IZLOŽBA HRVATSKOG DIZAJNA 21/22: Nagrađeni radovi & BORIS LJUBIČIĆ: Slike vremena – Politika i dizajn u Splitu

U četvrtak 9. ožujka u 19:30 u Multimedijalnom kulturnom centru / Domu mladih u Splitu otvaraju se dvije izložbe – IZLOŽBA HRVATSKOG DIZAJNA 21/22: NAGRAĐENI RADOVI i izložba BORIS LJUBIČIĆ: SLIKE VREMENA – POLITIKA I DIZAJN. Prva predstavlja izbor više od 50 najboljih hrvatskih dizajnerskih radova nastalih u protekle dvije godine, dobitnike nagrada i posebnih priznanja na nedavno održanoj bijenalnoj Izložbi hrvatskog dizajna. Druga je pregled radova Borisa Ljubičića, nastalih od 1970-ih do 2000-ih godina, koje povezuje tema politike, u rasponu od plakata, preko vizualnih identiteta, kampanja i objekata u javnom prostoru, do samoiniciranih projekata i novinskih tekstova.

Gostovanje obiju izložbi suorganiziraju Hrvatsko dizajnersko društvo i Platforma 9,81 u partnerstvu s Galerijom Multimedijalnog kulturnog centra i DVK UMAS. Premda su izvorno bile postavljene odvojeno, jer je riječ o manjoj tematskoj izložbi i velikoj strukovnoj izložbenoj smotri, tematski su povezane, budući da je Borisu Ljubičiću upravo povodom HDD-ove bijenalne izložbe dodijeljena i Nagrada HDD-a za životno djelo.

 

Centar za posjetitelje Crna roda, Osekovo. Velika nagrada Hrvatskog dizajnerskog društva na Izložbi hrvatskog dizajna 21/22

Centar za posjetitelje Crna roda, Osekovo. Velika nagrada Hrvatskog dizajnerskog društva na Izložbi hrvatskog dizajna 21/22

Izložba hrvatskog dizajna 21/22: Nagrađeni radovi

Izložba hrvatskog dizajna središnja je i najvažnija strukovna dizajnerska manifestacija u Hrvatskoj koja okuplja najkvalitetnije dizajnerske radove nastale tijekom dvogodišnjeg razdoblja, podijeljene u ukupno osam profesionalnih i studentskih kategorija: Dizajn vizualnih komunikacijaIndustrijski / produkt dizajnDizajn u digitalnim medijima i dizajn interakcijaDizajn ambalažeModni i odjevni dizajnCjeloviti projekt / proizvodProstorne i grafičke intervencije i sistemi te Koncept / inicijativa / kritički dizajn. Online verziju izložbe, koja sadrži ne samo nagrađene nego sva 324 rada, možete pregledati i na ovom linku: https://izlozba.dizajn.hr/2122/

 

Publikacije Kunsthalle Wien, Dizajn: Dejan Kršić & Lana Grahek

Publikacije Kunsthalle Wien, Dizajn: Dejan Kršić & Lana Grahek

 

Veliku nagradu Hrvatskog dizajnerskog društva ove je godine osvojio Centar za posjetitelje Crna Roda (tim autora: Clinica studio, Roth i Čerina, Niko Mihaljević, Ivana Fabrio, Franka Tretinjak, Borna Demel, Novena i Vanja Cuculić). Osim ovog projekta, za Veliku su nagradu bili nominirani izdavačka inicijativa Oaza Books (Oaza / Nina Bačun, Ivana Borovnjak, Roberta Bratović, Tina Ivezić, Maja Kolar, Maša Poljanec), koja je osvojila nagradu u kategoriji Koncept, inicijativa, kritički dizajn te Publikacije Kunsthalle Wien (Dejan Kršić i Lana Grahek), koje su nagrađene u kategoriji Dizajn vizualnih komunikacija. Sve nagrađene radove možete pregledati ovdje.

 

Oaza Books, Umjetnička organizacija Oaza

Oaza Books, Umjetnička organizacija Oaza

 

Boris Ljubičić: Slike vremena – Politika i dizajn

Izložba Slike vremena – Politika i dizajn, u kustoskoj koncepciji Marka Goluba, donosi kritičku refleksiju na radove Borisa Ljubičića koji su više ili manje eksplicitno doticali politička i društvena pitanja, koja su desetljećima jedna od središnjih u njegovom dizajnerskom radu. Ona okuplja plakate, vizualne identitete, polemičke tekstove, dokumentaciju o različitim kampanjama i intervencijama u javnom i medijskom prostoru, naručene i samoinicirane radove nastale od prve polovice 1970-ih do 2000-ih godina za različite prilike i kontekste, a moguće ih je grupirati u pet cjelina.

 

Krvatska, plakat, 1991.

Krvatska, plakat, 1991.

 

Prvu čine plakati i vizualni identiteti za velike političke manifestacije iz vremena Jugoslavije, u kojima Ljubičić tematizira odnos prema političkim simbolima socijalizma s idejom da ih propita, reaktualizira njihova čitanja i stavi ih u neočekivane odnose. U drugoj pratimo predizborne plakate nastale tijekom 1990-ih godina za različite hrvatske političke stranke koje karakterizira snažan konfrontacijski naboj u eri višestranačja.

 

11. kongres SKH, plakat 1989.

11. kongres SKH, plakat 1989.

 

Treća cjelina donosi neke od najpoznatijih i najnagrađivanijih Ljubičićevih radova, antiratne plakate iz ranih 1990-ih. Četvrta nam ukazuje na kontinuitet Ljubičićevog zagovaranja dizajna integralnog vizualnog identiteta države, odnosno na činjenicu da njegovi počeci sežu u razdoblje prije 1990. godine i jugoslavenski period njegove dizajnerske karijere – hrvatskom vizualnom kodu prethodio je redizajn zvijezde, kako glasi naslov jednog od njegovih tekstova na stranicama onodobne stručne periodike, a na sličnim polazištima nastaje i niz radova na temu identiteta Europe i Europske Unije koji su kulminirali projektom Europa 2020.

 

Međunarodni dan muzeja (“Vrč ide na vodu dok se ne razbije”), fotografija: Damir Fabijanić, plakat, MDC, 1991.

Međunarodni dan muzeja (“Vrč ide na vodu dok se ne razbije”), fotografija: Damir Fabijanić, plakat, MDC, 1991.

 

Posljednja cjelina donosi niz radova u kojima Ljubičić reagira na aktualna društvenopolitička zbivanja, ili daje nova čitanja važnim zbivanjima iz naše prošlosti, kao i brojne samoinicirane radove i kampanje kojima reagira na dinamičnu političku atmosferu u Hrvatskoj od kasnih 1990-ih naovamo. Svim ovim temama Ljubičić prilazi na angažiran, intelektualan i duhovit način, ugrađujući u njih uvijek i dah svog vlastitog „političkog“ projekta, nadahnut nekim snažnim utopističkim uvjerenjem da dizajn može biti instrument integralne društvene transformacije.

Više o temi izložbe Borisa Ljubičića pročitajte u tekstu Marka Goluba Redizajn razbijenog svijeta – Politički dizajn Borisa Ljubičića. Cijeli pregled radova s Izložbe hrvatskog dizajna 21/22 možete pronaći ovdje, a nagrađene radove, koji će biti izloženi u Splitu, možete pogledati ovdje.