Izložba Borisa Ljubičića “Pažnja: logo! VIII. Mediteranske igre” u Lyonu

U sklopu serije izložbi Pažnja: logo! u Muzeju tiska i grafičkih komunikacija (Musée de l’imprimerie et de la communication graphique) u Lyonu, prije tjedan dana otvorena je izložba posvećena dizajnu VIII. Mediteranskih igara održanih u Splitu 1979. godine. Polazište same izložbe je znak Mediteranskih igara, koji je dizajnirao Boris Ljubičić, ali izložba uključuje širok raspon tiskanih materijala koji je Tim vizualne komunikacije CIO pod Ljubičićevim art direktorskim vodstvom producirao za Igre. Radovi predstavljeni na izložbi u Lyonu posuđeni su iz arhiva dizajnera (Studio International), Hrvatskog športskog muzeja u Zagrebu i Muzeja sporta u Splitu. Izložba ostaje otvorena do 1. ožujka 2020.

Aktualna izložba o VIII. Mediteranskim igrama treća je po redu iz ciklusa u cijelosti posvećenog dizajnu logotipa. Muzej koji je osnovan u Lyonu, nekadašnjem središtu francuskog tiska i trgovine knjigama, izložio je ovoga puta Ljubičićeve grafičke radove koji su nastali za međunarodnu sportsku manifestaciju 1979. godine. Glavna zadaća muzeja je dokumentiranje i prezentacija tiskanih knjiga i grafičke umjetnosti, među kojima se ističu i rijetka izdanja poput Gutenbergove Biblije.

ljubicic lyonU stalnom se postavu nalaze i kultni moderni časopisi, ali i kolekcija tiskarskih strojeva. U takvome ambijentu otvorena je izložba grafičkih radova Borisa Ljubičića i Tima za vizualnu komunikaciju Centra za industrijsko oblikovanje (CIO) koji su, s obzirom na opseg svojih radova i promišljanje o cjelokupnom vizualnom predstavljanju Igara, stvorili svojevrsni total dizajn koji je i danas jednako upečatljiv kao i u vrijeme nastanka.

glavni plakat MIS79

Glavni plakat 8. Mediteranskih igara

Iako su manje poznate od Olimpijskih igara, njihovo je osmo izdanje predstavljeno kao strateški projekt koji je osim ulaganja u infrastrukturu, zahtijevao i cjelokupno grafičko, odnosno vizualno oblikovanje. Uz Zimske olimpijske igre u Sarajevu 1984. i Univerzijadu 1987. godine u Zagrebu, Mediteranske igre svakako se uvrštavaju među najvažnije međunarodne sportske manifestacije koje su se održale u bivšoj državi. Polazište vizualnog identiteta Igara bio je logo koji je morao biti prepoznatljiv i dovoljno snažan da postane njihovim trajnim znakom. Osim toga, logo je trebao uzdignuti njihov status na razinu mnogo poznatijih olimpijskih vrijednosti. Upravo je težnja povezivanju s Olimpijskim igrama vidljiva i na samome logu koji vjerno prati zamisao Pierrea de Coubertina, osnivača modernih Olimpijskih igara. Umjesto pet prstena koji kod de Coubertina predstavljaju pet naseljenih kontinenata – sudionika Olimpijade, kod Ljubičića se pojavljuju tri distorzirana prstena, simbola triju kontinenata – sudionika Mediteranskih igara. Prsteni koji predstavljaju Europu, Afriku i Aziju uronjeni su u plavu pozadinu koja simbolizira Sredozemno more kao poveznica između triju kontinenata. Sami prsteni valovito su distorzirani i tako stopljeni s plavom, morskom pozadinom. Takav efekt nije se mogao dobiti uobičajenim crtačkim alatima, već se je morala stvoriti optička iluzija dobivena postavljanjem ploče valovitog stakla preko uzorka kružnica. Iako je poveznica s Olimpijskim igrama vrlo jasna i direktna, Ljubičićevi prsteni svakako su vizualno čisti te posjeduju vlastitu autentičnost, zbog čega su i postali trajnim simbolom Igara.

ljubičić lyon

Knjiga grafičkih standarda MIS’79

Na tako zahtjevnom projektu, uz Borisa Ljubičića kao art direktora i dizajnera, radio je čitav tim sastavljen od niza priznatih dizajnera. U Timu za vizualne komunikacije CIO-a bili su uključeni Rajna Buzić-Ljubičić, Stipe Brčić, Hrvoje Devide, Stuart Hodges, ali i brojni drugi. Uz dizajnere, na projektu su bili uključeni i brojni fotografi poput Siniše Knafleca, Esada Čičića, Petra Dabca, Mladena Tudora, Hrvoja Kneza i drugih. Budući da je zaista riječ o širokom spektru ostvarenih grafičkih rješenja, koji su podrazumijevali cjelokupno osmišljavanje vizualnog identiteta Igara – od akreditacija i kalendara do signalizacije, plakata i urbanih intervencija – ovaj se kompleksan projekt može nazvati total dizajnom.

ljubičić lyon
Kod odabira boja, može se vidjeti jasan odmak od uobičajenih čistih tonova primarnih i sekundarnih boja. Umjesto njih, za osnovu su izabrane svijetle i zagasite varijante plave, zelene, narančaste, crvene i toplosive – primijenjene zbog kolorističkih vrijednosti Mediterana. Za Mediteranske igre u Splitu korišten je i dopunjen sustav piktograma kojeg je dizajnirao njemački grafičar Otl Aicher za Olimpijske igre 1972. godine u Münchenu. Izložba uključuje više od 70 realiziranih i tiskanih izložaka, kao što su priručnik grafičkih standarda, 24 plakata, službena zastava Igara, promotivne zastave, medalje, akreditacije, diplome, suveniri u tekstilu i metalu, koje su Tim za vizualne komunikacije CIO-a pod Ljubičićevim art direktorskim i dizajnerskim vodstvom dizajnirali i producirali za Igre. Svi izlošci su u izvornom obliku uz dodatak još 20 logoa Borisa Ljubičića u formi printa.

72325651_10218101271656185_4559759876703649792_o
Modernistički grafički dizajn pretočio je moto Igara: „sport, mir, prijateljstvo“ u vizualni i univerzalni jezik. Opsegom velik i tehnički zahtjevan projekt značio je mnogo za proboj hrvatskog dizajna na međunarodnoj razini. Inovativnim oblikovanjem i stvaranjem trajnog vizualnog identiteta te korištenjem suvremenog tipografskog oblikovanja, Ljubičić i tim CIO-a uspjeli su nadići tadašnje dosege dizajnerskog djelovanja na području nekadašnje države te uspostaviti standarde koje je kasnije trebalo slijediti.

Više o izložbi možete pročitati ovdje.