Slika na naslovnici: David Maljković i Konstantin Grčić, Negatives, CEC, 2015. Fotografija © Sandra Pointet
Retrospektiva po dogovoru slijedi narative i metode koje se u radu Davida Maljkovića pojavljuju u različitim medijima, formatima i vizualnim jezicima. Umjesto predstavljanja kronološkog niza, izložba okuplja širok spektar radova kao i elemente instalacija iz različitih etapa Maljkovićeve karijere. Iako se njome dekonstruira žanr retrospektive “na pola umjetničkog puta” i umjetnikovo djelo prelama kroz nekoliko različitih izložbenih prostora, Retrospektiva po dogovoru usredotočuje se na metode, pristupe i opsesije koji se protežu kroz sve radove te daje objedinjen pregled umjetnikove prakse. Za ovu izložbu Maljković je razvio pomno razrađen postav koji nehijerarhijski pristupa svim izlošcima postavljajući ih jedne uz druge na naoko neadekvatne, neočekivane strukture, stvarajući tako začudne situacije koje svojim kumulativnim efektom žele promijeniti perspektivu promatrača. Ovo je prva Maljkovićeva retrospektiva u Hrvatskoj i činjenica da će biti postavljena u tri relativno skromna izvaninstitucionalna prostora ujedno je i komentar i simptom zagrebačkog institucionalnog okvira. Izložba se istovremeno odvija na četiri različite lokacije – u Galeriji Nova (Teslina 7), HDD galeriji, studiju Davida Maljkovića (Ribnjak 16) i Kinu Tuškanac, u kojem će 10. 11. biti održana projekcija umjetnikovih filmova.
Dio izložbe specifično osmišljen za HDD galeriju odnosi se na Maljkovićeve suradnje s dizajnerima, u različitim svojstvima – od onih u punom koautorstvu između umjetnika i dizajnera, do naručenih dizajna plakata i publikacija za potrebe različitih izložbi i projekata. Središnji dio izložbe odnosi se na seriju Negatives koju su zajednički realizirali David Maljković i Konstantin Grčić za izložbu u Centre d’édition contemporaine (C-E-C) u Ženevi. Riječ je o radu koji direktno proizlazi iz ranijeg Maljkovićevog projekta Temporary Projections (2011.), baziranom na ideji fikcionalnog umjetnikovog studija s ‘lažnim’ radnim stolom u njegovom središtu. Za projekt Negatives (2015.) Konstantin Grčić je specifično dizajnirao radni stol po čijoj površini Maljković intervenira koristeći ga kao radnu površinu, a na tragove radnog procesa (rezanje, označavanje i bilješke) aplicirana je crvena tinta i papir, kao u procesu izrade grafičkih otisaka. U najdoslovnijem smislu, ovaj Grčićev i Maljkovićev rad tematizira procjep između forme i sadržaja, originala i multipla, gdje posebno dizajnirani radni ambijent i tragovi radnog procesa u njemu generiraju potencijalni novi sadržaj. Grčićev stol utoliko je istovremeno i doslovan grafički „negativ“, i dizajnerski artefakt, i upotrebni predmet i skulpturalna instalacija – dakle u punom smislu hibridni objekt.
Budući da se i projekt Negatives može tumačiti u kontekstu tiskane produkcije (uostalom C-E-C je prvenstveno institucija koja se uz izložbenu djelatnost bavi promocijom grafičke umjetnosti, dizajna i tiskanih izdanja), selekcija radova za izložbu u HDD-u proširena je različitim plakatima i publikacijama nastalim od 2003. do danas, što u svrhu oglašavanja i dokumentiranja umjetnikovih izložbi i projekata, što kao zaokruženi radovi za sebe. Od ranih 2000-ih Maljković intenzivno surađuje s dizajnerom vizualnih komunikacija Tonijem Urodom (koji je ujedno i dizajner postava dijela izložbe realiziranog u HDD-u), ali i sa Damirom Gamulinom, te nekoliko uglednih internacionalnih studija poput londonskog grafičkog dizajnerskog kolektiva Åbäke, te jednog od najpoznatijih nizozemskih studija Mevis & Van Deursen. Svi ovi radovi bit će predstavljeni u okviru izložbe.
Više o cijelom projektu: http://www.whw.hr/novosti/retrospektiva-po-dogovoru.html
David Maljković rođen je 1973. u Rijeci, živi i radi u Zagrebu. Njegove recentne samostalne izložbe uključuju: Palais de Tokyo, Pariz (2014.), Kunstmuseum St. Gallen, (2014.), Baltic Art Centre for Contemporary Art, Gateshead (2013.), Van Abbemuseum, Eindhoven (2012.), Wiener Secession, Beč (2011.), Museo Reina Sofia, Madrid (2009.). Maljković je sudjelovao na mnogim grupnim izložbama, među kojima su: Venecijanski bijenale, (2015.), Musée National d’Art Moderne Centre Pompidou, Pariz (2014.), Palais de Tokyo, Pariz (2012.), MUSAC Museo de Arte Contemporaneo de Castilla y Leon, Leon (2012.), 29. Umjetnički bijenale u Sao Paulu (2010.) i 11. Istanbulski bijenale (2009.).