DIZAJNIRANJE KARAKTERA – PORTRET STUDIJA GRUPA

“Arigato, Model i Ili_ili, ključni artefakti na ovoj izložbi, svojevrsni su zaštitni znak njihovog vlastitog brenda Grupa Products. Ili ambicioznog iskaza da dizajner ponekad sve može sam. Da može dizajnirati, investirati i upravljati distribucijom vlastitih proizvoda, internacionalno. I dok to treba uzeti s rezervom, jer mnogi ne mogu, jer im to nije posao, i jer produkt dizajn ne može egzistirati bez stimulativnog društvenog, institucionalnog, industrijskog i tržišnog okruženja – Grupin iskorak u vlastitu produkciju iznimno je važan baš zato što su uspjeli odraditi golemi posao, a da ih to pritom nije zakočilo u dizajniranju novih proizvoda” – Piše: MARKO GOLUB

U kontekstu suvremene hrvatske dizajnerske produkcije studio Grupa posljednjih godina zauzima važno mjesto ne samo kao jedan od najagilnijih, najuspješnijih i najnagrađivanijih autorskih kolektiva mlađe generacije, nego i kao jedan od onih čije djelovanje vrlo slikovito reflektira isti taj kontekst u kojem se odvija na optimističan, konstruktivan, harmoničan način. Dijelom je to generacijska stvar – Grupa počinje s radom 2006. godine, da bi početkom drugog desetljeća 2000-ih prilično spremno zajahala na valu recentnog uspona domaćeg produkt dizajna, ne samo kao sudionik, nego i jedan od protagonista nekih bitnih kretanja koja su odredila taj uspon i definirala okolnosti u kojima se danas razmatra scena, njeni dosezi i njena ograničenja. Riječ je o više uglavnom paralelnih narativa koji se smatraju referentnima: priča o pojavi novih tvrtki otvorenih suradnji s dizajnerima (prije svega Kvadra/Prostoria, Artisan), priča o preuzimanju inicijative od strane samih dizajnera (platforma Reaktor, dokumentirano izložbom Croatian Designers Impact 2011.) i osnivanju vlastitih malih dizajnerskih brendova (najjasnije dokumentirano izložbom Common Sense & Sensibility Tatjane Bartaković) i priča o arhitektonskim projektima (najčešće hotelskog/hostelskog tipa) obilježenim suradnjom arhitekata, dizajnera i umjetnika. Grupa je samosvjesno participirala u svim ovim malim pripovijestima, tako da je prateći njene aktivnosti proteklih godina moguće vidjeti i na koje se načine one međusobno prepliću.

 

“Komadi namještaja koje je Grupa realizirala u sklopu kolekcije djeluju robusno u odnosu na njihovu kasniju produkciju, ali već u Basicu je isprobala krajnje sažet, koncizan dizajnerski vokabular koji je manje ili više ostao prepoznatljiv do danas”

 

Basic, 2009; fotografija: Jasenko Rasol

Basic, 2009, Artisan; fotografija: Jasenko Rasol

 

Rani, razmjerno ekstenzivan angažman na kolekciji Basic za bosanskohercegovačku tvornicu Artisan (2009.) donio je tada mladom studiju prvu pravu vidljivost i priznanja, ali i iskustvo rada na ozbiljnom projektu s industrijom namještaja koje si je malo koji dizajner njihove generacije u to vrijeme mogao priuštiti. Komadi namještaja koje je Grupa realizirala u sklopu kolekcije djeluju robusno u odnosu na njihovu kasniju produkciju, ali već u Basicu je isprobala krajnje sažet, koncizan dizajnerski vokabular koji je manje ili više ostao prepoznatljiv do danas. Pritom nije nužno riječ o redukciji, jer polica, krevet, stol, stolice i fotelja koje su tada kreirali za Artisan kao predmeti djeluju poprilično prezentno, nego o pokušaju da se kroz predmete najdoslovnije iskaže sama ideja namještaja od drvnog masiva, tehnološki jednostavno, sa strogim i jasnim kutovima i plohama, osjećajem mase i čvrstoće, bez boje, te s jasnom i krajnje jednostavnom konstrukcijom koja ništa ne skriva – djeluje ogoljeno, bazično. I dok u Basicu naizgled nema suptilnosti koja karakterizira neke kasnije Grupine radove, posebno u području rasvjetnih tijela, ona se otkriva u sitnim detaljima poput spojeva na bridovima ili neočekivanim otklonima od čistih horizontala i vertikala u konstrukciji. Začudo, iste godine za istog je klijenta realizirana i manja kolekcija ThreeThree koju sami autori smatraju vrhuncem svog rada za Artisan, čija je fluidna, prilično elegantna forma u čistom kontrastu sa strogošću Basica, a pritom djeluje jednako kompaktno.

 

Basic, 2009; fotografija: Jasenko Rasol

Basic, 2009, Artisan; fotografija: Jasenko Rasol

 

 

Proizvod koji je uslijedio 2010, ujedno i prvi koji će se konzekventno predstaviti pod Grupinom vlastitom etiketom Grupa products, nastao je u sklopu tada lansirane kolaborativne i produkcijske platforme ReAktor. Iako je sama inicijativa bila kratkog vijeka, poruka koju je odaslala i danas je relevantna, a značajan odjek imali su i sami proizvodi. ReAktor je bio izravan odgovor na prethodno razočaranje različitim pokušajima uspostavljanja strateške komunikacije dizajnerske zajednice s industrijskim sektorom i državnim institucijama (od napisane pa bunkerirane Nacionalne strategije do pojedinačnih suradnji), a vodila ga je ideja međusobnog povezivanja samih dizajnera u nekoj vrsti uzajamne edukacije, radioničke razmjene znanja, vještina i iskustava. U takvoj atmosferi, gdje ne treba zanemariti ni medijsku pažnju koju je ReAktor tada pridobio, Grupa je razvila dvije varijante stojeće lampe Model, koristeći kao materijal savijene čelične šipke. Basic je odavao dojam mase i čvrstih volumena, Model je njegova čista suprotnost, zaigrani crtež u prostoru, ali oba su na neki način proizašla iz Grupinog promišljanja samog materijala te krajnjeg reduciranja elemenata od kojih se predmet sastoji.

 

Model nalikuje liku iz crtanog filma simplificirane anatomije poput nekog pauka s tijelom visoko protegnutim na dugim nogama, a njena lako pamtljiva, simpatična figura, kao da je naznačila Grupinu kasniju sklonost dizajniranju „karaktera“ kroz proizvode koje rade”

 

Model, 2010, Grupa Products; fotografija: Domagoj Kunić

Model, 2010, Grupa Products; fotografija: Domagoj Kunić

 

Model ima odmah prepoznatljiv karakter koji mu daje metalna konstrukcija bez sjenila, specifično odabrana kuglasta žarulja (glava) inače dostupna u širokoj tržišnoj ponudi i tekstilom obloženi kabel koji dolazi u sedam različitih boja. Lampa nalikuje liku iz crtanog filma simplificirane anatomije poput nekog pauka s tijelom visoko protegnutim na dugim nogama, a njena lako pamtljiva, simpatična figura, kao da je naznačila Grupinu kasniju sklonost dizajniranju „karaktera“ kroz proizvode koje rade, posebno u okviru brenda Grupa Products. No, Model zauzima prijelomno mjesto u njihovom djelovanju još više zbog toga što se od tada nadalje kroz njihov rastući portfolio može prilično jasno pratiti kako uče iz svakog projekta i ne boje se jednom usvojena znanja, uzorke i procedure primijeniti, nadograditi i kombinirati u posve novim situacijama. Primjerice, za vješalicu Figura razvijenu za Modus 2010 u prvi je mah jasno da je član iste uže obitelji, dok je prototip stolice Tessa očigledan zajednički rođak Modela (konstrukcija od savijenih čeličnih šipki) i jastuka Pilot inspiriranog tehnikom origamija, izvedenog u tyveku i također realiziranog u sklopu ReAktora. Godinu dana kasnije Grupa ponovno dizajnira za Artisan stolić Tanz, kojemu se gornja ploha može odvojiti i koristiti kao pladanj; i barski stolac križne konstrukcije 7, čije je ime svojevrsni hommage popularnom zagrebačkom umjetničkom okupljalištu.

 

Model, 2010, Grupa Products; fotografija: Domagoj Kunić

Model, 2010, Grupa Products; fotografija: Domagoj Kunić

 

Iste te godine scenu je obilježio prvi natječaj tvrtke Kvadra (danas Prostoria) realiziran u izravnoj suradnji s Hrvatskim dizajnerskim društvom, značajan ne samo po proizvodima koji su iz tog i narednih natječaja proizašli, nego i zbog javne recepcije i poruke koju je odaslao. Sve do danas upravo su Prostoria i već spomenuti bosanskohercegovački Artisan ostali najprezentniji proizvođači kvalitetnog namještaja hrvatskih dizajnera na domaćim i inozemnim izložbama i sajmovima. Grupa je tom prilikom osvojila treću nagradu (prvu su odnijeli Numen s tandemom Borovnjak&Bratović s foteljom Revolve), ali je žiri srećom uvidio da projekt ima tržišnog potencijala pa je Grupa u suradnji s proizvođačem nastavila razvijati proizvod kroz tri prototipa, putem ga zapravo radikalno transformirajući. Iako je osnovna ideja lomljenih kristaličnih ploha i karakterističnog rukonaslona koji prati opušteni položaj ruku i laktova zadržana do kraja, 3angle je svoj „levitirajući“ izgled dobio tek na kraju kada je umjesto drvenih nožica primijenjena metalna konstrukcija koja podsjeća na Grupine ranije radove Model i Figura, i kad je cijela sjedaća površina prekrivana kontinuiranom presvlakom na kojoj su bridovi samo naznačeni tankim šavovima. Iznimno uspješan proizvod koji se danas može vidjeti u mnogim reprezentativnim institucionalnim i poslovnim prostorima za Grupu je bio sasvim novo iskustvo u smislu kompleksnosti i tehnologije.

 

3angle, 2011, Kvadra; Fotografije: Jasenko Rasol

3angle, 2011, Kvadra; Fotografije: Jasenko Rasol

 

 

3angle je bio složeniji od svega što je ovaj tim do tada radio, ali i ponešto hrabriji u samom oblikovanju te definitivno manje nedvosmisleno „asketski“ od skoro svega drugog. Rad na 3angleu je Grupu naučio da je ponekad do tražene čistoće i konciznosti moguće doći samo zaobilaznim putem, dodavanjem umjesto oduzimanja, skrivanjem umjesto ogoljavanja – 3angle na kraju djeluje skladno baš zato što spaja potpune suprotnosti, mekanu ‘školjku’ sjedišta naslona i rukonaslona, i tanku skeletnu konstrukciju nosača.

 

“Do trenutka kad se lampa Ili_ili zaista mogla kupiti u dizajnerskim trgovinama i preko Grupinog web shopa, za nju su svi već odavno znali. Sam predmet naslijedio je nekoliko stvari od svojih prethodnika – karakteristične obojene kablove Modela, i pažljivo odabranu paletu boja koja kao da je skinuta s 3anglea

 

U kojoj se mjeri strpljenje kakvo je iskazano kod 3anglea isplati pokazale su, međutim, tek modularne viseće lampe Ili_ili, projekt koji je barem dvije godine bio jedan od najpubliciranijih na sceni, dok ga je Grupa još uvijek, sitnicu po sitnicu, dotjerivala. Iniciran je pokušajem suradnje s lokalnim obrtnikom u sklopu projekta Dizajner i obrtnik Hrvatske obrtničke komore i Zagrebačke banke, ali kako je partner u ranoj fazi odustao od suradnje, Grupa se ponovno našla u poziciji da projekt u cijelosti dovede do kraja sama. Unutar samo jedne godine prototip Ili_ili izlagan je u sklopu Dana D, na izložbi Neobični scenariji i u sklopu vrlo posjećene koncepcije Solid Acts – Design from Croatia, 2013. godine isti je projekt predstavljen u HDD galeriji u obliku svojevrsnog ambijenta, a uslijedile su i prve veće narudžbe.

 

Ili_ili, 2012, Grupa Products; postav u HDD galeriji 2013.

Ili_ili, 2012, Grupa Products; postav u HDD galeriji 2013.

 

Tada, Ili_ili još uvijek nije imao ni ambalažu u kojoj će se prodavati, neke sitnice na njoj su još uvijek bile dotjerivane i tražili su se odgovarajući dobavljači za pojedine njene elemente. Do trenutka kad se lampa zaista mogla kupiti u dizajnerskim trgovinama i preko Grupinog web shopa, za nju su svi već odavno znali. Sam predmet naslijedio je nekoliko stvari od svojih prethodnika – karakteristične obojene kablove Modela, i pažljivo odabranu paletu boja koja kao da je skinuta s 3anglea. No ono što ga je učinilo prepoznatljivim je modularnost. Od šest varijanti laganih plastificiranih aluminijskih stožaca u po tri nijanse zelene, žute, sive i plave boje, moguće je sklopiti ogroman broj različitih kombinacija za sjenilo lampe, njen vizualno najistaknutiji element, dok dodatnu mogućnost variranja nudi i odabir boje kabla. Ili_ili je nešto kao didaktička igračka za odrasle, čak joj je i naziv infantilan. Igrajući se s posebno dizajniranom web aplikacijom, kupac ‘gradi’ ‘svoju’ lampu, personalizira je i unaprijed stvara afektivni odnos s njom prije nego što mu njegov primjerak stigne na kućnu adresu. No Ili_ili se vjerojatno nikad ne bi razvio do kraja da u tom ranom periodu nije bilo velikih narudžbi, koje su studiju omogućili da prihod ponovno investira.

 

Arigato, Grupa Products

Arigato, Grupa Products

 

Novija lampa Arigato, prvotno je nastala za izlaganje u Japanu. Iako oblikovno ne dijeli puno s druge dvije Grupine lampe, Arigato ipak slijedi primjer Modela u dizajniranju „karaktera“, a oslanja se i na iskustvo Ili_ili u svojoj podesivosti i primjenjivosti u različitim kontekstima pa se i on danas može nabaviti kao podna, stropna, zidna ili stolna lampa, s po jednom ili više ‘glava’ pričvršćenih na čelične cijevi čije se pozicije mijenjaju uz pomoć jednostavnih zglobova. Crne, plastificirane čelične cijevi opet su mali autorski naklon vlastitim ranijim radovima (Model, 3angle, Figura), ali sama forma skoro ideogram nastao na osnovu nekoliko općepoznatih uzoraka dalekoistočne tradicije. Sjenilo, primjerice, podsjeća na oblik jedne od karakterističnih vrsta šešira od trske, a zglobovi na načine vezanja štapova bambusa u veće konstrukcije. Samo ime Arigato na japanskom znači hvala, a istu takvu gestu blagog naklona sugerira i izgled same lampe, što se posebno vidi u njenoj stolnoj varijanti. Zapravo je važno da se Grupa, u svoj svojoj ozbiljnosti i predanosti ne prestaje igrati, i tako svako malo proizvede nešto što nalikuje figuri, liku, karakteru. I Monk, nastao 2013. za Prostoriu (bivša Kvadra) opet imenom pojačava svoju simpatičnu figurativnu pojavnost, u kojoj izgleda kao da je neki stari monah u skromnoj platnenoj robi zasjeo na nepretenciozan drveni stolac. Jednom kad zamislite ovu sliku teško ju je izbrisati iz glave, tim više što gornja polovica tako neodoljivo podsjeća na nostalgični vintage komad namještaja pobran iz prošlosti. Variranjem donje polovice od drvenog masiva u višu i nižu poziciju dobivena su dva različita proizvoda – niži Monk je fotelja, viši je stolac. Jedan ‘kontemplira’, drugi ‘radi’.

 

Monk (stolica), Prostoria

Monk (stolica), Prostoria; Arigato, Grupa Products

 

Arigato, Model i Ili_ili, ključni artefakti na ovoj izložbi, svojevrsni su zaštitni znak njihovog vlastitog brenda Grupa Products. Ili ambicioznog iskaza da dizajner ponekad sve može sam. Da može dizajnirati, investirati i upravljati distribucijom vlastitih proizvoda, internacionalno. I dok to treba uzeti s rezervom, jer mnogi ne mogu, jer im to nije posao, i jer produkt dizajn ne može egzistirati bez stimulativnog društvenog, institucionalnog, industrijskog i tržišnog okruženja – Grupin iskorak u vlastitu produkciju iznimno je važan baš zato što su uspjeli odraditi golemi posao, a da ih to pritom nije zakočilo u dizajniranju novih proizvoda, što je nažalost čest slučaj kod autora mlađe generacije. Kod Grupe je valjda riječ o spletu velikog truda, sretnih okolnosti i okretnosti da se takve okolnosti iskoriste u pravom trenutku.