IZLOŽBA MLADIH AUTORA
Uz tematsku izložbu koja problematizira koncept otvorenog dizajna, Dan D i ove godine poziva sve autore do 35 godina da svoje studentske, samoinicirane ili naručene radove prijave na izložbu mladih. Prijaviti se mogu svi autori koji djeluju u područjima dizajna interakcija, produkt, grafičkog, modnog, konceptualnog dizajna i sl. Selekcijski žiri procijenit će prijavljene radove na temelju snage njihovih koncepata i razine propitkivanja ustaljenih dizajnerskih praksi. Dovršenost rada nije uvjet — prijaviti se mogu neizvedeni dizajnerski koncepti u visokom stupnju dorađenosti ideje. Povezanost s ovogodišnjom temom nije obavezna, no radovi koji na neki način odražavaju temu imat će prednost pri odabiru. Odabrani radovi bit će izloženi od 10. do 12. lipnja 2016. na Danu D u prostorima Pogona Jedinstvo, objavljeni u festivalskom katalogu i na web stranici te promovirani putem festivalskih odnosa s medijima. Tijekom festivala međunarodni žiri odabrat će i nagraditi radove koji se posebno istaknu svojom kvalitetom.
OTVORENI DIZAJN
Tematsko polazište ovogodišnjeg Dana D ideja je ‘otvorenog dizajna’. Specifično, zaintrigirali su nas potencijali primjene načela i filozofije open source kulture i pokreta na različita područja i aspekte dizajnerskog djelovanja. S druge strane, općenito nas zanimaju alternative konvencionalnim pristupima dizajnu i razvoju proizvoda, kao i uobičajenim odnosima i hijerarhijama između autora, korisnika, proizvođača i tržišta. U najosnovnijem smislu, koncept ‘otvorenog dizajna’ razumijemo kao praksu dizajniranja korištenjem slobodnih, javno dostupnih dizajnerskih resursa, alata i informacija, putem kojih se nadalje stvaraju novi, također javno dostupni resursi, ostavljeni svima na daljnje slobodno korištenje i distribuciju. Zanima nas dizajn koji umjesto ekskluzivnosti vrednuje inkluzivnost, zajednicu umjesto imperativa individualnog autorstva, koji briše granicu između dizajnera i korisnika dizajna te stvara nove vrijednosti, nova javna dobra, nove paradigme, temelje za daljnji razvoj i inovaciju ne samo u području dizajnerske struke nego i društva u cjelini.
Koncept open source kulture također je u uskoj vezi s konceptom intelektualnog vlasništva koji se nekritički uzima kao temelj za sve pravne i tehničke mehanizme kojima se priznaje jedinstvenost svakog autorskog rješenja i osigurava od iskorištavanja. Istodobno, ti mehanizmi korisnicima zaklanjaju uvid u unutarnje strukture tih rješenja — alata, procesa i proizvoda koje svakodnevno koriste. Otvoreni dizajn nije nova pojava, već na njoj počivaju povijesni tijekovi inovacije i razvoja. Nov je samo način na koji se takav tip korištenja i diseminacije artikulira i pravno regulira u kontekstu u kojemu je zaštita intelektualnog vlasništva jedna od glavnih pretpostavki suvremenog razvoja.
Ovogodišnji će Dan D otvoreni dizajn postaviti kao polazišnu točku za tematiziranje koncepta otvorenog dizajna u užem kontekstu dizajnerske struke, te unutar šireg društvenog konteksta i procesa ‘otvaranja’ dizajna. U užem smislu, analizirat ćemo pravne, teorijske i praktične okvire koncepta otvorenog dizajna te njegov odnos s tržišnim okruženjem. U širem smislu, obradit ćemo otvoreni dizajn kao proces uključivanja korisnika u dizajnerske prakse čime se pomiču granice tehnologija i alata koje koriste, sa širokim spektrom implikacija koje to povlači sa sobom. Istodobno, zanimaju nas karakteristični kolaborativni procesi i metodologije koje nastaju u okviru dizajna otvorenog pristupa te načini na koje doprinose ‘otvaranju’ dizajna, odnosno njegovoj široj i intenzivnijoj primjeni u drugim područjima. Na primjeru različitih umjetničkih, inženjerskih i dizajnerskih radova otvorit ćemo niz pitanja i provocirati raspravu iz različitih pozicija i pristupa temi.
Kako otvoreni dizajn doprinosi ‘otvaranju’ dizajna? U kojim sve svojim aspektima dizajn može biti ‘otvoren’? Na koji se način dizajnerska struka transformira kada postaje oslobođena tradicionalne ideje intelektualnog vlasništva? Koje konkretne društvene posljedice otvorenog dizajna pronalazimo u svakodnevnom okruženju? Kako otvoreni dizajn artikulira razvojne tehnološke strategije? Je li korištenje elemenata otvorenog pristupa u tržišno usmjerenom dizajnu nedvosmisleno emancipatorno i progresivno ili se pak radi o preuzimanju pomodnih buzzwordova u komercijalne svrhe? Tematski izložbeni program prikazat će radove različitih opsega i ambicija koji koriste načela otvorenog dizajna. U diskurzivnom programu poticat ćemo dijalog dizajna s drugim disciplinama, dok ćemo putem radionica lokalne autore upoznati s metodama rada s kakvima se inače mogu susresti tek ponegdje i ponekad.
Napomena za one koji dolaze izvan Zagreba
Studentima koji dolaze izvan Zagreba i Hrvatske osigurali smo posebne cijene smještaja tijekom trajanja festivala u Hostelu Bureau — partneru festivala Dan D. Rezervaciju smještaja, uz poseban naglasak da je za potrebe Dana D, šaljite na: info@hostel-bureau.eu