ŽIVOT NA SJEVERU – Vizualni identitet Sveučilišta Sjever

U četvrtak 13. 11. 2014. u 20 sati u HDD galeriji otvara se izložba ŽIVOT NA SJEVERU – VIZUALNI IDENTITET SVEUČILIŠTA SJEVER. Izložba je usredotočena na dvije međusobno povezane teme, obje u izravnoj relaciji s dizajnom. Jedna je ove godine inaugurirani vizualni identitet istoimenog sveučilišta, koji je u nešto manjem opsegu predstavljen na posljednjem Danu D te na bijenalnoj Izložbi hrvatskog dizajna ove jeseni, dok je druga tema sam dodiplomski studij Medijskog dizajna, koji je u sklopu Sveučilišta pokrenut 2012. godine.

 

 

Prilikom samog otvorenja održat će se i kratka diskusija o dizajnerskoj edukaciji s gostima Igorom Kuduzom, Mariom Tomišom, Damirom Bralićem, Nikom Mihaljevićem, Androm Giuniom te Lukom Borčićem i Ivanom Fabrio.

Ovim izložbenim predstavljanjem nastoji se, prije svega, simbolično zabilježiti iskorak na scenu novog i u dugoročnoj perspektivi važnog aktera u formalnoj visokoškolskoj edukaciji dizajnera u Hrvatskoj. Budući da sa studija još nije izašla prva generacija, uspoređivati studentsku produkciju zasad je preuranjeno, no izložba itekako može otvoriti prostor za diskusiju, kao i prvu pravu mogućnost kritičkog pozicioniranja koprivničkog odsjeka Medijskog dizajna u odnosu na druge referentne institucije u području dizajna vizualnih komunikacija poput zagrebačkog Studija dizajna pri Arhitektonskom fakultetu i Odsjeka za dizajn vizualnih komunikacija Umjetničke akademije u Splitu. Za bilo koga tko je pratio dosadašnju recepciju studentskih radova nastalih na dvjema spomenutim ustanovama (velikim dijelom i kroz bijenalne Izložbe hrvatskog dizajna) razlog je prilično jasan. Među njima se, uz nekoliko žilavih stereotipa pripisivanih ovim studijima u kontekstu specifičnih pitanja društvenog i kritičkog, odnosno tržišnog poslanja dizajna, razvilo pozitivno i prilično poticajno rivalstvo kroz koje su obje institucije imale priliku učiti i razvijati se.

KS-UNIN
Na prvi pogled čini se kako je koprivnički studij uspio sublimirati neka od bitnih iskustava zagrebačkog i splitskog studija te ih pritom i integrirati s vlastitim distinktivnim karakteristikama, resursima i koncepcijama. Primjerice, zamjetan je početno jak kadar u području tipografske edukacije koja se ranije pokazala vrlo propulzivnom za oba starija studija. Sjever puno polaže i u multimedijsko izražavanje i interdisciplinarne prakse koje su već ranije DVK UMAS-u dale individualnost, ali i u ciljano osposobljavanje u području svih bitnih klasičnih tipologija dizajnerskih zadataka. Istovremeno, važno je spomenuti i kako većinu dizajnerskog nastavnog kadra u Koprivnici čine dizajneri koji su se dosad u svojoj praksi suvereno kretali po rubovima disciplina, radeći istraživačke, konceptualne i kritičke projekte, ali bez transgresije u puki artizam.

Dio kolegija drže i nastavnici koji izvorno dolaze iz područja umjetnosti, a među njima donedavno i multimedijski mag Ladislav Galeta koji tamo nažalost, zbog prerane smrti, nije stigao ostaviti trag kakav je mogao, ali svakako jest utjecao na percepciju ove ustanove kao mjesta senzibilizacije za medijsko strukturiranje stvarnosti u njenom najstimulativnijem i najenigmatičnijem. Naime, upravo fokus na suvremenoj problematici medija, sa solidnom teorijskom bazom utemeljenom na različitim njenim aspektima od socioloških do umjetničkih, čini crvenu nit koja povezuje sve kolegije ovog odsjeka i spaja ih u konzistentnu, jasno artikuliranu cjelinu. To zvuči kao poticajno okruženje za mlade ljude koji će svoj profesionalni put tek započeti, a uskoro ćemo imati priliku i vidjeti kakve će nove vrijednosti upravo oni uskoro unijeti na dizajnersku scenu, i u našu svakodnevicu.
(iz teksta Marka Goluba)

IMG_1663
O vizualnom identitetu Sveučilišta Sjever

Vizualni identitet Sveučilišta Sjever semantički se otklanja od prve asocijacije geografskog sjevera uvjetovanog magnetskim poljem zemlje; u svom crvenom izdanju odmiče se i od temperaturne hladnoće koju sjever konotira; kao i od grbolikih oblikovnih stereotipa ostalih hrvatskih sveučilišta. S obzirom na svoju važnost i značaj za sredinu u kojoj niče, novo sveučilište se oblikovno-značenjski pozicionira kroz temu ‘centra’ koja postaje osnov dizajna ovog entiteta. Sjever (kao imenica) centar je razmjene znanja, katalizator društvenih i gospodarskih zbivanja, profesionalne orjentacije studenata i definicije struka koje se na Sveučilištu podučavaju. Vizualni identitet kroz koji će se razvijati brend i filozofija Sveučilišta veže se i na tradiciju Lepoglavskog sveučilišta, prve visokoškolske obrazovne institucija na ovom području, u okviru koje su djelovali protagonisti danas duboko ugrađeni u hrvatsko kulturno nasljeđe (Belostenec, Orlović, Borković…). On pokušava premostiti diskontinuitet povjesti obrazovanja u ovoj koljevci hrvatskog školstva koja začudo tek u 21. stoljeću dobiva svoje formalno utjelovljenje. Oblikovna filozofija identiteta duboko je inspirirana promišljanjima i djelom prof. Ladislava Galete koji je, bez obzira na svoje kratko djelovanje unutar ove intitucije, ostavio neizbrisiv i značajan trag. Grafičkom formom sjecišta pravaca, uvijek po sredini formata aplikacije, sveučilište označava svoj teritorij, integrira se, poistovjećuje s njime, pritom u svakom svom i najmanjem segmentu sadrži virtualnost cjeline. Označeno postaje označitelj. Ambicija autora je cjelovito i sustavno oblikovanje apsolutno svih komunikacijskih aspekata, unutrašnjih i vanjskih. Pa će tako, bez favoriziranja, biti obrađen obuhvat koji se proteže od uredskih dopisa, indeksa, administrativnih pečata, preko unutarnje i vanjske signalizacije kampusa sve do promidžbe i izdavaštva. Za sveučilište je oblikovano i korporativno pismo UniN i UniN Sans autora Nikole Đureka.
(iz teksta Damira Bralića)
IMG_1503
O odjelu Medijski dizajn Sveučilišta Sjever:

Studijski smjer Medijski dizajn omogućava studentima studiranje predmeta usko povezanih sa suvremenim medijskim dizajnom, medijskom industrijom te okružjem u kojem medijski dizajner djeluje. Studenti će usvojiti znanja i vještine iz područja medijskog dizajna i njegovih različitih aspekata kroz intenzivan rad na nastavi, domaći rad i radno iskustvo kroz prakse. Među glavnim ciljevima ovog programa su poticanje inovativnosti i otvorenosti studenata prema suvremenim umjetničkim i znanstvenim spoznajama, kreativnosti i samostalnog djelovanja u praktičnom radu te stjecanje znanja i vještina kroz niz kolegija, kao i individualne i grupne kreativne radove. Kompetencije koje će student steći ovim studijem kroz primjenu usvojene teorije i prakse medijskog dizajna te odličnog poznavanja povijesti umjetnosti i suvremene vizualne kulture, komunikologije i medija, omogućit će mu: samostalno dizajniranje vizualnih identiteta kroz dizajn znaka, sustav boja i tipografiju te poznavanje digitalne slike, grafičkog uređivanja i suvremenih grafičkih alata; suvereno vođenje kreativnih procesa, odlično poznavanje vizualnog prezentiranja i uređivanja te osnova tiska, radija i televizije; vođenje projekata u području web dizajna, informacijskog dizajna, dizajna novina i magazina te promotivnog dizajna; razvijanje znanja i vještina u području umjetničke i medijske fotografije, crtanja i kompozicije, ilustracija i originalne grafike, vizualne psihofizike i scenografije; upravljanje odjelima za multimedijsko pripovijedanje, oblikovanje zvuka, animiranu grafiku, 3D animaciju i nove medije.

IMG_1668


ŽIVOT NA SJEVERU (13. – 21. 11. 2014.)

Autorski tim izložbe: Andro Giunio, Marko Golub (kustos), Igor Kuduz, Niko Mihaljević
Autori vizualnog identiteta Sveučilišta sjever: Mario Tomiša, Damir Bralić, Igor Kuduz, Andro Giunio, Niko Mihaljević i suautori; Nikola Đurek, Lana Cavar
Tekstovi: Marko Golub i Damir Bralić

Tisak: Cerovski Print Boutique, Ars kopija

HDD galerija / Hrvatsko dizajnersko društvo
Boškovićeva 18, Zagreb
pon – pet 10 – 20h
http://dizajn.hr

Program HDD galerije podržavaju Ministarstvo kulture RH, Grad Zagreb i Zaklada Kultura nova..