Ocjenjivački sud prepoznao je prvonagrađeni rad kao rješenje koje, uz daljnju razradu, može najpreciznije odgovoriti na komunikacijske potrebe grada Zagreba. Koncept uspješno balansira prošlost i suvremenost te vješto stvara most između institucionalne komunikacije i svakodnevnog urbanog života. Rad je uvjerljiv, grafički jednostavan, no ne i plošan – odlikuje ga slojevitost neophodna za dugovječan i uspješan identitet grada. Istovremeno, dovoljno je oblikovno odmjeren da se može lako uklopiti u stroge institucionalne okvire, po potrebi i zajedno sa službenim grbom, s kojim je kompatibilan. Vrijednost ovog rada je u tome što to nije tek formalno rješenje, već strateški solidan temelj sustava koji može rasti i razvijati se zajedno s gradom.
Ostali nagrađeni radovi donose raznolike pristupe i vrijedne koncepte. Drugonagrađeni rad nudi sustavan i koherentan identitet temeljen na stiliziranom slovu “Z” izvedenom iz gradskog grba, trećenagrađeni rad donosi ozbiljno elaboriran modularni sustav, četvrtoplasirani rad istražuje bogato zagrebačko modernističko i avangardno nasljeđe, povezujući ga s aktualnim dizajnerskim praksama. Peti nagrađeni rad gradi minimalistički identitet temeljen na simbolici otvorenih vrata.
Natječaj je u cjelini pokazao širinu mogućnosti oblikovanja identiteta grada. Iako je prvonagrađeni rad odabran i preporučen za razradu kao rješenje s najvećim potencijalom, svi nagrađeni prijedlozi doprinose razumijevanju vizualnog jezika Zagreba iz različitih perspektiva. Time ovaj proces nadilazi pitanje pojedinačnog vizualnog rješenja i postaje važan korak u artikuliranju identiteta koji odražava slojevitost i dinamične aspiracije grada.
U natječajnom roku zaprimljeno je ukupno 59 radova, od čega je sedam radova izuzeto iz procesa žiriranja iz razloga što autori nisu bili registrirani putem EOJN. Ocjenjivački sud natječaja u sastavu Nina Bačun, Tom Dorresteijn, Ira Payer, Luka Korlaet i Luka Thumm, sastajao se nekoliko puta prije donošenja konačne odluke o dodjeli nagrada. Odluka o dodjeli nagrada donesena je jednoglasno, a nagradni fond u ukupnom neto iznosu od 51.000 EUR dobili su sljedeći radovi:
Prva nagrada u neto iznosu od 15.000 EUR
naziv koncepta: SLOBODAN ČOVJEK U SLOBODNOM GRADU
autori: Boris Malešević, Katja Malešević, Feđa Vukić
suradnici: Goran Trbuljak, Vlado Martek, Marko Lulić, Linda Golik Horvat i Suzana Potrebić
Obrazloženje OS:
Identitet grada nije samo njegov vizualni izražaj, već i način na koji stanovnici i posjetitelji doživljavaju i interpretiraju njegovu kulturnu, povijesnu i društvenu dimenziju. U kontekstu suvremenih projektiranih vizualnih identiteta gradova, koji često balansiraju između tradicije i atrakcije, nužno je razviti sustav koji ne samo da odražava povijesnu baštinu, već i omogućava dinamičan razvoj u skladu s potrebama i očekivanjima zajednice. Prvonagrađeni rad “Slobodan čovjek u slobodnom gradu” izdvaja se kao rješenje koje uspješno sintetizira te elemente te predstavlja vizualni i konceptualni iskorak u definiranju identiteta Zagreba.
Formalna osnova ovog vizualnog identiteta počiva na obrisu službenog grba grada Zagreba, preciznije obliku njegova štita, koji se jednostavnim grafičkim zahvatom – u zoni u kojoj se na službenom grbu nalaze otvorena vrata utvrde Gradec – dodatno otvara prema okolnom prostoru. Opisanom intervencijom, konkretno redukcijom jednog dijela obrisne linije štita, uspješno je kreiran novi semantički okvir koji zadržava asocijaciju na heraldičku tradiciju, dok istovremeno omogućava novo višeslojno čitanje. Tako gornji dio znaka sugerira kvadrat, što se može čitati kao strukturirano urbano tkivo, ali i kao naglašeno smještanje Zagreba u kontekst Hrvatske putem hrvatskog vizualnog koda. Donji dio novog znaka, polukružno zakrivljenu liniju – originalno donji dio štita – percipiramo kao osmijeh i možemo interpretirati kao pristupačnost, toplinu i pozitivni duh grada. Prema sugestiji autora, tu liniju možemo prepoznati i kao rijeku Savu. U cjelini, ova jednostavna, dobro promišljena i vrlo vješta intervencija, osim što stvara inspirativnu podlogu za nova čitanja, na simboličkoj razini predstavlja i suvremeni dizajnerski iskorak izvan okvira heraldike.
Unutar znaka smješten je verbalni standard “Zagreb volim te!” koji inspiraciju crpi iz konceptualne umjetnosti, referirajući se na kultni ulični performans Tomislava Gotovca (Ležanje gol na asfaltu, ljubljenje asfalta / Zagreb, volim te!, 1981.), a koji autori prepoznaju kao paradigmatski iskaz individualnog i angažiranog odnosa prema gradu. Predložena ekstenzija “Volim te!”, zamišljena kao stalni dodatak uz ime grada, nadilazi razinu marketinške krilatice, već postaje univerzalna izjava emocije prema Zagrebu te označitelj odnosa između osobnog i kolektivnog identiteta.
Prema mišljenju Ocjenjivačkog suda, ovaj identitetski sustav donosi nekoliko ključnih strateških prednosti za Zagreb. Njegova dugoročna relevantnost proizlazi iz oslanjanja na temeljne vrijednosti grada umjesto na vizualnu atrakciju. Nadalje, otvoreni sustav vizualne komunikacije, kakav bi se bez dvojbe mogao izgraditi na temeljima natječajnog rada, može omogućavati prilagodbu različitim kontekstima bez vizualnih ograničenja; umjesto nametanja stroge grafičke matrice, ovaj identitet može uspješno ostavljati prostor za suživot sa svim budućim kreativnim rješenjima. Osim toga, kompatibilnost s postojećim vizualnim okruženjem osigurava njegovu skladnu integraciju u postojeće kulturne i institucionalne sustave, bez stvaranja vizualnih sukoba i potrebe za potpunim i istovremenim redizajnom svih gradskih sastavnica. Na koncu, projekt omogućava da se status postojećeg službenog grba grada Zagreba ne dovodi u pitanje, čime se osigurava obzirna, postupna i održiva implementacija novodizajniranog identitetskog sustava u razumnom periodu.
Velika vrijednost ovog identiteta jest njegov kapacitet da govori o emociji građana prema gradu na način koji nadilazi uobičajene vizualne simbole. Motiv srca često se koristi u vizualnim identitetima gradova, regija i zemalja, no obično ostaje na razini dekorativnog i generičkog izraza. Zagreb, s obzirom na svoju baštinu, ima legitimno uporište za korištenje srca kao simbola, no ovo rješenje vješto zaobilazi tu zamku, oslanjajući se umjesto toga na verbalni iskaz sa snažnim konceptualnim uporištem i na intelektualno slojevitu interpretaciju pripadnosti gradu. Ljubav prema Zagrebu u ovom kontekstu ne označava samo afektivnu privrženost, već i aktivan interes za njegov razvoj i društvenu dinamiku. Ovaj identitet prepoznaje da privrženost gradu nije pasivna, već se ostvaruje kroz sudjelovanje, kritiku i odgovornost građana prema zajednici. Upravo u tom smislu “Zagreb volim te!” ne funkcionira samo kao deklarativna poruka, već kao verbalni alat koji afirmira kulturu aktivnog građanstva.
Nastavno na ovu pohvalnu ocjenu, Ocjenjivački sud izražava skepsu prema prikazanom “participativnom potencijalu novog identitetskog sustava”, koji se temelji na ideji da građani upisuju vlastite komentare u obris identitetskog standarda, za tu priliku ispražnjen od verbalnih elemenata. Iako participacija građana predstavlja vrijedan element kako suvremenog dizajna tako i upravljanja gradom, ovaj konkretni predloženi oblik interakcije ne djeluje niti dovoljno uvjerljivo niti održivo kao sastavni dio vizualnog identiteta. Stoga Ocjenjivački sud sugerira da se participativni aspekt identitetskog sustava dodatno promišlja i razvija kroz modele koji omogućuju autentičniju uključenost građana.
Također, uključivanje siluete umjetnika ocijenjeno je kao suvišno, jer reducira snagu identiteta na doslovnu ilustraciju umjesto da ostavi prostor za otvorenu interpretaciju. Oslanjanje na prepoznatljivost pojedinačne figure sužava komunikacijski potencijal identiteta i ograničava njegovu univerzalnu upotrebljivost, dok temeljna ideja već sadrži dovoljno semantičkih slojeva za uspješnu komunikaciju.
Ocjenjivački sud također sugerira dodatno promišljanje sustava boja, kao i tipografskog sustava. Izbor pisma Helvetica, premda funkcionalan u smislu univerzalne primjenjivosti, ne uspijeva artikulirati jedinstvenost predloženog koncepta, odnosno Zagreba. Ocjenjivački sud smatra da bi zadržavanje tog pisma – imajući na umu potencijalnu buduću razradu – predstavljao propuštenu priliku za dodatno osnaživanje identiteta i kroz autentičniji tipografski izraz.
Zaključno, bez obzira na određene ispravljive slabosti, Ocjenjivački sud smatra da rad “Slobodan čovjek u slobodnom gradu” nadilazi standardne pristupe oblikovanju vizualnog identiteta grada i jasnoćom koncepta nadmašuje sve ostale natječajne radove. Ovom natječajnom radu jednoglasno dodjeljuje prvu nagradu u preporuku realizacije, smatrajući ga originalnim, strateški perspektivnim i dugoročno potencijalno vrlo funkcionalnim vizualnim identitetom grada Zagreba. Svjesni da predstoji opsežan proces razrade i razvoja vrlo kompleksnog identitetskog sustava, uz preispitivanje elemenata na koje je u ovom obrazloženju ukazano, Ocjenjivački sud prepoznaje kapacitet autora da se uhvate ukoštac s ovim složenim zadatkom i sustav dovedu na visoku profesionalnu razinu, osiguravajući njegovu dosljednost, održivost i dugoročnu primjenjivost.
LINK na natječajni rad
Druga nagrada u neto iznosu od 12.000 EUR
naziv koncepta: VELIKO Z
autorice: Kuna zlatica (Ana Kunej, Alma Šavar, Zlatka Salopek Radić)
Obrazloženje OS:
Drugonagrađeni rad “Veliko Z / Capital Z” kvalitetan je i promišljen prijedlog koji na intrigantan način reinterpretira vizualni kod Zagreba, oslanjajući se na službeni grb, dok istovremeno nastoji konstruktivno odgovoriti na izazove suvremenih komunikacijskih potreba.
Osnovni znak, temeljen na grafičkoj preobrazbi grba grada Zagreba u stilizirano slovo “Z”, čitko je i domišljato rješenje koje nudi suvremen – čak i duhovit – dizajnerski odgovor na heraldičku tradiciju. Jednostavna forma znaka omogućava lako prepoznavanje i upotrebljivost pri malim dimenzijama, što ga potencijalno čini praktičnim i nekompliciranim rješenjem u svakodnevnoj primjeni.
Posebna vrijednost ovog natječajnog rada leži u njegovoj sustavnosti, dosljednosti i koherentnosti. Znak je vješto uklopljen u širi sustav vizualne komunikacije koji uključuje piktograme, ideograme i infografiku, spretno oblikovane prema istoj vizualnoj logici. Prijedlog se ističe i razrađenim sustavom aplikacija vizualnog identiteta – od tiskanih do digitalnih komunikacijskih sredstava. Sve aplikacije, uključujući plakate i digitalna sučelja, oslanjaju se na logične kompozicijske mreže izvedene iz osnovnog znaka. Jasna struktura i dobro definirana tipografska hijerarhija doprinose preglednosti i pragmatičnosti ovog prijedloga.
Iako funkcionalan, tipografski sustav ipak ne pokazuje dovoljnu ambiciju. Oslanja se isključivo na jedno geometrijsko neserifno pismo, koje je korišteno i za logotip i za cjelokupni tekstualni sadržaj. Ovaj pristup, premda konzistentan, ograničava izražajnu širinu i versatilnost tipografskog sustava te otvara pitanje njegove sposobnosti da zadovolji sve tipografske potrebe vizualnog identiteta grada.
Koloristički sustav, temeljen na plavoj boji, uz šest dopunskih, inspiriran je zagrebačkom arhitekturom i prirodnim okruženjem. Premda promišljena, shema boja ne djeluje dovoljno izražajno i fokusirano u kontekstu vizualnog identiteta Zagreba. Na pojedinim prikazima primjene, poput internetske stranice, boje ne uspijevaju jasno usmjeriti pažnju na grad kao primarni subjekt komunikacije, već naglašavaju sekundarne elemente.
Iako slovo „Z“ djeluje kao neupitno logična i snažna okosnica vizualnog identiteta Zagreba, Ocjenjivački sud prepoznaje određene rizike u njegovoj interpretaciji u aktualnom političkom trenutku. Iako to nije bilo presudno za konačno rangiranje ovog rada, ipak otvara pitanje kako bi se takav znak mogao percipirati u međunarodnom kontekstu i sugerira potrebu za pažljivim razmatranjem njegovog potencijalnog značenja u različitim kulturnim i političkim okruženjima. Također, iako je znak grafički ispravno koncipiran, jednostavnim rotiranjem srednjeg dijela, ostavlja dojam da postoji prostor i za daljnji oblikovni rafinman.
Na koncu, ukupni dojam vizualnog identiteta ostao je donekle neodređen; dok pojedini aspekti sustava pokazuju visoku razinu razrade, sinergijski učinak svih elemenata ne doseže specifičnost potrebnu za uvjerljiv dugoročni vizualni identitet Zagreba.
U cjelini, drugonagrađeni rad predstavlja ozbiljan i visoko kvalitetan doprinos natječaju, s potencijalom za daljnji razvoj. Njegova logika, vizualna dosljednost i prilagodljivost čine ga relevantnim prijedlogom s potencijalom za daljnju razradu i primjenu u budućem promišljanju identiteta Zagreba.
LINK na natječajni rad
Treća nagrada u neto iznosu od 10.000 EUR
naziv koncepta: REFLECTION
autori: Futura DDB (Strahinja Jovanović)
Obrazloženje OS:
Trećenagrađeni rad donosi vizualno skladno i sustavno razrađeno rješenje koje se temelji na modularnosti kao glavnom principu oblikovanja. Korištenjem modula izvedenih iz stiliziranih elemenata gradskog grba, autori nastoje povezati povijesnu baštinu sa suvremenim grafičkim izrazom, stvarajući fleksibilan vizualni sustav koji omogućuje široku primjenu u različitim komunikacijskim kontekstima.
Ocjenjivački sud prepoznaje vrijednost ovog pristupa, posebice u smislu strukturalne jasnoće i dosljednosti u oblikovanju aplikacija. Razrađena mreža vizualnih elemenata omogućuje lako prilagođavanje identiteta različitim potrebama gradske uprave i institucija, što je jedna od ključnih prednosti rada. Dosljedna primjena tipografskog sustava i sheme boja doprinosi koherentnosti.
Međutim, unatoč tehničkoj kvaliteti i vizualnoj dotjeranosti, ovaj prijedlog odražava već poznate dizajnerske obrasce. Podsjeća na mnoge već viđene vizualne identitete gradova temeljene na modularnim sustavima, bez dovoljno specifičnih elemenata koji bi ga čvrsto vezali uz Zagreb. Nedostaje snažnija konceptualna veza sa Zagrebom, a vizualni jezik, premda razmjerno suvremen, ne donosi prepoznatljivost ili jedinstvenost potrebnu za dugoročni identitet glavnog grada.
Osim toga, ocjenjivački sud primjećuje određene nesporazume u interpretaciji lokalnih vizualnih referenci. Autori navode zagrebačku čipku kao inspiraciju, no takav element u kulturnom kontekstu grada zapravo ne postoji, što ukazuje na određeni nedostatak dubljeg razumijevanja lokalne baštine.
Zaključno, trećenagrađeni rad, iako ima manjak autentične povezanosti sa Zagrebom i ne uspijeva adekvatno odgovoriti na specifične potrebe identiteta grada, odlikuje se vizualnom preciznošću i nagrađuje se zbog svoje tehničke razrađenosti, modularnosti i usustavljenosti.
LINK na natječajni rad
Četvrta nagrada u neto iznosu od 8.000 EUR
naziv koncepta: NOVE NOVE TENDENCIJE
autori: Tutta Forza (Leo Kirinčić, Ian Farkaš, Sara Dumančić, Mia Radić)
Obrazloženje OS:
Ocjenjivački sud dodjeljuje četvrtu nagradu rješenju pod nazivom “Nove nove tendencije”, čija vrijednost leži u prepoznavanju važnosti modernističkog nasljeđa za grad Zagreb.
Ovaj rad temelji vizualni identitet Zagreb na ideji njegovog kontekstualiziranja, čak i “zamrzavanja” u trenutku povijesti kada Zagreb nije bio samo pasivni svjedok, već aktivni sudionik u stvaranju radikalnih avangardnih umjetničkih praksi, značajnih ne samo u lokalnom već i globalnom kontekstu. Pogonjen nostalgijom, rad zagovara konceptualni povratak izvornim idejama modernizma, reinterpretirajući bogatu vizualnu i teorijsku baštinu zagrebačke i međunarodne avangarde – Gorgone, EXAT-a 51 i Novih tendencija. Spajanjem elemenata apstraktne umjetnosti, konstruktivizma i novih medija, nastoji ih aktualizirati unutar suvremenih komunikacijskih i dizajnerskih praksi.
Iako je nemoguće zanemariti važnost razdoblja na koje se referira, učestalo oslanjanje na prošlost, kao što je slučaj s Novim tendencijama, neminovno umanjuje snagu reference. Unatoč zanimljivoj analizi i analogiji kao metodološkom alatu, rad se ipak više oslanja na retrospektivu nego na istraživanje i artikulaciju suvremenog Zagreba te anticipaciju njegove budućnosti. U suvremenom digitalnom krajoliku obilježenom hiperprodukcijom dinamičnih, šarenih apstraktnih uzoraka, geometrijski motivi gube subverzivnu snagu koju su nekoć imali te bivaju reducirani na dekoraciju koja gubi autentičnu vezu sa Zagrebom.
Tipografski sustav temeljen je na grotesknom neserifnom pismu; njegova univerzalnost i bezvremenski karakter evociraju racionalnost i funkcionalnost modernizma, koji teži sintezi umjetnosti i tehnologije te stvaranju univerzalnog vizualnog jezika. U tom smislu, tipografska strategija nije samo estetska, već i konceptualna – omogućuje jasan i čitljiv vizualni identitet prilagođen suvremenim digitalnim i tiskanim medijima, dok istovremeno ostaje ukorijenjena u modernističkoj tradiciji Zagreba. Postavlja se pitanje je li tipografski odabir mogao preciznije odražavati suvremenu avangardu te može li snažna, karakterna tipografija autentično oblikovati identitet grada danas. Štoviše, u logotipu naglašeno slovo ‘a’, preuzeto iz koncepta Ivana Picelja za magazin “edition a”, izvorno nastalo u analognom okruženju, zorno pokazuje kako njegova digitalna inačica danas više ne djeluje jednako skladno.
Zaključno, iako projekt ne donosi sasvim novi vizualni jezik, njegova snaga leži u pažljivoj analizi povijesnih izvora i pokušaju njihove tranzicije u suvremeni kontekst. Projekt pokazuje da istraživanje odnosa umjetnosti, tehnologije i društva može graditi most između prošlosti i budućnosti i otvarati prostor za nova tumačenja i dijalog o vizualnom identitetu grada. Balansiranje između tradicije i suvremenosti te između lokalnog nasljeđa i globalne vizualne kulture čini ovaj projekt zanimljivim doprinosom raspravi o suvremenom vizualnom identitetu Zagreba – u čemu leži njegova najveća vrijednost.
LINK na natječajni rad
Peta nagrada u neto iznosu od 6.000 EUR
naziv koncepta: KVA01
autor: Vedran Židanik
Obrazloženje OS:
Ocjenjivački sud petu nagradu dodjeljuje radu pod nazivom KVA01. Premisa ovog rada bila je stvoriti jednostavan i suptilan znak koji će omogućiti njegovo fleksibilno korištenje u različitim kontekstima. Autor pritom ističe jednostavnost znaka kao kontrapunkt postojećem grbu uz koji će se koristiti, no također ga predviđa kao podlogu, element ili okvir kojeg će drugi dizajneri, umjetnici i korisnici moći interpretirati.
Znaku, koji integrira otvorena vrata zagrebačkog grba unutar kvadrata, pridružen je i slogan “Otvoren prema svima” uz prikaz iteracija “Otvoren prema…” koji potkrjepljuje intenciju da se identitetski sustav percipira kao otvoren i participativan. Suptilnost znaka autor dokazuje smještajući ga u kontekst postojećih korištenih logotipa te vizualnih identiteta i kampanji koje je Grad Zagreb recentno koristio.
Pohvalna je intencija da se znak koristi u kontekstu različitih dizajnerskih, likovnih i ilustratorskih izričaja. S druge strane neobično je što se sugerira isključivo korištenje “street style” fotografije kao kanala komunikacije prema mladima.
Ocjenjivački sud smatra da je sam znak nedovoljno prepoznatljiv — iako je intencija korištenja simbola gradske i nacionalne heraldike sama po sebi pohvalna, razina redukcije rezultirala je znakom koji odviše podsjeća na niz sličnih postojećih znakova ili piktograma. Samim time piktogrami koji su izvedeni iz znaka su generički i ne pridonose odskakanju ovog sustava od razine zanatski ispravno izvedenih identiteta kojima nedostaje specifična vizualna potka. Ovaj problem se također pojavljuje u prikazu korištenja identiteta na plakatima i u digitalnim medijima — umjesto da se ponudi razvijeni sustav, identitet se u ovim medijima temelji na uvećanom logu koji postaje “template” za vizualno atraktivne dosjetke, bez velike mogućnosti odstupanja od istih.
Najveća vrijednost projekta leži u njegovoj zanatskoj i vizualnoj pročišćenosti, kao i intenciji integracije različitih vizualnih jezika.
LINK na natječajni rad
U nastavku predstavljamo ostale natječajne radove koji su prijavljeni u skladu s uvjetima natječaja:
naziv koncepta: Zagreb – DISCOVER AND SHARE
autor: Nikola Radmirović
Obrazloženje OS:
Rad ne odgovara adekvatno na projektni zadatak i ne ispunjava većinu kriterija natječaja. Oblikovna razina je niska, a koncept u cjelini djeluje naivno. Postupak struganja boje i otkrivanja vizualnih elemenata ne doprinosi funkcionalnosti ni općenito vizualnoj kvaliteti prijedloga.
LINK na natječajni rad
naziv koncepta: Krug u centru raznolikosti
autorica: Dijana Kušan
Obrazloženje OS:
Rad ne odgovara adekvatno na projektni zadatak i ne ispunjava većinu kriterija natječaja. Motiv kišobrana izaziva komunikacijski nesporazum. Oblikovna razina prijedloga je niska, a predložene aplikacije nisu sustavno razrađene.
LINK na natječajni rad
naziv koncepta: Zagrebačka špica – Gradacija Gradeca
autor: Kristian Krolo
Obrazloženje OS:
Rad ne odgovara adekvatno na projektni zadatak i ne zadovoljava većinu kriterija natječaja. Tipografski koncept temelji se na efektu slojevitih kontura, no njegov potencijal nije dovoljno artikuliran. Pri manjim veličinama logotip gubi na čitljivosti, dok predložene aplikacije ne djeluju oblikovno dorađeno.
LINK na natječajni rad
naziv koncepta: Zagrebi123
autorica: Sandra Turić
Obrazloženje OS:
Rad ne odgovara adekvatno na projektni zadatak i ne zadovoljava većinu kriterija natječaja. U logotipu dominira riječ “GRAD” kao središnji element. Spajanje tipografije i heraldičkih elemenata djeluje usiljeno i ne rezultira uvjerljivim vizualnim rješenjem.
LINK na natječajni rad
naziv koncepta: ZA ZAGREB
autori: Studio Sonda
Obrazloženje OS:
Rad interpretira element otvorenih vrata preuzetih sa službenog grba, koristeći trapezoidne plohe za stvaranje dojma perspektive i dinamične kompozicije. Sustav aplikacija pokazuje visoku razinu razrade i fleksibilnosti, kao i promišljenosti cijelog sustava, pri čemu se zadržava prepoznatljivost osnovne ideje u različitim medijima i formatima. Ključni komunikacijski koncept oslanja se na igru riječi “Za Zagreb”. Takav pristup, iako retorički snažan i efektan, neizbježno asocira na politički diskurs, specifično na slogane izbornih kampanja ili nazive stranaka i inicijativa (primjer stranke “Za Zadar”). Iako je riječ o domišljatoj koncepcijskoj okosnici koja ima i nedvojben mobilizacijski potencijal, upravo ona predstavlja i najveće ograničenje ovog rada, jer nepogrešivo usmjerava cijeli identitetski sustav prema stilu karakterističnom za političku komunikaciju, što ipak nije svrha ovog vizualnog identiteta.
LINK na natječajni rad
naziv koncepta: Policentrična metropola
autori: Adrian Rovina / Falling Melon
Obrazloženje OS:
Rad nastoji integrirati tradicionalne heraldičke elemente u tipografsku kompoziciju, no logotip ne postiže ravnotežu tipografskih odnosa. Intencija je pohvalna, kao i razrada modularnog sustava aplikacija koji pokazuje određenu vještinu i sustavni pristup.
LINK na natječajni rad
naziv koncepta: Grad otvorenih vrata
autori: Hearth (Igor Mladinović, Krešimir Đurić, Ivona Đurić)
Obrazloženje OS:
Natječajni rad interpretira motiv otvorenih vrata kao središnji element identiteta, oslanjajući se na povijesni grb i njegovu simboliku gostoprimstva. Koncept se nadograđuje kroz tipografski sustav u kojem se arhetipski oblik vrata koristi kao osnovni konstrukcijski element slova, stvarajući jedinstveni tipografski izraz. U primjenama, modularna struktura slova omogućuje fleksibilnost i varijacije, no složenost izvedbe rezultira smanjenom čitljivošću. Iako se pozdravlja intencija razvoja specifičnog grafičkog sustava koji povezuje tipografiju i simboliku grada, njegova kompleksnost i razina apstrakcije otežavaju praktičnu primjenu i jasnoću vizualne komunikacije.
LINK na natječajni rad
naziv koncepta: Kolaž Zagreba
autorica: Maša Gavran
Obrazloženje OS:
Rad ne odgovara adekvatno na projektni zadatak među ostalim jer predviđa redizajn službenog grba, što odstupa od smjernica natječaja. Ipak, Ocjenjivački sud pohvaljuje kreativnost u naraciji i interpretaciji elemenata identiteta te ističe da unatoč vizualno atraktivnoj prezentaciji, u radu izostaje dosljedan identitetski sustav, a veza između pojedinih elemenata nije uspostavljena dovoljno jasno.
LINK na natječajni rad
naziv koncepta: ZG WITH LOVE
autorica: Valinea Vinger
Obrazloženje OS:
Rad ne odgovara adekvatno na projektni zadatak i ne ispunjava većinu kriterija natječaja. Koncept je prezasićen vizualnim elementima, a logotip je nevješto oblikovan i nefunkcionalan. Iako je prikazano mnoštvo primjera primjene, to ne doprinosi kvaliteti rješenja, budući da temeljni identitet ostaje slab i nedovoljno promišljen.
LINK na natječajni rad
naziv koncepta: Nova vrata
autorica: Mirna Ptiček
Obrazloženje OS:
Rad donosi interpretaciju službenog grba, uz redukciju i stilizaciju njegovih elemenata – otvorenih vrata, mjeseca i zvijezde. Autorica razvija i display pismo nazvano “ZG inicijala”, koja proizlazi iz elemenata znaka i dosljedno se provodi kroz sustav. Isti elementi koriste se i za oblikovanje grafičkih uzoraka te aplikacija, čime se postiže visoka razina koherentnosti. Međutim, sustav koji počiva na repeticiji ograničenog broja sličnih elemenata ubrzo ipak postaje vizualno prezasićen, što dovodi do jednoličnosti i umanjuje dugoročnu održivost prijedloga.
LINK na natječajni rad
naziv koncepta: Zagreb ferlauf
autori: Adverta (Andrija Previšić); suradnica: Maja Višnjić
Obrazloženje OS:
Rad se temelji na fleksibilnom logotipu koji formira riječ “Zagreb” u različitim jednakovrijednim kompozicijama. Promjenjivi logotip se prilagođava formatima i kontekstima, te ostavlja prostor za inkorporiranje različitih autorskih jezika. Iako je kompozicijski fleksibilan i grafički izražajan, on ne pruža osnovu za detaljniju razradu vizualnog sustava, koji je ipak ostao nedorečen.
LINK na natječajni rad
naziv koncepta: The old and the new
autori: Atelje Altmann (Christian Altmann, Domen Ermenc)
Obrazloženje OS:
Ocjenjivački sud pozdravlja težnju za čistoćom i čitkošću znaka te tipografsku redukciju, no vizualna interpretacija ne uspijeva uspostaviti jasnu vezu sa Zagrebom. Znak dominantno komunicira vodu, što nije relevantno za identitet grada, bez obzira na to što leži na rijeci Savi.
LINK na natječajni rad
naziv koncepta: Otvorenih vrata
autorica: Iva Babaja
Obrazloženje OS:
Rad se temelji na interpretaciji otvorenih vrata preuzetih s povijesnog grba stiliziranjem osnovnih geometrijskih oblika u znak koji nastoji prenijeti ideju gostoljubivosti i otvorenosti. Sustav vizualnog identiteta razrađen je vrlo detaljno i metodično, što Ocjenjivački sud osobito pohvaljuje, uz posebnu pažnju posvećenu etapnom procesu redizajna identiteta gradskih institucija, koji omogućuje kontinuitet prepoznatljivosti kod korisnika. Korišteno tipografsko pismo je funkcionalno, s jasnim hijerarhijskim potencijalom. Multiplikacijom znaka nastaju uzorci, no zbog upotrebe malog broja sličnih elemenata ne postiže se očekivana vizualna dinamika. Također, kompleksna shema boja s velikim brojem srodnih tonova otežava razlikovanje i primjenu sustava. Iako se znak oslanja na prepoznatljiv povijesni motiv, njegovo apstrahiranje i izmještanje iz izvornog konteksta umanjuje njegovu jasnu identifikaciju s gradom Zagrebom.
LINK na natječajni rad
naziv koncepta: ZAGREB, love of beauty
autorica: Sara Frattini
Obrazloženje OS:
Ocjenjivački sud pozdravlja težnju za čistoćom i čitkošću znaka, a postupak redukcije elemenata prepoznaje kao ispravan. Međutim, izdvajanje pojedinih elemenata grba izvan cjelovitog konteksta, uz odabir specifične sheme boja, ne uspijeva jasno komunicirati pripadnost Zagreba njegovu geografskom i kulturnom prostoru.
LINK na natječajni rad
naziv koncepta: SFLC V2
autorica: Sara Frattini
Obrazloženje OS:
Rad ne odgovara adekvatno na projektni zadatak i ne ispunjava većinu kriterija natječaja. Predloženi znak sastoji se od apstraktnih oblika i kolorističke kompozicije koja ne uspijeva uspostaviti jasnu vezu sa Zagrebom. Simbolika ostaje neodređena, a oblikovna izvedba djeluje nesustavno i nedovoljno promišljeno.
LINK na natječajni rad
naziv koncepta: Open door
autor: Boris Ljubičić
Obrazloženje OS:
Rad ne odgovara adekvatno na projektni zadatak i ne ispunjava većinu kriterija natječaja. Ocjenjivački sud pohvaljuje eksperimentalni pristup tipografiji. Rad odlikuje originalan pristup, međutim uz problematičnu čitljivost, nejasni su i odnosi među elementima – izdvojena slova “Z” i “B” djeluju arbitrarno, dok fragmentacija “AG-RE” dodatno otežava razumijevanje. Nedostaje prikaz primjene i sustava vizualne komunikacije. Bez jasnog konteksta i sustava, logotip ostaje na razini formalne vježbe.
LINK na natječajni rad
naziv koncepta: Small is big
autor: Boris Ljubičić
Obrazloženje OS:
Rad ne odgovara adekvatno na projektni zadatak i ne ispunjava većinu kriterija natječaja. Ocjenjivački sud razumije ideju i poveznicu s Manduševcem, no nije uvjeren u njezin identitetski potencijal. Iako je logotip čitljiv, deformacija pojedinih slova narušava dosljednost oblika i vizualnu ravnotežu. Tipografski pristup pokazuje određenu razinu eksperimenta i oblikovne hrabrosti, no bez razrade i prikaza sustava, rad ne uspijeva etablirati funkcionalan identitet.
LINK na natječajni rad
naziv koncepta: Beli Zagreb grad
autor: Mirko Maglica
Obrazloženje OS:
Natječajni rad donosi precizno konstruiran znak, čija se fleksibilnost uporabe i varijacije u stvaranju sekundarnih znakova i geometrijskih uzoraka vješto prikazuje kroz primjenu u različitim kontekstima. No, rad propušta prikazati princip korištenje elemenata, što ostavlja dojam da znak funkcionira više kao dekorativni motiv nego kao nositelj identiteta. Osnovna grafička matrica, iako izvedbeno promišljena, svojom ornamentalnošću bliskija je turističkoj promociji nego institucionalnom vizualnom identiteta grada.
LINK na natječajni rad
naziv koncepta: Open doors to the future
autorica: Veronica Guadalupe Olio Escamilla
Obrazloženje OS:
Rad ne odgovara adekvatno na projektni zadatak i ne ispunjava većinu kriterija natječaja. Pokušaj stilizacije heraldičkog motiva rezultirao je nespretnim oblikovanjem koje ne uspijeva uspostaviti jasan i prepoznatljiv identitet Zagreba. Oblikovna izvedba djeluje kruto i neujednačeno, a tipografija ne uspijeva uspostaviti koherentnu vezu sa znakom.
LINK na natječajni rad
naziv koncepta: Kaldrma
autori: Prospekt
Obrazloženje OS:
Rad ne odgovara adekvatno projektnom zadatku i ne ispunjava većinu kriterija natječaja. Iako je intencija stvaranja sustava temeljenog na povijesnom kontekstu urbanog tkiva kaldrme zanimljiva, rad nije uspio postići potrebnu čitkost ni jasnu komunikaciju predloženih elemenata sustava. Štoviše, prijedlog znaka potpuno izostaje, a umjesto njega koristi se pročišćeni grb.
LINK na natječajni rad
naziv koncepta: The Open Blue Heart
autori: Antonija Majstorović / Manu d.o.o.
Obrazloženje OS:
Ocjenjivački sud uvažava analitički pristup i redukciju koja je prisutna u promišljanju znaka, no njegova izvedba nije rezultirala prepoznatljivošću. Čista vektorska stilizacija elemenata primjerena je za korištenje u digitalnim sučeljima, no ovakav pristup zbog svoje stilske obilježenosti ograničava širu primjenu znaka.
LINK na natječajni rad
naziv koncepta: Tri frtalja četiri
autori: Makol marketing tržišne komunikcije (Bojan Pajdaš (voditelj projekta); suradnici: Igor Verbnjak (art direktor), Marko Butorac i Marko Srdoč (dizajneri), Maja Sulić (pre-press))
Obrazloženje OS:
Rad se izdvaja razvojem originalnog tipografskog pisma koji proizlazi iz znaka. Sam znak predstavlja odjek modernističkih identiteta baziranih na redukciji i optičkom redefiniranju vizualnih specifičnosti slova te kao takav djeluje donekle anakrono u kontekstu suvremenih identitetskih sustava. Dodatno, ovaj natječajni prijedlog uključuje i vješto preoblikovan službeni grb koji u tom postupku redukcije zadržava sve osnovne heraldičke elemente, a jednako je dobro prilagođen korištenju u boji i monokromatski. Iako izveden s mjerom i estetskom preciznošću, taj pristup ipak nije u skladu sa smjernicama projektnog zadatka, koji ne preporučuje redizajn službenog grba.
LINK na natječajni rad
naziv koncepta: Vizualni identitet grada Zagreba
autor: Slavko Henigsman
Obrazloženje OS:
Ocjenjivački sud uvažava konceptualnu namjeru redukcije u apstraktnu mrežu koja zadržava obrise povijesnog grba. Međutim, rješenje se previše oslanja na prepoznatljivost grba, što mu onemogućuje da samostalno jasno komunicira identitet Zagreba.
LINK na natječajni rad
naziv koncepta: Grad otvorena srca
autor: Karlo Pocrnić
Obrazloženje OS:
Interpretacija povijesnog grba opterećena je elementima različitih mjerila — postupak ‘pikselizacije’, namijenjen ikonama, primijenjen je na elementima grba, što smanjuje njihovu vidljivost i stvara vizualni šum. Osim toga, ne nudi se razrada sustava identiteta izvan ovog jednog grafičkog postupka.
LINK na natječajni rad
naziv koncepta: Nova zagrebačka priča
autori: Video media
Obrazloženje OS:
Znak sadrži elemente koji su identitetski prepoznatljivi za Zagreb, no njihova integracija i upotreba sjenčanja smanjuju njegovu čitkost. Rad ne donosi prijedlog primjene znaka unutar sustava identiteta.
LINK na natječajni rad
naziv koncepta: Nova linija
autori: Futura DDB / Žare Kerin, Robert Križmančič, Futura Zagreb d.o.o.
Obrazloženje OS:
Ocjenjivački sud pozdravlja detaljnu razradu identitetskog sustava i intenciju uspostavljanja vizualne hijerarhije i dinamike koja može varirati ovisno o upotrebi. Međutim, osnovni znak i elementi izvedeni iz njega ostaju nedovoljno specifični, jer se oslanjaju na jezik vektorske infografike i piktograma.
LINK na natječajni rad
naziv koncepta: Felicijan
autor: Saša Prižmić
Obrazloženje OS:
Koncepcijski snažan postupak tipografske interpretacije povijesti Zagreba nalazi se u fokusu rada, no ostaje nedovršen; osim tretmana imena grada, ne predlaže daljnji sustav korištenja tipografije niti primjere razvoja identitetskog sustava komplementarnog znaku.
LINK na natječajni rad
naziv koncepta: ZaGRB
autor: Saša Prižmić
Obrazloženje OS:
Pohvalna je redukcija prisutna u razmišljanju o znaku, no Ocjenjivački sud primjećuje izostanak rafinirane razrade, osobito u tipografskom smislu. Vektorska čistoća primijenjena je u uvjetima slabije čitkosti, dok stilizacija elemenata ostaje nedovoljno prepoznatljiva.
LINK na natječajni rad
naziv koncepta: Jedinstvo u kompleksnosti
autorica: Doris Živalj
Obrazloženje OS:
Rad ne odgovara adekvatno na projektni zadatak i ne ispunjava većinu kriterija natječaja. Isticanje neogotičkog arhitektonskog elementa nije dovoljno povezano s cjelokupnom, slojevitom identitetskom slikom grada. Osim toga, sam znak ne pruža dovoljnu osnovu za dosljednu razradu sustava.
LINK na natječajni rad
naziv koncepta: Preko rijeke
autor: Bor Dizdar
Obrazloženje OS:
Ocjenjivački sud pozdravlja intenciju stvaranja potpuno novog znaka baziranog na geografskoj specifičnosti Zagreba. Međutim, nejasna je odluka da znak ostane unutar geometrije povijesne heraldike, zadržavajući krunu i štit. Crvena dijagonala prikazana u primjenama identiteta sugerira poništavanje poruke, dok ostali prikazani elementi ostaju u domeni osnovne grafike i tekstura, bez specifične razrade.
LINK na natječajni rad
naziv koncepta: Za Zagreb
autori: Axis design (Mirena Čale), Soma design (Željko Paulić)
Obrazloženje OS:
Pohvalan je pristup istraživanju tipografskog nasljeđa. Glavni nesporazum ovog rada je u ideji integriranja kratice ZG u logotip čime se dobiva ZGREB. Nejasno je zašto autori vjeruju u potencijal te ideje te čak razvijaju nove riječi u kojima mijenjaju slovo “a” slovom “g”.
LINK na natječajni rad
naziv koncepta: Grab Zagreb
autori: Soma design (Željko Paulić), Axis design (Mirena Čale)
Obrazloženje OS:
Korištenje verbalne dosjetke na hrvatskom jeziku jasno je u domaćem kontekstu, no nedovoljno razumljivo stranoj javnosti. Predloženi piktogrami nisu proizašli iz istog jezičnog sustava kao znak, dok se primjena previše oslanja na vizualno dominantni znak.
LINK na natječajni rad
naziv koncepta: Nek svatko radosti zna
autor: Žarko Kuvalja
Obrazloženje OS:
Ocjenjivački sud visoko ocjenjuje detaljnu razradu sustava, kao i kvalitetu izvedbe aplikacija, no tipografsko rješenje sadrži sistemsku grešku. Doslovno prenošenje stilizacije Kamenitih vrata koje je zamišljeno da zamjenjuje slovo “N” rezultiralo je iskrivljenom čitljivošću, zbog koje se naziv grada percipira kao ‘zngreb’.
LINK na natječajni rad
naziv koncepta: Zagreb is here
autorice: Yvonne Mak, Ejla Miletić
Obrazloženje OS:
Natječajni rad prepoznaje, valorizira i interpretira uzorak pokrova crkve sv. Marka na Gornjem gradu. Vješta i vrlo atraktivna koloristička interpretacija crjepova i unošenje novih i neočekivanih kombinacija konceptualna su snaga ovog rješenja. Grafički postupci i koncept korištenja uzoraka, kao i uparivanje s grbom, fotografijama ili korištenje kao ispuna piktograma, zaostaju za inicijalnim konceptom. Izostaje sustavno konstruiranje sustava identiteta, kakvo ovakvi osnovni elementi zasigurno podržavaju.
LINK na natječajni rad
naziv koncepta: Zagreb ukorak s vremenom
autorice: Yvonne Mak, Ejla Miletić
Obrazloženje OS:
Rad donosi prijedlog sustava baziranog na modularnim poljima/trakama koja zauzimaju površinu kao uzorak ili tvore modularne piktograme. Ne predlaže se novi znak, već se koristi postojeći grb uz novopredloženo tipografsko pismo. Iako je grafički sustav nedvojbeno atraktivan, on ostaje tek dekoracija zbog nepovezanosti s grbom i logotipom, djelujući kao zaseban grafički kod bez logične integracije s ključnim elementima sustava, kao i bez jasnog konceptualnog uporišta koje bi dalo smisao zaigranom grafičkom izrazu.
LINK na natječajni rad
naziv koncepta: Grad za sve boje
autori: Drybrush studio (Darian i Darko Bakliža)
Obrazloženje OS:
Natječajni rad istražuje i oslanja se na povijesne dokumente, no njegova izvedba donosi nepraktičnu i vizualno zagušenu vektorizaciju poteza kista, kojima se dodaje sjena ili efekt transparentnosti. Izostaje prikaz sustava i promišljen tipografski pristup.
LINK na natječajni rad
naziv koncepta: Zagreb Polygon
autori: Studio Eduardo Aires (Eduardo Filipe Valente Cunha da Silva Aires)
Obrazloženje OS:
Natječajni rad kao osnovni grafički element upotrebljava dvoosno simetrični oktogon nejednakih duljina stranica koji je prepoznat kao element koji se ponavlja na nekim od arhitektonskih spomenika grada. Pohvalno je stvaranje sustava i definiranje hijerarhije, prikaz mreže i fleksibilnosti osnovnog elementa. Logotip grada stiliziran je sličnim uglatim natpisom koje se koristi u komplementarnom kontrastu s geometrijskim grotesknim pismom. Iako predstavlja razrađen i jasan sustav, prijedlog ovog identiteta ne uspostavlja jasnu konceptualnu i likovnu vezu sa samim kontekstom identiteta grada.
LINK na natječajni rad
naziv koncepta: Otvorena vrata
autor: Momir Blažek
Obrazloženje OS:
Znak donosi suvremenu i vještu interpretaciju povijesnog grba, no natječajni rad prikazuje isključivo njegove kolorističke varijacije te pozicioniranje u različitim formatima i na različitim pozadinama uz neambiciozan izbor tipografskih pisama. Ipak, rad se ističe solidnom oblikovnom razinom.
LINK na natječajni rad
naziv koncepta: Fulir
autor: Neven Udovičić
Obrazloženje OS:
Rješenje se bazira na interpretaciji poznatog lika iz popularne kulture kao metonimiji duha grada. Iako su grafički elementi koji tvore znak modularni i fleksibilni, u svojoj dekonstrukciji u primjenama nisu prepoznatljivi, a u cjelini nisu niti prikladan odgovor na postavljeni zadatak. Ocjenjivački sud smatra da bi ovakav pristup bio prikladniji specifičnoj promotivnoj kampanji nego cjelovitom sustavu vizualnog identiteta.
LINK na natječajni rad
naziv koncepta: Zagreb Konekt
autorica: Martina Ratković
Obrazloženje OS:
Rad donosi razrađen sustav aplikacija identiteta, no ne odmiče se od očekivanih uporaba konstrukcijske mreže i ne uvodi specifične grafičke postupke. Znak je reduciran, ali ne koristi preopoznatljive elemente već je njegova pojavnost podređena jeziku vektorske grafike.
LINK na natječajni rad
naziv koncepta: Iza ugla
autori: Suicide Squad (Ivan Grgić, Rudolf Crnko, Lucian Mirdita)
Obrazloženje OS:
Rad ne odgovara adekvatno na projektni zadatak i ne ispunjava većinu kriterija natječaja. Predloženi elementi ne uspostavljaju prepoznatljiv vizualni identitet, a prezentacija sugerira nerazumijevanje metodologije dizajniranja identiteta grada. Rad ne prikazuje aplikacije, niti predlaže sustav vizualnog identiteta.
LINK na natječajni rad
naziv koncepta: Sve boje Zagreba
autori: Suicide Squad (Ivan Grgić, Rudolf Crnko, Lucian Mirdita)
Obrazloženje OS:
Rad ne odgovara adekvatno na projektni zadatak i ne ispunjava većinu kriterija natječaja. Vizualni pristup je nesustavan, bez prave metodološke osnove, a ilustrativni smjer sugerira nerazumijevanje zadatka i kompleksnosti oblikovanja vizualnog identiteta grada.
LINK na natječajni rad
naziv koncepta: Bok Bok
autori: Suicide Squad (Ivan Grgić, Rudolf Crnko, Lucian Mirdita)
Obrazloženje OS:
Rad ne odgovara adekvatno na projektni zadatak i ne ispunjava većinu kriterija natječaja. Vizualni pristup je nesustavan, bez prave metodološke osnove, a ilustrativni smjer sugerira nerazumijevanje zadatka i kompleksnosti oblikovanja vizualnog identiteta grada.
LINK na natječajni rad
naziv koncepta: Dualizam
autorica: Zrinka Barbara Penava Dogan
Obrazloženje OS:
Natječajni rad temelji se na dualnostima i oprekama prepoznatima u povijesti i prostoru grada, no predloženi vizualni kod ne uspijeva do kraja tu ideju prevesti u uspješan vizualni identitet. Rad se ističe višom oblikovnom razinom, a iako su unutar fleksibilnog sustava kombinacije elemenata zanatski kvalitetno razrađene, njihov odnos prema identitetu grada ostaje neprecizan, a osnovni vizualni standard djeluje preopterećen elementima.
LINK na natječajni rad
naziv koncepta: ZAGREB-Z-2025
autor: Gorazd Učakar
Obrazloženje OS:
Natječajni rad prezentira ambiciozno razrađen novi znak koji reinterpretira sve elemente povijesnog grba u reduciranoj formi. Upitno ostaje arbitrarno smještanje zvijezde i mjeseca u ravnini s gradskim vratima. Pozornost posvećena odabiru tipografskog pisma i njegovim detaljima nije prisutna i u razradi korištenja tog pisma u smislu njegova korištenja u hijerarhiji informacija i kombinaciji s drugim pismom. Natječajni rad nudi djelomičnu razradu grafičkih postupaka u kojima dominira sekundarni znak koji se, iako očito apstrahiran iz verzalnog slova Z, ipak čita kao brojka 7.
LINK na natječajni rad
Priopćenje preuzmite ovdje.
Vizualne materijale za objavu preuzmite ovdje.
Raspisivač i Provoditelj natječaja, kao i članovi Ocjenjivačkog suda, čestitaju nagrađenim autorima, a svim ostalim natjecateljima zahvaljuju na sudjelovanju.