Vodstvo kroz izložbu SINDIKAT ŽENA… Dizajn feminističkih promotivnih materijala od 1980-ih do danas!

U petak 2. veljače u 18 sati u HDD galeriji održat će se besplatno javno vodstvo kroz izložbu „SINDIKAT ŽENA… DIZAJN FEMINISTIČKIH PROMOTIVNIH MATERIJALA OD 1980-ih DO DANAS“. Autorski tim izložbe, SANJA BACHRACH KRIŠTOFIĆ, BARBARA BLASIN i MARKO GOLUB u dinamičnom dijalogu će vam ispričati priču o dizajnu u kontekstu djelovanja autonomnih feminističkih organizacija i inicijativa u Hrvatskoj tijekom posljednja četiri desetljeća, načinima na koje se taj odnos razvijao kroz vrijeme, različite fokuse i strategije djelovanja.

Izložba SINDIKAT ŽENA… Dizajn feminističkih promotivnih materijala od 1980-ih do danas predstavlja četiri desetljeća oblikovanja promotivnih materijala, publikacija, plakata i drugih oblika i strategija vizualnog komuniciranja u kontekstu djelovanja autonomnih feminističkih organizacija i inicijativa u Hrvatskoj. Izložba prikazuje raspon od skromnih produkcijskih početaka aktivistica-dizajnerica iz druge polovice 1980-ih, preko radova renomiranih dizajner/ica, agencija i studija, cjelovitih vizualnih identiteta kampanja i organizacija, do najmlađe generacije dizajnerica i ilustratorica koje oblikuju feminističko-zagovaračke ideje danas.

Iz teksta Barbare Blasin, Sanja Bachrach Krištofić i Marka Goluba:
Adieu patrijarhat!
poručuje slogan plakata anonimne autorice ženske sekcije Lilit iz Ljubljane, osnovane još 1985. Doista, većinu feminističkih tiskanih materijala s kraja 1980-ih i početka 1990-ih oblikovale su same aktivistkinje, koristeći škare, fotokopirne uređaje, flomastere i pisaće mašine, u najboljoj maniri onog što bismo nazvali „aktivistički dizajn“, u estetskom i svjetonazorskom okrilju DIY i fanzinske kulture te epohe. Stoga se ova izložba neizbježno u jednom svom važnom dijelu oslanja na produkciju iza koje stoje nama nepoznate, nepotpisane autorice, ili one čijim imenima nismo mogli ući u trag, no njima se vrlo rano priključuje čitav niz autorica koje su bile ili će s vremenom postati neka od središnjih imena hrvatske dizajnerske i umjetničke scene – među njima Sanja Iveković, Sanja Bachrach Krištofić, Iva Babaja, Ira Payer, Barbara Blasin, Koraljka Vlajo, Dora Bilić i Tina Müller, Goga Golik, Ana Labudović, Tessa Bachrach Krištofić, Tea Šokac, Gabrijela Ivanov i mnoge druge.

 

„ Ja, ti, one… za nas“, plakat 3. jugoslavenskog feminističkog skupa u Beogradu, autor/ica nepoznat/a (1989.)

 

Pored dizajnerica, feminističke promotivne materijale oblikuju i dizajneri (primjerice Dejan Dragosavac, Dejan Kršić, Ivan Klisurić, Jimbo Bernhaus, Krešimir Ćuk), štoviše, jedno od simboličkih i kronoloških polazišta prilikom koncipiranja ove izložbe bila nam je ilustracija jednog od najistaknutijih svjetskih dizajnera, Mirka Ilića, nastala u kontekstu međunarodne konferencije DRUG-ca žena – novi pristup ženskom pitanju (1978.), kao i nekoliko njegovih drugih radova iz ranih 1980-ih.

 

„Proleteri svih zemalja, tko vam pere čarape?“, ilustracija Mirka Ilića za za međunarodnu konferenciju „DRUG-ca žena – novi pristup ženskom pitanju“ (1978.)

 

Nakon 2000. feminističkim udrugama svoje profesionalne usluge nude i najeksponiranije oglašivačke agencije (npr. Bruketa&Žinić) i dizajnerske tvrtke (npr. Bestias Dizajn). Napokon, izložba donosi i neke primjere dizajnerskih rješenja iz regije, odabrane zbog srodnosti u pristupu i utjecaju na našu produkciju.

 

Predlošci za bedževe i bedževi, Ženska grupa Trešnjevka, autori/ce žene i djeca volonteri (1986/1987.)

 

Usvajanje raznih i različitih feminističkih koncepcija danas je vidljivo u širokom rasponu radova i rješenja, od aktivističko-zagovaračkih materijala sve do komercijalnih i namjenskih kampanja za određene proizvode. Od 2010-ih do danas, razne organizacije razvile su svoje izdavaštvo i promotivne strategije, te su mnoge dugoročno surađivale s dizajnericama/ima na osmišljavanju cjelovitih vizualnih identiteta, npr. dizajn za Memorijalni stan Marije Jurić Zagorke, koji su u cijelosti oblikovale Dora Bilić i Tina Müller, ili Goga Golik koja potpisuje vizualni identitet organizacije B.a.B.e.

 

„Stop nasilju protiv žena“, kampanja Autonomne ženske kuće Zagreb (AŽKZ), Iva Babaja (1997.)

 

Iz raznolike suvremene produkcije odlučili smo prezentirati one autorice i rješenja koji govore o još uvijek aktualnim rodnim pitanjima u društvu, kao i one radove koji kroz subjektivan autorski pristup ukazuju na istu problematiku.

 

„Kruh i ruže“, časopis Ženske infoteke, Sanja Iveković (br. 1, 1994.), „Treća“, časopis Centra za ženske studije, Sanja Bachrach Krištofić (br. 1-2, 2001), „Kruh i ruže“, časopis Ženske infoteke, Bilić_Muller (br. 20, 2003.)

 

U oblikovanju promotivnih materijala s feminističkom agendom danas dominiraju ne samo dizajnerice/i nego i ilustratorice, npr. Rina Barbarić, Hana Tintor i Hana Vrca, ili Ena Jurov koja svoje feminističke stavove izražava koristeći formu stripa/fanzina npr. Good Night Macho Pride.

 

„DOSTA!“, wallpaper kampanje i demonstracija, Platforma za reproduktivnu pravdu, Ira Payer (2022.)

 

Izložba nije sveobuhvatni pregled dizajnerske produkcije informativno-promotivnih materijala feminističkih organizacija, ali nudi cjelovit uvid u dizajnerske ideje, pristupe, produkcijske uvjete i društveni kontekst u kojima su nastajala ova dizajnerska rješenja.

 

„Na valovima feminizma“, publikacija, Platforma za reproduktivnu pravdu, Ena Jurov, (2023.)