Izložba IVAN ANTUNOVIĆ: POLUIZDANJA u Galeriji ULUPUH

DCF 1.0

U petak 18. ožujka od 19 do 21 sat u Galeriji ULUPUH (Ilica 13 / 1. kat) otvara se samostalna izložba grafičkog dizajnera IVANA ANTUNOVIĆA pod naslovom POLUIZDANJA 2009 – 2019. Riječ je o retrospektivi Antunovićevog dizajna za vlastitu glazbenu izdavačku etiketu Half Releases, koja uključuje oblikovanje omotnica CD-ova niza internacionalnih nezavisnih izvođača, tiskane biltene, plakate i druge materijale vezane za taj projekt. Izložba ostaje otvorena do 30. ožujka, radnim danom od 10 do 17h i subotom od 10 do 13h.

Ilustracija na naslovnici: I/II – Uncommon Themes (insertacija za CD-R mini-album, 2010), detalj.

Iz teksta Marka Goluba: 
Izložbom Poluizdanja grafički dizajner Ivan Antunović radi puni krug i simbolički završava s projektom koji je započeo 2009. i tiho ga priveo kraju pred početak pandemije, u međuvremenu već otvorivši novo poglavlje u svom dizajnerskom i izdavačkom radu. Premda taj naslov zvuči kao autoironični, samozatajni humor, poluizdanja su doslovan prijevod samog imena projekta, službeno obično navođenog kao 0.5, a preneseno Half Releases. Izvan konteksta glazbe, odnosno nezavisnog muzičkog izdavaštva i scene kojoj pripada, projekt u svojih deset godina postojanja i jest bio samozatajan – bio je javan ali u isto vrijeme duboko osoban, u njemu se prožimalo nekoliko Antunovićevih umjetničkih identiteta, cijela jedna slojevita mitologija koju na ovom mjestu možemo samo površinski dotaknuti. Također, ovo je u pravom smislu izložba grafičkog dizajna, ali Half Releases nije samo dizajnerski projekt nego vizualna manifestacija jedne ideje, svjetonazora, razumijevanja glazbe i njene vizualne, društvene, emocionalne i komunikacijske dimenzije.

 

DCF 1.0

0,5 is X, box-set izdanje CD-R, majica i insertacije, 2019

 

Prije deset godina imao sam priliku u Galeriji hrvatskog dizajnerskog društva organizirati dotad prvu izložbu kojom je projekt bio cjelovito predstavljen (u fazi do koje je tada dogurao), nosila je naziv Did It Myself i nije bila potpisana Antunovićevim osobnim imenom nego pseudonimom Nieuw NDG, kojim je on tada potpisivao ovaj segment svog dizajnerskog stvaralaštva. Već tada, niti na pola svog puta, vizualni jezik Half Releases bio je u cijelosti izgrađen, prepoznatljiv, drukčiji od oblikovnih standarda i dominantnih strujanja u suvremenom hrvatskom dizajnu vizualnih komunikacija. Vrijeme kada Half Releases započinje svoj život (2009.) vrijeme je odumiranja fizičkih nosača zvuka (prvenstveno CD-ova), vrijeme začetaka novog, fetišističkog života klasičnih formata vinilne ploče i nešto manje audio-kaseta, i vrijeme uspona novih digitalnih platformi za nezavisnu distribuciju glazbe od kojih je do danas prevladao Bandcamp (osnovan krajem 2008.).

 

The Bridge - This is-the-Bridge, CD-R mini album, 2012. Autor ilustracije na naslovnici: Andrew Holder

The Bridge – This is-the-Bridge, CD-R mini album, 2012. Autor ilustracije na naslovnici: Andrew Holder

 

Antunovićeva ambicija i kao izdavača i kao dizajnera sve ovo vrijeme je bila dati svojevrsnu ozbiljnost kako svojim, tako i glazbenim projektima drugih umjetnika koje cijeni, prati i voli. To su izdanja u malim nakladama, ali brižno grafički oblikovana i pedantno tehnički izrađena i već samo to ih je činilo drukčijima od većine drugih glazbenih samizdata koji su u počecima etikete Half Releases ili bila ekskluzivno digitalna, ili su bila fizička ali u generičkim plastičnim pakiranjima (jewel case). Nasuprot njima, Antunovićevi Half Releases, koji su u deset godina narasli na preko pedeset izdanja, su brižljiva ljubavna pisma slušateljima (čak su i estetski više asocirala na mail art nego na obične diskografske produkte), uvijek decentna i skromna, ali neobičnih formata i pakiranja u kojima se vodilo računa o svakom detalju: boji i teksturi papira i njihovim kombinacijama, delikatnoj upotrebi tipografije, odnosima teksta i slike itd. I u njima nerijetko neka tajna, na nekoj klapni, u dodanom letku, mini plakatu, različitim komadićima papira koje s užitkom rasklapamo na putu prema glazbi. Ponekad su to bili i mali bilteni, mini-časopisi, obično pod imenom Small Doses, koji su uz tekstove i intervjue uvijek donosili i neku kolekciju nove glazbe.

 

Small Doses, A5 fanzin, CD-R izdanje, br. 7, 2019.jpg

Small Doses, A5 fanzin, CD-R izdanje, br. 7, 2019.jpg

 

Značajan udio u izdanjima koja je Antunović, izdavački i dizajnerski, priredio čini dakako njegova vlastita glazba, objavljena pod različitim pseudonimima, uključujući ½, Split Personalities, The Fall Guy, Dissident i dr, ali tu je i tridesetak drugih glazbenika s tri kontinenta, među njima: Alone In Heaven (SRB), Popsimonova (HR), Zarkoff (HR), This Is The Bridge (UK), Insane Eyes (SRB), The Vague Faith (DE), Bildplatte (AT), Cornelius Berkowitz (AT), Nightmare Carpet (SRB), Zastranienie (SRB), Kimekai (HR), Farbfelde (AT), Soft Riot (CA), Crystal Soda Cream (AT), Noi Kabat (UK), Mo-Du (CZ), Laker-Herzog (UK), 1410 (HR), Microslav (HR), Position A (UK), Peter Hope (UK), Narg (AU), Dot Dash (AU), Mutandini Karl (DE), Ilegalne emocije (SRB), Videododir (SRB), Simon Fisher Turner (UK), Hemendex (HR), Colin Lloyd Tucker (UK), Kurtiz (UK), My Robot Friend (SAD) i Rema-Rema (UK). Susretljivošću međunarodnih izdavača, neka od izdanja iz kataloga Half Releases objavljena su i u vinilima.

 

This is the Bridge -Interpolation -Extrapolation, CD-R izdanje, 2019

This is the Bridge -Interpolation -Extrapolation, CD-R izdanje, 2019

 

Antunović ne skriva svoje uzore i programska i grafička ishodišta – Half Releases je svojevrsni hommage obožavanim klasicima nezavisnog glazbenog izdavaštva i njihovog dizajna, prije svega britanskim Mute i Factory Records, 4AD i Touch, američkim Independent Project Records, te dizajnerima kao što su Peter Saville, Vaughan Oliver, Neville Brody, Bruce Licher, Martyn Atkins, Mark Farrow i Jon Wozencroft. To nije kopiranje niti slijepo slijeđenje tuđih estetskih načela, nego kreiranje vlastitog autentičnog vizualnog jezika upravo iz onog što je bilo formativno za Antunovićev odnos prema glazbi i grafičkom dizajnu, koji je intenzivan, dubok i slojevit. Ivan Antunović je informiran slušatelj i glazbenik i dizajner i konzument dizajna, a takav mu je i rad, prepun skrivenih i očiglednih citata, parafraza već postojećih tekstova i slika koje su naš vodič kroz ono što nam je priredio na svakom od izdanja Half Releases. Ne vodič koji bilo što objašnjava, iako za svaki vizual i komad teksta Antunović obično ima neki razlog zašto ga je tamo stavio, nego takav koji nas uvodi u čaroliju, u svojevrsnu imaginarnu pozornicu koja se otvara pred nama kada napokon stavimo neki od njegovih CD-ova i vinila i pustimo play.