Rekordan broj radova koji su prošli selekciju glavno su obilježje ove bijenalne izložbe hrvatskog dizajna. Dodamo li tome i činjenicu da je više od polovice zastupljenih radova u proizvodnji čini se kako možemo biti zadovoljni, no unatoč tome još je puno netaknutog prostora koji tek čeka da se produkt dizajneri njime pozabave. Nekolicina već etabliranih proizvođača nastavljaju s plasmanom proizvoda domaćeg dizajna koji su tako postali i svjetski relevantni, a otvaranjem brojnih novih distribucijskih kanala dizajnerima manjih serija i manufakturnih proizvoda omogućen je plasman. Upravo su ove dvije činjenice u protekle dvije godine snažno oblikovale tržište a tim činjenicama definirani proizvodi čine okosnicu ovogodišnje selekcije, što nas dovodi do neizbježnog zaključka kako bez tržišta nema ni kvalitete. Ovogodišnju selekciju svakako će obilježiti činjenica da većina predmeta u konkurenciji nije kao nekad na razini koncepta ili prototipa nego se radi o stvarnim, živim, proizvodima koji su već duboko uklopljeni u svakodnevicu.
Dominantna preokupacija naših dizajnera u ovom je trenutku sjedeći namještaj, ojastučeni ili iz masiva, što je u prvom redu uvjetovano činjenicom da su dva najagilnija naručitelja i proizvođača prisutna na domaćem terenu Prostoria (bivša Kvadra) iz Hrvatske i bosanskohercegovački Artisan. Prvi je hrvatski lider u proizvodnji tapeciranog namještaja, a drugi je gotovo u potpunosti okrenut proizvodima iz masivnog drva. U manjem broju zamjetni su i proizvodi koji bi se mogli nazvati svakodnevnim dizajnerskim accessoarima a koji svoji život već uspješno žive kroz programe i ponudu različitih dizajnerskih trgovina, gift shopova i galerija posvećenim suvremenom hrvatskom dizajnu, kojih je svakog dana, na sreću, sve više. Ukupan dojam je, međutim, da još uvijek postoji ogroman prostor netaknutih segmenata unutar produkt dizajna – poput rasvjete, outdoor namještaja, posuđa, a o industrijskom dizajnu da ni ne govorimo.
Najveći izazov pred produkt dizajnerima danas jest održati dostignuti standard, tržište je na začetku i doslovno svakim danom postaje sve kompetitivnije, što će u konačnici dovesti do jasne profilacije samih dizajnera. Nedostatak takve profilacije dobrim dijelom odražava i slabu profiliranost tržišta, koje je još uvijek u razvoju. Ono što je primjetno u ovom trenutku je „svaštarenje“ i traženje pravog smjera u kojem bi se pojedinci i dizajnerski studiji trebali razvijati, a do toga će, naravno, doći jedino ako i svi drugi akteri u tom lancu budu posloženi kako treba: proizvođači, projektanti, arhitekti, građevinari. Svakako treba obratiti pozornost na one dizajnere koji su se odlučili pokrenuti vlastitu produkciju, jer njihova iskustva iz procesa proizvodnje i plasmana mogu biti od koristi svima. U tom smislu, selekcija radova ne odražava neki strog standard, jer unutar nje postoji ozbiljan raspon u promišljanjima, strukturiranju i realizaciji proizvoda – od zanimljivih ideja i rješenja koja su gotovo na razini dosjetke, pa do sjajno osmišljenih i proizvedenih komada koji u sebi objedinjuju vrhunsku ideju i najviši industrijski standard, potpuno u skladu sa globalnim trendovima i kvalitetama. Istovremeno, javio se i pozitivan trend u kojem se dizajneri gotovo intuitivno obraćaju „precima“, odnosno inspiraciju traže u dizajnerskim proizvodima iz vremena kad je ukupne pozicija struke, zbog potpuno drugačijih društvenih, ekonomskih pa i političkih okolnosti, bila znatno drukčija.
Predstavljanje dizajnerske produkcije putem bijenalnih izložbi važan je kako za dizajnersku zajednicu tako i za ukupnu javnost. Jedni i drugi mogu dobiti dobar, dubinski uvid kako u tendencije unutar same profesije, tako i u stanje tržišta u cjelini. Bijenalni ritam smotre dobro korespondira s procesom razvoja i nastanka proizvoda. Općenito, svijest o postojanju i važnosti domaćeg produkt dizajna osobito je narasla u zadnje dvije godine, produkt dizajn postao je sveprisutan u medijima, no najveće je ohrabrenje činjenica kako je on sve više prisutan i u domovima ljudi u Hrvatskoj.
O autorici:
Tihana Taraba rođena je 1981. u Zagrebu, diplomirala 2006. na Studiju dizajna – smjer produkt, u Zagrebu. S Filipom Despotom i Ivanom Pavić osniva 2007. dizajn studio Grupa. Prvo priznanje struke dobivaju na Izložbi hrvatskog dizajna 0708 za dizajn kolekcije namještaja Basic tvornice Artisan, dok su za dizajn sjedeće garniture 3angle tvornice Kvadra na izložbi 1112 nagrađeni za najbolji produkt dizajn. 2010. započinju s razvojem vlastitog branda Grupa products pod kojim proizvode i distribuiraju Model,Arigato i ILI_ILI modularne lampe. Izlažu na domaćim i međunarodnim selektiranim izložbama, a radovi su im objavljivani u značajnim međunarodnim i hrvatskim publikacijama.
Tekst je izvorno objavljen u publikaciji Pregled hrvatskog dizajna 1314