Iz teksta Marka Goluba:
U jedanaest godina koliko djeluje, studio Kazinoti&Komenda etablirao se kao jedan od najzanimljivijih, najagilnijih i najproduktivnijih na hrvatskoj dizajnerskoj sceni, i to s radovima koji svjedoče o vrlo vibrantnoj lokalnoj kulturnoj sceni u Splitu odakle djeluju, te sukreiraju njen vrlo visok standard vizualnog komuniciranja. Zahvaljujući snažnoj energiji Odsjeka za dizajn vizualnih komunikacija splitskog UMAS-a doista je riječ o sredini koja je u ovom smislu iznimno kompetitivna i u kojoj dizajneri imaju puno toga za naučiti jedni od drugih, te stoga ne čudi da glavnina najvažnijih radova Kazinotija&Komende nastaje upravo u lokalnom kontekstu, mahom za neke nove, pretežno nezavisnokulturne, ali i institucionalne projekte i inicijative.
Dizajn Kazinotija&Komende ne može se svesti na jedan karakterističan pristup, stil ili način rada – pogledamo li njihove radove vidjet ćemo sve u rasponu od dovitljivih tipografskih rješenja, preko kolaža, do šarmantne art direkcije fotografije, u svemu tome su jednako vješti i imaju izuzetan osjećaj za odlučivanje kada i gdje primijeniti koji pristup, ili kada u istom kontekstu napraviti nešto posve neočekivano.
No moj prvi dojam nije bio vezan za ništa od navedenog, nego za jedan, za hrvatsku scenu uglavnom nekarakterističan žar igre i optimizma. Za kakav god kontekst radili, uvijek na površinu izbije taj gotovo infantilno vedar pogled na svijet. Uostalom, čak je i njihov plakat za projekt REimagining Europe (2020.) uspio u funeralnom motivu (luftmadracu u obliku sarkofaga) i u pesimističnoj temi (budućnost Europe u osvit pandemije) pronaći nešto smiješno.
Drugo što će ova izložba, vjerujem, uspjeti istaknuti je osjetljivost ovih dizajnera na kontekst, sposobnost da u svakom sadržaju koji interpretiraju pronađu nešto što je univerzalno razumljivo, ali i od jasnog značaja za lokalnu sredinu i svoje sugrađane, te sposobnost da u vizualnu komunikaciju upletu one elemente koje su osluhnuli oko sebe, bilo da su ih pronašli u karakteru onog za što dizajniraju ili u prostoru i među ljudima s kojima žive. Stoga su mnogi od njihovih plakata, recimo, ne samo lijepi plakati, nego male studije o tome što sve i na koji način grafički dizajn može reći o, na primjer, glazbi, doživljaju gledanja filma pod vedrim nebom, zajednici, ili relaciji Brača i kozmosa.
Koncept izložbe Dizajn za oko i uho iskristalizirao se razmišljanjem o jednom mogućem tematskom pregledu grafičkog dizajna studija Kazinoti&Komenda, ne toliko retrospektivi koliko pokušaju da se sintetizira njihov način razmišljanja, sklop tema koje su im najbliže i u kojima su realizirali neke od svojih najboljih radova. Sam naslov referira se na sadržaj, naime, većina ovdje prikazanih radova pripadaju području dizajna za različita filmska i glazbena događanja (Festival mediteranskog filma Split, Dani nove glazbe, Hrvatski dom Split, MAG festival, Ispod bine), uz manji izbor omotnica nosača zvuka (Valentino Boskovic, Libar, različita izdanja Croatia Recordsa).
U medijskom smislu prevladavaju plakati, ali oni tu nisu samo kao izolirani artefakti, nego i kao primjena vizualnih identiteta koje je studio dizajnirao za iste te manifestacije – riječ je, naime, o dugotrajnijim suradnjama, gdje Kazinoti&Komenda sukcesivno oblikuju identitete festivala i događanja iz sezone u sezonu.
Uz plakate, upravo vizualni identiteti čine najreprezentativnije radove ovog studija, potom su tu oblikovanje knjiga i publikacija, prostorna signalizacija, oblikovanje postava izložbi i ambalaža, dakle gotovo sva područja, u tradicionalnom smislu, vizualnih komunikacija. No naslov izložbe reflektira još nešto – Karlo Kazinoti i Mišo Komenda od ranih se 2000-ih aktivno bave i glazbom (od 2003. Leut Magnetik, a od 2015. RØLØ), štoviše ta aktivnost predatira njihove profesionalne dizajnerske početke, i nešto od tog interesa i iskustva se prelijeva i u sam dizajn. (…)
Više o radovima Kazinotija & Komende pročitajte u tekstu Mediteranski optimizam, autora Marka Goluba.