Izložba i [d]razgovor: BORUT VILD — PET LAKIH KOMADA

naslovnica 2

U srijedu 27. studenog u 19 sati u HDD galeriji otvaramo izložbu beogradskog dizajnera vizualnih komunikacija i sveučilišnog profesora BORUTA VILDA pod naslovom PET LAKIH KOMADA, koja će zagrebačkoj publici dati uvid u različite aspekte njegovog dizajnerskog i edukacijskog djelovanja od 1980-ih do danas. U večeri otvorenja održat će se i [d]razgovor s Borutom Vildom koji će voditi Marko Golub i Dejan Kršić.

Borut Vild bez ikakve je sumnje jedna od vodećih ličnosti u dizajnu u regiji, ne samo kao grafički dizajner, nego i kao edukator s gotovo četiri desetljeća bogatog iskustva u tom području, neumoran promotor dizajna i vizualne kulture čiji nas rad neprestano podsjeća na njihovu vrijednost, humanističku dimenziju, duboku protkanost sa životom zajednice, ali jednako tako i duboku društvenu odgovornost dizajna kao prakse i profesije. Rođen 1954. godine u Murskoj Soboti u Sloveniji, diplomirao na Katedri grafike Fakulteta primijenjenih umjetnosti i dizajna u Beogradu 1979. godine, od ranih osamdesetih pa sve do danas Vild potpuno posvećeno zaranja s jedne strane u grafički dizajn, a s druge u edukaciju, drugih ali i sebe. Iako je sam striktan u svojim određenjima (prema vlastitim riječima, dizajner je 24 sata dnevno i ne može ni zamisliti da bi to moglo biti ikako drukčije), ta dva polja djelovanja za njega su međusobno tijesno povezana, u svojevrsnoj sinergiji, potvrđujući da je dizajn prije svega (auto)refleksivna i kritička praksa u kojoj su praktičan rad, analiza, kritika, poznavanje i interes za historiografiju i teoriju dizajna, neodvojivi.

Tranziciona pravda

Tranziciona pravda, plakat, 2004.

Koliko god je njegov rad ostavio traga u sredinama i kontekstima u kojima je radio, toliko je formirao i njega samog. U osamdesetima ga je ključno oblikovalo iskustvo grafičkog uređivanja visokotiražnih novinskih izdanja, intenzivan rad s tiskarama, kolektivni rad, rad u dinamičnim i dobro ugođenim redakcijskim i izdavačkim sustavima, a potom i osam godina kontinuiranog rada sa predškolcima u legendarnoj inovativnoj obrazovnoj ustanovi Školigrica u Beogradu.

 

skoligrica 2

 

U devedesetima pet godina predaje na Fakultetu primijenjenih umjetnosti, oblikuje knjige Beogradskog kruga, s timom kustosa i teoretičara aktivno sudjeluje u projektima Centra za suvremenu umjetnost te grafički oblikuje seriju iznimno važnih teorijskih izdanja koje je Centar tada objavljivao. Ranih 2000-ih iz sfere civilnog društva prelazi u institucije – postaje kućni dizajner beogradskog Muzeja suvremene umjetnosti, u ulozi art direktora redizajnira i temeljito grafički kultivira beogradske dnevne novine Politika.

Naslovnice izdanja Centra za savremenu umetnost Beograd

Naslovnice izdanja Centra za suvremenu umjetnost Beograd

Danas je pak primarno zaokupljen edukacijskim radom kao redovni profesor na Departmanu digitalnih umetnosti Fakulteta za medije i komunikacije (FMK) čiji je suosnivač, u sklopu privatnog sveučilišta Singidunum, ali i dalje surađuje s inovativnim obrazovnim ustanovama poput Istraživačke stanice Petnica, pokreće i vodi niz edukativnih programa i radionica, a 2010. je dizajnericom Isidorom Nikolić i arhitekticom i kustosicom Miom David osnovao međunarodnu konferenciju (Grafički) Dizajner: Autor ili univerzalni vojnik, koja se kroz svojih šest izdanja bila profilirala kao jedna od najuzbudljivijih regionalnih dizajnerskih manifestacija, prvenstveno usmjerena na studente i mlade dizajnere, iznimno lijepa priča napajana nepretencioznošću i strašću za umrežavanjem, otkrivanjem novih stvari, ideja i ljudi, stjecanjem novih spoznaja i prijateljstava.

WC-ovi

Oznake za muške i ženske toalete Muzeja suvremene umjetnosti u Beogradu

Izložba Pet lakih komada upoznaje nas, dakako, s Borutom Vildom kao grafičkim dizajnerom, s njegovim uvjerenjima, ljubavi prema modernističkoj jednostavnosti i društvenim idealima, ali i ekstremno bogatim i fleksibilnim vizualnim vokabularom kojim se Vild u svom dizajnu služi na način da to izgleda kao da je najlakše na svijetu. Upoznaje nas s njegovim suptilnim i dobronamjernim humorom, senzibilitetom za izražajnu snagu tipografije, s njegovim razumijevanjem dizajna, ali i vizualne kulture općenito kao nečeg što je konstitutivno za društveni, kulturni, politički kontekst u kojem živimo. Njegovim riječima: „nismo odgovorni samo za ono što proizvodimo, nego, još više, za ono što vlastitim djelovanjem (ne) propitujemo.“

Južni front, plakat u sklopu projekta Plakatiranje online magazina Vizkultura

Južni front, plakat u sklopu projekta Plakatiranje online magazina Vizkultura

Pet lakih komada Boruta Vilda nisu retrospektiva, izložba nema pretenzija obuhvatiti niti obrazlagati sav dosadašnji opus ovog autora, ali možemo govoriti o pet sekvenci, pet poglavlja, pet slika, pet priča o pojmovima koji su nam se u ovom trenutku učinili važnima u razumijevanju njegova rada i načina razmišljanja: Učenje, Politika, Institucija, Čitanje i Drugi. Svaki od tih „lakih komada“ daje nam kratki uvid u fragmente Borutovog dizajnerskog i edukatorskog djelovanja, uz osobni tekst i odabir predmeta i vizuala kroz koje se spomenuti pojmovi načas manifestiraju.

Tipo-oglas: Fedra

Tipo-oglas: Fedra

Učenje tako dodiruje njegov rad u Školigrici i neke druge projekte poput Tipo-oglasa. Politika nam daje uvid u radove na tragu društvenog angažmana, kritike, pokušaja razumijevanja stanja u kojem živimo. Institucija nas upoznaje prvenstveno s radom u okviru Muzeja suvremene umjetnosti u Beogradu, ali iz krajnje neočekivanog rakursa (primjerice, Borutove oznake za muške i ženske toalete inspirirane motivima i temama aktualnih izložbi).

Naslovnice izdanja Fakulteta za medije i komunikacije

Naslovnice izdanja Fakulteta za medije i komunikacije

Čitanje se odnosi dakako na oblikovanje knjiga, s naglaskom na izdanjima Centra za savremenu umetnost Beograd 1990-ih te recentnu, nevjerojatno snažnu izdavačku djelatnost Fakulteta za medije i komunikacije). Drugi se odnosi na dizajn za bliske ljude, ali i na dizajn kao dijalog, dizajn kao, opet Borutovim riječima „proces koji dijelimo sa drugima“. Uz sve ovo, u izložbu smo uključili i mali bonus – kataloge izložbi i monografska izdanja koje je Vild oblikovao, ali im je i „dao oblik“ i u drugim aspektima, kao zaljubljenik u dizajnersko nasljeđe, kao netko tko o dizajnu i vizualnosti piše posvećeno i lijepo, onako kako se piše o stvarima koje volite.

ArtworksAudio, dizajn nosača zvuka

ArtworksAudio, dizajn nosača zvuka