INTANGIBLE / NEOPIPLJIVO u MSU Zagreb (22. 3. – 7. 4. 2016.)

U NO galeriji Muzeja suvremene umjetnosti u Zagrebu, u utorak 22. ožujka 2016. u 19 h otvara se izložba INTANGIBLE / NEOPIPLJIVO, koja predstavlja radove autora, scenografa, redatelja i vizualnih umjetnika: BADco., BORISA BAKALA i LEA VUKELIĆA, BOŽENE KONČIĆ BADURINA, DAMIRA BARTOLA INDOŠA i TANJE VRVILO, OLIVERA FRLJIĆA i IGORA PAUŠKE, SINIŠE LABROVIĆA, KATE MIJATOVIĆ, BORUTA ŠEPAROVIĆA i VLASTE ŽANIĆ. Kustosi izložbe su MARKO GOLUB, NIKOLA RADELJKOVIĆ i IGOR RUŽIĆ, redateljica filmova je ANA MARIJA HABJAN, a autor postava i interaktivne instalacije je MAURICIO FERLIN.

Izložbom Intangible / Neopipljivo Republika Hrvatska se predstavljala na posljednjem Praškom kvadrijenalu scenografije i scenskog prostora, gdje su njeni autori i umjetnici nagrađeni Zlatnom medaljom PQ 2015 za najbolje korištenje scenskog prostora. Izložbu su organizirali Ministarstvo kulture RH i Hrvatsko dizajnersko društvo, a ovo je prvo njeno izlaganje u Zagrebu u cjelovitom obliku, uključujući i instalaciju koja je bila integralni dio nastupa u Pragu. Naime, prije predstavljanja u MSU, koncepcija Intangible prikazana je kao serija performansa i jednovečernje događanje u Tvornici Jedinstvo u prosincu 2015., u sklopu projekta Institucije treba graditi.

 

P1000076 (Custom)

Postav izložbe na Praškom kvadrijenalu 2015; dizajn postava / instalacije: Mauricio Ferlin; fotografija: Lovro Rumiha

 

Koncepcija Intangible tematizira prošireni pojam scenografije na sjecištu između izvedbene i suvremene vizualne umjetnosti. U skladu s temom Kvadrijenala Shared space – Music, Weather, Politics, pokušala je rasvijetliti različite metode, pristupe, aktivnosti i objekte koji imaju snažan scenografski učinak, a pritom sami po sebi nisu nužno scenografija u smislu iluzioniranja scenskog prostora. Konkretno, koncepcija polazi od primjera predstava i izvedbi koje se oslanjaju na participativnost i inkluzivnost, na fikcionalizaciju stvarnih arhitektonskih i javnih urbanih prostora, na prostor izvedbe kao mjesto kreativnog antagoniziranja, ili na specifični tretman nominalno izvedbenog i posvećenog prostora pozornice. Izložba također obuhvaća recentne primjere umjetnosti performansa, koji se zbog svog neposrednog i najčešće nefikcionalnog i nenarativnog karaktera rijetko razmatraju u kontekstu scenografije.

 

P1000122 (Custom)

Postav izložbe na Praškom kvadrijenalu 2015; dizajn postava / instalacije: Mauricio Ferlin; fotografija: Lovro Rumiha

 

U tom segmentu istaknute su one umjetničke prakse koje u sklopu performerskog čina prisvajaju i aktiviraju prostor izvedbe, ili involviraju samu publiku kao suučesnike i čimbenike scenskog prostora. Jedna od središnjih tema također je i duboka razdvojenost između izvedbene umjetnosti i umjetnosti performansa u njihovim specifičnim kulturnim i umjetničkim kontekstima, u kojima su percipirani kao da ekskluzivno pripadaju ili vizualnoj umjetnosti, ili teatru. Konačno, izložba pridaje pažnju i onim izvedbenim praksama koje nemaju nužno luksuz involviranja visokospecijaliziranih profesionalaca za svaki aspekt svojih produkcija, i umjesto toga oslanjaju se na intenzivne kreativne procese u kojima su uloge redatelja, pisca, izvođača, skladatelja, scenografa i drugih, nerijetko zamućene.

 

P1000132 (Custom)

Postav izložbe na Praškom kvadrijenalu 2015; dizajn postava / instalacije: Mauricio Ferlin; fotografija: Lovro Rumiha

 

Za izložbu je odabrano 9 umjetnika i timova (umjetnika performansa, redatelja, scenografa) čija su djela realizirana u razdoblju proteklih šest godina predstavljena u formi kratkih filmova. Sami filmovi kombinacija su dokumentarnog video materijala, deskriptivnog pripovjedanja i govora u prvom licu. Redateljica filmova je Ana Marija Habjan. Okvir u kojem su predstavljeni na Kvadrijenalu je autorska scenografska instalacija za sebe, koja također reflektira glavnu temu Shared Space uvlačeći gledatelja izložbe u interaktivnu platformu koja sama funkcionira kao svojevrsna pozornica. Dizajner instalacije i izložbenog postava je ugledni dizajner, scenograf i umjetnik Mauricio Ferlin. Kustosi izložbe su kustos i likovni kritičar Marko Golub, dizajner i scenograf Nikola Radeljković i kazališni kritičar Igor Ružić.

Katalog hrvatske izložbe možete skinuti ovdje:
PQ INTANGIBLE katalog_web

 

Predstavljeni umjetnici i projekti:

 

BADco. (izvedbeni kolektiv)
Ima li života na sceni? – vježbe iz oblikovanja Zemlje
Pogon Jedinstvo, Zagreb
Produkcija: BADco. i Domino, 2012.

 

BADco - Is There Life on Stage (Custom)

Is There Life on Stage—Excercises in Terraforming (Pogon Jedinstvo, Zagreb; 2012); fotografija: Tomislav Medak

 

Uz svoju serijalnu strukturu Ima li života na sceni? – vježbe iz oblikovanja Zemlje je u najmanju ruku dvostruka izvedba – sastoji se od meta-teatarskih propitivanja funkcija kako publike, tako i izvođača unutar sustava reprezentacije i fizičkog kondicioniranja tog istog sistema. Slijedom toga, izvedba nudi prijedlog umjesto odgovora, ontološki vraćajući ‘ljudsko’ natrag u središte.

 

Božena Končić Badurina (vizualna umjetnica)
Štićeni prostor

Muzej moderne i suvremene umjetnosti, Rijeka, 2011.

Bozena Koncic Badurina - Protected Space (Custom)

Štićeni prostor (Muzej moderne i suvremene umjetnosti, Rijeka; 2011) – fotografija: Božena Končić Badurina

Štićeni prostor pripada grupi radova u kojima ova umjetnica već uzima postojeću arhitekturu i naseljava je pogledima, ponašanjima i pravilima ophođenja koja brišu i poplavljuju granicu između publike, izvođača i prostora izvedbe. Tako prostor koji sam po sebi ne nosi nikakav sadržaj niti upečatljivost dobiva neke sasvim nove gabarite nevidljive i beznačajne svakome tko nije prethodno upoznat s uvjetima i pravilima njegova korištenja. Pravila mu daju strukturu, ponašanje mu daje formu neprobojniju i kruću nego bilo kakav zid, i bilo kakva arhitektura

 

Boris Bakal (autor i redatelj) & Leo Vukelić (scenograf i izvođač)
Otac Hrabrost

Produkcija: Dubrovačke ljetne igre, 2013.

 

Otac Hrabrost; Dubrovačke ljetne igre, 2013

Otac Hrabrost; Dubrovačke ljetne igre, 2013

 

Intermedijski umjetnik uvijek zainteresiran za prostorno-specifične eksperimente i urbano okruženje, Boris Bakal u svom radu istražuje povijesnu jezgru Dubrovnika. S minimalnim intervencijama Lea Vukelića u jedinstveni ready-made Dubrovnika, jedno neobično turističko vodstvo preobražava se u veliko putovanje u tamu i podsvijest, onkraj granica stvarnosti i sna, života i smrti.

 

Oliver Frljić (redatelj) & Igor Pauška (scenograf)
Dantonova smrt
, Georg Büchner
Produkcija: Dubrovačke ljetne igre, 2012.

 

Oliver Frljić (redatelj) & Igor Pauška (scenograf): Dantonova smrt, Georg Büchner; Dubrovačke ljetne igre, 2012

Oliver Frljić (redatelj) & Igor Pauška (scenograf): Dantonova smrt, Georg Büchner; Dubrovačke ljetne igre, 2012

 

Jedan od najutjecajnijih kazališnih redatelja iz regije prvi put je sudjelovao na međunarodno slavnim Dubrovačkim ljetnim igrama s Dantonovom smrću Georga Büchnera. Radikalna revolucionarna pitanja susreću radikalnu scenografiju, koju su osmislili osmislili redatelj i njegov redoviti suradnik, scenograf Igor Pauška. Imobilizirana publika iskusila je strah od neposredne opasnosti, koji je poslužio gotovo kao realizirana metafora izvorne drame i njenih posljedica.

 

Damir Bartol Indoš & Tanja Vrvilo (autori i izvođači)
Tosca 914

Teatar &TD, Zagreb
Produkcija: DB Indoš – Kuća ekstremnog muzičkog teatra, Festival Perforacije, Teatar &TD, 2014.

 

Tosca 914 (Teatar &TD, Zagreb; 2014.) - fotografija: Damir Žižić

Tosca 914 (Teatar &TD, Zagreb; 2014.) – fotografija: Damir Žižić

 

Važna ličnost hrvatskog alternativnog teatra, Damir Bartol Indoš spaja radikalnu umjetnost performansa i radikalnu glazbu u energične predstave koje uvijek dotiču procjep između političke realnosti i utopije. S Tanjom Vrvilo kao koautoricom, u predstavi Tosca 914 evocira radikalizam mladih ljudi pred početak prvog svjetskog rata, dok je stari svijet nestajao, a za novi se činilo da će biti bolji.

 

Siniša Labrović (vizualni umjetnik)
Dokolica (Komunistički manifest)

9th Trouble Performance Festival, Les Halles, Bruxelles, Belgija, 2013.

 

Dokolica (Komunistički manifest), 9th Trouble Performance Festival, Les Halles, Bruxelles, Belgija 2013 - photo: Hichem Dahes

Dokolica (Komunistički manifest), 9th Trouble Performance Festival, Les Halles, Bruxelles, Belgija 2013 – photo: Hichem Dahes

 

Labrovićeva motivacija u ovom radu barem jednim dijelom proizlazi iz njegove svijesti o implikacijama i konzekvencama samog umjetničkog čina, odnosno o strukturi suptilnih uzajamnih, suučesničkih odnosa između umjetnika, publike i društvenog i institucionalnog konteksta umjetnosti koje on neizbježno čini vidljivima. Kao i Komunistički manifest, (centralni rekvizit ovog rada), Labrovićev performans unaprijed pretpostavlja kako se sustav (odnosno izvedba i pozicija njenih učesnika u njoj) ne može tek tako korigirati iznutra, već zahtijeva prevrat, što se odlično preslikava na sam čin izvedbe ovog ‘participativnog performansa’ koji, uspostavivši svoj imaginarni prostor i svoja imaginarna pravila u skladu s konvencijama umjetničkog događanja, uspostavlja i uvjete svog dokidanja.

 

Kata Mijatović (vizualna umjetnica)
Bus Kneževo-Osijek

Festival performansa Dopust, Pogon Jedinstvo, Zagreb, 2011.

 

Kata Mijatović: Bus Kneževo-Osijek, Festival performansa Dopust, Pogon Jedinstvo, Zagreb2011; fotografija: Zoran Pavelić

Kata Mijatović: Bus Kneževo-Osijek, Festival performansa Dopust, Pogon Jedinstvo, Zagreb2011; fotografija: Zoran Pavelić

 

Umjetnica staje pred statičan kadar videoprojekcije i naglas izgovara imena naselja koja se nalaze na autobusnoj liniji između Kneževa i Osijeka. Zatim pokreće video projekciju snimke putovanja i, dok se kroz prozor u snimci naziru isprani obrisi kuća, polja i prirode, počinje namakati cijelu projekciju vodom. Video slika tako, sloj po sloj, oživljava i izoštrava se dok cijela ne zablista. Toj slici u kojoj su zabilježene i brojne napuštene kuće, obradive zemlje i čitava naselja umjetnica pridaje isto značenje kao i svojoj dvojnici iz ranijih performansa – ono fantazme, utvare iz snova koja nakratko oživljava u teksturi vode i zatim nestaje gašenjem projekcije.

 

BORUT ŠEPAROVIĆ (autor i redatelj)
55+

Koncertna dvorana Vatroslav Lisinski, Zagreb
Produkcija: Montažstroj, 2012.

 

Borut Šeparović (Montažstroj): 55+ (Koncertna dvorana Vatroslav Lisinski, 2012); Photo: Damir Žižić

Borut Šeparović (Montažstroj): 55+ (Koncertna dvorana Vatroslav Lisinski, 2012); Photo: Damir Žižić

 

Prvenstveno djelujući pod vlastitim brendom Montažstroj, Borut Šeparović radi društveno osviješteno, politički svjesno i visoko peformativno kazalište. Predstava 55+ je više od kazališne izvedbe, ona je u isto vrijeme i politički skup i dio šireg projekta koji je rezultirao dokumentarnim filmom o obespravljenim i potrošenim društvenim subjektima čiji se glas mora čuti.

 

Vlasta Žanić (vizualna umjetnica)
Recycle Bin

Muzej suvremene umjetnosti, Zagreb, 2014.

 

Vlasta Žanić: Recycle Bin (Muzej suvremene umjetnosti Zagreb, 2014); fotografija: Jurana Hraste

Vlasta Žanić: Recycle Bin (Muzej suvremene umjetnosti Zagreb, 2014); fotografija: Jurana Hraste

 

Recycle Bin mnoštvo je istovremeno ponuđenih predmeta i instalacija. Velika pozornica ispunjena klackalicama, tranzistorima, neobičnim naočalama, svjetiljkama – rekvizitima koji su svi, jednom prije, bili korišteni u prethodnim performansima umjetnice Vlaste Žanić. Okupljeni ovako na hrpi prepušteni su svojevoljnom isprobavanju i preispitivanju od strane publike koja tako postaje sudionik ambijenta nalik velikom igralištu. Nepredvidivo kretanje publike, uz miris zagorenog mlijeka, okus rožate i kakofoniju slučajno odabranih radio stanica, stvara anarhičnu situaciju na granici kazališne izvedbe i fluksusovskog happeninga.

 

Portreti autora, fotografije: Boris Cvjetanović

Portreti autora, fotografije: Boris Cvjetanović