Izložba „Dizajn za novi svet”

Izložba posvećena ulozi grafičkog dizajna u kreiranju glavnih obilježja jugoslavenske države bit će otvorena u Muzeju istorije Jugoslavije u Beogradu od 29. prosinca 2015. do 29. svibnja 2016. Na izložbi će biti predstavljeno preko 250 plakata iz zbirki Muzeja istorije Jugoslavije, Muzeja za umjetnost i obrt iz Zagreba, Muzeja za arhitekturu i dizajn iz Ljubljane i Muzeja savremene umetnosti iz Beograda, kao i iz privatnih kolekcija. Autori izložbe su Ivan Manojlović, kustos Muzeja istorije Jugoslavije, i Koraljka Vlajo, viša kustosica Muzeja za umjetnost i obrt iz Zagreba. Izložbu će otvoriti u utorak 29. prosinca 2015. u 18 sati Slavimir Stojanović, jedan od najeminentnijih dizajnera iz regije.

Izložba prati ulogu grafičkog dizajna u kreiranju i širenju glavnih obilježja i postulata jugoslavenske države, fokusirajući se na najvažnije motive utkane u brend nove države, kroz osam izložbenih cjelina: državni simboli, kult Josipa Broza Tita, revolucija i NOB, kult radnika, u službi naroda, industrijalizacija, modernizacija i blagostanje.

Na izložbi će biti predstavljeno preko 250 plakata iz zbirki Muzeja istorije Jugoslavije, Muzeja za umjetnost i obrt iz Zagreba, Muzeja za arhitekturu i dizajn iz Ljubljane i Muzeja savremene umetnosti iz Beograda, kao i iz privatnih kolekcija. Izložba obuhvaća i preko 200 publikacija iz Narodne biblioteke Srbije, 100 poštanskih maraka iz fonda Muzeja istorije Jugoslavije, preko 80 kutija šibica iz fonda Muzeja za umjetnost i obrt i 300 zaštitnih znakova radnih organizacija iz fonda beogradskog Muzeja primenjene umetnosti i privatnih kolekcija.

JAT, oko 1960. (autor: Aleksandar Pajvančić)

JAT, oko 1960. (autor: Aleksandar Pajvančić)

 

 

Odabirom grafičkog materijala dokumentiran je razvoj ključnih službenih i neslužbenih državnih simbola: od zastave trobojke i grba, preko zvijezde, srpa i čekića do kulta Titove ličnosti i nezaobilazne crvene boje, ali i odnosa dizajnera i tadašnjeg društva naspram onoga što oni zastupaju i predstavljaju.

Naslov izložbe inspiriran je knjigom Dizajn za stvarni svijet Viktora Papaneka, izuzetno značajnog austrijsko-američkog teoretičara dizajna, koji je sedamdesetih i osamdesetih godina izvršio snažan utjecaj na generacije mladih dizajnera u Jugoslaviji. Termin dizajn za stvarni svet podrazumijeva dizajnersku praksu kojom se pronalaze rješenja za stvarne probleme zajednice i time zauzima aktivistička pozicija prema profesiji.

 

Osmi kongres SKH, autor Mihajlo Arsovski, 1978.

Osmi kongres SKH, autor Mihajlo Arsovski, 1978.

 

Stvaranje nove države pretpostavljalo je stvaranje novih vrijednosti, ispričanih kroz nove ideološke paradigme sublimirane u svima razumljivim simbolima. Nakon mračnog iskustva Drugog svjetskog rata, dizajneri i arhitekti, redom revolucionari i antifašisti, učestvovali su u kreiranju novog društva s dubokim uvjerenjem da će svojim profesionalnim djelovanjem doprinijeti promjeni svijeta nabolje.

 

SFRJ 1945-1975,  autor Aleksandar Pajvančić

SFRJ 1945-1975, autor Aleksandar Pajvančić

 

Izložbom dominira plakat, kako zbog svoje veličine i vizualne snage, tako i zbog važnosti koju je imao kao općeprihvaćeno sredstvo masovnog prenošenja poruka u tadašnjem društvu. U nastojanju da približi iskustvo prisustva grafičkog dizajna u svakodnevici socijalističkog čovjeka, izložba poseže za sveprisutnim grafičkim formama poput novčanica, poštanskih maraka, kutija šibica, poslovnih čestitki, kalendara, tvorničkih kataloga i logotipa tvrtki.

Posjetioci će imati priliku premijerno pogledati i sedam intervjua sa značajnim sudionicima jugoslavenske dizajnerske scene, snimljenih u Beogradu i Zagrebu.

 

Sedmi kongres Saveza-komunista Srbije, autor Miloš Čirić, 1974.

Sedmi kongres Saveza-komunista Srbije, autor Miloš Čirić, 1974.

 

Poseban segment izložbe čine radovi studenata Visoke škole likovnih i primenjenih umetnosti strukovnih studija u Beogradu, koji pokazuju odnos mlade generacije dizajnera prema ulozi dizajna u društvu danas.

 

dizajn-za-novi-svet_MIJ_MEDIUM