Fotografija s naslovnice: Marko Rašić & Vedrana Vrabec, autorica: Doris Fatur
SEGD (Society for Experiential Graphic Design) je međunarodna organizacija koja okuplja ljude koji se bave komunikacijskim dizajnom na način da emotivno, tj. iskustveno povezuju ljude s određenim prostorom. Prostorni iskustveni (experience) dizajn postao je neizbježan pojam kod izgradnje javnih i korporativnih prostora ili čak kao glavni dio identiteta velikih gradova. U sinergiji s arhitekturom nastaju nezaboravni muzeji, aerodromi, parkovi, trgovi, šoping centri i uredi. Dobro osmišljen i uređen, odnosno brandiran prostor može pozitivno utjecati na posjetitelja/korisnika i potaknuti ga na razmišljanje, rad i kreativnost, olakšati mu učenje ili snalaženje, te čak i relaksirati ga.
Od 340 pristiglih radova, samo ih je 30 nagrađeno ovogodišnjom SEGD-ovom nagradom koja se dodjeljuje samo projektima iznimnih kreativnih koncepata u području prostornog iskustvenog dizajna.
Rašić+Vrabec osvojili su posebno priznanje za dizajn inkluzivne izložbe Gledam dodirom na kojoj su predstavljeni umjetnički radovi slijepih i slabovidnih. Među mnogim visokobudžetnim projektima poput dizajna postava i signalizacije svjetskih muzeja, digitalne interaktivne signalizacije aerodroma, dizajna hotela, retaila i korporativnih ureda, istaknuo se ovaj domaći inovativni projekt koji je napravljen s malim budžetom i to skoro kompletno iz recikliranih materijala. Rašić+Vrabec nagradu su preuzeli virtualno jer je dodjela koja je trebala biti održana u Portlandu otkazana zbog pandemije.
Gledam dodirom jedna je od rijetkih izložbi na kojoj su se svi izlošci mogli opipati, a održana je u rujnu 2019. godine u Galeriji Vjekoslav Karas u Karlovcu. Ulaskom kroz tamnu sobu, posjetitelji su odmah prolazili inicijaciju slijeposti. U samo nekoliko minuta mogli su doživjeti svakodnevicu slijepih i slabovidnih, dok su najhrabriji imali prilike proći kroz cijeli postav s povezom preko očiju.
Kroz postav je vodio 80 metara dugačak crni postament u obliku meandra, te je ujedno olakšavao kretanje slijepima kroz prostor. Na njemu su bili izloženi radovi slijepih autora, a za osvjetljenje su dosjetljivo napravljene ”sonde” od obojanih vodovodnih cijevi. Svaka “sonda” osvjetljavala je po jedan učenički rad dajući svakome poseban značaj.
Izložba je predstavila posebnu metodu edukacije profesorice Tanje Parlov, koja ju je godinama razvijala vjerujući da se slijepi i slabovidni mogu i trebaju baviti umjetnošću. Inovativnost metode je u tome da se kreće učiti od osjećaja prostora, a ne uobičajenog crtanja linije što je slijepima najteže svladati. Oni su majstori u oblicima i teksturama, a učenički radovi iz Centra Vinko Bek najbolji su dokaz tome. Kreativni tim izložbe okupila je kustosica Gradskih muzeja Karlovac i autorica izložbe Lana Bede koja je omogućila realizaciju ovog kreativnog projekta.
Slijepi i slabovidni ne crtaju, ne slikaju niti modeliraju stojećki. Budući da im je najlakše raditi na ravnoj plohi, niti jedan od radova nije izložen na zidu galerije, nego na postamentu. Osim toga, radovi, uz koje su stajale legende ispisane Brailleovim pismom, tako su postali dostupniji za dodirivanje.
Osim radova učenika iz Centra za odgoj i obrazovanje Vinko Bek, posjetitelji su mogli dotaknuti i opipati izloške poznatih kipara i dizajnera, poput Roberta Frangeša-Mihanovića, Koste Angelija Radovanija, Vanje Radauša, Vojina Bakića, Dušana Džamonje i Branka Ružića te kolektiva Numen, čija je instalacija Tuft nudi posebno prostorno-taktilno iskustvo.
“Velika je čast dobiti ovakvu nagradu, jer je to priznanje koje nas svrstava među najbolje svjetske dizajnere specifičnog područja dizajna doživljaja u prostoru. To je područje posebno po tome što spaja grafički i produkt dizajn, arhitekturu, interaktivnost i multimediju čime stvara okruženja koja komuniciraju. To je dizajn koji prostoru daje duh (genius loci) i karakter. Ponosni smo i zato jer smo, osim Studija Rašić, trenutno jedini iz Hrvatske dobitnici ove nagrade.” (Rašić+Vrabec)
Više o projektima studija Rašić+Vrabec možete pronaći ovdje.