Balkanska dizajnerska mreža (Balkan Design Network) inovativna je platforma koju su osnovali HRVATSKO DIZAJNERSKO DRUŠTVO iz Zagreba, PUBLIC ROOM iz Skoplja i ORGANIZACIJA MIKSER iz Beograda, kako bi pružili stratešku podršku razvoju i promociji balkanskog dizajna, kako u regiji, tako i na europskoj te na međunarodnoj razini. Također, aktivnosti Mreže bit će usmjerene na podizanje svijesti o važnosti dizajna u procesima društvenog i ekonomskog razvoja te na promoviranje vrijednosti dizajna općenito.
Nastala kao reakcija na nepovoljnu klimu za razvoj kreativnih djelatnosti na Balkanu prouzrokovanu nizom čimbenika, od prerano prekinutog procesa modernizacije, nestabilne političke situacije, stihijske tranzicije do nepostojanja stimulativne poslovne politike prema lokalnim proizvođačima, Balkanska dizajnerska mreža poziva stručnjake: dizajnere svih profila, dizajnerske organizacije, formalne i neformalne obrazovne institucije, tvrtke i razvojne agencije da svoja iskustva, koja proističu iz sličnih turbulentnih povijesnih okolnosti, stalnih ekonomskih ograničenja i sveprisutnog osjećaja nedostatka egzistencijalnih perspektiva, udruže i pod okriljem novoformirane otvorene platforme usmjere k proaktivnom mijenjanju stvarnosti na Balkanu.
Misija Balkanske dizajnerske mreže je osnaživanje socijalne uloge dizajna kao katalizatora humanog, pametnog i održivog okruženja koje će pridonijeti razvoju općeljudskog blagostanja. Sve tri organizacije koje osnivaju ovu platformu dokazale su svoje sposobnosti i integritet dugogodišnjim radom na promoviranju dizajna kao discipline i načina razmišljanja koji omogućava konstruktivne inovacije s ciljem razvoja gospodarstva i društva. Dizajneri koji su kroz aktivnosti ovih institucija privukli pozornost javnosti i dobili prigodu realizirati svoje ideje, pokazali su izvanrednu otpornost i prilagodljivost koje obećavaju velike rezultate u budućnosti. Upravo ta vještina snalaženja u nepovoljnim uvjetima i razvoj suvremenih, održivih praksi ono je u čemu dizajneri iz tranzicijskih zemalja, naročito s područja Balkana, mogu postati predvodnici europske kreativnosti u permanentnoj krizi koju nam političari kontinuirano proriču. Jedan od ključnih motiva za osnivanje mreže jest potreba za zajedničkim strateškim i dugoročnim djelovanjem regionalnih dizajnerskih organizacija i institucija na kreiranju spone između sektora dizajna i gospodarstva, kao i uspostavljanju učinkovitije suradnje s državnim institucijama s ciljem boljeg razumijevanja sustavnog ulaganja u kreativni potencijal Balkana i njegove konkretne primjene u gospodarskom sektoru.
Jedan od prvih zajedničkih pothvata i konkretnih aktivnosti Balkanske dizajnerske mreže jest unapređenje projekta Young Balkan Designers koji je i potaknuo udruživanje regionalnih dizajnerskih snaga nakon što su se dvije partnerske organizacije 2011. godine pridružile Mikserovoj inicijativi poticanja mladih dizajnerskih talenata. Osim već etabliranog natjecanja mladih dizajnera i regionalne gostujuće izložbe, Balkanska dizajnerska mreža od ove će godine mladim balkanskim dizajnerima ponuditi mogućnost permanentnog usavršavanja i daleko veću međunarodnu vidljivost na relevantnim manifestacijama, uz gostovanje samih dizajnera, intenzivne edukativne aktivnosti, radionice i praksu u uspješnim tvtkama u regiji, kao što su višestruko nagrađivani proizvođač nameštaja Prostoria / Kvadra iz Hrvatske i srpski lider u proizvodnji rasvjete, tvrtka Buck, dobitnik prestižnih europskih nagrada za dizajn.
Budući koraci u razvoju mreže u održivu, robusnu i sustavno izgrađenu organizaciju usmjereni su na razvijanje ključnih strateških i operativnih aktivnosti koje pružaju podršku razvoju sektora dizajna, poput istraživačko-razvojnih projekata vezanih uz inovacije u dizajnu, ali i za ekonomske aspekte dizajna, izložbene i promotivne aktivnosti, razmjenu s obrazovnim institucijama, suradnju s proizvođačima, kao i proširenje članstva – uključivanjem sve većeg broja sudionika iz svih zemalja regije.
Posebna pozornost usmjerena je na stvaranje udružene baze podataka dizajnera i proizvodnih resursa u regiji, provođenje “nulte studije”, istraživanja dizajn sektora i osmišljavanja regionalne strategije dizajna koja bi osnažila status dizajnerskih zajednica na nacionalnim razinama, obnovila multikulturalnu suradnju na Balkanu i afirmirala balkanski dizajn kao kulturni fenomen prepoznatljivog identiteta na globalnoj sceni.
Za razvoj Balkanske dizajnerske mreže ključnu ulogu imat će i iskustva relevantnih partnerskih institucija iz zemalja i regija koje se mogu pohvaliti primjerima dobre prakse primjene dizajna i kreativnih disciplina u promociji i razvoju svoje regije, poput Skandinavskih zemalja, Velike Britanije, Australije, itd. čije predstavnike na Zapadnom Balkanu pozivamo da pruže stratešku podršku inicijativi, uvjereni da dizajn, kao sastavni i nerazdvojni dio društva i svakodnevnice, može pridonijeti unapređenju kvalitete života na Balkanu i većoj učinkovitosti javnog sektora.
Projekt Balkanske dizajnerske mreže podržava i Europska unija kroz platformu Kreativna Europazastupajući tako interes dizajnerskog sektora iz svih zemalja jugoistočne Europe: Austrije, Albanije, Bosne i Hercegovine, Bugarske, Crne Gore, Grčke, Hrvatske, Mađarske, Makedonije, Rumunjske, Slovenije, Srbije i Turske.
Autori vizualnog identiteta BDN su Hrvoje Živčić i Dario Dević.
BDN na Facebooku
Kontakti:
Hrvatska / Ivana Borovnjak, HDD / ivana.borovnjak@gmail.com / Nikola Radeljković / nikola@numen.eu
Makedonija / Aleksandar Velinovski, Public Room / avelinovski@publicroom.org
Srbija / Maja Lalić, Mikser / maja@mikser.rs