Pitanje memorije je više nego aktualno u sveopćoj preplavljenosti industrijom memorije koja je odgovor na opću neizvjesnost Zapada uočljivu u politikama postmodernog identiteta, novim informacijskim sustavima i kontrolama praćenja, starenju generacija preživjelih u Holokaustu, političkim traumama i ekonomskim promjenama u današnjem postkolonijalnom, postindustrijskom i post-hladnoratovskom razdoblju. Za razliku od ograničenja zapadnjačkog shvaćanja memorije, pogotovo Aristotelovog modela koji objašnjava memorijska mjesta kao pasivne površine ili objekte utisnute u prošlost gdje memorija zadobiva značenje palimpsesta, suvremena umjetnost i aktivizam animiraju višestrukost prostora i vremena u memoriji, a memorija se otkriva u procesu stvaranja, transformiranja, izražavanja i prenošenja prošlosti u sadašnjost. Prakse memorije prisno su povezane sa stvaranjem, narativom i pisanjem tj. kreativnim činom. One su dinamične i promjenjive, rezultat aktivnog procesa memorije u djelovanju sjećanja. Umjetnost stvara, ali i određuje memoriju. Naime, memorija je performativna (a ne isključivo reproduktivna) jer je riječ o odnosu prema prošlosti iz određene točke u sadašnjosti, a ne samo o očuvanju i iznalaženju priča iz prošlosti. Memorija je stoga aktivnost, nešto što se odvija u prostoru i vremenu, i kao takva nije statična. Kao što Gilles Deleuze u svojoj knjizi o Proustu piše: “Stvarati znači sjećati se, ali nadasve, sjećati se znači stvarati”.
Radovi na izložbi D(r)ugo sjećanje istražuju kreativni potencijal vremena i mjesta, memorije i zaborava. Ovi oblici vizualne komunikacije propituju dominantne režime memorije kroz stvaranje prostora unutar kojeg analiziraju povijesno-društvene odnose, ali i zamišljaju nove budućnosti i zajednice. Prizivajući u fokus unutarnje i vanjsko kretanje memorije pomoću plakata, medija oglašavanja i javnih intervencija, autori nam otkrivaju nedovoljno istražen odnos između utjelovljene i zajedničke memorije u kojem “ranjena mjesta” postaju mobilna, porozna i utjelovljena u kontekstu iskustva, ali istovremeno i povezana sa sadašnjim mjestima, vremenom i ljudima.1 Pokušaj razumijevanja i predstavljanja memorije kao utjelovljene i lokalizirane prakse možemo pratiti od lingvističkog do performativnog obrata u izloženim radovima.
Razlika nije samo u fokusu, izmještanju pažnje, i to od tragova memorije pa do njene same izvedbe, već u ontološkom obratu od memorije kao traga nečega što je nekad bilo, do memorije kao prošlo(g)-sadašnjeg trenutka. Ovo izmještanje fokusa na kreativni aspekt kako bi se reprezentacija memorije premjestila izvan svojih granica (jer ne predstavlja više samo značenje) ujedno označava i povezivanje produktivnog značenja memorije prema multidimenzionalnoj performativnosti. Stoga se radovi ne bave samo povijesnim, nostalgijskim ili “prezentističkim” aspektima kulturne memorije, već i njenim “utopijskim” aspektima. Performativnost memorije ovdje prevladava nadmoć teksta i narativa budući da transponira vizualnu kulturu kao oblik znanja. Izloženi radovi više nisu isključivo mjesta memorije (lieu de memoire) već se preobražavaju u čvorišta memorije (noueds de memoire) kroz rizomsku mrežu temporalnosti i kulturnih referenci, nadilazeći time svedenost na pitanje teritorijalnosti.
Trauma ima osobit afinitet prema šutnji koja štiti počinitelje, a zaboravlja žrtve. Teorija traume uči nas da je prošlost takoreći urezana u sadašnjost. No, kod kulturne traume ne postoji linearno kronološko vrijeme jer je traumatski događaj uvijek podjednako ispred i iza nas. Umjetnost nam pak predočava ono što nam inače promiče, tj. postaje nevidljivo u protoku vremena. Riječima Jacquesa Derridae: “Memorija nam dolazi u tragovima, to su tragovi prošlosti koji nikad nisu bili sadašnjost, tragovi koji nikad ne ostvaruju oblik sadašnjosti, ali nam trajno (pre)ostaju kako bi zadobili oblik budućnosti”.
Suvremena umjetnost već je duže vrijeme prožeta interesom i temama arhiva i povijesti. Pojedini radovi na ovoj izložbi koji se dotiču povijesnih reprezentacija koriste podjednako fotografiju kao dokument, ali i kao antidokument. Stvarajući alternativne povijesti pomoću marginaliziranih predmeta ili objekata, efemernih izvora ili slika iz masovne kulture, ovi radovi dekonstruiraju usvojene koncepte arhiva i povijesnih narativa, te oblikuju “arhive” traume i osobne memorije koji tematiziraju isključivost i amneziju utemeljenu na etnicitetu ili seksualnosti u uvriježenim arhivima moći, čime ujedno dovode u pitanje arhivsku logiku povijesnog mišljenja.
Ova izložba vraća nas na “ranjena mjesta” i ljude koji su svjedočili nasilju i boli, a koja su kroz izvedbeni čin postala “druga” mjesta i ljudi o kojima brinemo. Kontekstualizirana živućom memorijom i emocionalnim sponama, ona se u konačnici transformiraju u “sigurna mjesta” osobne samorefleksije, otkrića i promjene. D(r)ugo sjećanje odmiče nas od politike zaborava i približava politici sjećanja, ukazujući na njeno nužno otvaranje kao teme u socijalnom i kulturnom prostoru. Naše ideološki podijeljeno društvo prožeto je kontradiktornim perspektivama prema zajedničkoj prošlosti, pa nam se važnost ove izložbe, osim u njenoj refleksiji društva koje je iskusilo nasilje i gubitak, otkriva i kroz prepoznavanje i priznavanje intimnog odnosa s “ranjenim mjestima” kao doprinosu radikalnijoj otvorenosti društva i “mjestima katarze”.