First Things First 2000

Manifest kojim se nastoji potaknuti raspravu o kulturnoj i društvenoj odgovornosti dizajnera potpisala su 33 ugledna djelatnika s područja vizualnih komunikacija. U jesen 2000. godine objavljen je istovremeno u sedam međunarodnih časopisa za dizajn: Adbusters (CAN), The AIGA Journal (USA), Blueprint (UK), Emigre (SAD), Eye (UK), Form (D), Items (NL).

Mi, grafički dizajneri, art direktori i djelatnici na području vizualnih komunikacija, odrasli smo u svijetu u kojem su nam mehanizmi i sredstva oglašavanja bili predstavljani kao najunosniji, najefektniji i najpoželjniji mogući način upotrebe našeg talenta. Mnogi predavači i mentori dizajna zagovaraju to uvjerenje; tržište ga nagrađuje, bezbrojne knjige i publikacije ga podupiru.

Dizajneri stoga primjenjuju svoje sposobnosti i maštu kako bi prodavali pseće kolačiće, nove vrste kave, dijamante, deterdžente, gelove za kosu, cigarete, kreditne kartice, tenisice, kreme za učvršćivanje guze, niskoalkoholno pivo ili opremu za rekreaciju. Komercijalni poslovi su oduvijek pokrivali račune, ali brojni grafički dizajneri dopustili su da to bude jedino čime se bave. To, zauzvrat, uvjetuje način na koji ostatak svijeta shvaća dizajn. Vrijeme i energija čitave profesije troši se kako bi se stvorila potražnja za stvarima koje su u najboljem slučaju nevažne.

Mnogima od nas takvo shvaćanje dizajna sve više izaziva nelagodu. Dizajneri koji svoje napore u najvećoj mjeri posvećuju oglašavanju, marketingu i razvoju tržišnih marki implicitno podupiru mentalni okoliš koji je toliko zasićen komercijalnim porukama da mijenja način na koji ljudi govore, misle, osjećaju, reagiraju i međusobno komuniciraju. U izvjesnoj mjeri, oni pomažu stvaranju ograničavajućeg i neizmjerno štetnog oblika javnog diskursa.

Postoje korisniji načini kako možemo primjeniti naše znanje. Ekološka, društvena i kulturna kriza bez presedana zahtijevaju našu pažnju. Mnoge kulturne djelatnosti, društveno korisne akcije, knjige, magazini, izložbe, obrazovna pomagala, televizijski programi, filmovi, dobrotvorne akcije i projekti informacijskog dizajna trebaju naše usluge i stručno znanje.

Predlažemo preokret kojim bi prednost dali korisnijim, trajnijim i demokratičnijim oblicima komunikacije, napuštanjem produkt marketinga u korist istraživanja i stvaranja novih vrijednosti i značenja. Predmet diskusije se sve više sužava, a trebao bi se širiti. Potrošački mentalitet, koji vodi pobjedničku utrku bez konkurencije, treba izazvati drugačijim pogledom na stvari, izraženim jezikom i sredstvima dizajna.

22 djelatnika s područja vizualnih komunikacija potpisala su 1964. godine prvobitni poziv na smisleniju primjenu naših sposobnosti. S eksplozivnim rastom globalne tržišne kulture, njihova poruka je samo postala aktualnija. Obnavljamo njihov manifest u nadi da neće biti potrebno još nekoliko decenija prije nego se poruka ozbiljno shvati.

Jonathan Barnbrook
Nick Bell
Andrew Blauvelt
Hans Bockting [UNA]
Irma Boom
Sheila Levrant de Bretteville
Max Bruinsma
Si’n Cook
Linda van Deursen
Chris Dixon
William Drenttel
Gert Dumbar
Simon Esterson
Vince Frost
Ken Garland
Milton Glaser
Jessica Helfand
Steven Heller
Andrew Howard
Tibor Kalman
Jeffery Keedy
Zuzana Licko
Ellen Lupton
Katherine McCoy
Armand Mevis
J. Abbott Miller
Rick Poynor
Lucienne Roberts
Erik Spiekermann
Jan van Toorn
Teal Triggs
Rudy VanderLans
Bob Wilkinson

Hrvatski prijevod manifesta objavljen je u godišnjaku HDD-a 2001. godine.