Radionice obuhvaćaju širok spektar tema na različite načine vezanih uz pojam otvorenog dizajna, a vodi ih niz zanimljivih autora i timova iz Hrvatske i inozemstva: Roel Roscam Abbing i Yoana Buzova, Maja Kolar i Maša Poljanec, Emanuele Bonetti i Loredana Bontempi, Dina Karadžić i Vedran Gligo, Lea Vene i Ivana Čuljak, Tessa Bachrach Krištofić, Dina Milovčić i Franka Tretinjak te Andreja Rožić. Detalje o terminima održavanja i načinu prijave pročitajte u nastavku!
Otvorena moda (Lea Vene & Ivana Čuljak)
Datumi održavanja: 28. 5. – 29. 5. 2016.
Lokacija: Pogon, Kneza Mislava 11
Prijave su otvorene do petka, 27.5. u 17 sati
Prijave šaljite mailom na: info@dan-d.info
Koncept otvorene mode razmatramo u kontekstu jačanja ‘ready-to-wear’ industrije, kao univerzalnog sistema masovne produkcije estetiziranih odjevnih predmeta, koja kulminira ‘60-tih godina 20. stoljeća. Taj proces ujedno je i proces demokratizacije simbola — modne oznake (branda) koji zadržava ‘ekskluzivnost’ unutar demokratiziranog modnog sistema. Unatoč liberalizaciji navika prethodno vezanih uz visoku modu i destabilizaciji rodnih uloga, ‘le look’ (appearance) modni sustav nastavlja određivati naše tjelesne parametere, čiju ‘otvorenost’ dodatno determiniraju socijalno-kulturne norme te pojedinačni i/ili grupi habitusi.
Kolaboracija modnih dizajnera koje etablira institucionalni modni sistem s brendovima koji proizvode za masovno tržište odjeću po pristupačnim cijenama (kao što su primjerice, H&M ili Uniqlo) primjeri su otvaranja mode na samom tržištu. S druge strane, koncept otvorene mode može se iščitati u modnim medijima preko kojih modna poruka može biti slobodno plasirana i distribuirana (modni i lifestyle magazini, stručni magazini poput Burde ili razni DIY tutoriali).
Dvodnevna radionica zamišljena je kroz eksperimentalni format propitivanja koncepta otvorene mode. Uzimajući u obzir sistem mode i njegovu neodvojivu vezu s tržištem te pojedinačnim i/ili grupnim habitusom propitivat ćemo koncept otvorene mode, hijerarhiju sustava, kulturne i socijalne aspekte koji određuju otvorenost modnog sistema samog. Otvorenu modu promatramo kao rez, otvor ili rascjep koji propituje naizgled cjelovitu modnu poruku koju servira modni sustav. Rez otvara pitanja o prostoru ispreplitanja mode i roda, tijela, identiteta, kulture, klase, slike.
Radionica će se odvijati na dvije razine. U praktičnom djelu, uz prethodno pripremljene ‘alate’ dostupne na radionici, dizajnirat će se odjevni predmeti kroz kolaborativni proces koji vodi prema novoj rastvorenoj formi — nepredvidljivom finalnom proizvodu. Nakon praktičnog dijela slijedi analiza procesa i finalnih proizvoda.
Lea Vene je povjesničarka umjetnosti, kulturna antropologinja i teoretičarka mode. Radi kao kustosica u galeriji Miroslav Kraljević, suradnica je na ETNO film festivalu u Rovinju, istraživačica u Centru za istraživanje mode i odijevanja — CIMO i vanjska suradnica na Tekstilno-tehnološkom fakultetu.
Ivana Čuljak završila je modni dizajn te teoriju i kulturu mode na Tekstilno-tehnološkom fakultetu, završila je program Kustoska platforma te godišnji edukativni program Centra za ženske studije. Kao dizajnerica Ivana je sudjelovala na projektima inkluzivnog dizajna u organizaciji HDD-a, organizatorica je artOmat — sajam nekonvencionalni umjetničkih predmeta, istraživačica u Centru za istraživanje mode i odijevanja — CIMO, te je na stručnom osposobljavanju kao kustosica u Muzeju Grada Zagreba.
Bibliotecha (Roel Roscam Abbing i Yoana Buzova)
Datum održavanja: petak, 10. 6. 2016.
Prijave su otvorene do četvrtka, 9. 6. u 17 sati
Prijave šaljite mailom na: info@dan-d.info
Bibliotecha je alternativni model distribucije digitalnih tekstova koji udrugama, kolektivima ili zajednicama dopušta da stvaraju i dijele vlastite zbirke. Sustav se oslanja na mikroračunalo i open-source softver koji poslužuju knjige preko lokalnog wi-fi hotspota. Tijekom radionice, polaznici će korak po korak proći uvod u uspostavljanje sustava Bibliotecha. Na kraju radionice svaki polaznik ili grupa ponijet će kući svoj čvor Biblioteche spreman za distribuciju elektroničkih knjiga.
Roel Roscam Abbing (1990., NIZ) umjetnik je i istraživač koji se bavi problemima i kulturama vezanima uz mrežno računalstvo. Također se bavi temama poput mrežnih infrastruktura, politike tehnologije te uradi sam pristupa. Magistrirao je umrežene medije na Institutu Piet Zwart u Rotterdamu, a prvostupničku diplomu dobio je na Akademiji Willem De Kooning. Trenutno predaje na Odsjeku za digitalne vještine na Akademiji Willem de Kooning.
Yoana Buzova je interdisciplinarna umjetnica kojoj je jako stalo do javnog prostora te zanemarenih trenutaka i objekata. Koristi se niskotehnološkim, uradi sam metodama, nađenim i prenamijenjenim materijalima, kako bi stvorila poetične trenutke. Joana je opsjednuta kutijama. Nedavno je magistrirala na Institutu Piet Zwart u Rotterdamu u Nizozemskoj, a prije toga je prvostupničku diplomu iz fotografije dobila na Nacionalnoj akademiji za kazališnu i filmsku umjetnost u Sofiji. Predavačica je i instruktorica u Interaction Station na Akademiji Willem De Kooning u Rotterdamu te je članica Filmwerkplaats.
Muzej budućnosti — Dizajn scenariji (Maja Kolar i Maša Poljanec
Datum održavanja: petak, 10. 6. 2016.
Prijave su otvorene do četvrtka, 9. 6. u 17 sati
Prijave šaljite mailom na: info@dan-d.info
Radionica Muzej budućnosti — Dizajn scenariji bavi se preispitivanjem funkcioniranja i uloge muzeja, te idejom što bi on mogao predstavljati u budućnosti. Muzeji se transformiraju i postaju nove institucije i sustavi, platforme za komunikaciju, povezivanje, razmjenu i nove vrste susretanja. Na temelju prethodno provedenog istraživanja skicirati će se više spekulativnih dizajn scenarija o muzeju budućnosti — odnosno različitim mogućnostima komunikacije između ljudi, objekata i prostora (posjetitelj–objekt, kustos–muzej,…). Scenariji će kroz propitivanje uspostavljenih sustava i uloga ponuditi nekoliko utopističkih prijedloga u vidu dizajna hipotetskih društvenih situacija, budućih usluga, predmeta, novih profesija, narativa, iskustava, alternativnih mogućnosti i sl. u muzeju budućnosti.
Promišljat će se kako tehnologije oblikuju budućnost muzeja, predviđat će se upotreba postojećih i hipotetskih tehnologija (aplikacije, društvene mreže, 3d printanje, virtualne realnosti, phygital metode, multimedija, kloniranje…), zatim metodologija (eksperimenti, novi komunikacijski modeli, igre, terapije, rituali, novi modeli rada, ekspedicije…) i potreba (open-source, hiper-produkcija, participacija, novo učenje i razmjena, art-aktivizam, neo-arhiviranje, inter- i anti- disciplinarnost, nanoturizam, neo-ekonomija, utopija…).
Istraživački dio ovog projekta autorice su provele u sklopu međunarodnog projekta ‘Translocal: Museum as Toolbox’ u kojem sudjeluju europski muzeji suvremene umjetnosti: MSU Zagreb (Hrvatska), Universalmuseum Joanneum/Kunsthaus Graz (Austrija), KUMU Tallinn (Estonija), Museion Bozen (Italija)i Muzeum Sztuki Łódź (Poljska). Projekt je započet u listopadu 2015. i trajat će sve do listopada 2017., a svrha mu je međusobno povezivanje i razvijanje novih alata komunikacije muzeja sa širom publikom.
Maja Kolar i Maša Poljanec nezavisne su dizajnerice i strastvene sakupljačice informacija. Njihovu je praksu najbolje opisati kao tematska istraživanja bazirana na dizajnerskom radu. Taj je pristup vidljiv u većini njihova rada unutar kulturnog sektora, kao i na polju društvenog dizajna. Njihovo je sjedište umjetničko-dizajnerski kolektiv Oaza, kojeg su i suosnovale u Zagrebu 2013. godine. Oaza je prvotno formirana nakon niza međusobnih dizajnerskih suradnji šest članica. Izražen istraživački pristup radu vidljiv je u njihovom kontinuiranom bavljenju kulturnim projektima, bilo to kroz grafički i dizajn proizvoda, socijalni dizajn, dizajn scenografije i interijera, istraživanje i primijenjenu historiografiju, ali i kroz samoinicirane projekte koji se više baziraju na storytellingu i kontekstualnom istraživačkom radu. Kroz javna predavanja, radionice i prezentacije pokušavaju na nove načine doprinijeti dizajnerskoj praksi i edukaciji. Više o voditeljicama: www.o-a-z-a.com
Peer-to-peer Open Design Workshop (Emanuele Bonetti i Loredana Bontempi)
Datum održavanja: subota, 11. 6. 2016.
Prijave su otvorene do četvrtka, 9. 6. u 17 sati
Prijave šaljite mailom na: info@dan-d.info
Peer-to-peer Open Design Workshops niz su radionica namijenjenih grafičkim dizajnerima. Na njima, polaznici moraju dovršiti dizajnerski zadatak u kratkom roku koristeći nove peer-to-peer metode suradnje. Polaznici će proći kroz sve najvažnije aspekte dizajnerskog procesa, od istraživačke i konceptualne faze, do ostvarenja dizajnerskog prijedloga, i to kroz alternativni dizajnerski proces koji svim dizajnerima u grupnom projektu daje jednaka prava i odgovornosti, te se svaka odluka donosi bez klasične hijerarhije ili središnje kontrole. Na dizajnerski brief polaznici moraju reagirati koristeći tehnike savladane u sklopu projekta ‘P2P design strategies’ kako bi pokazali da peer-to-peer okruženje može biti — u najmanju ruku — učinkovito koliko i ono hijerarhijsko. Izvorno osmišljen 2009. u sklopu magistarskoga rada, peer-to-peer dizajnerske radionice održane su nekoliko puta na raznim festivalima dizajna, te u mnogim školama i institucijama. Više o radionicama: http://p2pdesignstrategies.parcodiyellowstone.it/
Parcodiyellowstone je studio komunikacijskog dizajna usredotočen na web dizajn i brendovski identitet sa sjedištem u Milanu. Svaki projekt smatramo prilikom za stvaranje jedinstvenih i suvremenih rješenja s ciljem komunikacije vrijednosti naših klijenata. Pomoću istraživanja, tehnologije i kreativnosti pružamo web dizajn, brendovski identitet, izdavaštvo, ilustracije, kampanje i društvene mreže. Vjerujemo u podučavanje i dijeljenje. U posljednjih nekoliko godina surađivali smo s CFP Bauer [IT], Naba [IT], Politecnico di Milano [IT], Accademia Santa Giulia [IT], Accademia di Brera [IT], Willem De Kooning Academy [NIZ] te XY [IT]. Više o voditeljima: http://www.parcodiyellowstone.it/
Radionica Peer-to-peer Open Design omogućena je u suradnji s Talijanskim institutom za kulturu u Zagrebu.
Hiper|teze – Data mining i analiza teksta (Dina Karadžić i Vedran Gligo)
Datum održavanja: subota, 11. 6. 2016.
Prijave su otvorene do četvrtka, 9. 6. u 17 sati
Prijave šaljite mailom na: info@dan-d.info
Jednodnevna praktična radionica Hiper|teze temelji se na slobodnom pristupu interdisciplinarnim principima prikupljanja i računalne analize tekstualnog sadržaja. Epicentar radionice je open-source softver RapidMiner Studio kojeg koristimo za ekstrakciju i obradu temeljnih jezičnih semantičkih jedinica — riječi. Kao materijale za ovaj tip postupka možemo koristiti vlastite datoteke, već postojeće data setove, ili, općenito, bilo koji internetski izvor s većom količinom znakova. Računalna analiza ‘teksta kao realiziranog jezika’ omogućuje nam kvantifikaciju pojmova, čime se primičemo korak bliže transparentnosti i objektivizaciji suvremenog ‘dizajniranja diskursa’. Prikupljene semantičke podatke, izvučene iz njihovog prirodnog/funkcionalnog okruženja, možemo upotrijebiti za čitav niz vizualnih izričaja, od utilitarnih/pragmatičnih (korisnih u polju podatkovne znanosti), do potpuno apstraktnih i iznenađujuće likovnih/asemičkih. Rezultat radionice bit će autorska djela s izvorom u pronađenim, tuđim podacima, te ishodom u obliku upečatljivih, vlastitih autorskih vizualizacija.
Podržavanjem novih istraživačkih procesa kroz paradigmu jezika kao alata, cilj je potaknuti analitički pristup pri promatranju born-digital ili već postojećeg digitaliziranog diskursa i naglasiti odgovornost pri daljnjem (su)kreiranju on-line prostora kao kolektivnog digitalnog repozitorija ideja. Eksperimentalan pristup otvara nam široko polje za (re)interpretiranje semantike suvremenih data setova (i svega što može postati data setom), te omogućuje kritičko stajalište prema suvremenom dizajnu kao integralnom dijelu društvenih procesa. Cilj radionice je kroz tehničke procese data mininga potaknuti nove metode inspiriranja, grupnog donošenja odluka, te kreiranja meta-sadržaja koji plijeni pažnju. Radionica je namijenjena svima s istraživačkim impulsom — posebice studentima, dizajnerima, umjetnicima, hakerima, pjesnicima, pojedincima opsjednutima podacima, i ostalima. Polaznici rade samostalno (uz vodstvo), i materijale za analizu biraju prema vlastitom izboru. Za prisustvovanje radionici potrebno je imati vlastito računalo s Linux, OSX ili Windows operativnim sustavom.
Vedran Gligo — voditelj projekta hacklab01 [hacklab01.org] u AKC Attack [attack.hr], GNU / Linux entuzijast, freelance content manager i web developer. Suradnik na raznim umjetničkim projektima kao što su Pivilion.net i /’fu:bar/ [fubar.space]. Ima poster Richarda Stallmana u sobi i misli da bi sve trebalo biti pod GPLom. Više o Vedranu:v3d.space
Dina Karadžić — BFA+MFA na ALU Zg 2012; od 2014. suosnivačica i umjetnička voditeljica umjetničke organizacije Format C [www.formatc.hr], organizacije s fokusom na suvremenom umjetničkom istraživanju i suradničkom stvaralaštvu. Aktivno (su)djeluje u području suvremenih transdisciplinarnih i edukativnih praksi; eksperimentira u području vizualne | digitalne | internetske umjetnosti; radila u poljima stop-animacije i autorskog oblikovanja likova, te freelance ilustracije. Više o Dini:formatc.hr/j3d1n4
Dizajnerska početnica: GIFart (NJI3 / Tessa Bachrach Krištofić, Dina Milovčić i Franka Tretinjak)
Datum održavanja: nedjelja, 12.6.2016.
Uzrast polaznika: srednjoškolci i brucoši
Prijave su otvorene do subote, 11.6. u 17 sati
Prijave šaljite mailom na: info@dan-d.info
Gifovi — grafiti interneta — oblik su komunikacije dostupan svima. Mladi ih često koriste u međusobnoj komunikaciji na društvenim mrežama, a najčešće u gotovom obliku u kojem su ih na internetu već pronašli. No uz malo truda, gifovi mogu postati jak komunikacijski alat! Cilj radionice je naučiti mlade kako stvarati animirane gifove i koristiti ih kao komunikacijski alat kroz animirani crtež, dizajn ili fotografiju!
NJI3 dizajnerski je kolektiv koji čine Tessa Bachrach Krištofić, Dina Milovčić i Franka Tretinjak, članice HDD-a. Izlagale su na brojnim izložbama, sudjelovale na radionicama i vodile ih. Nagrađivane su dizajnerice koje se bave dizajnom u tiskanim i virtualnim oblicima.
Dizajnerska početnica: Tijelo i odijelo (Andreja Rožić)
Datum održavanja: nedjelja, 12. 6. 2016.
Uzrast polaznika: niži razredi osnovne škole
Prijave su otvorene do subote, 11. 6. u 17 sati
Prijave šaljite mailom na: info@dan-d.info
Odjenuti se (ili razodjenuti) prirodna je ljudska potreba, način na koji ljudsko tijelo i osoba osiguravaju protezanje u prostor i vrijeme, a time i prvu komunikaciju s drugima. Ova radionica govori o razvoju odjevnih predmeta te njihovom odnosu prema ljudskom tijelu i njegovim pokretima. Kroz izradu kostima od papira i filca klamanjem i lijepljenjem, naučit ćemo o razlici između zapadnjačke i ne-zapadnjačke odjeće, te odnosu prema tijelu (naglašavanjem spola/neutraliziranjem spola; olakšavanjem kretnji; stvaranjem novih gesti zbog odjeće i modnih dodataka).
Andreja Rožić, mag. ing. des., završila je Školu za primijenjenu umjetnost i dizajn te Tekstilno-tehnološki fakultet u Zagrebu. Karijeru je započela kao pripravnica modnog dizajnera, a trenutno radi kao dizajnerica interijera u vlastitoj tvrtki. Uže polje interesa joj je istraživanje funkcionalnosti stvari i prostora, te njihov odnos prema ljudskom tijelu.