NENAD PEPEONIK: KINO U SITOTISKU (20.5. – 4.6.2021.)

U četvrtak 20. svibnja od 16 do 20 sati premijerno pogledajte izložbu NENAD PEPEONIK: KINO U SITOTISKU, koja nam daje prvi opsežniji uvid u plakatni opus jednog od zaboravljenih majstora plakata iz razdoblja od sredine 1960-ih do kraja 1980-ih godina. Izložba se fokusira na Pepeonikove filmske plakate, većinom za zagrebačku filmsku ustanovu Filmoteka 16, prepoznatljivog grafičkog rukopisa oslonjenog na samosvjesnu igru s tipografijom i karakterističnim kvalitetama tehnike sitotiska. Nema službenog otvorenja, a nakon prvog dana izložbu ćete moći pogledati u uobičajenom radnom vremenu od 12 do 19 sati, uz pridržavanje epidemioloških pravila, sve do 4. lipnja. Kustosi izložbe su Sven Sorić i Marko Golub.

Iz teksta Marka Goluba i Svena Sorića:
Ova izložba nije u pravom smislu riječi retrospektiva, već prvi korak u njegovom ponovnom otkrivanju ovog autora, koji nam daje osnovne koordinate njegovog dizajnerskog djelovanja, uz impresivan izbor plakata iz zbirke grafičkog dizajna zagrebačkog Muzeja za umjetnost i obrt iz kojeg je moguće iščitati specifičan Pepeonikov autorski jezik, grafičke postupke i način razmišljanja o mediju plakata. O Nenadu Pepeoniku (Varaždin, 1940. – Zagreb, 1999.) do sada se nije mnogo pisalo te je njegovu priču moguće iščitati prateći mu trag po skupnim strukovnim izložbama, rasute informacije o određenim događanjima i mjestima u kontekstu kojih se spominjalo njegovo ime kao i, dakako, samu dizajnersku produkciju dostupnu u različitim javnim zbirkama. Nenad Pepeonik se grafičkim dizajnom počinje baviti sredinom šezdesetih godina, nakon diplome na zagrebačkoj Akademiji likovnih umjetnosti, a rana iskustva s medijem plakata stječe u prvim godinama djelovanja pogona sitotiska Grafičkog servisa Studentskog centra, koji 1959. osniva Brano Horvat i koji će do ranih 1990-ih otisnuti mnoge od najvažnijih plakata, ali i grafičkih radova, najistaknutijih domaćih grafičkih dizajnera i likovnih umjetnika.

 

annie hall

 

U pogonu Pepeonik radi kao voditelj pripreme, ali slično kao i sam HorvatPepeonik, zajedno s Alfredom Palom, već sredinom 1960-ih paralelno osniva i vlastiti sitotiskarski studio Atelier PP. Ranih 1970-ih uz druge članove ULUPUH-a, Ivicu AntolčićaAlfreda PalaBernarda BernardijaIvana PiceljaVladimira StražuFedora KritovcaMitju KomanaVahida Hodžića i Tonija Politea jedan je od inicijatora Zgrafa, na kojem je u sljedećih nekoliko izdanja prisutan i kao izlagač, a osim toga sudjelovao je i na izložbama Zagrebačkog salona primijenjene umjetnosti.

Osim na revijalnim izložbama, njegov rad zabilježen je i na izložbi i katalogu Stoljeće hrvatskog plakata (izd. Kabinet grafike HAZU, 2001.), a prije dvije godine kustosica MUO Koraljka Vlajo uvrstila je nekoliko njegovih plakata i u multilokacijsku izložbu (2019.) i publikaciju Dizajn u gradu 1 (izd. HDD, 2020.) realiziranu u sklopu projekta Centar oblikovanja svakodnevice, što nam je ujedno dalo i inicijalni poticaj za ovu izložbu. Prema podacima koje navodi Marina Baričević u predgovoru kataloga njegove samostalne izložbe Oblikovanje plakata u Izložbenom salonu Stari grad u Čakovcu, njegov opus dotad broji četiristotinjak plakata. Tijekom karijere realizirao je i plakate za kazalište (najviše za kazalište Komedija 1980-ih) i izložbe, likovno je opremio niz knjiga i kataloga, no najveći dio njegovog plakatnog opusa čine filmski plakati, među kojima daleko najobimniju cjelinu čine oni dizajnirani za zagrebačku filmsku ustanovu Filmoteka 16.

 

visoka meta

 

Filmoteka 16 osnovana je 1963. godine s ciljem pospješivanja distribucije filmova onkraj standardnih distribucijskih kanala, primjerice u školama i mjestima koja nisu imala stalne kino dvorane. Važni domaći i inozemni filmski naslovi presnimavani su na 16-milimetarske vrpce i na taj način prikazivani, distribuirala je i uvozne nastavne filmove, a uz to Filmoteka 16 je imala i vlastitu produkciju unutar koje su najslavniji edukativni tzv. element-filmovi na super 8mm vrpci. Objavila je i niz filmoloških knjiga (PeterlićTurkovićBelanMunitićTanhoferDovniković) te organizirala ljetne filmske škole. Spomenute knjige, plakate ljetnih škola, promotivne materijale i korice šapirografiranog Filmotekinog Biltena također je dizajnirao Pepeonik.

 

Pepeonik 2

 

Iz dostupnih nam podataka nije moguće precizno rekonstruirati kada započinje Pepeonikova suradnja s Filmotekom 16, naime mnogi filmski naslovi za koje je oblikovao plakate ulazili su u Filmotekin katalog kratko ili dulje nakon redovne distribucije pa nisu dobar oslonac za dataciju, ali prema dostupnim  podacima najvjerojatnije kontinuitet u radu za Filmoteku 16 uspostavlja sredinom 1970-ih.

Prije njega, od 1963. pa do ranih 1970-ih, plakate za filmove iz Filmotekinog kataloga dizajnira Marijan Jevšovar, a  manji broj plakata u prijelaznom periodu i Toni Politeo. S Filmotekom 16 nastavlja raditi sve do sredine 1980-ih, a s filmskim institucionalnim kontekstom ostaje vezan i kasnije, pa tako 1995. i 1996. godine grafički oprema prvih nekoliko brojeva tada novoosnovanog časopisa Hrvatski filmski ljetopis.

 

Pepeonik 3

 

 

Što se tiče generacijskih koordinata, Pepeoniku na stvaralačkoj sceni prethode Ivan PiceljAleksandar SrnecMilan Vulpe, generacijski suvremenik mu je Mihajlo Arsovski, dok nešto mlađi Boris BućanDalibor MartinisBoris Ljubičić i Željko Borčić započinju svoje karijere u istom razdoblju ranih 1970-ih kada je i Pepeonik u svom najproduktivnijem razdoblju. Osnovna tehnika njihove produkcije plakata bio je sitotisak, a sami plakati svjedoče i o izvrsnom tehničkom znanju koje je stekao u pogonu sitotiska Grafičkog servisa SC-a. U tom smislu Pepeonikov rad karakterizira ekonomičan dvobojni tisak, dupliciranje istog motiva s pomakom u dvije boje, korištenje i preklapanje štriha i rastera. Rukopis mu je prepoznatljiv i po ekstenzivnoj uporabi natpisnih (display) pisama dostupnih u tom razdoblju — BauhausMachineStencilAmerican Typewriter — u kojima je oblikovao naslove, dok su prateće informacije slagane u Helvetici ili su pak složene uvećanjima iz drugih tiskanih izvora.

Mogli bismo, uz nužno pojednostavljenje, utvrditi da po eklektičnosti svog izraza Pepeonik zauzima stilski prostor između karakterističnih pristupa Arsovskog i Bućana, dakle između naglašeno tipografskog i naglašeno slikovnog. Iako mu je izbor pisma često eklektičan, ona nisu korištena kao osnovni vizualni element, niti tako radikalno kako ih je u plakatima i oblikovanju knjiga koristio Arsovski, dok ga s druge strane od Bućana dijeli sam odnos prema slici u kojoj ga daleko više zanima tekstura i integracija s tipografijom, nego manipulacija slikom i njezinim značenjem.

 

Pepeonik 4

Važno je i primijetiti kontekst u kojem nastaju plakati koje na ovoj izložbi čine većinu građe, a to je serija nastala za Filmoteku 16. Zbog ranije spomenute namjene samih 16-milimetarskih kopija filmova, a samim tim i plakata, za prikazivanje u kontekstu obrazovanja i u mjestima bez stalnog kinematografa, i sam informacijski sadržaj plakata je netipičan. Osim naslova i osnovnih imena (redatelj, glumci itd.), gotovo svi ovi plakati sadrže niz sekundarnih informacija, primjerice žanr, tehniku i zemlju porijekla, ali i izdašne tekstove s kratkim sadržajem i kritičarskim osvrtom, sve u službi informiranja publike koja se rjeđe susretala s filmom. Neobičan format (do 70×33 cm) Pepeonik je naslijedio iz standarda koji je prije njega uspostavio Jevšovar, a razlog njegova odabira sigurno dijelom proizlazi iz racionalizacije – naime, lako je detektirati kako se iz jednog standardnog B1 formata (100×70 cm) moglo otisnuti čak tri plakata.

Sitotisak kao tehnika u kojoj otisak svake boje zahtjeva pripremu posebnog sita s motivom opravdava korištenje ovakvih hakiranja tehnike, ne samo što se tiče naklade, već i postizanje vizualnih efekata poput dupliciranja ili preklapanja istih motiva u različitim bojama s pomakom. Još jedna specifičnost Pepeonikovih plakata je velika zasićenost bojom (opet, prednost sitotiska čiji debeli i intenzivni slojevi boje ne mogu reproducirati u drugim konvencionalnim tiskarskim tehnikama) — ne preza od popunjavanja čitavih površina papira nanosom jedne dominantne boje koja postaje podloga, efektivno pretvarajući papir u vlastiti negativ od kojega ostaje jedino bjelina slova naslova ili popratnih informacija.

 

Pepeonik 5

Iz današnje perspektive Pepeonikovi filmski plakati izgledaju svježe, drukčije i krajnje nekonvencionalno čak i uvažavajući sve grafičke osobitosti koje nosi za njihovo vrijeme uobičajena tehnika sitotiska. Dijelom je to i zato što je riječ o plakatima mahom vrlo gledanih filmskih naslova u rasponu od najznačajnijih ostvarenja hrvatske i jugoslavenske kinematografije druge polovice dvadesetog stoljeća, preko ostvarenja Woodyja AllenaPetera Bogdanovicha, do masivnih holivudskih blockbustera među kojima je, primjerice i klasična trilogija Ratova zvijezda ili Ridley Scottov Alien – svi tretirani na isti način, u visokim kontrastima, rasterskim teksturama i finom integracijom tipografije i fotografske slike, a u informacijskom smislu na pola puta između plakata i zidnih novina.

 

Pepeonik 6

 

Jednako kao što su kopije kojima je raspolagala Filmoteka 16 takoreći „sekundarne“ kopije, tehnički inferiorne 35-milimetarskom standardu ali u to vrijeme pogodnije za širu distribuciju i prikazivanje, tako su i Pepeonikovi plakati na neki način grafička materijalizacija iste ideje demokratizacije filmske kulture, skromnim sredstvima, srcem u ideji edukacije, a ne spektakla. Gledajući Pepeonikove plakate iz sedamdesetih i osamdesetih kao da gledamo malu alternativnu verziju pripovijesti o filmskoj povijesti u drugoj polovici 20. stoljeća, isto kao što ovom izložbom otvaramo i jednu od brojnih mogućih naracija o povijesti hrvatskog grafičkog dizajna u kojem i Pepeonik svakako ima svoje zasluženo mjesto.