ROMAN CIESLEWICZ – SJAJNI TRAGOVI 1961. – 1995.

U utorak, 17. 4. u 20 sati u HDD galeriji otvara se izložba ROMAN CIESLEWICZ – SJAJNI TRAGOVI 1961. – 1995. Izložba je posvećena jednom od najznačajnijih i najutjecajnijih dizajnera druge polovice 20. stoljeća, čije su retrospektive priređivale institucije poput pariškog Centra George Pompidou i Royal College of Art u Londonu.

Aktualna izložba ne oslanja se na reprezentativnu skupu produkciju, već na duboko i detaljno istraživanje – ona nastoji ući u trag slavnom poljsko-francuskom dizajneru upravo na području Hrvatske te rasvijetliti njegovu sporadičnu prisutnost kroz samostalna i skupna izlaganja, publikacije, često spominjani redizajn kultnog magazina Start, ali i utjecaj na generacije domaćih dizajnera.

Cieslewiczeva zagrebačka dokumentaristička retrospektiva Sjajni tragovi u tom smislu rubno pripada čitavoj seriji izložbi u HDD galeriji koje su se posljednjih nekoliko godina bavile “arheologijom dizajna” druge polovice 20. stoljeća u Hrvatskoj, poput Designed in Croatia (autor Dejan Kršić, 2009.), Skriveni dizajn – Odjel dizajna Končar (autorica Koraljka Vlajo, 2011.) i Sudi knjigu po koricama (autorice Lana Cavar i Narcisa Vukojević, 2011.). Autor izložbe i u ovom je slučaju dizajner, Goran Martin Štimac.

 

Plakat Duc/Vojvoda, offset 65x50 cm, 1975.

Plakat Duc/Vojvoda, offset 65×50 cm, 1975., Roman Cieslewicz

 

Cieslewiczev “trag” u domaćoj sredini i dalje je najvidljiviji i najčešće spominjan u kontekstu njegova dva (stupnjevita) redizajna magazina Start 1976. i 1980. godine, ali i samostalne izložbe koju mu je priredila Galerija suvremene umjetnosti (danas MSU) u Zagrebu 1973. Na hrvatskoj dizajnerskoj ‘sceni’ on se, međutim, pojavljuje i puno ranije. Treću samostalnu izložbu u karijeri – kao još mladi autor, prije preseljenja u Pariz – imao je u Rijeci još 1961. godine, nakon čega više puta sudjeluje i na Međunarodnim izložbama originalnog crteža u riječkoj Modernoj galeriji (današnji MMSU). Grafički zavod Hrvatske i Galerija SC sedamdesetih su mu objavili umjetničku knjigu “Igre odraslih”, a na Zgrafu je pojavljuje više puta od kraja 70-ih do početka 90-ih godina, u početku kao autor, a kasnije i kao predsjednik žirija (1987.) te selektor francuske sekcije (1991.).

Izložba se velikim dijelom oslanja na dokumentarne materijale prikupljene u arhivama tijekom istraživanja ili producirane specifično za ovu priliku, poput video intervjua s domaćim dizajnerima, povjesničarima umjetnosti, urednicima i novinarima koji su dolazili u kontakt s Romanom Cieslewiczom ili su s njim surađivali. Originalni radovi – plakati i grafike – posuđeni su iz zbirki uglednih domaćih institucija kao što su Muzej suvremene umjetnosti u Zagrebu i Muzejsko dokumentacijski centar, a u prostoru galerije bit će dostupna mala arhiva karakterističnih primjeraka magazina Start koji reflektiraju Cieslewiczev doprinos grafičkim preobrazbama tog kultnog lista. Jedan segment izložbe bavi se i utjecajem Cieslewiczevog rada na domaće grafičke dizajnere starije, srednje i mlađe generacije (od Ivana Picelja i Mihajla Arsovskog, do Mirka Ilića, Vanje Cuculića i Ivana Antunovića).

 

Roman Cieslewicz na fotografiji Petra Dabca, Pariz,1995.

Roman Cieslewicz na fotografiji Petra Dabca, Pariz,1995.

 

Roman Cieslewicz [čitaj Čišlević, od poljskog ciesla što znači tesar/stolar] — rođen 13.1.1930. u Lwowu u tadašnjoj Poljskoj, današnjoj Ukrajni, umro 21.1.1996. u Parizu — poljsko/francuski je grafičar i dizajner velike internacionalne reputacije. Nakon diplome na Krakovskoj akademiji, od 1955-1963. stvara više od 200 plakata i postaje međunarodno priznat. 1963. odlazi u Pariz i započinje intenzivnu suradnju s mnogim izdavačkim i galerijskim kućama kao dizajner i umjetnički direktor (magazini Elle i Vogue, Opus International, Centar Georges Pompidou, reklamna agencija M.A.F.I.A. itd.). Mnoge prestižne izložbe i nagrade teško je pobrojati. Kao rijetko koji autor “tog kalibra” Cieslewicz je mnogo boravio u Hrvatskoj kojoj se iznova vraćao vezan poslom i prijateljstvima. U raznim povijesnim pregledima hrvatskog dizajna nezaobilazno se kao „mitsko mjesto” spominje njegov redizajn magazina Start bez da se imalo pobliže objašnjavaju okolnosti suradnje te u čemu se redizajn uopće sastojao. Ova izložba nastoji to bolje rasvijetliti.

 

Zahvale:
Vera Horvat-Pintarić
Fadil Vejzović
Mario Bošnjak
Marko Grčić
Željko Borčić
Ivan Doroghy

Željko Serdarević
Dejan Kršić
Mario Aničić
Ivan Antunović
Vanja Cuculić

Marko Golub (HDD)
Željko Koprolčec
Kristina Bonjeković (MSU Zagreb)
Jadranka Vinterhalter (MSU Zagreb)
Daina Glavočić (MMSU Rijeka)
Tončika Cukrov (Muzejsko dokumentacijski centar)
Vesna Kedmenec Križić (Kabinet grafike)
Rozana Vojvoda (Umjetnička galerija Dubrovnik)
Koraljka Vlajo (Muzej za umjetnost i obrt)
Anna Grabowska-Konwent (Narodni muzej u Poznanu, Poljska)