ZORAN PAVLOVIĆ: Sazviježđe Zozo – Knjige, časopisi, plakati od 1960-ih do 1990-ih (21.10. – 11.11.2022.)

U petak 21. listopada u 19 sati u HDD galeriji otvara se izložba ZORAN PAVLOVIĆ: SAZVIJEŽĐE ZOZO – KNJIGE, ČASOPISI, PLAKATI OD 1960-ih DO 1990-ih, posvećena jednom od najekstenzivnijih i najfascinantnijih opusa u području grafičkog dizajna u Hrvatskoj. Izložba obuhvaća rad Zorana Pavlovića za časopise poput Poleta, Pop Expressa, Telegrama, Starta, Pitanja, Studentskog lista, kao i neke od najintrigantnijih knjiga i biblioteka ikad objavljivanih u Hrvatskoj, uključujući brojna izdanja CDD-a, i Grafičkog zavoda Hrvatske u njegovom slavnom razdoblju 1980ih. Kustosi izložbe su Marko Golub i Dejan Kršić.

Fotografija na naslovnici: Željko Stojanović

Iz teksta Marka Goluba i Dejana Kršića:
“Mjesto Zorana — odnosno, kako su ga gotovo svi zvali Zoze Pavlovića u kontekstu povijesti hrvatskog grafičkog dizajna i vizualne kulture, ali i kulture općenito, je karakteristično paradoksalno: njegov dizajn, neposredna okruženja u kojima je radio, novine, časopisi biblioteke i knjige koje je oblikovao u mnogo čemu su vidljiviji i poznatiji od njegova imena. Utoliko o njegovom radu danas ima jako malo pisanih tragova, a i ono što je pisano više se bavi karikaturom nego dizajnerskim radom. U tome dijeli sudbinu niza drugih domaćih autora druge polovine 20. stoljeća — posebno onih koji su se bavili tzv. komercijalnim dizajnom a nisu imali karijeru u “visokom” području likovnih umjetnosti — i čija imena u postojećim sumarnim pregledima historiografije domaćeg dizajna danas, možda i nepravedno, često stavljamo u drugu liniju.

 

Polet, br.11-12, 1967.

Polet, br.11-12, 1967.

Premda je bez sumnje bio iznimno poštovan među kolegama i suradnicima, posebno ljudima iz tiskanih medija, novinarima, urednicima, tehničkim urednicima i grafičkim radnicima u tiskari za koje je bio pojam grafičkoga oblikovanja novina i časopisa, naročito u rasponu od kraja 1960-ih do kraja 1980-ih kada je bio jedan od najzaposlenijih dizajnera, javni status daleko manje eksponiranog Pavlovića nikad se nije sasvim približio onome Ivana Picelja, Mihajla Arsovskog i Borisa Bućana, pa niti onome nešto mlađih autora kao što su Boris Ljubičić i Mirko Ilić.

 

Pop Express, nekoliko primjeraka iz 1969.

Pop Express, nekoliko primjeraka iz 1969.

Dijelom to možemo pripisati njegovom samozatajnom karakteru, ali daleko više tome što se gotovo isključivo bavio oblikovanjem novina, časopisa i knjiga. Također, vrlo intenzivna i danas već dobro dokumentirana suradnja s Arsovskim od sredine 1960-ih do sredine 1970-ih s jedne je strane bila odlučujuća za njegovu karijeru kao dizajnera, a s druge ga je neopravdano gurnula u sjenu starijeg kolege, uzora i mentora. Upravo nam primjeri poput Pavlovića ukazuju i na problematičnost usvajanja logike i ideologije klasične povijesti umjetnosti — s visokim vrednovanjem individualnog autorstva, originalnosti i rukopisa, formalnih inovacija — te njihove primjene u vrednovanju i historiografiji dizajna. Ukoliko taj pristup ne prepoznaje važnost i vrijednost dizajnera kao što je bio Zozo Pavlović, to više govori o problematičnosti takvog pogleda nego o važnosti i ulozi samog predmeta promatranja.

 

Start, 1973 - 1975, detalji naslovnica

Start, 1973 – 1975, detalji naslovnica

Kroz cijelu Pavlovićevu aktivnu karijeru nižu se angažmani na izdavačkim projektima gotovo mahom antologijskog značaja, koji su doprinijeli njegovom  profesionalnom ugledu, ali ne i slavi. Bio je više cijenjen i više utjecajan nego široko poznat, ali bez njegova doprinosa u podizanju grafičkih standarda novina i časopisa, knjiga i izdavaštva te time i kulturne produkcije i vizualne kulture u cjelini, povijest grafičkog dizajna u Hrvatskoj i Jugoslaviji druge polovice dvadesetog stoljeća, pa i povijest domaćih novinskih i tiskanih medija, ne bi se mogla ispisati.

 

Sabrana djela Jose Luis Borgesa, Grafički zavod Hrvatske, 1985.

Sabrana djela Jose Luis Borgesa, serija naslovnica, Grafički zavod Hrvatske, 1985.

Već komprimiran prelet Pavlovićeve fascinantne karijere daje nam ideju u kakvim koordinatama se kretao njegov rad. U njegovom opusu lako se mogu nabrojati mnoge ključne točke domaće kulture i grafičkog dizajna — od rada u omladinskom i studentskom tisku (Studentski list, Polet, Pop Express), preko važnih časopisa (Pitanja, Teka), nesumnjivih vrhunaca domaćeg novinstva (Telegram, Start), više stotina knjiga i čitavih biblioteka (bc, Biblioteka Pitanja, BiblioTeka, Grafički zavod Hrvatske, Znanje), do samozatajnog rada u studiju Graffiti Dizajn Željka Borčića (kasnije Trans-ID).

 

Pavlović 1968

“Pariz svibanj 1968 – fotografije i plakati sa studentskih i radničkih demonstracija”, plakat izložbe, 8. IFSK, Galerija SC, 1968.

No, kako bismo stekli pravi dojam o njegovoj važnosti, sve što treba je sagledati ga iz prave perspektive. Ovdje predlažemo dvije takve perspektive. Prvo: u specifičnom kontekstu grafičkog dizajna knjiga, časopisa, novina i periodike, Zoran Pavlović – Zozo je u samom vrhu produkcije hrvatskog grafičkog dizajna u razdoblju u kojem je djelovao. Drugo, i ne manje važno, Pavlović je istinski povezujuća figura u kontekstu hrvatskog dizajna i vizualne kulture, čiji rad plete nevidljive spone između brojnih drugih važnih aktera, umjetnika, institucija, nakladnika u rasponu od puna četiri desetljeća, te priziva u sjećanje mnoge knjige, časopise i novinska izdanja s kojima su odrastale generacije i koja su davala ton vremenu u kojima su se pojavila. I u sklopu čitavog niza izložbi proteklih godina realiziranih u HDD Galeriji – posvećenima dizajnerskim opusima Mihajla Arsovskog i Sanje Iveković (2018. i 2019., kustosi M. Golub i D. Kršić), fenomenu omotnica knjiga (Iskopavanja I: Sudi knjigu po koricama, 2011., kustosice: L. Cavar i N. Vukojević), Romanu Cieslewiczu te dizajnu časopisa i seksualnosti (Sjajni tragovi, 2012.; Četiri časopisa koja se ne srame, 2016., kustos: G.M. Štimac), dizajnu za diskografsku industriju (Utilitarni dizajn raspjevanog socijalizma, 2021., kustos: Željko Luketić) izlagani su ili spominjani njegovi radovi, a ime mu se javljalo kao važna referenca.

 

Pavlovic GZH Omladinska kolaz

Nekoliko naslovnica iz Omladinske biblioteke, Grafički zavod Hrvatske, 1980-e godine

Sačinjena od predmeta prikupljenih iz javnih muzeja (Muzej za umjetnost i obrt i Muzej suvremene umjetnosti), od obitelji i iz privatnih zbirki, uključujući plakate, knjige, časopise, originalne crteže i predloške, ova izložba zaista predstavlja „sazviježđe Zozo“, kako smo naznačili u njenom naslovu. Jedan za drugim, na njoj se nižu ne samo sjajne Pavlovićeve naslovnice i unutarnje stranice časopisa i knjiga, nego i fragmenti kulturne povijesti i povijesti tiskanih medija, ključne pojave i ličnosti tog doba – sve to međusobno protkano doista rijetkim i izuzetnim senzibilitetom za tipografiju, inventivne tiskarske finese, funkcionalne bjeline, vizualnu dimenziju teksta, spajanje naizgled nespojivih motiva i elemenata. Pavlovićev grafički dizajn je dizajn koji iznenađuje, koji zaokuplja i vodi pažnju čitatelja i takvu pažnju višestruko nagrađuje.” (…)