Dizajn za inkluziju – Pogledajte radove iz nove serije radionica inkluzivnog dizajna

U sklopu EU projekta Dizajn za inkluziju, u Požegi je od 8. do 15. siječnja 2016. održana serija radionica inkluzivnog dizajna na kojima je dvadeset hrvatskih i stranih dizajnera pod stručnim vodstvom Julije Cassim surađivalo s osobama s invaliditetom na razvoju novih i tržišno zanimljivih proizvoda koji se oslanjaju na bogato kulturno nasljeđe grada Požege i Požeško-slavonske županije, ali i vještine korisnika i resurse partnera u projektu.

Dizajn za inkluziju je projekt koji organizira British Council u Hrvatskoj u partnerstvu s Gradom Požegom i Udrugom roditelja djece s posebnim potrebama – MI, u suradnji s Hrvatskim dizajnerskim društvom te uz financijsku potporu Europske unije. Glavni mu je cilj uz pomoć dizajna i inkluzivnog procesa razviti vještine osoba s invaliditetom i tako povećati njihovu društvenu uključenost i ekonomsku situaciju. Rezultat radionica je jedinstvena “obitelj proizvoda” na kojima se nalaze požeški motivi nastali u kreativnoj interpretaciji osoba s invaliditetom. Za njih je u prostorijama Udruge roditelja djece s posebnim potrebama – MI organiziran studio crtanja. Njihovi su crteži dizajneri prenosili na različite proizvode u drvu, tekstilu te grafičke proizvode, a iz načina pisanja brojki i slova jedne štićenice nastao je logotip i službena tipografija projekta. Nastali proizvodi uskoro će se moći vidjeti na izložbama u Požegi, te u HDD galeriji u Zagrebu u ožujku 2016.

 

Ligia_wood (Custom)

 

Koncept radionice se temeljio na modelu koji je razvijen za nagrađivani projekt radionica inkluzivnog dizajna koji je British Council 2011. i 2012. organizirao u Zagrebu i Osijeku. Pritom su profesionalni dizajneri surađivali s osobama s invaliditetom na stvaranju inkluzivnih proizvoda za tržište kako bi ih ekonomski podržali te društveno i kreativno osnažili.

 

tablecloths1 (Custom)

 

U Muzeju grada Požege nalazi se lepeza iz 19. stoljeća koja se sastoji od dvanaest različitih dijelova koje slikama i riječima prikazuju etničku raznolikost središnje i istočne Europe. S ovom lepezom kao konceptualnim temeljem za projekt, dizajnerski su timovi imali zadatak izraditi portfolio proizvoda od različitih materijala za čiju su izradu potrebne različite razine vještina. Proizvodi su trebali odražavati karakter i povijest grada, pokazati različite vještine ljudi i organizacija u gradu, te ih je trebalo biti moguće ponovo proizvoditi po završetku radionice. Cilj projekta bio je i stvoriti izvor prihoda kako bi se podržale aktivnosti neprofitne Udruge MI, koja je posvećena pružanju rekreativnih i društevnih aktivnosti za svoje korisnike s poteškoćama u učenju i za njihove obitelji.

 

IMG_7693 (Custom)

 

Studio crtanja (Julia Cassim, Iva Reisz, umjetnici, roditelji i volonteri Udruge Mi)

Studio crtanja održavao se svaki dan u prostorijama Udruge MI. Rezultat tog rada je kaleidoskop crteža i tekstova koji su bili svježi i spontani. Koristili su ih dizajnerski timovi u izradi proizvoda i kao temelj za osmišljavanje brenda, logotipa i fonta slova za projekt.

 

20160111161239_00004 (Custom)

 

Tim zadužen za identitet proizvoda i web (Gero Grundmann, Marija Veteroska, Ana Petak, Dino Smrekar, Karla Rakuljić, Marija Brašnić)

Raznolika priroda projekta zahtijevala je sveobuhvatan identitet koji će odražavati njegove požeške korijene, način na koji su proizvodi stvarani u suradnji i činjenicu da su jedinstveni, iako su dio obitelji proizvoda. Novi font izrađen za projekt temelji se na dinamičnom potpisu Ivane Mršić, umjetnice Udruge MI. Font slova ima spori i brzi oblik koji se temelji na njenom načinu pisanja, dok logotip koristi karakterističan položaj kvačice na slovu Ž.

 

visual identity 2-03 (Custom)

 

Tim za proizvode od drva (Carlos Aguiar, Ligia Lopes, Barbara Zec, Tom Stables, Sanja Horvat, Josip Krip, Edo Deanovic, Valentin Kovačić, Antonio Hudi, Nikica Gjurić, Ivan Tomac, Filip Miler, Igor Balaš

Tvrtka Spin Valis poznata je po svom visokokvalitetnom namještaju od slavonskog hrasta, čija proizvodnja ipak stvara veliku količinu drvnih ostataka. Tim u drvu je imao zadatak pronaći način da pretvori ove ostatke u održive proizvode. Stvoreno je osam proizvoda, od kojih se njih pet bazira na drvenom štapiću– jednostavnom univerzalnom predmetu na koji se mogu ugravirati različite vrste informacija o Požegi, od poezije i slika do povijesnih uzoraka koji se mogu kombinirati. Set kutija različitih veličina koristi štapić kao ukras, a njihove se proporcije temelje na dimenzijama ostataka iz Spin Valisa. Ogrlica i igra slaganja kockica mudro koriste mnoge načine na koji se štapić može izrezati. Ključ dizajnerskih vrijednosti koje se nalaze u temelju ove obitelji proizvoda leži u želji da se svaki komad izreže ili obradi tako da izgubi svoj identitet drvnog ostatka i postane proizvod za sebe.

 

IMG_7565 (Custom)

 

Tim za proizvode od tekstila (Nataša Perković, Biljana Klekachkoska, Zrinka Nedeljković, Maja Šimunović, Ivona Miloš, Katica Ošust, Maja Šapina, Gordana Malbašić, Sanja Musić, Ana Trcol, Studenti Obrtničke škole Požega

Kukičanje, vez, pletenje, macramé, ručno i mašinsko šivanje – sve su to vještine koje se još uvijek aktivno i vješto prakticiraju u Požegi. Izazov je bio u tome da se za ove tradicionalne vještine pronađu novi kreativni načini izražavanja koji će im podariti požešku prepoznatljivost. Izrađena su tri tipa proizvoda – jedan koji se temelji na nabiranju koje se može naći na tradicionalnim kostimima, a koji može poslužiti kao model za učenje i razvoj vještina učenicima u Obrtničkoj školi. Tradicionalni oblici pletenica u kosi bili su temelj za pletene i konstruirane proizvode. Fini kukičani radovi od čipke iskoristili su se za izradu niza proizvoda za kuću i dom.

 

IMG_2974 (Custom) 

 

Tim za proizvode od tekstila i grafičke proizvode (Michelle Baggerman, Mirna Ptiček, Marina Mijatović, Karla Paliska, Studenti grupe KRUG)

Crteži i tekstovi umjetnika iz studija crtanja u Udruzi MI inspirirali su nastanak niza papirnatih i tekstilnih proizvoda s jedinstvenim požeškim identitetom. Projektni ih partneri mogu savršeno reproducirati i tako prenositi bogatu tradiciju, vještine i život zajednice u gradu, kao i osigurati izvor prihoda. Proizvodi se temelje na konceptu pripreme hrane, kuhanja i jela, vrlo snažnog aspekta života u Požegi. Izrađeni su stolnjaci, nadstolnjaci, podlošci i kuhinjske krpe. Knjižnica grafičkih proizvoda osmišljena je za buduću upotrebu i grupirana po temama: kuće, pejzaž, povijesni geometrijski motivi i životinje koje se tradicionalno prikazuju u pričama i na odjeći.

 

tablerunner1 (Custom)