Poziv na dostavu idejnih rješenja vizualnog identiteta KGZ

Knjižnice grada Zagreba objavile su Javni poziv za dostavu idejnih rješenja vizualnog identiteta KGZ. Najboljim rješenjima dodijelit će se tri nagrade, a ukupni nagradni fond iznosi 20.800 EUR neto. Javni poziv se provodi kao postupak jednostavne nabave, a sve  zainteresirane dizajnerice i dizajneri svoja idejna rješenja mogu dostaviti najkasnije do 22. prosinca do 7 sati. Više detalja možete naći u nastavku teksta.

Kompletan tekst Javnog poziva možete naći na linkovima, a u nastavku donosimo samo izvatke iz dokumentacije.

Projektni zadatak

Javni poziv

Prijavnica

 

Knjižnice grada Zagreba (KGZ) pozivaju profesionalne dizajnere i timove da predlože novi vizualni identitet ustanove. On treba odražavati temeljna načela i smjernica djelovanja KGZ-a – otvorenost znanju, poticanje čitanja, promicanje kulture dijeljenja i dostupnost informacija svima – te naglasiti raznolikost usluga, programa i posjetitelja. Treba biti suvremen, prepoznatljiv i fleksibilan, osnažujući javnu prisutnost i vidljivost KGZ-a, uz mogućnost dosljedne primjene u svim oblicima komunikacije, od digitalnih platformi i tiskanih materijala do fizičkih prostora.

Kontekst

Narodne knjižnice predstavljaju ključna središta koja omogućuju jednak pristup znanju, kulturi i kreativnosti te povezuju zajednice. Knjižnice grada Zagreba čine najveću mrežu narodnih knjižnica u Hrvatskoj, što ih svrstava među najvažnije kulturne resurse u zemlji, s potencijalom da se razviju u još snažnije centre i pokretače neformalnog obrazovanja, inovacija i kulturne razmjene, kako u fizičkom, tako i u digitalnom okruženju.
Mrežu Knjižnica grada Zagreba čine 42 knjižnice i Bibliobusna služba. Početak stvaranja mreže započeo je još 1970. godine integracijom najstarijih knjižnica, Gradske knjižnice (osnovana 1907.) i Knjižnice Božidara Adžije (osnovana 1927.), a 2007. godine sve su knjižnice u Gradu Zagrebu ujedinjene u jedinstvenu javnu ustanovu – Knjižnice grada Zagreba. U okviru svoje djelatnosti Knjižnice grada Zagreba sustavno unapređuju dostupnost i kvalitetu svojih zbirki, programa i usluga, omogućujući posjetiteljima svih dobnih skupina slobodan pristup raznovrsnim sadržajima – od književnih, znanstvenih i općeobrazovnih do kulturnih, umjetničkih i zabavnih – pružajući ugodnu i inspirativnu okolinu. Knjižnice stoga nisu samo mjesta knjiga, nego prostori koji povezuju ljude i ideje, stvarajući živu mrežu i dnevni boravak Zagreba: prostor susreta, stvaranja i razmjene iskustava.

Cilj

U tom kontekstu cilj je stvoriti vizualni identitet koji jasno odražava misiju i viziju Knjižnica grada Zagreba kao pristupačnog, suvremenog i prepoznatljivog mjesto znanja, kulture i kvalitetnog provođenja slobodnog vremena, te odražava temeljne vrijednosti ustanove – dostupnost, otvorenost, pouzdanost i inovativnost. Vizualni identitet treba dodatno istaknuti ulogu KGZ-a u zajednici i otvoriti put prema budućnosti.

Iz toga proizlaze tražene osobine identiteta:

otvoren i pristupačan – prilagođen svim generacijama i članovima zajednice
pouzdan i stabilan – simbol kontinuiteta i javnog povjerenja
inovativan i suvremen – prilagođen suvremenim komunikacijskim potrebama
fleksibilan i modularan – primjenjiv u različitim formatima i platformama
inspirativan i poticajan – promiče čitanje, učenje i dijeljenje sadržaja
dosljedan i ujednačen – osigurava jasnu i snažnu prepoznatljivost ustanove

Posebno je važno naglasiti jedinstvo mreže – jedna institucija s više lokacija – te uključiti buduću središnju knjižnicu u Paromlinu u komunikacijski sustav.

Cilj je da novi identitet objedini raznolikost djelovanja unutar sustava Knjižnica grada Zagreba i osnaži komunikaciju s različitim korisnicima, zajednicom i javnošću. Treba biti prepoznatljiv i razumljiv svim skupinama, osobito građanima koji KGZ doživljavaju kao svoj javni prostor i mjesto pripadnosti. Ciljne skupine obuhvaćaju stanovnike Zagreba, okolice i drugih dijelova Hrvatske (obitelji, djecu, mlade, studente, osobe treće životne dobi i druge), kulturnu i stručnu javnost, domaće i međunarodne partnere, kao i posjetitelje Zagreba i turiste.

Zaključno, novi vizualni identitet treba biti snažan i prepoznatljiv – u Zagrebu, Hrvatskoj i šire – te pozivati posjetitelje: „Ovo je tvoje mjesto. Ovo je tvoja knjižnica.“

 

Sadržaj idejnog rješenja

Ponuditelji trebaju predložiti idejno rješenje vizualnog identiteta Knjižnica grada Zagreba, s prikazom osnovnih elemenata sustava u njihovim karakterističnim odnosima i primjenama. Vizualni identitet mora biti primjenjiv u različitim formatima i medijima – od digitalnih platformi do tiskanih materijala i fizičkih prostora

Idejno rješenje treba sadržavati sljedeće elemente:

a) Obrazloženje
Tekst do 400 riječi kojim se jasno opisuje koncept vizualnog identiteta, povezanost elemenata te njegova primjenjivost u različitim kontekstima i medijima.

b) Grafički znak / logotip
• jednostavan, suvremen i prepoznatljiv
• prilagodljiv različitim formatima i varijantama (pozitiv, negativ, u boji, animacija)
• fleksibilan za uključivanje naziva pojedinih knjižnica (npr. KGZ – Knjižnica S. S. Kranjčevića)
• uključiti prikaz odnosa grafičkog znaka i tipografskog prikaza naziva ako se koriste odvojeno
• oblikovati ravnopravne, alternativne oblike logotipa na hrvatskom i engleskom:
o Hrvatski: Knjižnice grada Zagreba / KGZ
o Engleski: Zagreb City Libraries / ZCL

c) Tipografija
• jasna i čitljiva, s definiranim primarnim i sekundarnim fontom
• sekundarna tipografija treba biti dostupna u javnoj domeni (open source)
• prikladna za digitalne i tiskane medije
• prikaz osnovne logike upotrebe (naslovi, podnaslovi, tijelo teksta, digitalni prikazi)

d) Sustav boja
• definirana primarna i sekundarna paleta boja
• prijedlog logike primjene boja u sustavu (npr. programske linije, tematske cjeline)

e) Ostali grafički elementi
• konceptualno povezani s elementima a – d
• definirani u mjeri dovoljnoj da ilustriraju vizualnu koherentnost sustava i njegovu primjenjivost
u tipskim situacijama

f) Primjeri primjene (preporučeno od 4 – 7)
• službeni dokument (memorandum ili dopis)
• tiskani promotivni materijali (letak, plakat i sl.)
• digitalna komunikacija (objave na društvenim mrežama, digitalno oglašavanje)
• natpis na zgradi za odabranu knjižnicu u obliku „KGZ – naziv knjižnice“ (npr. KGZ – Knjižnica Ivane Brlić Mažuranić, KGZ – Knjižnica Jelkovec, KGZ – Knjižnica Savica, KGZ – Gradska knjižnica Ante Kovačića)
• po potrebi je moguće prikazati korištenje identiteta u kontekstima koji nisu navedeni u gornjem popisu

 

Cilj nabave

Cilj nabave je oblikovanje originalnog i suvremenog vizualnog identiteta Knjižnica grada Zagreba koji će:

● jasno komunicirati misiju i vrijednosti Knjižnica grada Zagreba,
● objediniti raznolikost knjižnica i programa u jedinstven vizualni sustav,
● pozicionirati KGZ kao suvremenu, inkluzivnu i inovativnu kulturnu instituciju,
● omogućiti fleksibilnu primjenu identiteta u različitim komunikacijskim kanalima,
● osigurati prepoznatljivost u lokalnom, nacionalnom i međunarodnom kontekstu

 

Nagradni fond

Prva nagrada iznosi 10.000,00 eura
Druga nagrada iznosi 7.000,00 eura
Treća nagrada iznosi 3.800,00 eura

Nagrade su iskazane u neto iznosu. Pojedini su subjekti obvezni, sukladno primjenjivoj stopi svojih obveznih davanja, obračunati pripadajuće doprinose i poreze, nakon čega će Naručitelj izvršiti isplatu nagrada.

Naručitelj se obvezuje isplatiti nagrade najkasnije u roku 30 dana od dana sklapanja ugovora o autorskom djelu odnosno izdavanja eRačuna nagrađenih subjekata.

 

Pravo sudjelovanja

Na poziv se mogu prijaviti profesionalni dizajneri bilo kao samostalni autori ili kao članovi autorskih grupa, interdisciplinarnih timova, studija ili agencija (dalje u tekstu: Ponuditelji). Članovi tima mogu biti osobe iz drugih struka i studenti.

Minimalni uvjet za sve Ponuditelje je da barem jedan autor ili koautor idejnog rješenja ima najmanje pet godina relevantnog profesionalnog iskustva u području dizajna, tijekom kojih je oblikovao barem tri realizirana sustava vizualnog identiteta, bilo samostalno ili u timu, uz obvezno navođenje kontakta za provjeru navedenih referenci Naručitelja.

U pozivu ne mogu sudjelovati članovi Povjerenstva, zaposlenici Naručitelja, niti njihovi srodnici u ravnoj liniji.
Sljedeći gospodarski subjekti su u sukobu interesa te nemaju prava sudjelovanja na ovom Pozivu:

Filburg d.o.o.
Hamper Studio d.o.o.
KONTEJNER / biro suvremene umjetničke prakse, Zagreb
Ruta dizajn d.o.o.

Prijavom na ovaj poziv Ponuditelji potvrđuju da su u mogućnosti izraditi priručnik grafičkih standarda po najvišim standardima struke temeljem čl. 11. st. 2. Pravilnika o provedbi postupaka jednostavne nabave.

 

Uvjeti pravne i poslovne sposobnosti Ponuditelja te dokumenti kojima dokazuju sposobnost

U postupku Ponuditelji potpisom Prijavnice (Prilog 1) potvrđuju da:

a) su upisani u sudski, obrtni, strukovni ili drugi odgovarajući registar države sjedišta gospodarskog subjekta čime su ovlašten vršiti djelatnost koja je predmet nabave
b) nisu kažnjavani za djela navedena u članku 251. Zakona o javnoj nabavi
c) nemaju dospjelih poreznih obveza

U slučaju sumnje Naručitelj može zatražiti dostavu dokaza koji potvrđuju navode u potpisanoj prijavnici (primjerice izvadak iz strukovnog registra, potpisanu izjavu o nekažnjavanju, potvrdu porezne o nepostojanju duga i sl.). Svi dokazi mogu se dostaviti u neovjerenoj preslici. Neovjerenom preslikom smatra se i neovjereni ispis elektroničke isprave.

spolaganju ima stručnjaka s iskustvom u kreiranju vizualnih identiteta. Navedeno iskustvo se dokazuje životopisom stručnjaka kojeg je potrebno poslati kao prilog idejnom rješenju. Ponuđeni stručnjak će biti obavezan sudjelovati u izvršenju ugovora.

Sadržaj i način dostave prijave idejnih rješenja

Dokumenti koji se prilažu kao prijava idejnog rješenja:

1. Prijavnica – ispunjena i potpisana (Prilog 1)
2. Životopis – najmanje jednog autora ili koautora idejnog rješenja s najmanje pet godina profesionalnog iskustva u području dizajna, tijekom kojih je oblikovao barem tri realizirana sustava vizualnog identiteta, bilo samostalno ili u timu, uz obvezno navođenje kontakta za provjeru navedenih referenci Naručitelja.
3. Prijedlog idejnog rješenja u digitalnom obliku – do 30 stranica

Sve dokumente za prijavu idejnog rješenje potrebno je dostaviti u obliku PDF datoteke veličine do 20 MB. Dokumenti se mogu dostaviti učitani na server (npr. Google Drive ili slično) ili poslani putem servisa za slanje velikih datoteka (npr. WeTransfer).

Poveznicu na digitalne dokumente potrebno je poslati na adresu e-pošte kgz@kgz.hr s naznakom „Idejno rješenje za vizualni identitet Knjižnica grada Zagreba – NE OTVARATI“.

Prijedlog je potrebno prilagoditi za pregled i čitanje na ekranu ili projekciji, s posebnim naglaskom na čitkost sitnih opisa.

Ponuditelji mogu, prema vlastitoj procjeni u prijavi dostaviti i dodatne materijale (npr. film, animacija i slično).
Ne provodi se javno otvaranje ponuda.

Broj predloženih rješenja po Ponuditelju: Svaki Ponuditelj ima pravo sudjelovati s najviše 2 (dva) rada.

 

Rokovi i tijek postupka

13. 11. 2025. Objava poziva na mrežnoj stranici Naručitelja
5. 12. 2025. Rok za postavljanje pitanja
10. 12. 2025. Rok za odgovore na postavljena pitanja
22. 12. 2025. Rok za dostavu idejnih rješenja (završetak poziva)
do 30. 12. 2025. Završetak rada Stručnog povjerenstva te objava rezultata na mrežnoj stranici Naručitelja

Poziv počinje 13. 11. 2025. objavom poziva na mrežnoj stranici Naručitelja https://www.kgz.hr/hr/o-nama/javna-nabava/2827.
Za vrijeme roka za dostavu prijava gospodarski subjekti mogu zahtijevati dodatne informacije i objašnjenja u vezi s predmetom nabave putem slanja upita na e-poštu kgz@kgz.hr s naznakom „Upit KGZ – Vizualni identitet“, a najkasnije do 5. 12. 2025. do 15 sati. Ponuditeljima će odgovori i pojašnjenja biti objavljena na istom mjestu gdje se objavio i ovaj Poziv.

Rok za dostavu idejnih rješenja je 22. 12. 2025. do 7 sati ujutro e-poštom na adresu kgz@kgz.hr.

Radovi koji stignu nakon isteka roka za primanje ili ne udovoljavaju uvjetima ovog Poziva neće biti razmatrani niti će biti vraćeni pošiljatelju.

Obavijest o rezultatima provedenog postupka bit će objavljena na službenim mrežnim stranicama KGZ-a https://www.kgz.hr/hr/o-nama/javna-nabava/2827 najkasnije 10 dana od dana završetka poziva.

 

Način otvaranja idejnih rješenja

Idejna rješenja otvaraju se u Gradskoj knjižnici, Starčevićev trg 6, Zagreb, od 22. 12. 2025., u prostorijama Uprave.

 

Kriteriji za ocjenjivanje idejnog rješenja

Stručno povjerenstvo će pri vrednovanju radova prednost dati kreativnim, jasno strukturiranim te profesionalno i suvremeno oblikovanim rješenjima koja proizlaze iz dubinskog razumijevanja teme Poziva. Posebno će se vrednovati radovi koji pokazuju visoku razinu komunikativnosti i kreativnosti, a koji nadilaze postojeću praksu i uobičajene okvire u kojima se najčešće kreću vizualni identiteti javnih ustanova.
Ponuditelji su pozvani predložiti konceptualno i oblikovno pročišćena rješenja, koja prema njihovom profesionalnom kriteriju najbolje odgovaraju tematskoj i dizajnerskoj relevantnosti pozivnog zadatka.

Kriteriji za odabir idejnih rješenja:

a) jedinstvenost i inovativnost
b) komunikacijska snaga i prepoznatljivost
c) modularnost i fleksibilnost
d) praktičnost primjene

Način bodovanja idejnih rješenja možete naći u priloženoj dokumentaciji. 

 

Postupak ocjenjivanja – Stručno povjerenstvo

Idejna rješenja će ocjenjivati Stručno povjerenstvo (u daljnjem tekstu: Povjerenstvo) koje za potrebe provedbe poziva i odabira idejnog rješenja osniva Naručitelj. Povjerenstvo čini pet članova:

1. Andrej Filetin, dizajner vizualnih komunikacija, kreativni direktor studija Filburg
2. dr. sc. Maroje Mrduljaš, arhitekt, kritičar arhitekture i dizajna, docent na Arhitektonskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu
3. dr. sc. Sunčica Ostoić, povjesničarka, teoretičarka umjetnosti i viša knjižničarka, ravnateljica Knjižnica grada Zagreba
4. Tamara Valinger, dipl. oec., stručna suradnica za financijske i računovodstvene poslove Knjižnica grada Zagreba (važeći certifikat u području javne nabave – Klasa: 406-01/25-06/414, Urbroj: 526-08-02-03-25-2 od datuma 22.10.2025.)
5. Ivana Vučić, dizajnerica vizualnih komunikacija, kreativna direktorica Hamper studija

Povjerenstvo završava s radom nakon donošenja odluke o nagrađenim radovima i objave rezultata Poziva.
Dodjela nagrade ne podrazumijeva automatsko izvođenje nagrađenog rada. Odabir prvonagrađenog rješenja rezultirat će slanjem poziva na dostavu ponude odabranom Ponuditelju čl. 11. st. 2. Pravilnika o provedbi postupaka jednostavne nabave za fazu II – uslugu izrade priručnika grafičkih standarda.

Povjerenstvo će odabrati najbolja idejna rješenja i donijeti odluku o dodjeli nagrada. Povjerenstvo dodjeljuje tri novčane nagrade kako slijedi:

1. nagrada – 10.000,00 EUR
2. nagrada – 7.000,00 EUR
3. nagrada – 3.800,00 EUR

Svi iznosi su bez PDV-a odnosno neto te sva dodatna davanja snosi Naručitelj.

 

Autorska prava

Potpisom na prijavnici Ponuditelj potvrđuju da su pročitali uvjete Poziva i da su s njima suglasni te potvrđuju autorstvo predanog idejnog rješenja rada, čime jamče da su ovlašteni za predaju istog i da posjeduju ovlasti daljnjeg korištenja i izmjene idejnog rješenja, te potvrđuju da, prema uvjetima, imaju pravo sudjelovanja i da
su suglasni s otkupom isključivog prava iskorištavanja autorskog djela bez ograničenja s obzirom na sadržaj, vrijeme i prostor i time suglasni pristupiti daljnjoj razradi idejnog rješenja. Potpisom na prijavnici Ponuditelji jamče i da autorska prava na idejnom rješenju nisu prenijeli na treću osobu te se obvezuju na sebe preuzeti
sve eventualne zahtjeve trećih osoba koje bi one postavljale u vezi s predmetnim autorskim radom. Ponuditelji također potvrđuju da za sve fotografije koje koriste u prezentaciji idejnih rješenja imaju dopuštenje njihovih autora. Potpisom na prijavnici Ponuditelji potvrđuju da su suglasni s eventualnom dodjelom ugovora za daljnju razradu idejnog rješenja te da su za navedeno ovlašteni i sposobni. U slučaju da prvonagrađeni Ponuditelj i Naručitelj ne ugovore daljnju razradu idejnog rješenja, Naručitelj ima pravo poslati poziv na dostavu ponude suradnju na razradi rada s trećima u skladu odredbama Zakonom o autorskim pravima i srodnim pravima (NN 111/2021).