Kad smo početkom ljeta prošle godine razgovarali o izložbi koja je sada pred vama, razmišljali smo o tome kako što potpunije predstaviti jedan dizajnerski rad, odnosno kako, osim njegove pojavnosti u finalnom obliku tržišnog proizvoda, progovoriti o svemu što stoji iza te pojavnosti, o odlukama koje su dovele do toga da određeni proizvod izgleda točno tako izgleda, da funkcionira točno tako kako funkcionira, da nosi točno ona značenja koja nosi. Dijelom je ta ideja bila bazirana i na mom davnom tekstu koji je pod sličnim nadnaslovom “Anatomija dizajna” objavljen u časopisu Oris, a bavio se Grupinim sad već davnim dizajnom naslonjača 3angle tako što je pratio njegov put od ranih koncepata, prvih prototipa i prilagodbi istih, kao i dokumentiranjem procesa njegove proizvodnje.
Prvotna ideja za izložbu bila je napraviti nešto slično na primjeru nešto veće selekcije radova ovog studija, ali na kraju smo se odlučili za fokusiraniju priču o jednom, novom proizvodu te o još tri referentna primjera dosadašnjeg Grupinog rada u području dizajna rasvjete, odnosno o proizvodima na koje se oslanja njihov dizajnerski brend Grupa Products – lampama Model, ili_ili, Arigato te najnovijoj – Baluni.
Grupa je, od osnivanja 2006. do danas jednako toliko proizvod specifičnog okruženja za dizajn u kojem djeluje i aktivan sukreator takvog okruženja. Ukratko, nametnula se kao jedan od protagonista nekoliko prijelomnih događaja važnih za produkt dizajn kao područje djelovanja – prije svega uspon samoiniciranih projekata i dizajnerskih inicijativa i platformi kojima se pokušalo pronaći novo tlo pod nogama u nedostatku ozbiljnog industrijskog zaleđa te posljedično i uspon malih dizajnerskih brendova, a paralelno s tim i uspon nekoliko tvrtki koje uspješno investiraju u dizajn i surađuju s hrvatskim dizajnerima, poput Kvadre/Prostorije i Artisana. Upravo u suradnji s Artisanom, Grupa 2009. radi svoju prvu ozbiljniju kolekciju namještaja Basic, a već sljedeće godine u okviru platforme za afirmaciju produkt dizajna ReAktor dizajniraju i lampu Model. Samu platformu su 2010. pokrenuli Tatjana Bartaković, Ivana Fabrio, Andrea Hercog, Nikola Radeljković i Koraljka Vlajo. Iako kratkog vijeka, ostavila je značajan trag na sceni, a osim Grupinog Modela, u sklopu ReAktora nastali su i bili promovirani proizvodi niza drugih hrvatskih produkt dizajnera, kao što su Zoran Jedrejčić, Numen/ForUse, Neven Kovačić, Ksenija Jurinec, Erika Šimanić, Simon Morasi Piperčić i Vedran Kolac.
Grupa je svoju poziciju na sceni učvrstila negdje 2011./2012. godine, s jedne strane Prostorijinim (tada još pod imenom Kvadra) lansiranjem fotelje i dvosjeda 3angle, a s druge Grupinom vlastitom produkcijom, modularnim sustavom rasvjete ili_ili. Lampe ili_ili su, uz retrogradno im pridruženi Model (iz 2010.) postale osnova njihovog vlastitog brenda Grupa Products. Iako ili_ili nije njihov prvi samoinicirani rad, iz njega su vjerojatno najviše i najbrže naučili o tome kako voditi jedan kompleksan projekt u svim njegovim ne samo dizajnerskim, nego i organizacijskim, investicijskim, logističkim i produkcijskim aspektima – samostalno, bez zaleđa veće tvrtke. Taj pristup, uz neovisnost, nosi i potencijalne probleme, prije svega činjenicu da ionako nepredvidljiv i neizbježno dugačak proces dizajna i razvoja proizvoda postaje još kompliciraniji i dulji kada je dizajner ujedno i poduzetnik, što mnoge mlade hrvatske dizajnere stavlja u situaciju da se ne stižu posvetiti novim projektima jer za sobom i dalje vuku repove starih. Vjerojatno je i to jedan od razloga zašto se Grupa, barem u samoiniciranim projektima pod vlastitom etiketom, fokusirala isključivo na dizajn lampi. Koncentrirajući se na jednu temu, u mogućnosti su učiti iz prijašnjih iskustava, korigirati vlastite metode u hodu te se paralelno oslanjati na prokušane strategije i s takvim uporištem iskoračivati prema novim idejama. Na toj razini između Modela, ili_ili, Arigata i Balune postoji jasan kontinuitet, gdje je svaka nova lampa dizajnirana na temeljima usvojenim s prethodnom, dok je s druge strane ideja iza svake od njih jednako tako evidentno, prepoznatljivo drugačija.
“Baluna zaista ima ponešto zajedničkog sa svojim prethodnicama, dok je u drugim stvarima njihova čista suprotnost. Primjerice, s Arigatom dijeli monokromiju, posve suprotno koloristički razigranim modularnim lampama ili_ili, s kojim pak dijeli fleksibilnost. Karakteristična kuglasta glava zajednička je Baluni i Modelu, no Model je lampa koja sve svoje elemente otkriva do razine golog skeleta, dok ih Baluna skriva”
U nastavku teksta analizirat ćemo taj posljednji proizvod, kolekciju lampi Baluna, s nekoliko aspekata koji se odnose na karakteristične dizajnerske odluke, na tehnologiju iza njih, na procese koji stoje iza određenog proizvoda a nisu vidljivi korisniku, na detalje na koje vrijedi obratiti pažnju.
Baluna zaista ima ponešto zajedničkog sa svojim prethodnicama, dok je u drugim stvarima njihova čista suprotnost. Primjerice, s Arigatom dijeli monokromiju, posve suprotno koloristički razigranim modularnim lampama ili_ili, s kojim pak dijeli fleksibilnost. Karakteristična kuglasta glava zajednička je Baluni i Modelu, no Model je lampa koja sve svoje elemente otkriva do razine golog skeleta, dok ih Baluna skriva. Baluna nema klasičnog sjenila, za razliku od dvije od tri Grupine kolekcije lampi, Ili_ili i Arigata, što je dijelom i rezultat ideje da se dođe do integralnog, maksimalno jednostavnog oblika sa što manje formalnih elemenata. Lampa, međutim, ipak ima dvije mogućnosti prigušivanja, korigiranja svjetla i stvaranja atmosfere. Jedna je svakako integrirani dimmer, dok je druga riješena oblikom i mogućnostima rotacije same glave lampe. Njenim okretanjem moguće je iz izravnog osvjetljenja dobiti djelomično indirektnu rasvjetu, tako da se bijeli dio lampe okrene prema zidu, odnosno u suprotnom smjeru od korisnika.
Dinamika crnog i bijelog kruga ima i estetsku, ali i simboličku dimenziju, što je podcrtano i odabirom imena Baluna (koje je, kao i imena ili_ili i Arigata osmislila agencija Utorak), kao kombinacije pojma balon ili (regionalno) balun, kao kuglaste forme koji se ponekad koristi i za imenovanje staklenog dijela žarulje; a s druge strane riječi luna, koja označava mjesec.
“Glava” Balune
Bijela staklena kugla proizvedena je u tvornici u Trevisu (Italija) koja iza sebe ima tradiciju visokokvalitetnog obrta i servisira neke od najpoznatijih brendova rasvjete. Kvalitetna, i pritom naravno skupa, tehnologija izrade višeslojne staklene kugle bila je nužna zbog vizualnog dojma i kvalitete samog svjetla, budući da razmjerno velika staklena oplošja često ne daju ujednačenu svjetlinu po cijeloj svoj površini. Upravo u ovom dijelu Baluna je, osim dizajnerski, i predmet vrhunske obrtničke izvedbe.
Baluna je dizajnirana specifično sa LED tehnologijom na umu, zbog kvalitete svjetla, značajne uštede energije i veće izdržljivosti, no kako je LED tehnologija bitno drugačija od klasičnih žarulja, korištenje dimmera (prigušivača intenziteta svjetla) nosi sa sobom određena tehnološka ograničenja. Osim toga, budući da je lampa oblikovana tako da unutar svoje konstrukcije maksimalno skriva sve svoje elektroničke elemente (ali ih ipak ne čini nedostupnima), dimmer je morao ne samo biti tehnički prilagođen za LED žarulje, nego i dimenzijama prilagođen smještanju u kućište lampe. Dizajneri zbog toga odlučuju razviti originalan (custom made) dimmer za Balunu, čije prve verzije projektira jedna tvrtka u Splitu specijalizirana za taj tip elektroničkih uređaja. Međutim, prvih 10 prototipova dimmera ne prolazi testiranja u Laboratoriju za elektromagnetsku kompatibilnost i sigurnost Elektrotehničkog instituta tvrtke Končar. Konačnu verziju dimmera Balune, koji je prošao proces certifikacije, projektirala je i proizvela tvrtka Byte Lab.
Uz staklenu glavu lampe, crno čelično tijelo je drugi element koji čini formu balune prepoznatljivom. U svim varijantama (ovisno o namjeni lampe – stolna, stropna ili zidna) samo tijelo doima se poput elegantnog crteža u prostoru, a njegov blagi kut, boja i karakterističan detalj u spoju metalnog držača i kućišta / glave lampe podsjeća na prethodni Grupin proizvod iz ove serije – Arigato.
“Crna boja, kao i pažljivo dizajnirana konstrukcija, također čine Balunu kompaktnom, u smislu da nema vidljivih spojeva ni vijaka, a nijedan element lampe, da bi se rastavio ili prilagodio, ne zahtijeva nikakve alate”
Metalno tijelo sadržava svu elektroniku, uključujući i kabel koji je skriven u metalnoj cijevi. Zahvaljujući elegantnom, tankom linearnom obliku tijela lampe, vidljivi nastavak kabela koji iz njega izlazi u prostor djeluje kao prirodni nastavak koji teče kontinuirano s formom konstrukcije. Crna boja, kao i pažljivo dizajnirana konstrukcija, također čine Balunu kompaktnom, u smislu da nema vidljivih spojeva ni vijaka, a nijedan element lampe, da bi se rastavio ili prilagodio, ne zahtijeva nikakve alate. Prilikom projektiranja, posebna pažnja posvećena je stabilnosti konstrukcije, kao i usklađivanju njenih proporcija s uvjetima skladištenja i transporta, a pritom su se dizajneri oslanjali na iskustva s prethodnim proizvodima. U početku je bilo predviđeno da, uz osnovni crni model, jedna verzija Balune bude iz mesinga, s idejom da se proizvod materijalom uklopi u određenu trendovsku tržišnu potražnju. Testni primjerak napravljen je u jednoj tvornici u Trevisu, međutim dizajneri nisu bili zadovoljni estetskim dojmom materijala i ta je ideja brzo odbačena. Za čeličnu konstrukciju Balune zaslužna je tvornica Dekor Zabok, odnosno njeni inženjeri koji su zajedno s Grupom radili u segmentu istraživanja i razvoja. Sama Grupa istaknut će kako je još jedan bitan razlog njihovog ranije spomenutog fokusiranja na dizajn lampi i upravo kontinuitet kvalitetne suradnje s tom tvornicom, započete na projektu ili_ili i nastavljene do danas.
Jedna od bitnih karakteristika Balune kao kolekcije je i to da izduljene zidne i stropne varijante lampe dosljedno i fluidno slijede proporcijski sklad njene osnovne, stolne varijante. Također, vodilo se računa o modularnosti proizvoda, tako da su središnji elementi uvijek isti, a zidna/stropna verzija ima ekstenziju u obliku dugačke metalne cijevi kroz koju je provučen kabel. Budući da je cijev teleskopska, moguće je jednostavno prilagođavati horizontalnu (zidna), odnosno vertikalnu (stropna) duljinu Balune, što ponovno ne zahtijeva korištenje posebnih alata te je riješeno na prividno jednostavan, ergonomski način. Kako se cijevi otpuštaju i učvršćuju rotacijom, bilo je potrebno riješiti i to da se, rotacijom cijevi, ne zavrće i strujni kabel u njoj, što bi inače s obzirom na metalne komponente bilo izrazito opasno. U varijanti zidne lampe elegantno je riješen i problem savijanja tanke metalne cijevi umetanjem čvrste metalne sajle koja ju pridržava, a pritom je vizualno u skladu s oblikom ostatka lampe.
Pakiranje proizvoda je jedna od ključnih tema bilo kojeg dizajniranog proizvoda, a u slučaju Balune naročito je osjetljiva iz najmanje tri razloga: prvo, zato što je riječ o lampi, koja uvijek sadrži lomljive elemente; drugo, zato što se Grupa Products u velikoj mjeri oslanja na internacionalno tržište, što uključuje rizične procese transporta i dostave; i treće – zato što je riječ o kolekciji, odnosno više varijanti istog proizvoda, što logično znači i više varijanti pakiranja. Ulaganje u projektiranje unutarnje ambalaže stoga je bilo važno, s jedne strane kako bi se proizvod osigurao od oštećenja, a s druge i zato da se minimalizira trošak i pojednostavi proces proizvodnje samog unutarnjeg pakiranja. Pakiranje je u ovom slučaju osmišljeno modularno – tako da je glavni element lampe koji sadrži staklenu kuglu i osnovnu konstrukciju pakiran uvijek u isti modul, dok se ekstenzije pakiraju u druge, vlastite module koji se potom spajaju u zajedničku kutiju.
Kako bi se riješio ovaj kompleksan problem, angažiran je drugi produkt dizajner, mladi autor Marko Pavlović koji iza sebe već ima dva vrlo uspješna proizvoda na međunarodnom tržištu – didaktičke igračke Oblo (2008.) i Logiq Tower (2013.). Oba pripadaju žanru tzv. 3D mozgalica, a Pavlovićev angažman u dizajnu unutrašnjeg pakiranja Balune također se može promatrati u tom svjetlu rješavanja apstraktnih logičkih i kombinatoričkih problema i, što je najvažnije, traženja najjednostavnijeg i najekonomičnijeg mogućeg rješenja. Vizualni identitet proizvoda dizajniran je u zagrebačko-londonskom studiju Bunch, a u osnovi slijedi ideju da je Baluna sama po sebi dovoljno ikonična i cjelovita da ju ne treba suviše podcrtavati dodatnim vizualnim elementima. Stoga je grafički dizajn (vanjske) ambalaže, ali i promotivnih materijala, maksimalno suzdržan, usmjeren je na to da skrene pažnju na sam predmet i njegov inherentan vizualni učinak.
Baluna: zidna lampa
Ovo je druga Grupina samostalna izložba u HDD galeriji. Prije četiri godine u ovom istom prostoru predstavili smo modularni sustav rasvjete ili_ili. Ne ulazeći previše u priču o samom proizvodu, nego smo, oslanjajući se prije svega na njegovu neposrednu privlačnost i novost koju je predstavljao, galeriju pretvorili u ambijentalni showroom, pustivši da ili_ili sam stvori atmosferu sa svojim bezbrojnim varijacijama formi i boja. S Balunom smo odlučili napraviti suprotno – rastaviti je na komade i prikazati je i objasniti, detalj po detalj, izvući je iz kutije, rekonstruirati kronologiju ali i topografiju njenog nastanka, označavajući mjesta na kojima su donesene određene odluke, gdje su projektirane, proizvedene ili testirane određene komponente, ili mjesta gdje je izlagana. Odlučili smo prikazati i sažete priče njenih prethodnica – Modela, ili_ili i Arigata. Kad završimo s tim, vratit ćemo Lunu gore na nebo, bacit ćemo Balunu natrag vama.