slike (TV i video), xeroxa i slično.

 

Boris Ljubičić & Tim za vizualne komunikacije CIO, Plakat za VII Mediteranske igre u Splitu, 1979.

 

U nekim slučajevima fotografija je očigledan pa i najvažniji instrument grafičkog dizajna; u drugima se nalazi tamo gdje je ne očekujemo i ne prepoznajemo, kao sredstvo za postizanje određenih optičkih ili estetskih efekata, ili pak u njenom elementarnom, ne-prikazivačkom obliku (tzv. elementarna fotografija, fotogrami/rejogrami), a ponekad je dio integralne cjeline s drugim grafičkim artefaktima, struje sačinjene od teksta, slika i misli, u kojoj je teško razlučiti gdje što počinje, a gdje završava.

 

Omotnica kompilacije Rijeka – Paris – Texas, NEP / Nova Evropa (dizajn: Dejan Kršić, foto: Jane Štravs), Dallas / Helidon, 1987.

 

Klasifikacija pa i puka sistematizacija tih odnosa je kompleksan i nezahvalan zadatak jer se javlja niz kombinacija i preklapanja kreativnih pristupa, tehnika i tehnoloških mogućnosti. Te odnose i izbore kreativnih postupaka možemo promatrati i konceptualizirati kao multidimenzionalno križanje različitih osi na kojima su između krajnosti njihove različite kombinacije ili stupnjevi. Primjerice, ponekad je dizajner istovremeno i fotograf (ili obrnuto, fotograf je i dizajner), a ponekad je riječ o korištenju tuđe fotografije koja opet može biti poznatog ili anonimnog autora, naručena za specifičnu prigodu ili pronađena i izabrana iz mnoštva drugih postojećih.

 

Televizijske grafike, dizajn: Dalibor Martinis, Radiotelevizija Zagreb, prva polovica 1970-ih

 

Drugu takvu os čini odnos prema samoj fotografiji, koju s jedne strane nalazimo reproduciranu u njezinom integralnom obliku, a s druge kadriranu ili podvrgnutu drugim, radikalnijim postupcima kao što su kolažiranje, modifikacije retuširanjem, koloriranjem, pretvaranjem u krupni raster ili visokokontrastni “štrih”. Nasuprot korištenju jedne, jedinstvene fotografije nalazimo i (“pop-artističko”) umnožavanje iste ili slaganje niza fotografija, načešće iz iste serije, što pruža kinematografski efekt dinamike i naracije samih slika. I unutar same fotografije javlja se niz žanrova — od dokumentarne i reportažne fotografije, preko portreta do tzv. umjetničke fotografije — a unutar njih različite primjene specifično fotografskih postupaka, high- i low-key, duge ili dvostruke ekspozicije, deformacija širokokutnih objektiva, solarizacije primarne fotografije, itd.

 

Rastu li cijene do ucjene?, naslovnica tjednika Danas, dizajn: Mirko Ilić, fotografija: Luka Mjeda, Studio SLS, 1983.

Rastu li cijene do ucjene?, naslovnica tjednika Danas, dizajn: Mirko Ilić, fotografija: Luka Mjeda, Studio SLS, 1983.

 

Tu su i odluke o izboru crno-bijele (leica ili kvadratni format?), kolor (pozitiv ili slajd?) ili, kasnije, instant fotografije. Naravno, na koncu je i pitanje o fotografijama kojih i kakvih fotografa je riječ. Dok su neki — najčešće oni koji dolaze ili barem imaju iskustvo dokumentarne, novinske i reportažne fotografije — i sami vješti i zainteresirani za “značenje” motiva, “poruku” ili “smisao” fotografije, drugi se prvenstveno bave samom “estetikom”, formom, strukturom i teksturom.

 

Goran Trbuljak: Ne želim pokazati ništa novo i originalno, dizajn: Goran Trbuljak, Galerija SC, 1971.

 

Ova izložba prikazuje nam različite pojavne oblike tih odnosa u djelima grafičkog dizajna, a uključuje radove, većinom plakate ali i časopise i knjige, dizajnera i umjetnika kao što su: Ivan PiceljMihajlo ArsovskiBoris BućanBoris LjubičićMirko IlićGorki Žuvela, Dalibor MartinisGoran TrbuljakSanja IvekovićSanja Bachrach KrištofićGreiner&Kropilak, uz fotografe kao što su Luka MjedaAnte VerzottiSlobodan Tadić TecŽeljko Stojanović – ŽikaBoris Cvjetanović, Mario Krištofić i brojni drugi. (…)
(iz teksta Marka Goluba i Dejana Kršića)

 

Dorian Gray: Sjaj u tami, dizajn: Sanja Bachrach & Mario Krištofić, Jugoton, 1984.

Dorian Gray: Sjaj u tami, dizajn: Sanja Bachrach & Mario Krištofić, Jugoton, 1984.