Na svjetsko tržište knjiga o grafičkom dizajnu stigao je početkom godine iz tiskara u Kini novi proizvod Stevena Hellera i Mirka Ilića, The Anatomy of design — uncovering the influences and inspirations in modern graphic design (Rockport 2007). Knjigu možemo shvatiti kao svojevrsni nastavak njihove prve zajedničke knjige, Genius Moves — Icons of graphic design (North Light Books 2001; u britanskom izdanju naslovljenu Icons of Graphic Design: A Showcase of Innovative Designs, Thames and Hudson 2001) koja prati ponavljanje ideja kroz povijest grafičkog dizajna. Prva knjiga bila je kronološki strukturirana i svaki je rad bio popraćen slikom dizajna koji mu prethodi ili je predstavljao direktan poticaj za taj rad, kao i sličnima koji su nastali kasnije.
Steven Heller je već ranije u časopisu Print objavljivao kolumnu pod naslovom Separated at Birth, u kojoj je ukazivao na slična dizajnerska rješenja koja se javljaju na različitim krajevima svijeta ili u različitim vremenima, a s Julie Lasky objavio je knjigu Borrowed Design: Use and Abuse of Historical Form (Van Nostrand Reinhold 1993). Mirko Ilić je poznat kao živa enciklopedija dizajnerskih radova, kojima, kako sam kaže, ponekad ne zna ime autora, ali sasvim precizno može navesti detalje grafičkog rješenja ili knjigu u kojoj se nalazi reprodukcija. U poplavi monografskih izdanja koja se bave poznatim dizajnerima, razdobljima ili temama, Genius Moves i The Anatomy of design Hellera i Ilića izdvajaju se kao pokušaji uspostavljanja i razvijanja historijske svijesti koja mladim dizajnerima često nedostaje.
U knjizi The Anatomy of design autori su na 49 primjera suvremenog grafičkog dizajna proveli svojevrstan “sat anatomije” — svaka stranica knjige razotkriva izvore, uzore i preteče elemenata od kojih su pojedini dizajnerski radovi sastavljeni, njihovih svjesnih ili nesvjesnih utjecaja i inspiracija. Izbor uključuje gotovo sve vrste dizajnerskih radova: plakate, knjige, omotnice nosača zvuka i ambalažu za različite namjene i naručitelje — od Adbustersa do advertisinga, od pop pjevača do kulturnih alternativaca. Knjiga pokazuje kako se pojedini motivi s vremenom razvijaju, mijenjajući pri tom kontekst i značenje te kako svaki dizajnerski rad nastaje iz bezbrojnih i raznovrsnih izvora inspiracije. Ponekad su rješenja tako jednostavna da je teško povjerovati da iza njih stoji bogatstvo povijesnih referenci. Kako u uvodnom tekstu ističu autori, radovi koji služe kao primjer nisu nužno kanonska mjesta suvremenog dizajna, već su odabrani kao dobro zamišljeni, zanatski kvalitetno urađeni primjeri raznovrsnih postupaka i pristupa, koji su autorima knjige omogućili konstrukciju nekoliko “genealoških” linija, npr. u stilskom ili tematskom pristupu, odabiru vizualnih motiva, tipografiji ili tretmanu boje.
U društvu svjetski poznatih dizajnera kao što su Jonathan Barnbrook, Art Chantry, CYAN, Milton Glaser, Louse Fili, Stefan Sagmeister, Paula Scher, u knjizi se našao i povelik broj autora s područja bivše Jugoslavije: Trio/Fabrika (CD Burek), Aleksandar Maćašev (kampanja Joseph Goebbels); Borut Kajbić (plakat Obuvalnica Butanoga), Bruketa i Žinić (annual report Slow Food) i Dejan Dragosavac (knjiga Prilozi kulturnoj strategiji Rijeke), dok su među onima koji služe kao reference još i radovi Borisa Bućana, Ive Babaje, studija Cavarpayer, Vanje Cuculića, Edvarda Čehovina, Ivana Dorogyja, Zvonimira Faista, Anura Hadžiomerspahića i Anje Zlatar (Ideologija Advertising), Radovana Jenka, Aleksandre Nine Knežević, Dejana Kršića, Tanje Kuburović, studija Laboratorium, Borisa Ljubičića, Amera Mržljaka i Dušana Bitenca, Matije Vulovića i Miloša Soldatovića (Leo Burnett, Beograd), Line Kovačević, Igora i Lidije Milovanović, Matije Vujović, Maje Bagić, Meline Mikulić, Slavimira Stojanovića, Jugoslava Vlahovića, Tomislava Vlainića…
Knjiga je oblikovana tako da rastvaranje duplerice razvija elemente dizajna predstavljenog rada u niz vizualnih primjera, koji se ne ograničavaju na područje grafičkog dizajna, već uključuju reference iz šire shvaćenog svijeta vizualnih umjetnosti. Za kompleksni, ali funkcionalni, prijelom knjige zaslužni su Mirko Ilić i njegov studio. Deseci tematski grupiranih ilustracija — osim što ukazuju na reference i izvore pojedinih predstavljenih radova — vjerojatno će onima koji knjigu kupe (od nedavno se može nabaviti i u zagrebačkim knjižarama) poslužiti kao praktičan izvor inspiracije, ali i kao svojevrstan kontrolni mehanizam u radu.
Dejan Kršić
Steven Heller i Mirko Ilić: “The Anatomy of design — uncovering the influences and inspirations in modern graphic design”
208 stranica, tvrdi uvez, naklada Rockport 2007.
ISBN 978-1592532124