naslovni rad – Šarić J.: Biciklin
Tema biennala je Grad u ilustraciji a na natječaj je pristigao velik broj prijava hrvatskih i inozemnih, afirmiranih i anonimnih ilustratora.
Jedna od autorica izložbe, Danijela Marković, opisuje radove i naglašava značaj biennala jer omogućuje mladim i neafirmiranim umjetnicima slanje neobjavljenih radova te se tako formira uvijek svjež i nov izbor kojemu kredibilitet daju ustaljena i provjerena imena ilustratora stasalih na našoj ilustratorskoj sceni:
“Za razliku od vremena kada se ilustracija kao samostalna likovna disciplina tek formirala, u doba kada nije postajalo ni mjesto na kojemu bi se ona akademski izučavala i kada su se i oni koji su se njome bavili to činili usputno i sa strane, danas je sve više umjetnika koji se izjašnjavaju upravo kao ilustratori, a da pri tom ne izazivaju podsmijeh svojih kolega srodnih disciplina i usmjerenja. Tome u prilog govori i samostalna izložba Zdenka Bašića, posljednjeg dobitnika Velike nagrade Hrvatskog biennala ilustracije ostvarena krajem 2017. godine u podrumu Galerije Klovićevi dvori.
Ove godine zabilježene su prijave ilustratora iz Australije, Bugarske, Češke, Irana, Italije, Slovenije i Srbije čiji su radovi dali individualne odgovore na grad kao zadanu temu. U tom tematskom, sadržajnom smislu zanimljivo je pratiti na koje su sve načine – metaforične i doslovne – autori shvatili zadanu temu, ograničenja koja donosi ili sugestije i ideje koje ih inspiriraju u njihovom stvaralačkom činu.
U većem dijelu izabranih radova primjećuje se kako su autori temi pristupili u doslovnom smislu oslanjajući se pritom u njenoj obradi na svakodnevicu i rutinu gradske vreve – našli su se na tim ilustracijama susjedi, sudari, automobili, bicikli, tramvaji i motori, stambena naselja, neboderi, blokovi, kuće i dvorišta, ulice pune zaposlenih gradskih djevojaka, smetlara i poštara, ali i kavane i parkovi puni ptica, miševa i insekata. Posebno su razveselili pojmovi poznati iz kolokvijalnog zagrebačkog uličnog žargona poput cipelcuga i cajtnota, kao i nezaobilazno mjesto svakog velikoga grada – plac (tržnica) koji je pred našim očima u tren oživio s vjernim prikazima kumica koje nude domaći sir i vrhnje, voće i povrće. Izabirući radove prodefilirali smo stvarnim gradovima poput Ljubljane, Belfasta, Praga, Chicaga, Bologne, Kopenhagena, onim izmišljenima te ponekim distopijskim. Drugi dio izabranih radova odnosi se na metaforični pristup temi gdje samo jedan prikazani motiv upućuje i aludira, ali ne nužno, da se radi o nečem gradskom. Osim njih mnogo je radova koji su imali književni, literarni predložak. U tehničkom smislu radovi koje smo ocijenjivali raznovrsnih su formata i tehnika. Među formatima, koji više nisu zadani na male mjere te i na taj način daju slobodu autorima našli su se oni najmanji od tek nekoliko centimetara do većih A3 i B1 formata, a neki su pristigli potpuno opremljeni. Tehnike su također raznolike – od uobičajenih akrila, kolaža, pastela, bojica, olovaka, vodenih boja, tempera, tuša, krede, grafika, najzastupljenijih kombiniranih tehnika i digitalnih obrada do nešto posebnijih kao što je vez vunom na lanenom platnu. Ipak nekim je već provjerenim i afirmiranim imenima ove godine tema grada nažalost promakla. Posebnu dionicu čine radovi čeških autora – studenata s Fakulteta dizajna i umjetnosti Ladislava Sutnara čije su se ilustracije i razina tehničke vještine istakli kao cjelina.”
Ovogodišnji biennale obilježen je i suradnjom s nakladničkom kućom Fraktura iz Zaprešića te će jedan dio izložbe biti posvećen radovima hrvatskih ilustratora nastalima po narudžbi za naslovnice knjiga ili kao dio knjižne ilustracije romana domaćih i stranih književnika, a čiji zajednički nazivnik je grad – osnovna tema izložbe.
Sedmo izdanje izložbe Hrvatskog biennala ilustracije u Galeriji Klovićevi dvori trajat će od 12. lipnja do 22. srpnja 2018.